HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Mini #215: Gorky 17 (+ a 10 legjobb játék, aminek szám van a címében)

2023.07.16. 17:07 Stöki

cpmini_215.png Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)

A Gorky 17-t meglepően sokan kértétek ahhoz képest, hogy nem egy fősodorbeli játékról van szó, és bő húsz éve valamiért a magyar játéksajtó is rengeteget foglalkozott vele. Pedig a hibái valószínűleg már 1999-ben is látszottak, ma pedig még jobban kiütköznek. De ez nem tartott vissza bennünket attól, hogy kipróbáljuk. Ha kíváncsi vagy bővebben élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, napi lájtos és alkalomszerű szuperalapos retrós cikkekért pedig fáradj el a Retro.Landre.

A Gorky 17 lengyel játék, és hadd kezdjem a sztoriját egy kis stúdiótörténettel. A fejlesztője a Metropolis Software, amit 1992-ben alapított Adrian Chmielarz és Grzegorz Miechowski. Első játékaikkal nem arattak óriási sikert, de arra biztosan mindenki felkapja a fejét, hogy 1997-ben megszerezték a Witcher könyvek játékjogait - sőt, magát a "'witcher" szót is Chmielarz találta ki. Ebből a Witcher-játékból viszont nem lett semmi, mert a kilencvenes évek végén a kb. 15 fős stúdió egyszerre dolgozott négy játékon, és ez túl ambiciózus vállalás volt: a Witcher-projekt eltűnt a süllyesztőben, a Gorky 17 viszont megjelent. Aztán az alapítók összevesztek, és Chmielarz 2002-ben megalapította a People Can Flyt, aminek olyan játékokat köszönhettünk azóta, mint a Painkiller vagy a Bulletstorm. A Metropolist Miechowski vitte tovább, amíg 2008-ban a saját Witcherekben gondolkodó CD Projekt meg nem vásárolta őket, aztán egy évvel később be is zárta a Metropolist. Miechowski ekkor pár kollégájával megalapította a 11 Bit Studiost, akik többek közt a This War of Mine-t és a Frostpunkot készítették. Tudnak ezek a lengyelek, na. Bár a Gorky 17-nél ez még nem feltétlenül látszott.

Az 1999-ben megjelent Gorky 17 (amerikai címe: Odium) tehát a Metropolis termékeny időszakának eredménye, első ismertebb játékuk, amolyan szegény ember Fallout Tacticsa. Mert ebben is valós időben történik a mászkálás, amíg nem botlunk körökre osztott csatába (és hát folyton harcba botlunk), ebben is izometrikus a nézet (bár a kamera közelebb van a karakterekhez, mint a Falloutban) és ennek is posztapokaliptikus feelingje van, még ha a cselekmény nem is feltétlenül egy világégés után játszódik.

A sztori szerint ugyanis egy csapat NATO-katonát irányítunk egy lengyel város melletti volt szovjet bázison, és éppen azt akarjuk kinyomozni, hogy miért tűnt el a bázison egy korábban kiküldött csapat (hogy az eltűnt négy katonát miért HÁROM katonával akarja megtalálni a NATO, az rejtély). Hamar kiderül, hogy titkos biológiai kísérletek folytak korábban a bázison, és az ebből keletkezett mutánsok tartják megszállva a környéket. Éééés... nagyjából ennyi, emberek a mutánsok ellen, sok mutánssal és kevés emberrel (néha persze találkozunk NPC-kkel, és a csapatunkhoz is csatlakoznak új egységek, de a sztori nem a játék erőssége). 1997-ben, amikor a játék fejlesztése elkezdődött, mindebből még semmi nem volt meg, Haunted City munkacímmel indult meg a fejlesztés.

A gond az, hogy a játékmenetben van pár bődületes logikátlanság (például hogy a pisztollyal csak négy irányba lehet lőni, mintha a kommandós képtelen lenne derékból elfordulni), és részben emiatt, részben a fejlesztők tudatos döntései miatt a Gorky 17 bitangul nehéz. Nem úgy nehéz, hogy próbára teszi az ember képességeit, hanem úgy, hogy el kell olvasnod egy FAQ-t, hogy az első csatákban nehogy lőfegyvereket használj, mert akkor nem marad elég lőszered a későbbi nehezebb harcokra. Emiatt elég kínlódós a játékkal játszani, az ember hol az őt szívató fejlesztőket szidja, hol meg csóválja a fejét, hogy a NATO miért nem ad legalább plusz két tölténytárat annak a nyomorult katonának.

Szóval ma már nem tudjuk jó szívvel ajánlani a Gorky 17-et, ami kicsit bosszantó, mert érezni, hogy ebben benne volt egy jó játék lehetősége. Egyébként két folytatása is lett, a Gorky Zero: Beyond Honor és a Gorky Zero 2: Aurora Watching, de ezek már a Commandos-féle lopakodós-taktikai játékmenettel működtek. Sajnos nem volt hozzá szerencsénk, ha valakinek igen, bátran írja le kommentben az élményeit.

És van két toplistánk is, picit sem izzadságszagú kategóriában: a 10 legjobb játék, amiknek szám van a címében (és ez a szám nem évszám, nem folytatásjelölő szám és nem "3D"). Emellett Grath még nehezítette magának annyival a feladatot, hogy nem használta kétszer ugyanazt a számot, és növekvő sorrendbe rakta a játékait a számok szerint. Ennek megfelelően eléggé különböző listáink lettek (ez pedig a videó, amiről Grath beszélt a Super Mario 64-nél):

GRATH TOP10

STÖKI TOP10

1. 428: Shibuya Scramble (2008)

2. Cotton 100% (1994)

3. 80 Days (2014)

4. Winning Eleven 9 (azaz PES 5, 2005)

5. Seven Kingdoms (1997)

6. Tom Clancy's Rainbow Six: Vegas 2 (2008)

7. Fire Emblem: Three Houses (2019)

8. Army of Two: The 40th Day (2010)

9. No One Lives Forever 2 (2002)

10. F-Zero GX (2003)

1. Day of the TENtacle (1993)

2. No One Lives Forever 1-2 (2000, 2002)

3. Horizon Zero Dawn (2017)

4. It Takes Two (2021)

5. Super Mario 64 (1996)

6. Seven Cities of Gold (1984)

7. Left 4 Dead (2008)

8. Army of Two (2008)

9. 1NSANE (2000)

10. Stellar 7 (1983)

Mivel ebben a kategóriában bőven lehet még találat, várjuk kommentben a ti tippjeiteket és listáitokat is. Legközelebb jövő héten jön új adás. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

 

Korábbi Checkpoint Mini adások a kilencedik évadban:

 

Még korábbi adások:

 

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad. Igen, a 6-7. évadról nincs még összesítő poszt, majd lesz.

A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.

 

Vendégszerepléseink:

 


A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:

halloffame_20230716.png

További támogatóink:

Kiss András, HunterXXL, Schmatzy, kopeszku, Zsiga Bálint, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, AnnieC, Bera Nándor, Kecskés János, Mészáros Albert, Tzupi, Nagy Gyula, Lidérc, Csemniczky Péter, Németh Bálint, Klisz Gábor, cue, Dreska Szilárd, Csicó, Oberling Gergő, Demeter Zsolt, Döme, Fattykány, Laborpati, Sebeőkdeák, Sh4mir83, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, ricsi, abeddon, TheLastNinja, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Ergoproxy83, Milo, ArcadeMacho, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, kszicsillag, Markó Gábor, Seci, NPanyo, Alien Mindbender, Csíkos János, Tofi, Tamás, periklesz, pec, Magunsz, Nagy Tamás, Krapulax, Peter, Gytb, patex 1987, RxMikes, Hrubos Mátyás, Dundeal, Somi, Gorgil, Febert Zoltán, Antonio Coimbra de la Coronilla y Azevedo, TH1, Signomi, Bazzs, PsyZed, gandalf, polipropilén, kalanneni, Solymi81, ÁjmekszGera, VinczeI, GSimon, casualplayfair, Leto.

(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)

17 komment

Címkék: retro podcast toplista checkpoint mini

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr5918167963

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2023.07.17. 06:43:56

a pc guruhoz ingyenes melléklet volt a játék. talán az első ilyen melléklet volt?

Szekrényszagú néni 2023.07.17. 21:24:21

A lelkesen körüllihegett Commandos esetén pl. senkit nem zavart, hogy a VILÁGHÁBORÚ DÖNTŐ KÜLDETÉSÉRE 3 tölténnyel a zsebében indult el a sznájper. Mik vannak!

Kamaszkoromban simán végignyomtam amúgy ezt a tűrhetetlenül nehéz játékot (valszeg a mellékletről), megsúgom a nagy titkot: gyakran kell menteni, akkor nem számít olyan nagyon, éppen milyen lőszert lő el az ember. A "pleasure, little treasure" sort énekelgető monszter még megvan, talán kincs rejtekhelyére utalt?

erokun 2023.07.18. 20:48:41

pc guru mellèkletkènt találkoztam vele ès nekem se rèmlik hogy ennyire nehéz lett volna. Bár a rakètás bossnál kellett a tip hogy a pofájába kell állni.

Terézágyú 2023.07.19. 15:32:57

"No One Lives Forever 2"

??? Ez szimpla folytatásjelölő szám :)

Kit Fisto 2023.07.19. 17:46:10

Sosem játszottam vele, de most megnéztem youtubeon. A grafika jó, de egy kicsit lehetne messzebb is a kamera. Így túl kicsi területet látunk. A zene kiváló, a hanghatások is jók lettek. Viszont a sok szöveg nem tetszik, és nekem az RTS játékmód sem. Jobb lenne sima akciójátéknak, egy embert irányítva. Az sem tetszik, hogy mindent kiír a képernyő közepére. Még azt is, hogy győztem - pedig azt én is látom, mivel az ellenfél kimúlt.. Meg minden szir-sz@rt, ami történik. fejlődés, meg ilyenek. Inkább írták volna ki a játéktér alá. Szóval a téma jó, meg sokminden jó, de pont a játékmenet nem jó. Ez így olyan, mint a Battlechess, csak egyszerre több karakterrel lépünk, és mi irányítjuk a párbajukat. Ez különben jó ötlet lenne, ha valóban sakk lenne. És persze csak egy karakterrel egyszerre. Így egy extrém sok türelmet igénylő csapat-akciójáték.

Pár játék, ami eszembe jut, aminek a címében számnév van, és nem azért, mert a második.. stb. része valaminek.
9 Lives, 1000 Miglia, 1000CC Turbo, 1942, Formula One, 4x4 Off Road Racing, 5th Gear, Impossible Mission 2025, The 7th Guest, First Samurai, One Must Fall.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2023.07.19. 18:54:08

számos játék:
star wars episode one racer. örök kedvencem. "outlanders, they come here, they no buy, why nobody buy, eyyyy?"

mbm 2023.07.20. 23:00:56

@Terézágyú: Technikailag nem számnév hanem általános alany (?), de a one-ra gondolt a művész.

Generic Jingle 2023.07.25. 20:37:08

Egy játék, aminek (szinte) csak szám van a címében: 720º

www.mobygames.com/game/10257/720o/

Én anno a C64-es verziót toltam.

Generic Jingle 2023.07.25. 20:39:49

@Kit Fisto: Az 1942 és az Impossible Mission 2025 kiesik, mert ahogy Stökiék fogalmaztak. "és ez a szám nem évszám, nem folytatásjelölő szám és nem "3D"".

Generic Jingle 2023.07.25. 20:41:30

@Generic Jingle: Viszont rögtön vissza is kérdezek: a SimCity 3000 jöhet? Elvégre ki tudja, hogy lesz-e olyan év... :-)

Kit Fisto 2023.08.06. 16:41:25

@Generic Jingle: Oké, ezt elnéztem, az 1942 és a 2025 évszámok!
Szerintem a Sim City 3000 nem jó, mert bár nem évszám, de folytatásjelölő számos. (a 2000 után jött ki) És ha már itt tartunk, hadd említsem meg, hogy Grath "Tom Clancy's Rainbow Six: Vegas 2"-je is folytatásjelölő számot tartalmaz!

Kit Fisto 2023.08.06. 17:14:37

@fects: A "fél" szó határozatlan számnévnek számít, így elvben megfelel a szabálynak.

desperado 2023.08.08. 20:21:28

@Kit Fisto:
De ott van benne a Szivarvany 6.

Kit Fisto 2023.08.10. 00:39:50

@desperado: Ja, értem: Nem az a baj, ha van benne sorszám, hanem az, ha CSAK az van benne.

_Atti_ 2023.10.07. 20:17:26

Magyar szinkronos változat is létezik.
Most hogy beszéltetek róla szinte még megszólal a fejemben.Nem volt tul profi, de gyerekként kevés angoltudással örültünk neki nagyon. Emiatt még apukám is végigtolta, akit emelett kb a Commandos meg a Newcomer kötött még le huzamosabb ideig, (néha próbálom is ráterelni az első falloutra.:) )
süti beállítások módosítása