Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)
A Gorky 17-t meglepően sokan kértétek ahhoz képest, hogy nem egy fősodorbeli játékról van szó, és bő húsz éve valamiért a magyar játéksajtó is rengeteget foglalkozott vele. Pedig a hibái valószínűleg már 1999-ben is látszottak, ma pedig még jobban kiütköznek. De ez nem tartott vissza bennünket attól, hogy kipróbáljuk. Ha kíváncsi vagy bővebben élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, napi lájtos és alkalomszerű szuperalapos retrós cikkekért pedig fáradj el a Retro.Landre.
A Gorky 17 lengyel játék, és hadd kezdjem a sztoriját egy kis stúdiótörténettel. A fejlesztője a Metropolis Software, amit 1992-ben alapított Adrian Chmielarz és Grzegorz Miechowski. Első játékaikkal nem arattak óriási sikert, de arra biztosan mindenki felkapja a fejét, hogy 1997-ben megszerezték a Witcher könyvek játékjogait - sőt, magát a "'witcher" szót is Chmielarz találta ki. Ebből a Witcher-játékból viszont nem lett semmi, mert a kilencvenes évek végén a kb. 15 fős stúdió egyszerre dolgozott négy játékon, és ez túl ambiciózus vállalás volt: a Witcher-projekt eltűnt a süllyesztőben, a Gorky 17 viszont megjelent. Aztán az alapítók összevesztek, és Chmielarz 2002-ben megalapította a People Can Flyt, aminek olyan játékokat köszönhettünk azóta, mint a Painkiller vagy a Bulletstorm. A Metropolist Miechowski vitte tovább, amíg 2008-ban a saját Witcherekben gondolkodó CD Projekt meg nem vásárolta őket, aztán egy évvel később be is zárta a Metropolist. Miechowski ekkor pár kollégájával megalapította a 11 Bit Studiost, akik többek közt a This War of Mine-t és a Frostpunkot készítették. Tudnak ezek a lengyelek, na. Bár a Gorky 17-nél ez még nem feltétlenül látszott.
Az 1999-ben megjelent Gorky 17 (amerikai címe: Odium) tehát a Metropolis termékeny időszakának eredménye, első ismertebb játékuk, amolyan szegény ember Fallout Tacticsa. Mert ebben is valós időben történik a mászkálás, amíg nem botlunk körökre osztott csatába (és hát folyton harcba botlunk), ebben is izometrikus a nézet (bár a kamera közelebb van a karakterekhez, mint a Falloutban) és ennek is posztapokaliptikus feelingje van, még ha a cselekmény nem is feltétlenül egy világégés után játszódik.
A sztori szerint ugyanis egy csapat NATO-katonát irányítunk egy lengyel város melletti volt szovjet bázison, és éppen azt akarjuk kinyomozni, hogy miért tűnt el a bázison egy korábban kiküldött csapat (hogy az eltűnt négy katonát miért HÁROM katonával akarja megtalálni a NATO, az rejtély). Hamar kiderül, hogy titkos biológiai kísérletek folytak korábban a bázison, és az ebből keletkezett mutánsok tartják megszállva a környéket. Éééés... nagyjából ennyi, emberek a mutánsok ellen, sok mutánssal és kevés emberrel (néha persze találkozunk NPC-kkel, és a csapatunkhoz is csatlakoznak új egységek, de a sztori nem a játék erőssége). 1997-ben, amikor a játék fejlesztése elkezdődött, mindebből még semmi nem volt meg, Haunted City munkacímmel indult meg a fejlesztés.
A gond az, hogy a játékmenetben van pár bődületes logikátlanság (például hogy a pisztollyal csak négy irányba lehet lőni, mintha a kommandós képtelen lenne derékból elfordulni), és részben emiatt, részben a fejlesztők tudatos döntései miatt a Gorky 17 bitangul nehéz. Nem úgy nehéz, hogy próbára teszi az ember képességeit, hanem úgy, hogy el kell olvasnod egy FAQ-t, hogy az első csatákban nehogy lőfegyvereket használj, mert akkor nem marad elég lőszered a későbbi nehezebb harcokra. Emiatt elég kínlódós a játékkal játszani, az ember hol az őt szívató fejlesztőket szidja, hol meg csóválja a fejét, hogy a NATO miért nem ad legalább plusz két tölténytárat annak a nyomorult katonának.
Szóval ma már nem tudjuk jó szívvel ajánlani a Gorky 17-et, ami kicsit bosszantó, mert érezni, hogy ebben benne volt egy jó játék lehetősége. Egyébként két folytatása is lett, a Gorky Zero: Beyond Honor és a Gorky Zero 2: Aurora Watching, de ezek már a Commandos-féle lopakodós-taktikai játékmenettel működtek. Sajnos nem volt hozzá szerencsénk, ha valakinek igen, bátran írja le kommentben az élményeit.
És van két toplistánk is, picit sem izzadságszagú kategóriában: a 10 legjobb játék, amiknek szám van a címében (és ez a szám nem évszám, nem folytatásjelölő szám és nem "3D"). Emellett Grath még nehezítette magának annyival a feladatot, hogy nem használta kétszer ugyanazt a számot, és növekvő sorrendbe rakta a játékait a számok szerint. Ennek megfelelően eléggé különböző listáink lettek (ez pedig a videó, amiről Grath beszélt a Super Mario 64-nél):
GRATH TOP10 |
STÖKI TOP10 |
1. 428: Shibuya Scramble (2008) 2. Cotton 100% (1994) 3. 80 Days (2014) 4. Winning Eleven 9 (azaz PES 5, 2005) 5. Seven Kingdoms (1997) 6. Tom Clancy's Rainbow Six: Vegas 2 (2008) 7. Fire Emblem: Three Houses (2019) 8. Army of Two: The 40th Day (2010) 9. No One Lives Forever 2 (2002) 10. F-Zero GX (2003) |
1. Day of the TENtacle (1993) 2. No One Lives Forever 1-2 (2000, 2002) 3. Horizon Zero Dawn (2017) 4. It Takes Two (2021) 5. Super Mario 64 (1996) 6. Seven Cities of Gold (1984) 7. Left 4 Dead (2008) 8. Army of Two (2008) 9. 1NSANE (2000) 10. Stellar 7 (1983) |
Mivel ebben a kategóriában bőven lehet még találat, várjuk kommentben a ti tippjeiteket és listáitokat is. Legközelebb jövő héten jön új adás. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).
Korábbi Checkpoint Mini adások a kilencedik évadban:
- Checkpoint Mini #202: Scramble és Super Cobra
- Checkpoint Mini #203: La Abadía del Crimen " TOPLISTA: A 10 legjobb középkoros játék
- Checkpoint Mini #204: Supremacy
- Checkpoint Mini #205: Freddy Pharkas: Frontier Pharmacist
- Checkpoint Mini #206: Below the Root + TOPLISTA: A 10 legjobb föld alatti játék
- Checkpoint Mini #207: Bombuzal
- Checkpoint Mini #208: Bio Menace
- Checkpoint Mini #209: Star Trek: 25th Anniversary + TOPLISTA: A 10 legjobb űrjáték, ami nem Star Wars és nem Star Trek
- Checkpoint Mini #210: World of Goo
- Checkpoint Mini #211: Descent
- Checkpoint Mini #212: The X-Files Game + TOPLISTA: A 10 legjobb eset, amikor híresség játszott videójátékban)
- Checkpoint Mini #213: A Leisure Suit Larry sorozat
- Checkpoint Mini #214: U.N. Squadron
Még korábbi adások:
Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad. Igen, a 6-7. évadról nincs még összesítő poszt, majd lesz.
A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.
Vendégszerepléseink:
- Checkpoint a Runyai Stúdió podcastjében
- Checkpoint A hiányzó darab podcastben
- Grath, Stöki és Mazur szereplései a Fun With Geeks YouTube-csatornán: Dixit #1, Dixit #2, Dixit kiegészítő #1, Dixit kiegészítő #2, We Didn't Playtest This at All #1, sőt We Didn't Playtest This at All #2)
- Stöki a Sztereotrip utazási podcastben (a téma Japán, a Tokyo Game Show is előkerül)
- Stöki évekkel ezelőtti vendégeskedése a Konnektor podcastben
- Stöki vendégeskedése Kiss Iminél az Unlimited podcastben
A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:
További támogatóink:
Kiss András, HunterXXL, Schmatzy, kopeszku, Zsiga Bálint, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, AnnieC, Bera Nándor, Kecskés János, Mészáros Albert, Tzupi, Nagy Gyula, Lidérc, Csemniczky Péter, Németh Bálint, Klisz Gábor, cue, Dreska Szilárd, Csicó, Oberling Gergő, Demeter Zsolt, Döme, Fattykány, Laborpati, Sebeőkdeák, Sh4mir83, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, ricsi, abeddon, TheLastNinja, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Ergoproxy83, Milo, ArcadeMacho, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, kszicsillag, Markó Gábor, Seci, NPanyo, Alien Mindbender, Csíkos János, Tofi, Tamás, periklesz, pec, Magunsz, Nagy Tamás, Krapulax, Peter, Gytb, patex 1987, RxMikes, Hrubos Mátyás, Dundeal, Somi, Gorgil, Febert Zoltán, Antonio Coimbra de la Coronilla y Azevedo, TH1, Signomi, Bazzs, PsyZed, gandalf, polipropilén, kalanneni, Solymi81, ÁjmekszGera, VinczeI, GSimon, casualplayfair, Leto.
(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)
Utolsó kommentek