HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Mini #227: Intelligent Qube (+ a 10 legjobb matekos című játék)

2023.12.22. 21:53 Stöki

cpmini_227.png Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)

Régen volt logikai játék a Checkpoint Miniben, bár most mondat közben eszembe jutott, hogy hazudok, hiszen pár adással ezelőtt volt a DROD, mindegy, most már nem törlöm ki a mondat elejét. Szóval logikai játék jön ismét, mégpedig egy első PlayStationre megjelent apróság, ami nem rossz, nem rossz, de bárcsak valaki megcsinálná ma rendesen. Ez az Intelligent Qube, amihez egy toplistát is hozzácsaptunk. Ha kíváncsi vagy bővebben élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, napi lájtos és alkalomszerű szuperalapos retrós cikkekért pedig fáradj el a Retro.Landre.

Az Intelligent Qube japán csoda, de Európában Kurushi néven keressétek (igen, japán neve lett nem Japánban és nem japán neve lett Japánban, ilyen is ritkán van). Készítője a Gen Creative House, ami akkor már G-Artitsts néven futott, de ma is léteznek, csak azóta újra átnevezték magukat, most éppen epicsnek hívják őket. Ez egy kis külsős stúdió, ami általában a Sonynak dolgozik - a Sony sok ilyen ministúdiót támogatott, amikor elkezdtek dolgozni a PlayStationön. És hát az Intelligent Qube is az első PS-re jelent meg 1997-ben.

Alkotója Masahiko Sato, aki eredetileg reklámszakember, most pedig tanár a Tokiói Művészeti Egyetemen, de egy időben kipróbálta magát a játékiparban is. Ő az az ember, akinek tökéletes válasza van az elkoptatott újságírói kérdésre, miszerint honnan jött a játék ötlete. A válasz: 1995. április 9-én vasárnap eszembe jutott az egész játék úgy, ahogy van. Kész, ezzel nem lehet mit kezdeni.

Szóval Sato a G-Artistson keresztül kapcsolatba lépett a Sonyval, egy producer pedig látott fantáziát az ötletben és külön tetszett neki, hogy könnyen megvalósíthatónak tűnt a játék. Úgy saccolta, három hónap alatt meg is lesznek - na, ebből másfél év lett. Pedig a játék technikailag elég egyszerű a 3D megjelenítés ellenére. Viszont az első fél év elment azzal, hogy Sato kikísérletezze a játékmenetet. Sok új játékelemet kitalált, aztán ezeket elvetette, mert túl nehézzé tették a játékot. Maradt egy minimalista rendszernél, majd Norio Nakamura grafikussal megcsinálta a pályákat. 9 pálya található a játékban, de a pályákon belül szintek, azokon belül pedig szakaszok is. Összesen kb. háromezer szakasz került a játékba, ezek megtervezésével telt el a maradék egy év fejlesztési idő.

A játékmenet amúgy azonnal megérthető. Adott egy négyzetháló alapú, szűk, egyenes sáv,  amin kockák billennek-gördülnek egy ember felé. Háromféle kocka létezik: a sima, amit el kell tüntetni, a fekete, amit nem szabad eltüntetni és a zöld. Egy sima kockát úgy lehet eltüntetni, ha egy előtte levő mezőt kijelölünk a főhőssel - amikor a jelölt mezőre átbillen a kocka, eltűnik. A zöld kocka annyiban különleges, hogy amikor jelölt mezővel találkozik, robban egyet és a szomszédos nyolc mezőn is pusztít - ha ezeken a mezőkön is van zöld kocka, az tovább robban és így láncreakciókat is elő lehet idézni. Persze arra vigyázni kell, hogy tiltott fekete kocka ne semmisüljön meg. A játék lényege igazából tehát annyi, hogy előre gondolkodva ki kell találni, melyik mezőket kell kijelölni. És közben emberünkkel el kell kerülni azt, hogy valamelyik billenő kocka kilapítsa őt, szóval erre is érdemes figyelni.

És ennyi. Jó alapötlet, de ma már azért kicsit kevésnek tűnik a játék. Mindketten hiányoltunk belőle pár plusz játékelemet, új kockafajtát, powerupot, bármit. És hát látványban is elbírna bőven többet. Így meguntuk - talán túl hamar ahhoz képest, hogy mit ki lehetne hozni belőle. Pedig a zenéje például egész jó (valamiért kalandfilmbe illő zene került ebbe az elvont játékba), és a maga idejében ez szórakoztató cucc volt, nem véletlenül adtak el belőle csak Japánban több mint 750 ezer darabot. Ha van lehetőségetek, próbáljátok ki, az alapjáték után megjelent még vagy négy verzió, sajnos csak új játékmódokkal bővítve, semmi más tuningot nem kapott a játék. Pro tipp: DuckStation emulátorral érdemes próbálkozni, az simábban fut, mint a hivatalos PS-emulációk.

És van még egy toplistánk is, amivel én rengeteget, de tényleg nagyon sokat szenvedtem: a 10 legjobb játék, aminek valamilyen matematikai fogalom van a címében. E két lista született, én a magamét kicsit szégyellem:

GRATH TOP10

STÖKI TOP10

1. Point Blank (1994)

2. South of the Circle (2020)

3. Castlevania: Circle of the Moon (2001)

4. Odin Sphere (2007)

5. Linda³ (1995)

6. Lagrange Point (1991)

7. Star  Ocean: Blue Sphere (2001)

8. Undeadline (1989)

9. Triangle Strategy (2022)

10. Lines Infinite  (2017)

1. Geometry Wars: Retro Evolved 1-2 (2005, 2008)

2. Radiant Silvergun (1998)

3. Oddworld sorozat (1997-)

4. Vector TD (2010)

5. Hotline Miami (2012)

6. Odin Sphere (2007)

7. Psychonauts in the Rhombus of Ruin (2017)

8. The Incredible Machine: Even more Contraptions (2001)

9. Yankai’s Triangle (2017)

10. Bellw the Root (1984)

Mivel ebben a kategóriában bőven lehet még találat, várjuk kommentben a ti tippjeiteket és listáitokat is. Legközelebb karácsonykor jön új vendéges adás, régóta várt cucc lesz. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

 

Korábbi Checkpoint Mini adások a kilencedik évadban:

 

Még korábbi adások:

 

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad. Igen, a 6-7. évadról nincs még összesítő poszt, majd lesz.

A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.

 

Vendégszerepléseink:

 


A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:

halloffame_20231125.png

További támogatóink:

Kiss András, HunterXXL, kopeszku, Zsiga Bálint, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, AnnieC, Bera Nándor, Paller, Kecskés János, Tzupi, Laborpati, Adam007, Nagy Gyula, Lidérc, Csemniczky Péter, Németh Bálint, Klisz Gábor, cue, Dreska Szilárd, Csicó, Oberling Gergő, Demeter Zsolt, Döme, Fattykány, Sh4mir83, Bohner Gergő, cubeshadow, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, ricsi, abeddon, TheLastNinja, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Ergoproxy83, Milo, ArcadeMacho, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, kszicsillag, Markó Gábor, Seci, NPanyo, Alien Mindbender, Csíkos János, Tamás, periklesz, pec, Magunsz, Nagy Tamás, Krapulax, Peter, Gytb, patex 1987, RxMikes, Hrubos Mátyás, Dundeal, Somi, Gorgil, Febert Zoltán, Antonio Coimbra de la Coronilla y Azevedo, TH1, Signomi, Bazzs, PsyZed, gandalf, polipropilén, kalanneni, Solymi81, ÁjmekszGera, VinczeI, GSimon, casualplayfair, Polben, Nagy Krisztián.

(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)

7 komment

Címkék: retro podcast toplista checkpoint mini

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr8818285437

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2023.12.23. 06:05:59

duckstation: tavaly óta nincs fejlesztve az emulátor, de amúgy tökéletesen működik minden platformon. kár a duckstation-ért, de érthető a fejlesztő nézőpontja is. a retroarch lead-je egy igazi seggfej.
az intelligens qocka valóban hamar unható, de még az internet előti korszakból származik, amikor az emberek koncentrációs készsége nem 160 karakter és 15 másodperc volt.
a devil dice hasonlóan kockás játék, csak nem olyan száraz, mint ez, azt inkább tudom ajánlani. vagy az echochrome-ot.

Kit Fisto 2023.12.23. 19:10:57

Az én tízes listám csak egyes, ezen kívül egyetlen olyan játékot sem tudok, amiben matekos kifejezés lenne. De a listátokat látva, egyből ez jutott az eszembe :)
1. Alien³
Na jó, eszembe jutott egy, a Cube, és még egy, ha ez jó.. A "times", az nem matekos kifejezés? A szorzásé angolban? Pl. five times eight. Mert akkor Times Of Lore!

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2023.12.29. 11:33:55

Lehetek szemét? Horizont ZERO Dawn. :)

Igen, mert a NULLA, az egy matematikai fogalom, nem csak egy szám. Ameddig a matekba nem vezették be és használták jól, addig bajok voltak.

Via Mala 2023.12.29. 16:57:06

Az South of the Circle-t épp most ingyen lehet bezsákolni GOG-ról:
www.gog.com/en/game/south_of_the_circle

Kit Fisto 2024.01.07. 11:42:58

Most néztem meg a játékot. Az egyik legidiótább időpazarló játék, amit valaha láttam. Semmi értelme, mert nincs célja (amiért érdemes lenne végigvinni), csak maga a kockákkal való akciózás, és - ennyi. De ehhez képest emberelenül hosszú. És még azt sem lehet mondani, hogy olyan jó lenne maga a játékmenet. Szerintem akkor már egy jó Tetris élvezhetőbb. Egyetlen érdekessége az, hogy egy korai játék a PS1-re.

Ha már a Tetrist említettem, és retrózunk ?, van egy klón DOS-ra, bár nagyon más játékmenettel (csak a lefelé haladó elemek eltüntetése közös vele), de valami elképesztően jól megcsinált játék, amit most hivatalosan ajánlok az IDDQD olvasóinak: Xixit!
Ha meglátod, azt hinnéd, egy Amigás demócsapat csinálta, olyan a grafikája, nagyon designos, és a játék közben hallható zenék is modulok. Egy darabig oda fog szegezni a székedhez! Egytelen "negatívuma", hogy DOS-os, (ha ez egy retró kedvelőnek hátrány) de a DOSBox simán bekajálja, abban tökéletesen működik. Illetve kipróbálható akár itt, a böngészőben is.
dosgames.com/game/xixit/

Tipp: Az alapbeállítások majdnem jók, de az elemrotálást a FEL bill.-re ajánlom (elég az egyik irány), és a 4-es zenét játék közben, azzal a leghangulatosabb. Nekem a hang így jó: SB16,220,7,1,very high.
(csak alaplapi realtek van)

Érdekesség: Megvan Spectrumra is. Sajnos itt a játék nem elérhető, és ha kipróbálnád lent a TR-DOS diskre bökve, kapsz egy gyönyörű 404-et némi felirattal. De érdemes megnézni, ennél retróbb élményed egy darabig nem lesz! ?
worldofspectrum.org/archive/software/games/xixit-real-software

Stefan Derrick 2024.01.09. 12:32:05

Én pár éve találkoztam ezzel először, amikor vettem egy PS Classicot igen kedvezményesen, mivel ott van a játékai között. Kb. ez lett az, amivel a legtöbbet játszottam közülük (persze nem is volt sok olyan, amit addig nem ismertem).

B-Bird 2024.01.21. 14:14:23

Ha már csalunk, csaljunk magyarul is.. ész-kerék!? ;-)

Illetve egy Pipedream/line sorozat!?
süti beállítások módosítása