HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Mini #256: Realm of Impossibility

2025.02.09. 01:26 Stöki

cpmini_256.png Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)

A mai adásban a lehetetlenség birodalmába tévedtünk, már amennyiben egy ősi, izometrikus C64-játékot lehet annak nevezni (a címe alapján mindenképpen lehet). A Realm of Impossibilityt talán nem ismerik olyan sokan, mint a platform nagy klasszikusait, pedig megérdemli a figyelmet, már csak azért is, mert ma is egész jól szórakoztat. Ha kíváncsi vagy bővebben élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, napi lájtos és alkalomszerű szuperalapos retrós cikkekért pedig fáradj el a Retro.Landre.

A név, akit ma jegyezzünk meg: Mike Edwards. Ő a hetvenes években mérnökként dolgozott a Boeingnek és egy időben programoznia is kellett a cégnek. Amikor aztán olyan munkakörbe került, ahol már nem volt dolga számítógépekkel, otthon kezdett hobbiból programozni, miután a felesége vett neki egy Atari 800-at, a platform egyik nagy sikerével, a Star Raidersszel együtt. Edwards ezen BASIC-ben írta első komolyabb játékát, részben azért, hogy ezzel csökkenteni tudja az adóját, amire akkor az amerikai törvények lehetőséget adtak. Így született meg 1982-ben az Attack at EP-CYG-4, aminek a kedvéért Edwards egy céget is alapított BRAM néven, hogy publikálni tudja a játékot.

Az Attack at EP-CYG-4-ben egy ufóval kellett mozogni és lövöldözni és vagy az ufót vagy a célkeresztjét lehetett irányítani. Forradalmi kooperatív játékmódjában pedig egyik játékos az ufót, a másik a célkeresztet irányította, pontosan abban az évben, amikor ez az irányítás a Robotron 2084 fejlesztőinek is eszébe jutott, és megszületett a twin-stick shooterek műfaja. Ezt az érdekességet leszámítva Edwards első játéka nem zavart túl sok vizet, de annyi pénzt mégis hozott, hogy érdemes legyen készítenie egy másodikat. Ez lett a Realm of Impossibility, leánykori nevén Zombies.

A játékot ugyanis először a BRAM adta ki Zombies néven 1983-ban, de aztán meglátta a művet az Electronic Arts illetékese, aki éppen tehetséges fejlesztőket keresett és felkarolta a projektet. A játék 7 labirintusa ekkor kapott még 6-ot és a cím is ekkor vátozott meg Realm of Impossibilityre. Ja, és az EA szárnyai alatt a játék C64-re is megjelent 1984-ben, szóval sokkal több játékoshoz eljutott (sőt, az Airolasoft még egy spectrumos verziót is csinált, de állítólag az elég rossz).

A játékmenetet könnyű leírni: a Zombies/Realm of Impossibility egyszerű labirintusjáték, amiben a főhősnek mindegyik labirintusból ki kell hoznia egy tárgyat. Ez a Zombiesban pályánként 1-1 korona, a Realm of Impossibilityben pedig a 13 pálya közül 7-ben van korona, 6-ban pedig olyan kulcs, ami valamelyik koronás pályát nyitja. Természetesen a labirintusok nagyok és tele vannak szörnyekkel, amikkel nem jó ütközni (szerencsére nincs azonnali halál, a főhős életerőpontjai csökkennek  csak egy találkozáskor). A mókát két dolog teszi érdekessé, az egyik az izometrikus nézet, ami akkortájt még bravúrnak számított, de az utolsó labirintusban - ami maga a Lehetetlenség Birodalma, erről kapta nevét a játék - M. C. Escher festményeibe illően van megbolondítva a pályatervezés. A másik különlegesség - és valójában ez az érdekesebb - az, hogy a főhős nem tud lőni, csak kereszteket lerakni, amik pár másodpercre megakasztják az őt követő szörnyeket. Ez néha nagyon hatékony, szűk útszakaszokon keresztet elpotyogtatva igencsak megkönnyíthetjük a koronavadászatot.

Ééés... ennyi. De ez tök jól működik, annyira, hogy 2025-ben is prímán elszórakoztunk a játékkal emulátorban. Talán annak is van ehhez köze, hogy a játék nem túl nehéz, első szuszra bárkinek lemegy 4-5 labirintus, kis gyakorlással pedig még több. A grafika inkább funkcionális, mint szép, aki szépséget akar látni, inkább az EA által készíttetett borítót csodálja meg, ami le sem tagadhatná, hogy az Indiana Jones filmek sikerének idején született. Edwards amúgy a kis kitérő után visszatért a komolyabb munkáihoz, de a Realm of Impossibilityvel szép nyomot hagyott, ma is ajánljuk a játékot.

Legközelebb hétfőn jövünk Checkpoint Now-val. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

 

A tizenegyedik évad korábbi Checkpoint Mini adásai:

 

Még korábbi adások:

 

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad. Igen, a 6-7. évadról nincs még összesítő poszt, majd lesz.

A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.

 

Vendégszerepléseink:

 


A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:

halloffame_20250204.png

További támogatóink:

Kiss András, HunterXXL, adam1224, kopeszku, Zsiga Bálint, Répabácsi, Mágnesfejű, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, AnnieC, Bera Nándor, Paller, Tóth Balázs Aladár, Kecskés János, Tzupi, Laborpati, PeterB, Sh4mir83, Nagy Ákos, Bognár Helka, Dirty Dave, Nagy Gyula, Lidérc, Csemniczky Péter, Klisz Gábor, cue, Dreska Szilárd, Csicó, Oberling Gergő, Demeter Zsolt, Döme, Fattykány, Bohner Gergő, cubeshadow, Balfars, Karasz Edit, Zergeborg, Jocó, Heilig Szabolcs, Emlancos, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, ricsi, abeddon, TheLastNinja, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Ergoproxy83, Milo, ArcadeMacho, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, kszicsillag, Markó Gábor, Seci, NPanyo, Alien Mindbender, Csíkos János, Tamás, pec, Magunsz, Nagy Tamás, Krapulax, Peter, Gytb, patex 1987, RxMikes, Hrubos Mátyás, Dundeal, Somi, Gorgil, Febert Zoltán, Signomi, Bazzs, PsyZed, polipropilén, kalanneni, Solymi81, VinczeI, The Black Aether, GSimon, casualplayfair, Polben, Nagy Krisztián, Tamás, Rules, Pusztai László, Ripburger, Kester, Szabó Ferenc, Salat Csaba, Pálfi Tamás, Kavics, thechewieone, MacMaiger, Antonio Coimbra de la Coronilla y Azevedo, milyenferi, Xlabu.

(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)

3 komment

Címkék: retro podcast c64 checkpoint mini

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr8518791056

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2025.02.09. 18:44:36

nagyon bele lehet látni a felhőkarcolók romjai közt bolyongó túlélőt, nem csoda, hogy zombies lett a neve.

ha már atari, a star raiders-ről lesz szó? nagyon ajánlott kis játék 8kbyte-ban, rengeteg másolattal és koppintással, homage-zsal. pl chris roberts-et is megfertőzte, azért is csinált egy sajátot, wing commander névvel. vagy david braben-t is megihlette, aki később ennek hatására megcsinálta a bbc micro-n az elite-et. vagy a star control-t paul reiche-től.

ataris történelemben tudom ajánlani a atari50-et, ami hasonló dokumentum-játék, mint a the making of karateka, ami szintén ajánlott, aki egy kis történelemre vágyik. de a digital eclipse tetris-es vagy yak-os játékai se rosszak, de ugye az csak egy zsánerrel foglalkozik, így kicsit egysíkúbb, mint az ataris.

BB88 2025.02.18. 17:43:59

Az nem integer, mert az 65536 darab értéket tud felvenni általában (16 bites előjeles vagy előjel nélküli egész, kb minden platformon). De ha kicsit hunyorgunk és azt monjduk, hogy mivel az integer az egészet jelent, és gyakran az arhitectura bitszámához mérik (16bit, 32bit), akkor mondhatjuk hogy a 8bitesnél akkor 8bit az integer (nem igazán mondjuk így, de a logikába belefér), akkor is 255nél vége lett volna már.
süti beállítások módosítása