HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Mini #262: Spy vs. Spy

2025.04.27. 22:47 Stöki

cpmini_262.png Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)

Kém ellen kém, egyszerű képlet, és milyen jó kis C64-játék született belőle a nyolcvanas években! Nem is tudom, hogy maradt ki eddig a Checkpoint Minik sorából, de most pótoltuk. Nem öregedett makulátlanul, de előhozta a szép emlékeket - ami azt is jelenti, hogy elsősorban azoknak érdemes újra kipróbálniuk, akiknek vannak emlékei a játékról. Ha kíváncsi vagy bővebben élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, napi lájtos és alkalomszerű szuperalapos retrós cikkekért pedig fáradj el a Retro.Landre.

A Spy vs. Spy eredetileg egy képregény, vagy inkább pár kockás comic strip, aminek kitalálója a kubai Antonio Prohías volt. Prohías pár nappal azelőtt menekült Amerikába Kubából, hogy ott Fidel Castro elintézte volna a kritikus sajtót. Új hazájában a legendás Mad magazinnál talált állást és ott alkotta meg 1961-ben a Spy vs. Spy-t. 1987-ig gyártotta a paneleket, aztán mások megörökölték tőle a szériát, ami még ma is fut. Sok gyűjteményes kiadása megjelent, a hetvenes évek közepe óta a DC-nél, szóval biztosan van valami fan theory, ami szerint a címszereplő kémek ugyanabban az univerzumban léteznek, mint a DC-szuperhősök.

A képregényből a First Star Software nevű, 1982-es alapítású amerikai csapat csinált játékot, ehhez pedig az kellett, hogy a First Start megvegye a Warner. Ezután a stúdió alapítója, Richard Spitalny átnézte, hogy a DC milyen licenceiből lehetne játékátiratot készíteni és lecsapott a Spy vs. Spyra. A fejlesztést egy tapasztalt programozóra, Michael Riedelre bízta, aki a lehetőségekhez képest remekül megoldotta a feladatot.

A Spy vs. Spy szövegek nélküli képregény, ami végső soron a hidegháborús parát cikizi ki. Főhősei, a fekete és a fehér kém folyton borsot törnek egymás orra alá, megpróbálják eltenni egymást láb alól, de igazából sosem győzedelmeskedik tartósan egyik a másik felett - viszont a küzdelmük sok vizuális humorra ad lehetőséget a tortadobálós humortól az egészen morbid poénokig. Riedelék nagyon jó érzékkel ismerték fel, hogy ebből az alapanyagból olyan játékot kell csinálni, aminek a kétszemélyes, egymás elleni játék a lényege (bár van szóló mód is). A másik jó döntés az volt, hogy a játékmenet valós időben zajlik, vagyis a két kém minden másodpercben egymással verseng.

Ez a versengés egyszerű, de szórakoztató feladatok mentén történik. Adott egy nagykövetség, ahol össze kell szedni tárgyakat, aztán azokkal meglépni az épületből. Csakhogy közben az ellenséges kém ugyanezt akarja elérni, szóval a két spion menthetetlenül konfrontálódik. Ehhez felhasználhatnak többféle csapdát, amivel kiiktathatják rövid időre ellenfelüket - már ha annak nincs a kezében éppen a megfelelő csapdaelhárító tárgy (például egy ajtó tetejéről ledőlő vödör víz esetén egy esernyő). A kémekre a saját telepített csapdák is hatnak, emiatt érdemes megjegyezni, hogy ki mit hova telepített. És nagyjából ennyi, a kémek csapdázgatnak, egymást szívatják orrba-szájba, aztán valamelyiknek csak összejön a győzelmi csomag - vagy lejár a játékidő és mindenki veszít.

És hogy milyen ma játszani a Spy vs. Spy bármelyik részével? Aranyos, de kicsit lassú. Érdekes, hogy ami 1984-ben nagyon pörgős játékmenetnek tűnt (a valós idő miatt), az ma mennyire döcögős. De az alaprecept azért működik, és akin van egy rózsaszín szemüveg, amivel tudja nézni a játékot, az ma is jól szórakozhat. Talán nem az első résszel, hanem inkább az Island Caper alcímű, 1985-ös folytatással, mert az már nyílt terepen (egy szigeten) játszódik és szabadabb lehetőségeket ad a csapdák telepítésében. Volt egy harmadik rész is 1986-ban Arctic Antics alcímmel, de az már csak ismételte a második részt. A további átiratokról és spinoffokról az adásban ejtettünk szót.

Legközelebb egy héten belül jövünk új adással. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

 

Korábbi Checkpoint Mini adások a tizenegyedik évadban:

 

Még korábbi adások:

 

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad. Igen, a 6-7. évadról nincs még összesítő poszt, majd lesz.

A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.

 

Vendégszerepléseink:

 


A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:

halloffame_20250204.png

További támogatóink:

Kiss András, HunterXXL, adam1224, kopeszku, Zsiga Bálint, Répabácsi, Mágnesfejű, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, AnnieC, Bera Nándor, Paller, Tóth Balázs Aladár, Kecskés János, Tzupi, Laborpati, PeterB, Sh4mir83, Nagy Ákos, Bognár Helka, Dirty Dave, Nagy Gyula, Lidérc, Csemniczky Péter, Klisz Gábor, cue, Dreska Szilárd, Csicó, Oberling Gergő, Demeter Zsolt, Döme, Fattykány, Bohner Gergő, cubeshadow, Balfars, Karasz Edit, Zergeborg, Jocó, Heilig Szabolcs, Emlancos, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, ricsi, abeddon, TheLastNinja, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Ergoproxy83, Milo, ArcadeMacho, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, kszicsillag, Markó Gábor, Seci, NPanyo, Alien Mindbender, Csíkos János, Tamás, pec, Magunsz, Nagy Tamás, Krapulax, Peter, Gytb, patex 1987, RxMikes, Hrubos Mátyás, Dundeal, Somi, Gorgil, Febert Zoltán, Signomi, Bazzs, PsyZed, polipropilén, kalanneni, Solymi81, VinczeI, The Black Aether, GSimon, casualplayfair, Polben, Nagy Krisztián, Tamás, Rules, Pusztai László, Ripburger, Kester, Szabó Ferenc, Salat Csaba, Pálfi Tamás, Kavics, thechewieone, MacMaiger, Antonio Coimbra de la Coronilla y Azevedo, milyenferi, Xlabu.

(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)

2 komment

Címkék: retro podcast checkpoint mini

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr4918848096

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kit Fisto 2025.04.28. 03:51:22

Kipróbáltam még C64-en, de nem tudtam, mit kéne vele csinálni. Nem tudtam, hogyan kell harcolni, mi a cél, semmit. A grafika tetszett, a zene is, de annyira, hogy csak azért töltöttem be, hogy hallgassam. Lehet, hogy a körönkénti játék jobb lett volna, mert így túl gyors. Az elmondásotok alapján is elég bonyolultnak tűnik a játékmenet. A zenéje viszont zseniális. A minimalista
8bit legjobbja!

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2025.04.28. 06:10:44

angoltudás (és latin) hiányában szpáj vösz szpáj lett a játék neve. zseniális plus/4-es konverzió volt, kolompolós lépéseffektekkel, vihogó patkányokkal. a negyedik nehézségű pályán viszont nem lehetett továbbjutni, mert hiányzott a kémbőrönd egyik tartalma.
süti beállítások módosítása