HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Mini #241: Soldier of Fortune

2024.06.29. 18:28 Stöki

cpmini_241.png Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)

Szeretjük az fps-eket, ezt sosem titkoltuk, a mostani darabot pedig rengetegen kértétek. A Soldier of Fortune-ról lesz szó, ami egyszerre technikai mutatvány és bűnös élvezet, az egyik legvéresebb lövöldözős játék, ami valaha készült. De ha a ma már kicsit viccesen ható poligoncsonkoktól eltekintünk, a játék alapja ma is egy jól játszható fps. Ha kíváncsi vagy bővebben élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, napi lájtos és alkalomszerű szuperalapos retrós cikkekért pedig fáradj el a Retro.Landre.

A Soldier of Fortune fejlesztése érdekes módon egy újsággal indult, a hasonló című, katonai témákkal foglalkozó magazinnal. Ez a lap egy időben hírhedt volt arról, hogy fegyveres tapasztalattal rendelkező embereket (például háborús veteránokat) lehetett felbérelni testőrnek, vagy akár másnak. Igen, akár bérgyilkosnak is. És ez nem túlzás: több gyilkosság is történt, amiket olyan emberek követtek el, akik a Soldier of Fortune-ben hirdettek és megbízóik a hirdetések révén találtak rájuk. Ezek az ügyek eléggé felborzolták az amerikai közvélemény kedélyét és a magazin híre a kilencvenes évek második felére nagyon rossz lett. Ezen többféle módon is próbáltak változtatni, például pozitív PR-kampányokkal, amiknek része volt, hogy nyitottak voltak valamilyen Soldier of Fortune témájú videójátékra.

Az Activisionnek pedig valamiért megtetszett ez a téma (vagy csak olcsón hozzájutott, ki tudja), megvette a jogokat és bedobta az ötletet a frissen megvásárolt fps-fejlesztő csapatának, a Raven Software-nek. Valószínűleg a Ravennek nem nagyon volt ebben választási lehetősége, egyszerűen megkapták feladatnak, hogy figyi, itt ez a katonai újság, ebből csináljatok valami lövöldözős izét.

És a Raven megcsinálta. Vették a Quake 2 motorját, azt alaposan kiegészítették és gyakorlatilag ebből született a Soldier of Fortune, ami 2000-ben jelent meg pc-re (aztán egy ébbel később PS2-re és Dreamcastra is). Az alkotók között kulcsfigurák is voltak, az egyik director például Brian Raffel volt, a súdió egyik alapítója, a fő programozó pedig Rick Johnson, a Hexen II korábbi vezető programozója. A fő dizájner Jim Hughes volt, akinek ez volt az első fontosabb játéka, de jól megoldotta a feladatot és később a Valve egyik fontos fejlesztője lett (dolgozott a Portaltól a Half-Life: Alyxig szinte mindenen).

A Quake 2 engine említett alapos kiegészítése a GHOUL motor volt, egy olyan rendszer, ami az ellenfeleket 26 sebzési zónára osztotta és a sérüléseket annak megfelelően kezelte, hogy a játékos hova lőtt. A GHOUL-nak köszönhetően például shotgunnal el lehetett lőni egy ellenséges katona lábát, kezét vagy akár fejét és a megsérült ellenfél a találatnak megfelelően reagált (ha például lábfejen találtuk, egy lábon ugrált jajgatva). Nyilván nem ez volt a világ legkifinomultabb szórakozása és a Quake II engine is már erősen kopott volt, mire a játék megjelent, de 2000 előtt nem volt még olyan fps, ami olyan részletesen kezelte volna a sérüléseket, mint a Soldier of Fortune. Jó, hát volt valami bugyuta sztori is meg egy John Mullins nevű valódi veterán, aki köré felhúzták a játék marketingjét és a játékban is megjelent, de ez szinte mellékes. A Soldier of Fortune nem a történetmesélésről szólt, hanem a véresen röpködő végtagokról - ami állítólag multiplayerben még nagyobb élmény volt. És természetesen a játék a legtöbb országban igen szigorú korhatárbesorolást kapott, illetve volt, ahol csak finomított verzió jelenhetett meg.

A játékot most kipróbálva már mindketten éreztük Grathtel, hogy annak idején azért őszintébben tudtunk lelkesedni a GHOUL mutatványai iránt. Ma kicsit olcsónak és paródiaszerűnek tűnik, hogy minden sarkon megcsonkolt hullákat hagyunk magunk után. Viszont mint fps, a Soldier of Fortune ma is elég gördülékeny és a pályái sem rosszak - sokkal jobban öregedett, mint például a Shogo vagy akár az Unreal. Szóval aki agyatlan szórakozásra vágyik, tehet vele egy próbát. A játéknak született egy Double Helix alcímű folytatása is 2002-ben szebb grafikával de jóval gyengébb pályákkal, illetve 2007-ben egy Payback alcímű harmadik rész, de azt már nem a Raven csinálta és nagyon béna volt. Szóval jó szível csak az első játékot ajánljuk kipróbálásra (lehetőleg a SoFplus moddal).

Legközelebb napokon belül jövünk vendéges Checkpointtal. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

 

Korábbi Checkpoint Mini adások a tizedik évadban:

 

Még korábbi adások:

 

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad. Igen, a 6-7. évadról nincs még összesítő poszt, majd lesz.

A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.

 

Vendégszerepléseink:

 


A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:

halloffame_20231125.png

További támogatóink:

Kiss András, HunterXXL, kopeszku, Zsiga Bálint, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, AnnieC, Bera Nándor, Paller, Kecskés János, Tzupi, Laborpati, Adam007, Nagy Gyula, Lidérc, Csemniczky Péter, Németh Bálint, Klisz Gábor, cue, Dreska Szilárd, Csicó, Oberling Gergő, Demeter Zsolt, Döme, Fattykány, Sh4mir83, Bohner Gergő, cubeshadow, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, ricsi, abeddon, TheLastNinja, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Ergoproxy83, Milo, ArcadeMacho, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, kszicsillag, Markó Gábor, Seci, NPanyo, Alien Mindbender, Csíkos János, Tamás, periklesz, pec, Magunsz, Nagy Tamás, Krapulax, Peter, Gytb, patex 1987, RxMikes, Hrubos Mátyás, Dundeal, Somi, Gorgil, Febert Zoltán, Antonio Coimbra de la Coronilla y Azevedo, TH1, Signomi, Bazzs, PsyZed, gandalf, polipropilén, kalanneni, Solymi81, ÁjmekszGera, VinczeI, GSimon, casualplayfair, Polben, Nagy Krisztián.

(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)

9 komment

Címkék: retro podcast fps checkpoint mini

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr5718437705

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2024.06.30. 07:52:51

5 poligonból álló kiomlott bélrendszer, vicces játék volt ez.

joeperry · http://joeperry.blog.hu/ 2024.06.30. 14:49:13

A második rész volt kb az első FPS,amivel valaha találkoztam, utána rendesen csodálkoztam, hogy a többi játékban miért nem tudom ugyanúgy szétlőni az ellent :) Azon mondjuk csodálkoztam, hogy Grath 50+ pályát említ; ha minden töltést új pályának számítunk, biztos megvolt ennyi, de egyébként nem rémlik különösebben hosszúnak. A dzsungelben nagyon szép volt az aljnövényzet, az megmaradt még :)

Gulácsi Péter 2024.06.30. 15:50:17

Az első rész a Q2 engine ellenére is jól nézett ki. Csak a demóval hetekig toltam a játékot annyira élvezetes volt a metrós pálya.
A második meg grafikailag is ütött, ebben volt először igazi minőségi dzsungelábrázolás.

Gulácsi Péter 2024.06.30. 19:33:33

Az Anachronox volt az utolsó Q2 engines játék 2001-ben, sőt igazából a James Bond Nightfire is még ezt használta 2002-ben.

anaqer 2024.06.30. 20:43:21

> A második meg grafikailag is ütött

Na azért ez egy kicsit erős... kb. a legcsúfabb id Tech 3 játék volt, tavaly vettem elő és egészen megütött hogy mennyire sivár pályákat kapunk sokszor, még a kortársakhoz képest is.

(Arról nem is beszélve, hogy a gunplay a bevezető misszióban egészen kritikusan pocsék, és csak elég későn kezdesz el olyan fegyvereket kapni, amivel akár még játszani is jó.)

Kit Fisto 2024.07.01. 02:41:32

Ezt is csak most láttam, a mellékelt videón. Első látásra úgy néz ki, mint a Half Life és a Duke 3D keveréke, csak szegényesebb környezettel és szörnyű karakterekkel. Úgy látszik, a lehető legrondább hím egyedek ábrázolása volt a cél. Hát az legalább sikerült nekik. A motor különben tényleg jó egy klasszikus FPS-hez, csak a téma és a karakterek nem jönnek be. Sőt, a későbbi arab pályákat tekintve már a helyszín sem. Engem sosem tudtak lekötni az olyan játékok, amiben normál emberi katonák vannak - kiváltképp, ha bűnözők, alvilági pofák, vagy kommandósok. És amikor nem csak én vagyok egyedül, hanem együtt kell kóricálnom másokkal. Ha ezzel a motorral csinálnak egy Duke 3D 2-őt, vagy egy "rendes" (single player) Quake 3-mat, sőt, akár Doom 3-mat, nagyon tetszett volna!

Janibácsi84 2024.07.02. 10:12:16

Egy kis keretes:

Említette ugyan Grath a játék írójának a nevét, de nem beszéltetek róla többet, pedig tavaly komoly nemzetközi visszhangot kapott az ügye és hazai vonatkozása is van.
A Telex cikke alapján: Az Ukrajnában tartózkodó Gonzalo Lira vloggerként tudósított az orosz-ukrán háborúról. Videóiban az elmúlt években keményen támadta az ukrán rezsimet, többször beszélt náci ukrán vezetésről, kokainfüggő Zelenszkijről és korrupción alapuló ukrán–amerikai kapcsolatokról. Lirát az ukrán hatóságok először 2023 májusában vették őrizetbe. A nemzetközi médiában Elon Musktól kezdve a magyar kormányig sokan felszólaltak a szabadon engedése és a sajtószabadság érdekében, mindenki hihetetlennek tartotta, hogy az ukrán helyzet kritizálásáért letartóztathatnak egy külföldi állampolgárt. Másfél hónap őrizet után óvadék ellenében szabadulhatott, azzal a megkötéssel, hogy Harkov városát nem hagyhatja el. Tavaly július végén azonban motorjával két nap alatt átszelte az országot, hogy Magyarországra jutva politikai menedékjogot kérjen. „Vagy átjutok a határon, vagy eltüntet a kijevi rezsim... Nem fogom túlélni a börtönt...” - mondta egyik utolsó videójában a Magyarországra való szökési kísérlete előtt, 5 kilométerre a magyar határtól. A határon végül nem jutott át, Kárpátalján elfogták és ismét letartóztatták. Öt hónappal később a börtönben elhunyt.

A Telex cikke részletesen ír a történetéről:
telex.hu/kulfold/2024/01/27/gonzalo-lira-halala-ukrajna-orosz-propaganda-blogger-osszeeskuves-alt-right

Szekrényszagú néni 2024.07.02. 12:34:09

Kár érte, biztos jó ember volt.

Grath 2024.07.02. 13:14:05

@Janibácsi84: Köszi, tényleg nem tudtam, hogy ilyen szép karriert futott be.
süti beállítások módosítása