Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)
Úgy látszik, egy óra feletti Mini lesz az új sztenderd (nem). De hát megint sok mindenről tudtunk beszélni, mert a Star Wars: X-Wing sorozat mind a négy játékát kibeszéltük, és ezzel újabb régi adósságot törlesztettünk (rengetegen kértétek, hogy ezekről a játékokról szó essen). Ha kíváncsi vagy bővebben élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, napi lájtos és alkalomszerű szuperalapos retrós cikkekért pedig fáradj el a Retro.Landre.
Szóval a Star Wars űrszimulátorairól lesz szó, mármint azokról, amiket a Lucasarts csinált. Tudjátok, 1993: X-Wing, 1994: TIE Fighter, 1997: X-Wing vs. TIE Fighter, 1999: X-Wing: Alliance, és ezek kiegészítői. Azért kell ezt kihangsúlyozni, mert például 1983-ban is volt egy elég jó játéktermi Star Wars-szimulátor az Ataritól. Meg biztosan voltak felejthetők is. A Star Wars márkanév videójátékos jogai ugyanis sokáig nem a Lucasartsnál (akkor még Lucasfilm Games) voltak, mert a nyolcvanas évek elején még Lukács mester nem gondolkodott SW-játékokban, és jó pénzért egy időre eladta a licencet. Emiatt egészen 1992-ig más stúdióknál jelentek meg rapszodikus színvonalú SW-játékok, míg 1992-ben végre lejárt a szerződés (akkor éppen a Brøderbundnál), és a Lucasartsnál azonnal megkezdték egy jó kis saját SW-játék fejlesztését. Ezt a kiemelten fontos projektet egy Lawrence Holland nevű fejlesztőre bízták, aki nagyon érdekes figura, mindenképpen érdemes róla szólni pár szót.
Holland eredetileg régésznek tanult, sőt az is lett, karrierje elején évekig járt ásatásokra több kontinensen. A nyolcvanas évek elején, amikor kispénzű pályakezdőként a doktoriját írta, mellékállást keresett, hogy meg tudjon élni. Albérletben lakott akkor egy szobatárssal, akinek volt egy Atari 800-as gépe. Holland így találkozott a számítógépes játékokkal, és rákattant erre a médiumra - főleg miután kiderült, hogy egész jó pénzt lehet keresni egy közepesen sikeres játékkal is. Vett egy C64-et és elkezdett assemblyben programozni. Már a kezdetektől a szimulációk érdekelték, de nem feltétlenül a repülőgépszimulátorok, hanem általában a valóság szimulációja: érettebb játékaiban megpróbálta valahogy visszaadni a valóságot, ahogy a régészek is megpróbálják a leletekből rekreálni az egykor létezett valóságot.
Például 1985-ben csinált egy Project Space Station nevű gazdasági szimulátort, amiben a NASA vezetőjeként egy űrállomást kellett összehoznia a játékosnak. Ez jó referencia volt, amikor munkát keresett, mert nagyjából ekkor csődbe ment a cég, aminek dolgozott. Holland beadta több helyre az önéletrajzát, és a Lucasartshoz fel is vették, ahol éppen akkor hoztak létre egy háborús járművek szimulációin dolgozó csapatot. Holland ide került be, és Noah Falstein keze alá dolgozott az 1986-os PHM Pegasus készítésénél, ami egy szárnyashajó-szimulátor volt. Az 1988-as Strike Fleet is ilyen felállásban készült, de a következő három játéknak már Holland volt a vezető fejlesztője. Ezt a második világháború trilógiát - Battlehawks 1942 (1988), Their Finest Hour (1989) és Secret Weapons of the Luftwaffe (1991) - a kor legjobb repülőszimulátorai között tartották számon, és azóta is nagy a respektjük. Részben azért is, mert Holland a gépek megjelenítésén túl a történelmi környezetet is megpróbálta visszaadni. Érdekesség, hogy ez a trilógia a Totally Games fejlesztésében készült - a Lucasarts ugyanis a külsős harci szimulációs csapatból rendes fejlesztőcéget csinált ezen a néven. Holland tehát úgy volt a Lucasarts egyik alapembere, hogy technikailag nem volt a Lucasarts alkalmazottja. De persze a kilencvenes évek elejére már nagy tiszteletnek örvendett a cégnél.
Amikor megnyílt az út a SW-játékok fejlesztésére, Holland egy kollégája unszolására maga jelentkezett be a Lucasartsnál, hogy szeretne egy X-Wing szimulátort készíteni. Pár oldalas doksit vitt csak magával, de nem is kellett több: a kiadónál bíztak a tapasztalatában, és tetszett nekik, amit hallottak tőle. Holland ugyanis azt vázolta fel, hogy a Star Wars világában készítene el valami olyasmit, mint ami a világháborús trilógiája volt.
És tulajdonképpen ezt is csinálta meg. Az 1993-as SW: X-Wingen egyértelműen érezni a trilógia hatását - azt, hogy a küldetések mellett nagyon fontos a kontextus elmesélése. De hát ez a kontextus hivatalos Star Wars zenékkel, a filmekből ismerős karakterekkel, színvonalas grafikával és hangokkal jelent meg - őrület volt az a játék 1993-ban! És játéktechnikailag is volt egy remek dobása, az ELS rendszer. E, mint engines, L, mint lézer és S, mint Shield - a játékosnak kellett mindig eldöntenie, hogy hajtóművekre, lézerfegyverekre vagy pajzsokra megy a több energia, pajzsoknál pedig első és hátsó pajzsokkal is lehetett variálni. Nagyon feldobta ez a játékmenetet, és több lett általa az űrcsata annál, hogy "világháborús dogfightok, csak Star Warsban".
Az X-Wing történetileg is passzolt a filmekbe és jól kiegészítette a New Hope-ot. Viszont a játék igen nehéz volt, később emiatt még egy könnyített verzió is megjelent belőle. És hasonló szellemben készültek a folytatásai is. Az 1994-es TIE Fighter szintén nem volt könnyű, de pazar kiállásával rögtön megvette a játékosokat, és hát a birodalmi oldalon lehetett harcolni benne. Jöttek fel a sárga betűk az intróban, és a nem a szokásos Star Wars téma szólt közben, hanem az Imperial March - ritka pillanat volt. Mindkét játék megkapta a maga kiegészítőit, és ezek sem hagyták szégyenben a brandet, sőt újabb űrhajókat is ki lehetett próbálni bennük.
Aztán 1997-ben jött az X-Wing vs. TIE Fighter, ami multiplayer küzdelmekre született - és ezzel megelőzte a korát, mert sok játékos eléggé elszontyolodott attól, hogy nem volt egyszemélyes kampány. Ők a Balance of Power nevű egészen fantasztikus kiegészítővel vigasztalódhattak, amiben megkapták a kampányukat, és amiben felbukkant egy 19 kilométer hosszú Super Star Destroyer is. Aztán az egészre az 1999-es X-Wilng: Alliance tette fel a koronát, gyakorlatilag ötvözve az összes korábbi rész erényeit, a játékosok pedig a Millennium Falconra is összeállhattak legénységként.
Aztán... aztán ennyi. A konzolok az ezredfordulóra már eléggé elnyomták a pc-t, és a Lucasarts is követte a trendet, a konzolos SW-játékok közé pedig nem passzoltak a szimulátorok. Akciósabb, egyszerűbb x-winges/tiefighteres játékok születtek, amik közül voltak egész jók is (például a gamecube-os Rogue Squadron II), de érezhetően egy új kort hirdettek. A Totally Games még a 2010-es évek elejéig készített egyre jelentéktelenebb játékokat, aztán Holland visszatért a régészkedéshez. De az általa megálmodott X-Wing sorozat ma is tökéletesen játszható, főleg a Balance of Power és az Alliance. Igazi örökzöld az egész csomag úgy, ahogy van.
Legközelebb egy héten belül jön új adás, ha az égiek is úgy akarják. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).
Korábbi Checkpoint Mini adások a kilencedik évadban:
- Checkpoint Mini #202: Scramble és Super Cobra
- Checkpoint Mini #203: La Abadía del Crimen " TOPLISTA: A 10 legjobb középkoros játék
- Checkpoint Mini #204: Supremacy
- Checkpoint Mini #205: Freddy Pharkas: Frontier Pharmacist
- Checkpoint Mini #206: Below the Root + TOPLISTA: A 10 legjobb föld alatti játék
- Checkpoint Mini #207: Bombuzal
- Checkpoint Mini #208: Bio Menace
- Checkpoint Mini #209: Star Trek: 25th Anniversary + TOPLISTA: A 10 legjobb űrjáték, ami nem Star Wars és nem Star Trek
- Checkpoint Mini #210: World of Goo
- Checkpoint Mini #211: Descent
- Checkpoint Mini #212: The X-Files Game + TOPLISTA: A 10 legjobb eset, amikor híresség játszott videójátékban)
- Checkpoint Mini #213: A Leisure Suit Larry sorozat
- Checkpoint Mini #214: U.N. Squadron
- Checkpoint Mini #215: Gorky 17 + TOPLISTA: A 10 legjobb játék, aminek szám van a címében (nem évszám és nem folytatásjelölő szám)
- Checkpoint Mini #216: Future Wars
- Checkpoint Mini #217: Crystalis
- Checkpoint Mini #218: Space Quest sorozat + TOPLISTA: A 10 legjobb sorozat, ami megért legalább hat részt
Még korábbi adások:
Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad. Igen, a 6-7. évadról nincs még összesítő poszt, majd lesz.
A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.
Vendégszerepléseink:
- Checkpoint a Runyai Stúdió podcastjében
- Checkpoint A hiányzó darab podcastben
- Grath, Stöki és Mazur szereplései a Fun With Geeks YouTube-csatornán: Dixit #1, Dixit #2, Dixit kiegészítő #1, Dixit kiegészítő #2, We Didn't Playtest This at All #1, sőt We Didn't Playtest This at All #2)
- Stöki a Sztereotrip utazási podcastben (a téma Japán, a Tokyo Game Show is előkerül)
- Stöki évekkel ezelőtti vendégeskedése a Konnektor podcastben
- Stöki vendégeskedése Kiss Iminél az Unlimited podcastben
A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:
További támogatóink:
Kiss András, HunterXXL, Schmatzy, kopeszku, Zsiga Bálint, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, AnnieC, Bera Nándor, Kecskés János, Mészáros Albert, Tzupi, Nagy Gyula, Lidérc, Csemniczky Péter, Németh Bálint, Klisz Gábor, cue, Dreska Szilárd, Csicó, Oberling Gergő, Demeter Zsolt, Döme, Fattykány, Laborpati, Sebeőkdeák, Sh4mir83, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, ricsi, abeddon, TheLastNinja, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Ergoproxy83, Milo, ArcadeMacho, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, kszicsillag, Markó Gábor, Seci, NPanyo, Alien Mindbender, Csíkos János, Tofi, Tamás, periklesz, pec, Magunsz, Nagy Tamás, Krapulax, Peter, Gytb, patex 1987, RxMikes, Hrubos Mátyás, Dundeal, Somi, Gorgil, Febert Zoltán, Antonio Coimbra de la Coronilla y Azevedo, TH1, Signomi, Bazzs, PsyZed, gandalf, polipropilén, kalanneni, Solymi81, ÁjmekszGera, VinczeI, GSimon, casualplayfair, Leto.
(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)
Utolsó kommentek