Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)
Az év utolsó Checkpoint Minijében egy igazi klasszikust beszéltünk ki. A Max Payne volt az a játék, ami a Remedyt a legjobb játékfejlesztők közé röpítette, és idén az Alan Wake II-vel megmutatták, hogy még mindig ott a helyük. Sam Lake neonoir pozőrködésére mindig jó visszaemlékezni, bár azért örülünk, hogy lesz ebből egy remake. Ha kíváncsi vagy bővebben élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, napi lájtos és alkalomszerű szuperalapos retrós cikkekért pedig fáradj el a Retro.Landre.
A Remedy már létezett a kilencvenes évek második felében, és publikáltak is egy autós játékot, a Death Rallyt, aminek az Apogee volt a kiadója. (Cégtörténeti adásaink: Remedy, Apogee.) Ezután a finn stúdió három játékötlettel kereste meg az Apogee-t, a kiadóvezető Scott Miller pedig segített nekik kiválasztani a tutit, a Dark Justice nevű projektet. De Miller azt javasolta, hogy a cím legyen inkább a főhős neve. Így kezdtek el dolgozni a Max Heaten, és el is költöttek némi pénzt a név levédésére. Aztán egy nap valaki felvetette, hogy te, a Max Payne nem lenne jobb név? De, az volt.
A játék 2001 közepén jelent meg, de ettől még a kilencvenes évek végi 3D-forradalom termékének tekinthető. Eleve az első Tomb Raider volt az egyik fő inspiráció, de a fejlesztők kínosan kerültek minden játékmenetbeli hasonlóságot, és ezzel néha értelmetlen korlátokat vállaltak be. Például tervben volt, hogy több helyszínen játszódik majd a játék, de ez végül nem történt meg, mint ahogy Max úszós jeleneteit is elvetették. A másik inspirációnak a Mátrix tűnik utólag, de valójában a bullet time funkció már létezett, amikor a film megjelent a mozikban. Ebben is Miller keze van amúgy: a bullet time jelenetek eredetileg átvezető mozik voltak, de Miller azt mondta, hogy ez olyan jól néz ki, hogy legyen inkább aktív játékelem. Aztán amikor megjelent a Mátrix, beleálltak a hasonlóságba, és csináltak egy olyan hotel előtéri lövöldözős jelenetet, mint amilyen a filmben van (de amúgy sok egyéb filmre van utalás, például a Ponyvaregényre is).
A főhős Max Payne egy New York-i exzsaru, akinek három év után megadatik, hogy bosszút álljon a családja gyilkosain. Payne családját drogosok ölték meg, miután egy új kábítószer, a Valkyr elöntötte az utcákat. A szer ugyanis erőszakossá teszi a fogyasztóit - a korai tervek szerint még fizikai változásokat is előidézett és Maxnek gyakorlatilag mutánsok ellen kellett küzdenie, de szerencsére ezt végül elvetették. Szóval évek múltán a kiégett egykori rendőr el tud indulni egy nyomon, és fel tudja göngyölíteni az egész drogos bűnbandát, nem mellesleg pedig leszámolni a saját démonaival. Már amennyire ez lehetséges egy noir hangulati elemekkel telerakott cselekményben.
A sztorit író Sami Järvi - aki később már csak Sam Lake-ként nyilatkozgatott - nagyon jól használta az ismert noirkliséket, és sikerült olyan erős történetet összehoznia, ami nem csak egy enpluszegyedik kriminek tűnik. 2001-ben a Max Payne meséje az egyik legerősebb videojátékos sztori volt. És jól is volt tálalva: a szűkös büdzsé miatt átvezető animációk helyett photoshopolt fényképekből álló képregény prezentálta a történetet, amire rábeszéltek a karakterek szinkronhangjai. Egyedi és hatásos megoldás volt még úgy is, hogy a szereplők többségét totál amatőrök játszották el. Max Payne bőrébe például maga Sam Lake bújt, az anyukája pedig a droghálózatot irányító Nicole Horne lett.
A Remedy egy demócsapatból vált játékfejlesztővé, így nem csoda, hogy technikailag elég erős volt a játék. A Max Payne kedvéért összerakott Max FX motor rengeteg effektet kezelt a bullet time mellett is, és nagyon hatásos állóképeket lehetett vele csinálni, amiből kiderült, hogy például minden egyes lövedék egy-egy fizikai kiterjedésű 3D modell. A szaklapok hozsannáztak a játék képességei miatt is, nem csupán a sztori vitte el a Max Payne-t. Az alap pécés verzió mellett később megjelent egy PS2- és egy Xbox-változat is (Dreamcastra is terveztek egyet, de azt lelőtték), sőt GBA-ra is kijött egy izometrikus nézetű mutáns.
A játék jól fogyott, nagyjából négymillió kelt el belőle, ezért 2003-ban jött egy második rész (erről majd valamikor lesz külön adás), már a Rockstar kiadásában. Aztán 2012-ben a Rockstar csinált egy jó, de nagyon másfajta hangulatú harmadik részt, és említsük meg egy köpés erejéig a 2008-as Max Payne-filmet is. A legújabb Max-Payne-fejlemény pedig az, hogy a Remedy dolgozik egy remake-en. Ennek nagyon örülünk, mert bár jó volt újra játszani a játékkal, azért ma már érezhetők a korlátai, leginkább a túlságosan lineáris pályák. Remélhetőleg alaposan hozzányúlnak majd a finnek, persze nem a noir hangulathoz.
Legközelebb még éjfél előtt jövünk az idei utolsó adással. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).
Korábbi Checkpoint Mini adások a kilencedik évadban:
- Checkpoint Mini #202: Scramble és Super Cobra
- Checkpoint Mini #203: La Abadía del Crimen " TOPLISTA: A 10 legjobb középkoros játék
- Checkpoint Mini #204: Supremacy
- Checkpoint Mini #205: Freddy Pharkas: Frontier Pharmacist
- Checkpoint Mini #206: Below the Root + TOPLISTA: A 10 legjobb föld alatti játék
- Checkpoint Mini #207: Bombuzal
- Checkpoint Mini #208: Bio Menace
- Checkpoint Mini #209: Star Trek: 25th Anniversary + TOPLISTA: A 10 legjobb űrjáték, ami nem Star Wars és nem Star Trek
- Checkpoint Mini #210: World of Goo
- Checkpoint Mini #211: Descent
- Checkpoint Mini #212: The X-Files Game + TOPLISTA: A 10 legjobb eset, amikor híresség játszott videójátékban)
- Checkpoint Mini #213: A Leisure Suit Larry sorozat
- Checkpoint Mini #214: U.N. Squadron
- Checkpoint Mini #215: Gorky 17 + TOPLISTA: A 10 legjobb játék, aminek szám van a címében (nem évszám és nem folytatásjelölő szám)
- Checkpoint Mini #216: Future Wars
- Checkpoint Mini #217: Crystalis
- Checkpoint Mini #218: Space Quest sorozat + TOPLISTA: A 10 legjobb sorozat, ami megért legalább hat részt
- Checkpoint Mini #219: a Star Wars: X-Wing sorozat
- Checkpoint Mini #220: Beavis and Butt-Head in Virtual Stupidity
- Checkpoint Mini #221: Doom RPG + TOPLISTA: A 10 legjobb mobiljáték
- Checkpoint Mini #222: 428 Shibuya Scramble
- Checkpoint Mini #223: Half-Minute Hero
- Checkpoint Mini #224: Deadly Rooms of Death + TOPLISTA: A 10 legjobb halálos című játék
- Checkpoint Mini #225: Lands of Lore: Guardians of Destiny
- Checkpoint Mini #226: Mechcommander
- Checkpoint Mini #227: Intelligent Qube + TOPISTA: A 10 legjobb matekos című játék
- Checkpoint Mini #228: Lost Patrol
Még korábbi adások:
Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad. Igen, a 6-7. évadról nincs még összesítő poszt, majd lesz.
A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.
Vendégszerepléseink:
- Checkpoint a Runyai Stúdió podcastjében
- Checkpoint A hiányzó darab podcastben
- Grath, Stöki és Mazur szereplései a Fun With Geeks YouTube-csatornán: Dixit #1, Dixit #2, Dixit kiegészítő #1, Dixit kiegészítő #2, We Didn't Playtest This at All #1, sőt We Didn't Playtest This at All #2)
- Stöki a Sztereotrip utazási podcastben (a téma Japán, a Tokyo Game Show is előkerül)
- Stöki évekkel ezelőtti vendégeskedése a Konnektor podcastben
- Stöki vendégeskedése Kiss Iminél az Unlimited podcastben
A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:
További támogatóink:
Kiss András, HunterXXL, kopeszku, Zsiga Bálint, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, AnnieC, Bera Nándor, Paller, Kecskés János, Tzupi, Laborpati, Adam007, Nagy Gyula, Lidérc, Csemniczky Péter, Németh Bálint, Klisz Gábor, cue, Dreska Szilárd, Csicó, Oberling Gergő, Demeter Zsolt, Döme, Fattykány, Sh4mir83, Bohner Gergő, cubeshadow, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, ricsi, abeddon, TheLastNinja, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Ergoproxy83, Milo, ArcadeMacho, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, kszicsillag, Markó Gábor, Seci, NPanyo, Alien Mindbender, Csíkos János, Tamás, periklesz, pec, Magunsz, Nagy Tamás, Krapulax, Peter, Gytb, patex 1987, RxMikes, Hrubos Mátyás, Dundeal, Somi, Gorgil, Febert Zoltán, Antonio Coimbra de la Coronilla y Azevedo, TH1, Signomi, Bazzs, PsyZed, gandalf, polipropilén, kalanneni, Solymi81, ÁjmekszGera, VinczeI, GSimon, casualplayfair, Polben, Nagy Krisztián.
(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)
Utolsó kommentek