Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)
Na, erre az adásra régóta készültünk, és meg akartuk adni a módját, a Space Quest játékokat ugyanis elég sokan kértétek. A Larry-adás után viszont volt némi csalódottság egyesekben, hogy nem a teljes sorozatról beszéltünk. Amúgy azért nem, mert terveink szerint majd fogunk a későbbiekben még larryzni, de most akkor kipróbáltuk, hogy kibeszélünk egy teljes sorozatot. Ennek az eredménye lett a leghosszabb Checkpoint Mini ever (de tényleg, ez már simán Checkpoint Maxi), ami végül is nem baj. Ja, mert még egy toplistát is hozzácsaptunk az okoskodásunkhoz. Ha kíváncsi vagy bővebben élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, napi lájtos és alkalomszerű szuperalapos retrós cikkekért pedig fáradj el a Retro.Landre.
Hát ez most egy szikárabb szöveges összefoglaló lesz, mert soha nem lesz annyi időm, hogy rendesen leírjak egy egész sorozatgenezist csak úgy kísérőnek a podcasthez.
Szóval a Space Quest széria a Sierránál készült 1986 és 1995 között, vagyis természetesen kalandjátékról van szó. És hát a Sierránál a nyolcvanas évek közepén-végén még szövegbegépelős volt a játékmotor, aztán váltottak point-n-clickre, és ezt szépen lekövette a Space Quest is. A Larryhez hasonlóan ez is a vicces kalandjátékok sorát gyarapítja, és érdekes módon attól függetlenül, de szinte vele együtt született meg. A cég egyik grafikusa és programozója, Mark Crowe, illetve Scott Murphy vetette fel, hogy túl komoly ez a kingsquestezés, legyen már valami könnyedebb vonal - és hasonlót vetett fel közben Al Lowe is a Larryvel. Ken Williams, a Sierra vezetője pedig rábólintott mindkét ötletre. Crowe és Murphy amúgy akkor már megbecsült jómunkásemberek voltak a vállalatnál, dolgoztak csomó játékon, Kings Questeken is - sőt, még utána is, miközben párhuzamosan zajlott a Space Questek fejlesztése. És akkor röviden az egyes részekről:
Space Quest: The Sarien Encounter (1986): A ma már nehézkesen kezelhető és logikátlan részekkel, sőt idegesítő ügyességi játékokkal terhelt eredet. Kétségtelen erénye viszont, hogy megadta a sorozat tréfás alaphangját, ami főleg sci-fi filmek, könyvek és más popkult elemek parodizálására épül. Ezzel együtt bemutatta a jövő lúzer főhősét, Roger Wilco űrtakarítót, aki keményen harcol az igazságért és a nagyon tiszta padlókért (a fő ihletforrás az Infocom Planetfallja volt). Elég sikeres lett kb. 100-200 ezer közötti eladott példánnyal, szóval jöhetett a folytatás.
Space Quest II: Vohaul's Revenge (1987): Az első rész egyik mellékszereplőjéről kiderül, hogy valójában ő a főgonosz, aki majd végigvonul a szérián itt-ott. Ennél fontosabb viszont, hogy a sorozat nekilát kezdeni valamit azzal, hogy az űrben játszódik (az első rész még nemigen gondolta át ennek a lehetőségeit). Sokan ezt a részt tartják a sorozat gyenge pontjának, pedig szerintünk határozottan jobb az elsőnél.
Space Quest III: The Pirates of Pestulon (1989): Az utolsó begépelős rész, de már ennek a motorján is érezni fejlődést, például pszeudo-3D jelenetek révén. Roger Wilco ebben talál rá hűséges űrhajójára, az Alumínium Gácsérra, és szembeszáll a gonosszal. Ami ebben az esetben egy kozmikus játékfejlesztő cég, a végkifejlet pedig egészen önreflexív és zavarba ejtő. Wilco talál két fickót az Andromédáról, és elviszi őket a Földre, ahol Ken Williams befogadja őket a Sierrához. Ők nyilván Crowe és Murphy, akik amúgy Two Guys From Andromeda néven fejlesztették a sorozatot. Ami a Lucasartsnak a Monkey Island 2 vége, az a Sierrának a Space Quest III vége.
Space Quest IV: Roger Wilco and the Time Rippers (1991): Az egyik legjobb rész a sorozatban, és nemcsak azért, mert itt váltott motort, és a 16 színű grafikát lecserélte a 256 színű VGA, a kezelés meg point-n-click lett (amúgy az első rész is kapott egy remake-et ezzel a motorral). A felütés az, ami egészen zseniális: Roger Wilcót megtámadják, de aztán valaki megmenti egy időhasadékon keresztül. Roger Wilco pedig egy posztapokaliptikus tájon tér magához, és nem ért semmit - főleg nem azt, hogy miért Space Quest XII van a címsorban. Igen, ez időutazásos rész, ami nagyon keveset játszódik a Space Quest IV-ben (vagyis a jelenben), annál többet egy jövőbeli a Space Quest XII-ben és Space Quest X-ben, de a Space Quest I-be is vissza kell menni. Közben kiderül, hogy Volhaul él, Wilcónak viszont a jövőben felesége és gyerekei vannak, szóval elég csavaros a sztori. A teljes Space Quest sorozat kb. 3 millió eladott példánnyal büszkélkedhet, ebből a legnagyobb részt a negyedik epizód tudhat magának (többen vették meg, mint az első három részt összesen).
Space Quest V: Roger Wilco – The Next Mutation (1993): Roger csal egy alkalmassági teszten, aminek köszönhetően űrhajót-legénységet kap és kapitány lesz, és mindenféle küldetéseket kell megoldania. Elég epizodikus a sztorija, és leginkább a Star Trek paródiájára emlékeztet, de nem is a sztori az erőssége. Míg a negyedik rész története a legerősebb, addig kalandjátékként az ötödik működik legjobban, ez a legbarátságosabb, legjobban játszható. Ez egyébként Scott Murphy nélkül készült, Mark Crowe kommandírozásával (mert a Sierra kiszervezte a fejlesztést a frissen megvett Dynamixhez, és Crowe épp oda költözött).
Space Quest 6: Roger Wilco in The Spinal Frontier (1995): Kiderül, hogy Roger csalt a teszten, ezért lefokozzák megint takarítónak, és innentől kezdve a történet kicsit elvész a fim- és játékparódiák között. A grafika viszont kellemes, mert itt is rajzfilmesre váltottak, mint az utolsó Larry esetében. A fejlesztést nagyrészt Josh Mandel irányította (akiről a Freddy Pharkas-adásban volt szó), de ő a meló vége felé felmondott a Sierránál, és akkor Scott Murphy fejezte be a munkát. A Sierra aztán az ő nevével reklámozta a játékot.
Space Quest VII: Return to Roman Numerals (lelőtték): A soha el nem készült hetedik rész, aminek többször nekiálltak, de amikor látta a Sierra, hogy mekkorát bukik a konkurenciánál a Grim Fandango, leállították a projektet.
A magunk részéről ma a negyedik és az ötödik részt ajánljuk, mert az első három elég nehézkes és nem túl barátságos mint kalandjáték, az utolsó meg már túl szétesős a születésének körülményei miatt. Ezzel együtt a kalandjáték-történelemben nem véletlenül szerepel a Space Quest széria, a Sierra-korszak szép lenyomata minden értelemben.
És van két toplistánk is, benne csupa olyan sorozattal, amiből megjelent legalább hat rész. Ezek közül próbáltuk a legjobbakat összeszedni, ezek jöttek össze:
GRATH TOP10 |
STÖKI TOP10 |
1. Final Fantasy 2. Super Mario (csak a platfomjátékok) 3. Castlevania 4. Fire Emblem 5. The Legend of Zelda 6. Halo 7. Metal Gear Solid 8. Metal Slug 9. God of War 10. Civilization |
1. Grand Theft Auto 2. God of War 3. Resident Evil 4. Halo 5. Civilization 6. Total War 7. Assassin's Creed 8. Might & Magic (+ Heroes of Might & Magic) 9. Prince of Persia 10. 19XX |
Mivel ebben a kategóriában bőven lehet még találat, várjuk kommentben a ti tippjeiteket és listáitokat is. Legközelebb még ahéten jön új adás, az esedékes Now. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).
Korábbi Checkpoint Mini adások a kilencedik évadban:
- Checkpoint Mini #202: Scramble és Super Cobra
- Checkpoint Mini #203: La Abadía del Crimen " TOPLISTA: A 10 legjobb középkoros játék
- Checkpoint Mini #204: Supremacy
- Checkpoint Mini #205: Freddy Pharkas: Frontier Pharmacist
- Checkpoint Mini #206: Below the Root + TOPLISTA: A 10 legjobb föld alatti játék
- Checkpoint Mini #207: Bombuzal
- Checkpoint Mini #208: Bio Menace
- Checkpoint Mini #209: Star Trek: 25th Anniversary + TOPLISTA: A 10 legjobb űrjáték, ami nem Star Wars és nem Star Trek
- Checkpoint Mini #210: World of Goo
- Checkpoint Mini #211: Descent
- Checkpoint Mini #212: The X-Files Game + TOPLISTA: A 10 legjobb eset, amikor híresség játszott videójátékban)
- Checkpoint Mini #213: A Leisure Suit Larry sorozat
- Checkpoint Mini #214: U.N. Squadron
- Checkpoint Mini #215: Gorky 17 + TOPLISTA: A 10 legjobb játék, aminek szám van a címében (nem évszám és nem folytatásjelölő szám)
- Checkpoint Mini #216: Future Wars
- Checkpoint Mini #217: Crystalis
Még korábbi adások:
Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad. Igen, a 6-7. évadról nincs még összesítő poszt, majd lesz.
A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.
Vendégszerepléseink:
- Checkpoint a Runyai Stúdió podcastjében
- Checkpoint A hiányzó darab podcastben
- Grath, Stöki és Mazur szereplései a Fun With Geeks YouTube-csatornán: Dixit #1, Dixit #2, Dixit kiegészítő #1, Dixit kiegészítő #2, We Didn't Playtest This at All #1, sőt We Didn't Playtest This at All #2)
- Stöki a Sztereotrip utazási podcastben (a téma Japán, a Tokyo Game Show is előkerül)
- Stöki évekkel ezelőtti vendégeskedése a Konnektor podcastben
- Stöki vendégeskedése Kiss Iminél az Unlimited podcastben
A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:
További támogatóink:
Kiss András, HunterXXL, Schmatzy, kopeszku, Zsiga Bálint, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, AnnieC, Bera Nándor, Kecskés János, Mészáros Albert, Tzupi, Nagy Gyula, Lidérc, Csemniczky Péter, Németh Bálint, Klisz Gábor, cue, Dreska Szilárd, Csicó, Oberling Gergő, Demeter Zsolt, Döme, Fattykány, Laborpati, Sebeőkdeák, Sh4mir83, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, ricsi, abeddon, TheLastNinja, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Ergoproxy83, Milo, ArcadeMacho, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, kszicsillag, Markó Gábor, Seci, NPanyo, Alien Mindbender, Csíkos János, Tofi, Tamás, periklesz, pec, Magunsz, Nagy Tamás, Krapulax, Peter, Gytb, patex 1987, RxMikes, Hrubos Mátyás, Dundeal, Somi, Gorgil, Febert Zoltán, Antonio Coimbra de la Coronilla y Azevedo, TH1, Signomi, Bazzs, PsyZed, gandalf, polipropilén, kalanneni, Solymi81, ÁjmekszGera, VinczeI, GSimon, casualplayfair, Leto.
(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)
Utolsó kommentek