HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Mini #258: Beach Head I-II

2025.03.02. 23:26 Stöki

cpmini_258.png Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)

A Commodore-generációnak biztosan ismerős a mostani CP Mini témája, mert óriási siker volt a 8-bites platformokon: Beach Head, avagy a jól kitalált minijátékok apoteózisa. Elég régi darab, és az ilyeneknél mindig erősen kétséges, mennyire szórakoztatók ma, de azért nem bántuk meg, hogy újra kipróbáltuk. Ha kíváncsi vagy bővebben élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, napi lájtos és alkalomszerű szuperalapos retrós cikkekért pedig fáradj el a Retro.Landre.

A játékot az Access Software fejlesztette és adta ki, és érdemes kicsit erről a cégről beszélni. 1982-ben Utah-ban alapította Bruce Carver, egy akkor már harmincas éveiben járó, tisztes mormon családapa. Carver egy Redd Engineering nevű techcégnél dolgozott és ott kapott programozói feladatokat, ennek következményeként pedig vett otthonra egy C64-et, hogy tudja gyakorolni a gépikódban programozást. A C64 ugye a sprite-ok kezelésében erős, Carver pedig írt is egy sprite-szerkesztőt, ami olyan jól sikerült, hogy piacra dobta. És tulajdonképpen ezért alakult meg az Access Software, ami csak ezután kezdett játékokat is kiadni.

Carver első próbálkozása a Neutral Zone nevű lövöldözős játék volt, amiben már fel lehet fedezni a Beach Head egyes elemeit. Mire a játék elkészült, Carver úgy érezte, erre lehet karriert építeni és kilépett a Reddtől. Nagyon barátságosan vált el volt munkahelyétől, mert a Redd befektetett az Accessbe, sőt egy junior könyvelőt is adott a cégnek, bizonyos Chris Jonest, aki hamar a stúdió alapembere lett. Aztán a vállalat jó ideig sikeres volt, csináltak eleinte Beach Headeket meg Tex Murphy játékokat, remek golfjátékokat (Leaderboard, Links), aztán 1999-ben megvette őket a Microsoft, éppen a golfjátékok miatt. Amikor látszott, hogy a sportjátékok királya az EA lesz, a Microsoft 2004-ben eladta a stúdiót a Take-Two-nak, ahol két évvel később az Access egy átszervezés áldozata lett. A kirúgottak közül sokan a TruGolfnál találtak ekkor munkát - ez a cég az Access korábbi spinoffja volt, amit nem érintett a felvásárlás. A cég beltéri profi golfszimulátorokat fejleszt, ma is léteznek még.

De vissza 1983-ba, amikor Carver a Neutral Zone után elkezdett dolgozni az első Beach Headen! Carvert a második világháború ihlette meg, ezért partraszállós tematikát választott, de a Beach Head II sztorijából az kötvetkezik, hogy valójában egy fiktív diktátor hatalmát próbáljuk megdönteni. Végül is teljesen mindeg, a lényeg az, hogy az átfogó akciót több, egymástól nagyon különböző pályán mutatta be a program. Bár akkoriban már léteztek minijátékgyűjtemények, a Beach Head változatosságban és minőségben is kiemelkedett ezek közül. Az első pályán torpedókat és vízi aknákat kerülgetve kellett továbbjutni tíz hajónkból álló flottánkkal (a hajók száma gyakorlatilag az életek száma volt). A második pályán a flottára támadó repülőket, majd a harmadik pályán hadihajókat kellett leszedni. A negyedik pályán egy tankkal kellett akadályokkal és ellenségekkel teli terepen túljutni. Végül, az ötödik pályán egy bunkerkomplexumot kellett kifüstölni (és ehhez legalább két életnek kellett maradnia a végére).

A játékban mindent Carver tervezett és a pályák technikailag nagyon jók voltak az 1983-as szinthez képest. A változatos játékmenet is gördült és a játék nem volt lehetetlenül nehéz. Érthető tehát, hogy a Beach Head óriási siker lett, amihez az is hozzájárult, hogy az éppen megalakuló U.S. Gold elkezdte Európában teríteni a játékot. Több százezer ment el belőle, az egészen bizonyos, bár a netszerte található egymilliós szám valószínűleg túlzás. Carver ezután, mielőtt ráállt volna a golfjátékokra, készített még egy Beach Head "másfelet", a Raid Over Moscow-t, aztán 1985-ben egy igazi folytatást, a The Dictator Strikes Back alcímű Beach Head II-t. Ebben trükkösebb, de érzésünk szerint kevésbé szórakoztató pályák kaptak helyet, szóval mi a magunk részéről inkább az első részt ajánljuk kipróblásra. Annak sem öregedett szépen minden eleme, de a repülők lelövöldözése még mindig nagy móka. Ja, és a tisztesség kedvéért említsük meg, hogy 2000-ben volt egy Beach Head 2000 című remake (nem az Accesstől), de az borzalmasan sikerült, messzire kerüljétek.

Legközelebb egy héten belül jövünk Checkpoint Now-val. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

 

Korábbi Checkpoint Mini adások a tizenegyedik évadban:

 

Még korábbi adások:

 

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad. Igen, a 6-7. évadról nincs még összesítő poszt, majd lesz.

A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.

 

Vendégszerepléseink:

 


A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:

halloffame_20250204.png

További támogatóink:

Kiss András, HunterXXL, adam1224, kopeszku, Zsiga Bálint, Répabácsi, Mágnesfejű, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, AnnieC, Bera Nándor, Paller, Tóth Balázs Aladár, Kecskés János, Tzupi, Laborpati, PeterB, Sh4mir83, Nagy Ákos, Bognár Helka, Dirty Dave, Nagy Gyula, Lidérc, Csemniczky Péter, Klisz Gábor, cue, Dreska Szilárd, Csicó, Oberling Gergő, Demeter Zsolt, Döme, Fattykány, Bohner Gergő, cubeshadow, Balfars, Karasz Edit, Zergeborg, Jocó, Heilig Szabolcs, Emlancos, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, ricsi, abeddon, TheLastNinja, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Ergoproxy83, Milo, ArcadeMacho, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, kszicsillag, Markó Gábor, Seci, NPanyo, Alien Mindbender, Csíkos János, Tamás, pec, Magunsz, Nagy Tamás, Krapulax, Peter, Gytb, patex 1987, RxMikes, Hrubos Mátyás, Dundeal, Somi, Gorgil, Febert Zoltán, Signomi, Bazzs, PsyZed, polipropilén, kalanneni, Solymi81, VinczeI, The Black Aether, GSimon, casualplayfair, Polben, Nagy Krisztián, Tamás, Rules, Pusztai László, Ripburger, Kester, Szabó Ferenc, Salat Csaba, Pálfi Tamás, Kavics, thechewieone, MacMaiger, Antonio Coimbra de la Coronilla y Azevedo, milyenferi, Xlabu.

(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)

3 komment

Címkék: retro podcast checkpoint mini

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr1818807518

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2025.03.03. 06:48:05

a mormonok lepedőn keresztül prokreálódnak. viszont ügyes szoftverfejlesztők.

balcso 2025.03.03. 08:15:42

A harmadik (tankos) minijátékot nem is láttam soha. Baromi nehéz volt már az aknákon, torpedókon is átjutni, a repülőkön meg nem is igen tudtam soha 7-8 éves koromban. Annyira frusztráló, rossz emlékeim maradtak róla, hogy később sem próbáltam meg.

AarPoe 2025.03.03. 15:42:18

Nem bírtam sohasem játszani vele, a fent is említett okok miatt. Pedig nagyon szerettem volna szeretni ...
süti beállítások módosítása