Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)
Ritkán beszélünk spanyol játékról, pláne spanyol nyelvűről, és a La Abadía del Crimenről sem ejtenénk szót, ha nem jött volna ki hozzá egy modernizált, angolra lefordított Steam-változata. Pedig nagyon érdekes, előremutató kalandjáték volt, amikor megjelent, és hazájában világhírű, ahogy mondani szokták. Kipróbáltuk, és azért volt vele komoly problémánk, de ha megjelenésekor játszottunk volna vele, valószínűleg leesik az állunk. Ha kíváncsi vagy bővebben élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, napi lájtos és alkalomszerű szuperalapos retrós cikkekért pedig fáradj el a Retro.Landre.
Kezdjük talán ott, hogy az 1983-tól körülbelül tíz évig tartó időszakot a spanyol videojátékfejlesztés aranykoraként emlegetik. Ennek a termékeny érának a startlövése 1983-ban a Fred című labirintusos játék volt, amit bizonyos Paco Menéndez programozott össze, aki akkor 18 éves volt. A játék Spanyolországon kívül is ismert lett, három évvel későbbi folytatása, a Sir Fred pedig rekordokat döntött, és magasan a legsikeresebb spanyol játék volt akkortájt. Menéndez előtt nagy jövő állt a szakmában, és az Opera Soft nevű cégnél el is kezdte írni harmadik játékát, a La Abadía del Criment - ami egyben az utolsó is lett, sajnos.
A játék Umberto Eco híres regényét, A rózsa nevét dolgozta fel. Menéndez szeretett volna erre hivatalosan áldást kapni az írótól, de egyszerűen nem bírtak zöldágra vergődni Eco ügynökével, akinek fogalma sem volt arról, mi a videojáték. Így a jogokat nem kapták meg, hát adaptálták nem hivatalosan a regényt, pár dolgot megváltoztatva a sztoriban - de olyan keveset, hogy nyugodtan tekinthetjük a játékot A rózsa neve adaptációjának. Erre utal egyébként a cím is: jelentése "A bűn apátsága", ami a regény munkacíme volt.
Menéndez a kétdimenziós Fred-játékokkal szemben izometrikus megjelenítést képzelt el, és ebben segítségére volt egy építészhallgató, Juan Delcán, aki kipróbálta magát a játékiparban. Az ő segítségével készült el a korabeli viszonyokhoz képest igen impozáns apátság térképe és megjelenítése. A játékmenet a tárgyhasználat helyett a beszélgetést preferáló kalandjátékokat erősítette, de a főhős ferences barátnak és tanítványának be kellett tartania a kolostor reguláját, vagyis részt venni imádságokon és hasonlók. A sztorit meg talán mindenki ismeri: a két szerzetes vendégként érkezik az apátságba, ahol bűntény történt, és kívülállóként az ő dolguk lesz kinyomozni, ki a tettes.
A játék 1987-ben jelent meg Amstrad CPC-re (ami Spanyolországban népszerű gép volt), nem sokkal utána pedig Spectumra, MSX-re és DOS-ra. És hát valami lenyűgöző volt, ahogy megidézte a középkori hangulatot. Az egész játék valós időben játszódik (1987-ben!), a kolostor szerzetesei élik mindennapjaikat, és a múló időnek megfelelően kertészkednek, kódexet másolnak, vacsoráznak, imádkoznak, alszanak. Szinte egy szimulált kis mikrokörnyezetben kell tevékenykednie a főhősnek, akit a tanítványa mindig figyelmeztet, ha menni kell valamilyen kötelező programra. Elképesztő, tényleg.
Sajnos azonban van a játéknak egy nagyon fura húzása, amivel mi képtelenek voltunk megbarátkozni, de talán majd ti: képernyőváltáskor a kép nézetet is vált. Ami azt jelenti, hogy ha egy képernyő bal szélét elérjük, akkor a következő képernyőn valószínűleg nem a jobb szélen fogunk indulni, hanem mondjuk 90 fokban elforgatott nézetben alulról vagy felülről. Az egész játék ilyen (Delcán találta ki, hogy ez jó lesz), és rettenetesen megnehezíti a tájékozódást. Pedig a tájékozódás fontos, mert ha gyorsan menni kell imádkozni például, akkor nem ajánlatos eltévedni háromszor az odavezető úton. Már csak azért sem, mert a játék számontartja, hogy mennyire vagyunk engedelmesek, és két-három vétséggel simán lenullázhatjuk a számlálót, ami game overt jelent.
A fejlesztés alatt egyébként a két alkotó nagyon elszegényedett, amíg meg nem jelent a játék, és Declánnak ez nem volt jó élmény: építész lett belőle, és Amerikába költözött. Menéndez pedig a sikert élte meg aztán nehezen, illetve a játékfejlesztés elüzletiesedését, és a telekommunikációs szektorban próbált érvényesülni. Sajnos depresszióval is küzdött, és ez oda vezetett, hogy 1999-ben véget vetett az életének.
Az eredeti játékot ma már nem ajánljuk, inkább a steamest (ami ingyenes, szóval egy fillér nélkül kipróbálható). Ez jobban irányítható és elnézőbb is, mint az eredeti, viszont a tájékozódást ennél is meg kell szokni. Mi nem tudtuk, de ennek ellenére leborulunk az előtt, amit a La Abadía del Crimen megjelenésekor tudott.
És van két toplistánk is, összekotortuk a szerintünk legjobb játékokat, amiket időben a középkorban helyez el a történetük. Olyanokat nem vettünk számításba, amik nem legalább 90 százalékban a középkorban játszódnak (pl. Civilizaion), de egy kis misztikumot megengedtünk. Íme a listák, amiket megszültünk:
GRATH TOP10 |
STÖKI TOP10 |
1. Pentiment (2022) 2. Ken Follett's The Pillars of the Earth (2017) 3. 1428: Shadows over Silesia (2022) 4. Darklands (1992) 5. The Procession to Calvary (2020) 6. Assassin's Creed Valhalla (2020) 7. Anno 1404 (2009) 8. Bladestorm: The Hundred Years' War (2007) 9. Defender of the Crown (1986) 10. Medieval: Total War (2002) |
1. Pentiment (2022) 2. Age of Empires II (2016) 3. Assassin's Creed II (1991) 4. Darklands (1992) 5. Stronghold: Crusader (2002) 6. Rampart (1990) 7. Medieval: Total War (2002) 8. Plague Tale I-II (2019, 2022) 9. Anno 1503 és Anno 1404 (2002, 2009) 10. Defender of the Crown + Iron Lord (1986, 1989) |
Mivel ebben a kategóriában bőven lehet még találat, várjuk kommentben a ti tippjeiteket és listáitokat is. Legközelebb napokon belül jövünk újabb Minivel. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).
Korábbi Checkpoint Mini adások a kilencedik évadban:
Még korábbi adások:
Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad. Igen, a 6-7. évadról nincs még összesítő poszt, majd lesz.
A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.
Vendégszerepléseink:
- Checkpoint a Runyai Stúdió podcastjében
- Checkpoint A hiányzó darab podcastben
- Grath, Stöki és Mazur szereplései a Fun With Geeks YouTube-csatornán: Dixit #1, Dixit #2, Dixit kiegészítő #1, Dixit kiegészítő #2, We Didn't Playtest This at All #1, sőt We Didn't Playtest This at All #2)
- Stöki a Sztereotrip utazási podcastben (a téma Japán, a Tokyo Game Show is előkerül)
- Stöki évekkel ezelőtti vendégeskedése a Konnektor podcastben
- Stöki vendégeskedése Kiss Iminél az Unlimited podcastben
A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:
További támogatóink:
Kiss András, HunterXXL, kopeszku, Zsiga Bálint, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, AnnieC, Westy, Bera Nándor, Nagy Alexandra, Kurucz Ádám, Kecskés János, Nagy Gyula, Lidérc, Csemniczky Péter, Németh Bálint, Klisz Gábor, cue, zsovez, Dreska Szilárd, Csicó, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, ricsi, abeddon, TheLastNinja, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Ergoproxy83, Milo, ArcadeMacho, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, kszicsillag, Markó Gábor, Seci, NPanyo, Alien Mindbender, Csíkos János, Tofi, Tamás, periklesz, pec, Magunsz, Fattykány, Nagy Tamás, Tusák Károly, Krapulax, Peter, Gytb, patex 1987, bosken, RxMikes, Hrubos Mátyás, Dundeal, Somi, Gorgil, Febert Zoltán, Szabó Ferenc, Antonio Coimbra de la Coronilla y Azevedo, TH1, Signomi, Bazzs, PsyZed, gandalf, polipropilén, kalanneni, Solymi81, ÁjmekszGera.
(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)
Utolsó kommentek