Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)
Nagyon sokan kértétek az elmúlt években, hogy minizzük meg a Descentet, hát most eljött a napja. Nem hiszem, hogy nagyon be kellene mutatni, ez volt az fps-hőskorszakban az első olyan játék, amiben a tér minden irányába elindulhattunk. Mondjuk azon lehetne vitatkozni, hogy tényleges fps vagy inkább egy fps nézetű lövöldözős játék, de ez mit sem von le az érdemeiből. Ha kíváncsi vagy bővebben élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, napi lájtos és alkalomszerű szuperalapos retrós cikkekért pedig fáradj el a Retro.Landre.
A Descent a Parallax Software első játéka volt, és erről a cégről még nem sok szó esett a blogon. A stúdiót 1993-ban alapította Illinois-ban Mike Kulas és Matt Toschlog, A cég csak három évig létezett ezen a néven, és közben ki is jött a Descent 1995-ben, aztán a két alapító útjai szétváltak. Jóban maradtak, de egyikük máshova akarta költöztetni a céget, ebből pedig az lett, hogy elosztották egymás között. Toschlog megalapította Michiganben Outrage Gamest, ami 2002-ig létezett, és ezalatt ők csinálták a Descent 3-at. Kulas sikeresebb volt: ő Volition néven vitte tovább az örökséget, és ez a cég fejlesztett Saints Row-kat meg Red Factionöket, most pedig a Gearbox alá tartoznak.
Na de vissza a Descenthez: Kulas és Toschlog is programozó volt, korábban más cégek alkalmazottaiként dolgoztak együtt játékokon, és már a nyolcvanas évek végén álmodoztak arról, hogy milyen jó lenne egy belső nézetes játék, amiben teljesen szabadon lehet mozogni a térben. A végső lökést az Ultima Underworld megjelenése adta meg nekik, ekkor döntötték el, hogy megcsinálják a játékukat, amiben textúrázott felületek lesznek, és akkor már alapítottak is rá egy céget. A készülő játék iránt élénken érdeklődött az Apogee, de aztán a projekt akkorára nőtt, hogy inkább kihátráltak, és az Interplay szállt be kiadónak. A Descent fejlesztése 21 hónapig tartott és nagyjából 450 ezer dollárba került, amit a kiadó egymillió dollárnyi marketinggel fejelt meg. Ez elég sok volt akkor, a játék hirdetéseiben hírességek kattantak rá a Descentre.
A játékon látszott, hogy két programozó volt a vezető fejlesztője. Technikailag fantasztikus volt. Ha minden igaz, ez volt az első fps, amiben szabadon lehetett mozogni bármerre, és szinte minden valódi 3D grafika volt benne (csak a powerupok voltak sprite-ok). Ráadásul a pályákat olyan automap térképezte, amitől akkor mindenkinek leesett az álla. De a bravúros motorhoz nem társult hasonló színvonalú játékdizájn. A Descent saját karakter nélküli játék volt, amiben nagyon hasonló pályákon kellett lövöldözni, és teljesen érdektelen volt a keretsztorija is, ami szerint a főhős egy zsoldos, aki számítógépes vírus által megfertőzött robotokat hatástalanít. A Doomnak már az első perctől volt saját személyisége, a Descentnek az utolsóra sem igen lett.
De 1995-ben egy jó játékmotorral is nagyot lehetett dobni: a Descent nagy siker volt, a második résszel együtt több mint egymillió példányban kelt el, és mindenféle díjakat nyert. Ma ugyanaz a legnagyobb hibája, mint megjelenésekor: jellegtelen. Viszont ma is simán el lehet lövöldözni vele, viszont nagyon ajánljuk hozzá a DXX-Rebirth modot, ami nagyon szépen felvarrta a játék ráncait és minden korábbinál simábbá tette a Descent-élményt.
A játéknak volt egy tervezett kiegészítője, de végül ez jelent meg Descent II néven 1996-ban (ennek megfelelően nincs benne jelentős újítás). A második részhez aztán jött már két tényleges kiegészítő, 1999-ben pedig Toschlogéktól a harmadik rész, ami nem hozott szégyent az előző kettőre. Később a Kickstarter-korszakban még két szellemi örökös született: 2015-ben a Little Orbit nevű csapat összekalapozott elég pénzt egy nem hivatalos folytatásra, de a nevet nem használhatták, így a játék Ships That Fight Underground (STFU, ééérted) néven jelenik majd meg, elvileg idén. 2016-ban pedig Kulas és Toschlog ment Kickstarterre, és 2018-ban ebből lett az Overload, ami nem hozta azt a kritikai sikert, amit reméltek tőle.
Legközelebb a jövő héten jövünk vendéges adással. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).
Korábbi Checkpoint Mini adások a kilencedik évadban:
- Checkpoint Mini #202: Scramble és Super Cobra
- Checkpoint Mini #203: La Abadía del Crimen " TOPLISTA: A 10 legjobb középkoros játék
- Checkpoint Mini #204: Supremacy
- Checkpoint Mini #205: Freddy Pharkas: Frontier Pharmacist
- Checkpoint Mini #206: Below the Root + TOPLISTA: A 10 legjobb föld alatti játék
- Checkpoint Mini #207: Bombuzal
- Checkpoint Mini #208: Bio Menace
- Checkpoint Mini #209: Star Trek: 25th Anniversary + TOPLISTA: A 10 legjobb űrjáték, ami nem Star Wars és nem Star Trek
- Checkpoint Mini #210: World of Goo
Még korábbi adások:
Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad. Igen, a 6-7. évadról nincs még összesítő poszt, majd lesz.
A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.
Vendégszerepléseink:
- Checkpoint a Runyai Stúdió podcastjében
- Checkpoint A hiányzó darab podcastben
- Grath, Stöki és Mazur szereplései a Fun With Geeks YouTube-csatornán: Dixit #1, Dixit #2, Dixit kiegészítő #1, Dixit kiegészítő #2, We Didn't Playtest This at All #1, sőt We Didn't Playtest This at All #2)
- Stöki a Sztereotrip utazási podcastben (a téma Japán, a Tokyo Game Show is előkerül)
- Stöki évekkel ezelőtti vendégeskedése a Konnektor podcastben
- Stöki vendégeskedése Kiss Iminél az Unlimited podcastben
A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:
További támogatóink:
Kiss András, HunterXXL, kopeszku, Zsiga Bálint, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, AnnieC, Westy, Bera Nándor, Nagy Alexandra, Kurucz Ádám, Kecskés János, Nagy Gyula, Lidérc, Csemniczky Péter, Németh Bálint, Klisz Gábor, cue, zsovez, Dreska Szilárd, Csicó, Tzupi, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, ricsi, abeddon, TheLastNinja, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Ergoproxy83, Milo, ArcadeMacho, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, kszicsillag, Markó Gábor, Seci, NPanyo, Alien Mindbender, Csíkos János, Tofi, Tamás, periklesz, pec, Magunsz, Fattykány, Nagy Tamás, Tusák Károly, Krapulax, Peter, Gytb, patex 1987, bosken, RxMikes, Hrubos Mátyás, Dundeal, Somi, Gorgil, Febert Zoltán, Szabó Ferenc, Antonio Coimbra de la Coronilla y Azevedo, TH1, Signomi, Bazzs, PsyZed, gandalf, polipropilén, kalanneni, Solymi81, ÁjmekszGera.
(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)
Utolsó kommentek