Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)
Szeretjük az fps-eket, ezt sosem titkoltuk, a mostani darabot pedig rengetegen kértétek. A Soldier of Fortune-ról lesz szó, ami egyszerre technikai mutatvány és bűnös élvezet, az egyik legvéresebb lövöldözős játék, ami valaha készült. De ha a ma már kicsit viccesen ható poligoncsonkoktól eltekintünk, a játék alapja ma is egy jól játszható fps. Ha kíváncsi vagy bővebben élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, napi lájtos és alkalomszerű szuperalapos retrós cikkekért pedig fáradj el a Retro.Landre.
A Soldier of Fortune fejlesztése érdekes módon egy újsággal indult, a hasonló című, katonai témákkal foglalkozó magazinnal. Ez a lap egy időben hírhedt volt arról, hogy fegyveres tapasztalattal rendelkező embereket (például háborús veteránokat) lehetett felbérelni testőrnek, vagy akár másnak. Igen, akár bérgyilkosnak is. És ez nem túlzás: több gyilkosság is történt, amiket olyan emberek követtek el, akik a Soldier of Fortune-ben hirdettek és megbízóik a hirdetések révén találtak rájuk. Ezek az ügyek eléggé felborzolták az amerikai közvélemény kedélyét és a magazin híre a kilencvenes évek második felére nagyon rossz lett. Ezen többféle módon is próbáltak változtatni, például pozitív PR-kampányokkal, amiknek része volt, hogy nyitottak voltak valamilyen Soldier of Fortune témájú videójátékra.
Az Activisionnek pedig valamiért megtetszett ez a téma (vagy csak olcsón hozzájutott, ki tudja), megvette a jogokat és bedobta az ötletet a frissen megvásárolt fps-fejlesztő csapatának, a Raven Software-nek. Valószínűleg a Ravennek nem nagyon volt ebben választási lehetősége, egyszerűen megkapták feladatnak, hogy figyi, itt ez a katonai újság, ebből csináljatok valami lövöldözős izét.
És a Raven megcsinálta. Vették a Quake 2 motorját, azt alaposan kiegészítették és gyakorlatilag ebből született a Soldier of Fortune, ami 2000-ben jelent meg pc-re (aztán egy ébbel később PS2-re és Dreamcastra is). Az alkotók között kulcsfigurák is voltak, az egyik director például Brian Raffel volt, a súdió egyik alapítója, a fő programozó pedig Rick Johnson, a Hexen II korábbi vezető programozója. A fő dizájner Jim Hughes volt, akinek ez volt az első fontosabb játéka, de jól megoldotta a feladatot és később a Valve egyik fontos fejlesztője lett (dolgozott a Portaltól a Half-Life: Alyxig szinte mindenen).
A Quake 2 engine említett alapos kiegészítése a GHOUL motor volt, egy olyan rendszer, ami az ellenfeleket 26 sebzési zónára osztotta és a sérüléseket annak megfelelően kezelte, hogy a játékos hova lőtt. A GHOUL-nak köszönhetően például shotgunnal el lehetett lőni egy ellenséges katona lábát, kezét vagy akár fejét és a megsérült ellenfél a találatnak megfelelően reagált (ha például lábfejen találtuk, egy lábon ugrált jajgatva). Nyilván nem ez volt a világ legkifinomultabb szórakozása és a Quake II engine is már erősen kopott volt, mire a játék megjelent, de 2000 előtt nem volt még olyan fps, ami olyan részletesen kezelte volna a sérüléseket, mint a Soldier of Fortune. Jó, hát volt valami bugyuta sztori is meg egy John Mullins nevű valódi veterán, aki köré felhúzták a játék marketingjét és a játékban is megjelent, de ez szinte mellékes. A Soldier of Fortune nem a történetmesélésről szólt, hanem a véresen röpködő végtagokról - ami állítólag multiplayerben még nagyobb élmény volt. És természetesen a játék a legtöbb országban igen szigorú korhatárbesorolást kapott, illetve volt, ahol csak finomított verzió jelenhetett meg.
A játékot most kipróbálva már mindketten éreztük Grathtel, hogy annak idején azért őszintébben tudtunk lelkesedni a GHOUL mutatványai iránt. Ma kicsit olcsónak és paródiaszerűnek tűnik, hogy minden sarkon megcsonkolt hullákat hagyunk magunk után. Viszont mint fps, a Soldier of Fortune ma is elég gördülékeny és a pályái sem rosszak - sokkal jobban öregedett, mint például a Shogo vagy akár az Unreal. Szóval aki agyatlan szórakozásra vágyik, tehet vele egy próbát. A játéknak született egy Double Helix alcímű folytatása is 2002-ben szebb grafikával de jóval gyengébb pályákkal, illetve 2007-ben egy Payback alcímű harmadik rész, de azt már nem a Raven csinálta és nagyon béna volt. Szóval jó szível csak az első játékot ajánljuk kipróbálásra (lehetőleg a SoFplus moddal).
Legközelebb napokon belül jövünk vendéges Checkpointtal. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).
Korábbi Checkpoint Mini adások a tizedik évadban:
- Checkpoint Mini #230: Darwinia + TOPLISTA: A 10 legjobb játék, ami virtuális világban játszódik
- Checkpoint Mini #231: Rune
- Checkpoint Mini #232: Mail Order Monsters
- Checkpoint Mini #233: Corpse Killer + TOPLISTA: A 10 legjobb zombis játék
- Checkpoint Mini #234: Moonwalker (arcade)
- Checkpoint Mini #235: Stunts
- Checkpoint Mini #236: Skool Daze + TOPLISTA: A 10 legjobb iskolás játék
- Checkpoint Mini #237: Hell: A Cyberpunk Thriller
- Checkpoint Mini #238: Wizorb
- Checkpoint Mini #239: Discworld I-II. + TOPLISTA: A 10 legjobb játék, aminek a címében "world" van
- Checkpoint Mini #240: Fort Apocalypse
Még korábbi adások:
Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad. Igen, a 6-7. évadról nincs még összesítő poszt, majd lesz.
A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.
Vendégszerepléseink:
- Checkpoint a Runyai Stúdió podcastjében
- Checkpoint A hiányzó darab podcastben
- Grath, Stöki és Mazur szereplései a Fun With Geeks YouTube-csatornán: Dixit #1, Dixit #2, Dixit kiegészítő #1, Dixit kiegészítő #2, We Didn't Playtest This at All #1, sőt We Didn't Playtest This at All #2)
- Stöki a Sztereotrip utazási podcastben (a téma Japán, a Tokyo Game Show is előkerül)
- Stöki évekkel ezelőtti vendégeskedése a Konnektor podcastben
- Stöki vendégeskedése Kiss Iminél az Unlimited podcastben
A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:
További támogatóink:
Kiss András, HunterXXL, kopeszku, Zsiga Bálint, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, AnnieC, Bera Nándor, Paller, Kecskés János, Tzupi, Laborpati, Adam007, Nagy Gyula, Lidérc, Csemniczky Péter, Németh Bálint, Klisz Gábor, cue, Dreska Szilárd, Csicó, Oberling Gergő, Demeter Zsolt, Döme, Fattykány, Sh4mir83, Bohner Gergő, cubeshadow, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, ricsi, abeddon, TheLastNinja, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Ergoproxy83, Milo, ArcadeMacho, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, kszicsillag, Markó Gábor, Seci, NPanyo, Alien Mindbender, Csíkos János, Tamás, periklesz, pec, Magunsz, Nagy Tamás, Krapulax, Peter, Gytb, patex 1987, RxMikes, Hrubos Mátyás, Dundeal, Somi, Gorgil, Febert Zoltán, Antonio Coimbra de la Coronilla y Azevedo, TH1, Signomi, Bazzs, PsyZed, gandalf, polipropilén, kalanneni, Solymi81, ÁjmekszGera, VinczeI, GSimon, casualplayfair, Polben, Nagy Krisztián.
(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)
Utolsó kommentek