HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Mini #217: Crystalis

2023.08.21. 23:17 Stöki

cpmini_217.png Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)

Időről időre nekibuzdulunk, hogy valamilyen elfelejtett konzolos klasszikust is bemutassunk a podcastban. Most is ilyen adás következik, legalábbis hallgatóink közül valószínűleg sokan nem ismerik a NES egyik obskúrus szerepjátékát, a Crystalist. Pedig érdekes mutáns mind műfajában, mind sztorijában, még talán ma is. Ha kíváncsi vagy bővebben élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, napi lájtos és alkalomszerű szuperalapos retrós cikkekért pedig fáradj el a Retro.Landre.

Az SNK-ről már volt szó párszor errefelé, ez a japán cég főleg a kilencvenes években élte virágkorát, jellemzően mindenféle játéktermi verekedős játékkal hasítottak, de a Metal Slug szériát is nekik köszönhetjük. De nemcsak
játéktermekben voltak aktívak, hanem konzolokon is, 1990-ben például kiadták NES-re a Crystalist (japán címe: God Slayer), aminek a fejlesztéséről sok infó nem maradt fenn, de a stáblistáját legalább ismerjük, ami japán játéknál nem mindig magától értetődő (Kazuto Kohno volt a vezető fejlesztő).

A Crystalisban a műfaja a legmeglepőbb: ez egy akció-RPG. 1990-ben. NES-en. Amikor a japán szerepjátékok szinte kizárólag körökre osztott harcrendszerrel, esetleg valamilyen körökre osztott/valós idejű hibriddel léteztek. A Crystalis irányításában viszont külön gomb volt a kardsuhintásra, pedig nem volt sok gomb azon a NES-kontrolleren. És a csaták mindvégig akció-szerepjátékosak a játékban, a siker nemcsak a főhős felszerelésén, hanem a játékos reflexein is múlik. Pár varázslat bonyolítja még a rendszert, de ezek egyike sem támadó varázslat, inkább a hőst segítő mágiák. Mindez persze elég egyszerű mondjuk egy Diablóhoz képest, de kétségtelenül ugyanaz a zsáner, és ez már önmagában is érdemessé teszi a Crystalist a kipróbálásra. Az nem hiszem, hogy sokan ragadnának előtte 2023-ban, pedig jobban lehet haladni benne, mint a szaggatottabb játékmenetű kortárs JRPG-kben.

A játéknak a sztorija is elég különös: a kezdőképernyő még fantasyt ígér, aztán kiderül, hogy 2097-ben vagyunk, és éppen felébredünk a Földön egy százéves mélyhűtött álomból. 1997-ben ugyanis történt egy nukleáris háború, és az emberiség túlélői tenni akartak arról, hogy többet ne történhessen hasonló. Építettek tehát egy lebegő erődöt, ami a közben lassan középkori szintre süllyedő emberek fölött őrködött, és lefagyasztották hősünket, hogy száz év elteltével azért nézzen rá a világra. Mit ad isten, éppen száz év elteltével kerül elő egy gonosz, aki a régi tudomány felélesztésével próbál úrrá lenni a bolygón (és persze egyre közelebb sodorni azt egy újabb katasztrófához). Érdekes felütés egy 1990-es játéktól, kár, hogy aztán a sztori kicsit elmegy a fantasy klisék irányába (például az őselemek kajtatásába, ami még a harcrendszerre is kihat).

Szóval furcsa jószág ez a Crystalis, az a fajta, amire inkább kíváncsiságból néz rá az ember, nem komoly játszási szándékkal, de nem bánja meg, ha elüt vele fél-egy órát. A játéknak amúgy volt 2000-ben egy GBC-verziója is, ráadásul maga a Nintendo készítette. Ennek ellenére nem lett valami jó, a sztorit átírták kicsit bénábbra, és az irányítás sem sikerült simára. Az eredeti viszont már újabb konzolokon is kipróbálható az SNK 40th Anniversary Collectionben.

Legközelebb talán még a héten jön új adás, vendéges. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

 

Korábbi Checkpoint Mini adások a kilencedik évadban:

 

Még korábbi adások:

 

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad. Igen, a 6-7. évadról nincs még összesítő poszt, majd lesz.

A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.

 

Vendégszerepléseink:

 


A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:

halloffame_20230716.png

További támogatóink:

Kiss András, HunterXXL, Schmatzy, kopeszku, Zsiga Bálint, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, AnnieC, Bera Nándor, Kecskés János, Mészáros Albert, Tzupi, Nagy Gyula, Lidérc, Csemniczky Péter, Németh Bálint, Klisz Gábor, cue, Dreska Szilárd, Csicó, Oberling Gergő, Demeter Zsolt, Döme, Fattykány, Laborpati, Sebeőkdeák, Sh4mir83, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, ricsi, abeddon, TheLastNinja, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Ergoproxy83, Milo, ArcadeMacho, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, kszicsillag, Markó Gábor, Seci, NPanyo, Alien Mindbender, Csíkos János, Tofi, Tamás, periklesz, pec, Magunsz, Nagy Tamás, Krapulax, Peter, Gytb, patex 1987, RxMikes, Hrubos Mátyás, Dundeal, Somi, Gorgil, Febert Zoltán, Antonio Coimbra de la Coronilla y Azevedo, TH1, Signomi, Bazzs, PsyZed, gandalf, polipropilén, kalanneni, Solymi81, ÁjmekszGera, VinczeI, GSimon, casualplayfair, Leto.

(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)

2 komment

Címkék: retro podcast nes checkpoint mini

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr8318197433

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szekrényszagú néni 2023.08.25. 09:31:50

Döbbenet, de pont olyan hajat szoktam vágatni, mint Stöki! (Meg mint elég sokan mások gondolom.)

Kit Fisto 2023.08.28. 01:23:51

Amikor megláttam a címet, első pillantásra Krisalis-nak olvastam, és meg is örültem neki, azt hittem, erről a régi játékfejlesztő és kiadó csapatról lesz szó, amitől volt pár játékom még Amigára.. :)
Nos, az sokkal jobb téma lett volna! Ez a játék szörnyen unalmas, ezt az adásból, és abból tudtam meg, hogy átnéztem az ide betett videót róla. A mászkálós lövöldözős része elég távolról ugyan, de a Chaos Engine-re hasonlít, csak egyeszerűbb formában. A főellenségek elleni harc olyan, mint a lövöldözős játékokban, csak nem űrhajóval, hanem kis mukival. A zenéi nem rosszak, a grafika is elmegy, a NES-hez képest. A 8 bites konzolra végülis nem volt ez rossz, de én nem szeretek varázsolni, sem számbeli értékeket figyelgetni, mint pl. a szerepjátékokban. Az életek száma, energia, és lőszer még elmegy. :)
süti beállítások módosítása