HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Mini #211: Descent

2023.05.21. 21:38 Stöki

cpmini_211.png Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)

Nagyon sokan kértétek az elmúlt években, hogy minizzük meg a Descentet, hát most eljött a napja. Nem hiszem, hogy nagyon be kellene mutatni, ez volt az fps-hőskorszakban az első olyan játék, amiben a tér minden irányába elindulhattunk. Mondjuk azon lehetne vitatkozni, hogy tényleges fps vagy inkább egy fps nézetű lövöldözős játék, de ez mit sem von le az érdemeiből. Ha kíváncsi vagy bővebben élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, napi lájtos és alkalomszerű szuperalapos retrós cikkekért pedig fáradj el a Retro.Landre.

A Descent a Parallax Software első játéka volt, és erről a cégről még nem sok szó esett a blogon. A stúdiót 1993-ban alapította Illinois-ban Mike Kulas és Matt Toschlog, A cég csak három évig létezett ezen a néven, és közben ki is jött a Descent 1995-ben, aztán a két alapító útjai szétváltak. Jóban maradtak, de egyikük máshova akarta költöztetni a céget, ebből pedig az lett, hogy elosztották egymás között. Toschlog megalapította Michiganben Outrage Gamest, ami 2002-ig létezett, és ezalatt ők csinálták a Descent 3-at. Kulas sikeresebb volt: ő Volition néven vitte tovább az örökséget, és ez a cég fejlesztett Saints Row-kat meg Red Factionöket, most pedig a Gearbox alá tartoznak.

Na de vissza a Descenthez: Kulas és Toschlog is programozó volt, korábban más cégek alkalmazottaiként dolgoztak együtt játékokon, és már a nyolcvanas évek végén álmodoztak arról, hogy milyen jó lenne egy belső nézetes játék, amiben teljesen szabadon lehet mozogni a térben. A végső lökést az Ultima Underworld megjelenése adta meg nekik, ekkor döntötték el, hogy megcsinálják a játékukat, amiben textúrázott felületek lesznek, és akkor már alapítottak is rá egy céget. A készülő játék iránt élénken érdeklődött az Apogee, de aztán a projekt akkorára nőtt, hogy inkább kihátráltak, és az Interplay szállt be kiadónak. A Descent fejlesztése 21 hónapig tartott és nagyjából 450 ezer dollárba került, amit a kiadó egymillió dollárnyi marketinggel fejelt meg. Ez elég sok volt akkor, a játék hirdetéseiben hírességek kattantak rá a Descentre.

A játékon látszott, hogy két programozó volt a vezető fejlesztője. Technikailag fantasztikus volt. Ha minden igaz, ez volt az első fps, amiben szabadon lehetett mozogni bármerre, és szinte minden valódi 3D grafika volt benne (csak a powerupok voltak sprite-ok). Ráadásul a pályákat olyan automap térképezte, amitől akkor mindenkinek leesett az álla. De a bravúros motorhoz nem társult hasonló színvonalú játékdizájn. A Descent saját karakter nélküli játék volt, amiben nagyon hasonló pályákon kellett lövöldözni, és teljesen érdektelen volt a keretsztorija is, ami szerint a főhős egy zsoldos, aki számítógépes vírus által megfertőzött robotokat hatástalanít. A Doomnak már az első perctől volt saját személyisége, a Descentnek az utolsóra sem igen lett.

De 1995-ben egy jó játékmotorral is nagyot lehetett dobni: a Descent nagy siker volt, a második résszel együtt több mint egymillió példányban kelt el, és mindenféle díjakat nyert. Ma ugyanaz a legnagyobb hibája, mint megjelenésekor: jellegtelen. Viszont ma is simán el lehet lövöldözni vele, viszont nagyon ajánljuk hozzá a DXX-Rebirth modot, ami nagyon szépen felvarrta a játék ráncait és minden korábbinál simábbá tette a Descent-élményt.

A játéknak volt egy tervezett kiegészítője, de végül ez jelent meg Descent II néven 1996-ban (ennek megfelelően nincs benne jelentős újítás). A második részhez aztán jött már két tényleges kiegészítő, 1999-ben pedig Toschlogéktól a harmadik rész, ami nem hozott szégyent az előző kettőre. Később a Kickstarter-korszakban még két szellemi örökös született: 2015-ben a Little Orbit nevű csapat összekalapozott elég pénzt egy nem hivatalos folytatásra, de a nevet nem használhatták, így a játék Ships That Fight Underground (STFU, ééérted) néven jelenik majd meg, elvileg idén. 2016-ban pedig Kulas és Toschlog ment Kickstarterre, és 2018-ban ebből lett az Overload, ami nem hozta azt a kritikai sikert, amit reméltek tőle.

Legközelebb a jövő héten jövünk vendéges adással. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

 

Korábbi Checkpoint Mini adások a kilencedik évadban:

 

Még korábbi adások:

 

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad. Igen, a 6-7. évadról nincs még összesítő poszt, majd lesz.

A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.

 

Vendégszerepléseink:

 


A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:

halloffame_20230319.png

További támogatóink:

Kiss András, HunterXXL, kopeszku, Zsiga Bálint, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, AnnieC, Westy, Bera Nándor, Nagy Alexandra, Kurucz Ádám, Kecskés János, Nagy Gyula, Lidérc, Csemniczky Péter, Németh Bálint, Klisz Gábor, cue, zsovez, Dreska Szilárd, Csicó, Tzupi, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, ricsi, abeddon, TheLastNinja, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Ergoproxy83, Milo, ArcadeMacho, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, kszicsillag, Markó Gábor, Seci, NPanyo, Alien Mindbender, Csíkos János, Tofi, Tamás, periklesz, pec, Magunsz, Fattykány, Nagy Tamás, Tusák Károly, Krapulax, Peter, Gytb, patex 1987, bosken, RxMikes, Hrubos Mátyás, Dundeal, Somi, Gorgil, Febert Zoltán, Szabó Ferenc, Antonio Coimbra de la Coronilla y Azevedo, TH1, Signomi, Bazzs, PsyZed, gandalf, polipropilén, kalanneni, Solymi81, ÁjmekszGera.

(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)

13 komment

Címkék: retro podcast fps checkpoint mini

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr6118129570

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

scarabaeus 2023.05.22. 00:23:56

Igen tetszett akkoriban, hogy végre 3D 3D labirintusokban lehetett tetszőlegesen forgolódni (ez foglalkoztatott engem is a '80-as évek végétől), igaz, azért sokszor megragadtak benne nagyobb területeken is a 2D-snél vagy csak ide-oda hajló folyosóknál.
Térérzékem volt hozzá, így jó szórakozás volt. Emlékszem, amikor először felpakoltam, '95 tavaszán, egyből céges, LAN-os gépekre, és mivel egyedül maradtam az irodaházban, két szoba közt ide-oda trappolva teszteltem le a LAN módját, manőverezgetve hol az egyik, hol a másik hajómmal, a másikat követve. :-)

anaqer 2023.05.22. 15:56:57

Irányítás szempontjából baromi sokat számít, hogy megtaláld a jó key bindingot - a sztenderd WASD ugye a 6-DOF miatt ide kevés.

Ami nekem tökéletesen bevált:
A - strafe up
S - strafe down
Y - strafe left
X - strafe right
Q - roll left
W - roll right
LMB - forward
RMB - reverse
CTRL - primary
SPACE - secondary

(Na és persze invertált mouselook.)

Az első játék tényleg elég hamar kifullad, de szerintem a második a Guide meg a Thief bottal, utánégetővel, stb. és a nagyobb pályákkal eléggé adja, még ma is tudom ajánlani bárkinek.

desperado 2023.05.22. 21:55:48

@anaqer:

Mi pont emiatt ketten jatszottunk vele: egy pilota + egy tuzer.
Mondjuk sok idobe telt nyelvtudas/leiras nelkul, mig eleve rajottunk, mit is kene csinalni. Aztan viszont en kedveltem, a pajtasok meg gyorsan meguntak uh.csak par palyat nyomtuk.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2023.05.23. 06:20:09

két analóg joystickkal lehet jól játszani.

Watt25 · http://sablonvalasz.blogspot.hu 2023.05.24. 12:32:59

Nekem azért maradt meg, mert még ennek a forráskódja is pont akkor került ki, amikor MÉG Amigám volt, az viszont eléggé fel volt pimpelve. Persze az Amiga verzió is azonnal elkészült, ahogy kikerült a forráskód, így Amigán játszottam végig, mert nagyon tetszett és nagyon is jól futott 040-es procin. (Vagy legalább is úgy rémlik.)

BBird 2023.05.29. 16:27:30

A Freespace sorozat jó volt, bár nem nagyon kapaszkodott a Descent-hez.

Meg ugye volt egy Forsaken is.

nyu 2023.05.31. 10:27:54

'95 Computer Karácsonyon demózták Descenttel a VFX-1-et?
Arra emlékszem, hogy 10 perc után már minden irányban szaggatott a fejem tőle.

Dukefazon 2023.06.04. 10:26:13

Hádde? Hádde? Hogy múlhatott egy Descent epizód a Forsaken említése nélkül ;(

anaqer 2023.06.28. 19:06:05

BTW a nemrég kijött System Shock Remake agyon van szórva ilyen Descent-beütésű szájbergyerek részekkel.

Csak sajnos annyira ótvar az űrhajó illetve akarom mondani az avatár irányítása, hogy tizenvalahány óra után újra kellett kezdenem a játékot Cyber=1 fokozaton, mert hiába az évek és a Descentes rutin, az a remake atom megszopat a szájberben normál fokozaton.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2023.06.28. 20:00:57

@anaqer: konzolba beírod: setgodmode 1
itt sajnos nem lépnek szintet a ware-k, mint az eredetiben.

anaqer 2023.07.01. 07:51:29

@manson karcsi:

már befejeztem,sajnos a vége elég uncsi volt... de ez mondjuk az SS2-ről is simán elmondható. (érdekes módon pl. a DX azért a legutolsó pályákig is tartott meglepiket).

anaqer 2023.07.01. 07:58:01

BTW az mi már, hogy jewsexről nem volt mini, hanem csak belesúvasztottátok a Spectoros adás mellékszálaként...? Annál talán többet érdemelne egy "bárki említi, újratelepítem" cumó....
süti beállítások módosítása