HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Mini #208: Bio Menace

2023.04.04. 11:49 Stöki

cpmini_208.png Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)

Vajon miért nevezték "groundbreaking"-nek azt a játékot, ami a Doom megjelenésének évében a Commander Keen motorját használta? Ez harminc év elteltével is rejtély, mindenesetre a Bio Menace annak idején jó kis játék volt. Legalábbis így emlékeztem rá, aztán sajnos le kellett vennem a rózsaszín szemüveget. Ha kíváncsi vagy bővebben élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, napi lájtos és alkalomszerű szuperalapos retrós cikkekért pedig fáradj el a Retro.Landre.

A Bio Menace egyemberes projekt volt, ha a zenéjét nem számítjuk. Egy Jim Norwood nevű fiatal fejlesztőnek megtetszett a Commander Keen (amiről itt volt Mini adásunk), és kitalálta, hogy ő is csinál egy hasonló játékot. Megkereste hát az id Software-t, a Keen alkotóit. A Commander Keen első epizódja ingyenes shareware-ként jelent meg, és Norwood arra volt kíváncsi, hogy a játék motorja is shareware-e. A beszélgetés az id-esekkel gyümölcsöző volt, még meg is próbálták átcsábítani Norwoodot hozzájuk. De Norwood akkor már az Apogee-nél dolgozott, konkrétan az első Duke Nukem játékon, és jól érezte magát ott, szóval nem váltott munkahelyet. A motort mindenesetre megkapta.

Ezután két évig fejlesztette a játékot, szinte egyedül. Csak a zenét készítette Robert Prince, a Doom későbbi zeneszerzője, aki ennél a játéknál azért nem erőltette meg magát. De a kód, a pályatervezés, a grafika - minden Norwood munkája. A fejlesztő rajzolgatni szeretett a legjobban, és ez látszik is a játékon: rengeteg egyedi háttérelem, szörny, tárgy található a pályákon. És hát a rajzolgatással elmegy az idő, pláne ha minden mást is te csinálsz: a Bio Menace csak 1993 augusztusában jelent meg. Addigra az id Software már kiadta a Wolfensteint és kiegészítőjét, és négy hónap múlva a Doom is megjelent.

A Bio Menace tehát minden marketingbullshit ellenére nem volt formabontó, de a maga idejében elég szórakoztató cucc volt. A Keenekhez hasonló, változatos akció-platformer, amiben a lövöldözést színesítették minimális fejtörők (főleg kapcsolók, kulcsok), illetve az, hogy minden pályán ki kellett szabadítani egy túszt. A környezet kellemesen B-filmes volt: a bajszos főhős, Snake Logan egyszemélyes hadseregként szállt szembe a Metro Cityt elözönlő lényekkel, amiket bizonyos Dr. Mengle szabadított a városra.

A játéknak két nagy baja volt, amik 2023-ban már azért nehezen megbocsáthatók. Egyrészt a fegyverkezelése: a főhős mindig a legerősebb fegyvert használja, váltogatni a felvett fegyverek között nem lehet, így nem lehet például egy bossra tartogatni a legerősebb csúzlit. A másik gond az, hogy hamar válik unfair módon nehézzé. Ennek ellenére egy próbát megérhet ma a műfaj kedvelőinek, de nem muszáj pénzt adni érte. Bár a GOG-on és a Steamen is fent van, a 3D Realms honlapjáról ingyen is letölthető a játék. Norwood egyébként mai napig a játékfejlesztésben dolgozik.

Legközelebb még a héten jövünk Checkpoint Now-val. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

 

Korábbi Checkpoint Mini adások a kilencedik évadban:

 

Még korábbi adások:

 

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad. Igen, a 6-7. évadról nincs még összesítő poszt, majd lesz.

A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.

 

Vendégszerepléseink:

 


A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:

halloffame_20230319.png

További támogatóink:

Kiss András, HunterXXL, kopeszku, Zsiga Bálint, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, AnnieC, Westy, Bera Nándor, Nagy Alexandra, Kurucz Ádám, Kecskés János, Nagy Gyula, Lidérc, Csemniczky Péter, Németh Bálint, Klisz Gábor, cue, zsovez, Dreska Szilárd, Csicó, Tzupi, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, ricsi, abeddon, TheLastNinja, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Ergoproxy83, Milo, ArcadeMacho, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, kszicsillag, Markó Gábor, Seci, NPanyo, Alien Mindbender, Csíkos János, Tofi, Tamás, periklesz, pec, Magunsz, Fattykány, Nagy Tamás, Tusák Károly, Krapulax, Peter, Gytb, patex 1987, bosken, RxMikes, Hrubos Mátyás, Dundeal, Somi, Gorgil, Febert Zoltán, Szabó Ferenc, Antonio Coimbra de la Coronilla y Azevedo, TH1, Signomi, Bazzs, PsyZed, gandalf, polipropilén, kalanneni, Solymi81, ÁjmekszGera.

(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)

7 komment

Címkék: retro podcast checkpoint mini

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr3018093868

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ironfist 2023.04.04. 13:41:15

Biomenák nekem sem volt amúgy meg, GoGon láttam először, de valahogy nem fogott meg. Kb a korai Commander Keenek, meg a Duke Nukum 1-2 jutott róla eszembe.
Kár, hogy nincs minden miniben toplistátok, én nagyon szeretem. ^^
De azért én írnék egy nem túl vicces, de annál kiszámíthatóbb témában top 10-et: a 10 legjobb oldalnézetes platform/arcade játék. :)

Commander Keen 4-5-6 (1991)
Hocus Pocus (1994)
Unepic (2011)
Jazzjack Rabbit 1 (1994)
Aro (1996) (Ha valaki nem ismerné - ismeri egyáltalán valaki rajtam kívül? - annak íme: www.youtube.com/watch?v=UneqwVqu16M )
Earthworm Jim (1996)
Dex (2015)
Midnight Wanderers (1991)
Magician's Curse (1986)
Prehistorik 2 (1991)

Sorrendet nem tudnék mondani, de nagyjából ez a tíz a kedvencem. :)

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2023.04.04. 19:19:02

dlismerés az egyfejlesztős játékért, de ega-ban a monster bash sokkal élvezhetőbb játék, zenében pedig a major stryker volt sokkal erősebb adlib fronton.

HN0rbert 2023.04.06. 09:20:41

Egyik első játékom PC-n, mert a boltban ahol vettük a gépet, adtak hozzá egy 3.5-es floppyt rajta három shareware-rel, köztük a BIOMEN-nel (ez volt a file neve, szóval mi csak biomennek hívtuk :D). Tekintve hogy a másik kettőre már nem is emlékszem, ez meg így majdnem 30 év távlatából is megmaradt, tuti hogy ez tetszett a legjobban. Tényleg szerettük.

Kit Fisto 2023.04.16. 04:40:11

@HN0rbert: Én meg sokáig azt hittem, hogy a Nebulus az Nebulus Fix, és az Uridium pedig Uridium Tramer, mert így voltak a kazira írva, amit kölcsönbe kaptam, és lemásoltam róla. Akkor még nem tudtam, hogy a fix javított verzió, a tramer pedig valójában trainer, azaz cheatelt verzió, csak az illető rosszul írta rá. :D

Kit Fisto 2023.04.16. 05:12:47

Nekem ez a játék nem jön be, szörnyen rossz a grafikája. A főhős olyan, mint egy pride-os felvonuló fószer, de a hetvenes évek divatjába. Hosszú haj és bajusz,zöld felső és kék nadrág. A többi elem pedig egyszerűen béna, eléggé hasonlít a Keen stílusára. (bár az valamivel jobb) A zene tűrhető, az effektek már kevésbé.

Reactor 2023.04.21. 06:40:28

Bemutatva.

@Kit Fisto: "Zsákosember" Logan, aki turkálós farmerben meg pólóban megy megmenteni a világot :D Na meg azok az ellenfelek...vörös ördögök, Rémecskék-szörny, Süsü (aki lényegében egy kicsit átkozmetikázott Cosmo az azonos nevű játékból)...a második főellenségen meg néztem nagyokat, amikor az ÉN gránátjaimmal dobált...

Voltak viszont jó ötletek is a játékban, az tagadhatatlan. A színkódos kapcsolók, az a fura kék óriás-baktérium a csatornában, illetve Koponyaember se volt rossz. A többi főellenséggel se lett volna túl sok gond (Hangyakirálynő, Szeméttelep Főgonosza, Góliát), viszont az, hogy felfelé-lefelé nem lőhettél, eléggé nehézzé tette. Később a Duke Nukem II-ben ezt már megoldották.

Kit Fisto 2023.04.23. 18:30:12

@Reactor: A főhős annyira irritálóan néz ki, hogy én képtelen lennék ezzel játszani. Ha más lenne, akkor végülis elmenne egynek. A pasas úgy néz ki, mint a Mándoki. :)
süti beállítások módosítása