Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)
Régen volt klasszikus C64-játékról Checkpoint Mini, hát most hoztunk egyet. Sőt, egy olyat, ami nem sokkal a C64 premierje után született és eredetileg 8-bites Atari gépekre készült, ehhez képest mégis nagyon átgondolt és összetett ugyességi/akciójáték volt. És persze nagyon nehéz. Rohadt nehéz. Embertelenül nehéz. Az adásban jól kibeszéltük, miért. Ha kíváncsi vagy bővebben élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, napi lájtos és alkalomszerű szuperalapos retrós cikkekért pedig fáradj el a Retro.Landre.
A játékot a rövid életű amerikai Synapse Software készítette, azon belül is Steve Hales. A stúdióról ritkán esik szó, mert csak 1981 és 1985 között létezett, de azért ezalatt is készített pár klasszikust. Alley Cat például megvan valakinek? És a Blue Max? Na, ezeket a SynSoft csinálta. És a Fort Apocalypse-t is, ami minden elérhető információ szerint 1982-es játék, de Grathtel mi arra jutottunk, hogy a premier valószínűleg inkább 1983-ban történt.
A nyolcvanas évek elején az iráni túszdráma után a helikopteres filmek nagyot mentek, szerintem a Kék villámra errefelé többen is emlékeztek. (1983-as film volt és Hales szerint a Fort Apocalypse egyik ihletforrása, többek közt ezért is valószínűtlen, hogy a játékot már 1982-ben kiadták volna.) Meg úgy egyáltalán a helikopter menő téma volt, így helikopteres videojátékok is készültek, például Sid Meier Chopper Rescue-ja vagy a Choplifter.
A Choplifter pár hónappal a Fort Apocalypse előtt jelent meg, de csak azért, mert a Synapse-nál Halest fejlesztés közben átállították egy másik projektre. Ha ez nem történt volna meg, valószínűleg ő fejezi be először a saját játékát, így viszont sokan a Choplifter másolatát látták a Fort Apocalypse-ben. Holott ez tévedés, a két játék meglehetősen eltérő. A Choplifterben vízszintesen scrollozódó, nagyon egyszerű pályán kellett lövöldözni, túszokat szabadítani és épségben hazaszállítani. A Fort Apocalypse-ben is voltak túszok, de szinte mellékesen, a játékot úgy is végig lehetett tolni, ha egy túsz sem szabadult ki. A cél ugyanis a címbeli Apokalipszis Erőd megsemmisítése volt.
És a játékmenet sem sima horizontális röpködésre épült: a játéktér egyetlen bonyolult, de kitanulható, négy részből álló, összefüggő labirintus volt, a végén az erőddel. Természetesen a labirintusban szálldosva lehetett találkozni ellenséges járművekkel, lézerekkel és más csapdákkal és az is halálos volt, ha a helikopterünk hozzáért a falhoz. Emellett az üzemanyag is fogyott, azt is kellett pótolni a megfelelő töltőpplatformokon. A helikopter két fegyverrel volt felszerelve: oldalirányba nézve géppuskából tüzelt, szemközti nézetben bombát dobott függőlegesen lefelé (érdekes megoldás arra, hogy egy tűzgombbal kétféleképpen lehessen lőni).
1982/83-ban nagyon kevés játék érte el azt az összetettséget, amit a Fort Apocalypse mutatni tudott, főleg Atari gépeken (pedig Hales még nagyobbra tervezte, csak aztán megkapta feltételként, hogy 16 kilobájtba bele kell férnie). Amiért mégsem lehet ma jó szívvel ajánlani, az a brutális nehézsége. De most komolyan, próbáljátok ki: Krissznél van egy böngészőben játszható verzió 99 élettel, de gyorsan elfogy ennyi is. Szóval aki kellemes emlékeket őriz róla, az inkább messziről nézegesse, mert újra kipróbálva garantált a frusztráció.
Legközelebb napokon belül jövünk vendéges Checkpointtal. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).
Korábbi Checkpoint Mini adások a tizedik évadban:
- Checkpoint Mini #230: Darwinia + TOPLISTA: A 10 legjobb játék, ami virtuális világban játszódik
- Checkpoint Mini #231: Rune
- Checkpoint Mini #232: Mail Order Monsters
- Checkpoint Mini #233: Corpse Killer + TOPLISTA: A 10 legjobb zombis játék
- Checkpoint Mini #234: Moonwalker (arcade)
- Checkpoint Mini #235: Stunts
- Checkpoint Mini #236: Skool Daze + TOPLISTA: A 10 legjobb iskolás játék
- Checkpoint Mini #237: Hell: A Cyberpunk Thriller
- Checkpoint Mini #238: Wizorb
- Checkpoint Mini #239: Discworld I-II. + TOPLISTA: A 10 legjobb játék, aminek a címében "world" van
Még korábbi adások:
Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad. Igen, a 6-7. évadról nincs még összesítő poszt, majd lesz.
A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.
Vendégszerepléseink:
- Checkpoint a Runyai Stúdió podcastjében
- Checkpoint A hiányzó darab podcastben
- Grath, Stöki és Mazur szereplései a Fun With Geeks YouTube-csatornán: Dixit #1, Dixit #2, Dixit kiegészítő #1, Dixit kiegészítő #2, We Didn't Playtest This at All #1, sőt We Didn't Playtest This at All #2)
- Stöki a Sztereotrip utazási podcastben (a téma Japán, a Tokyo Game Show is előkerül)
- Stöki évekkel ezelőtti vendégeskedése a Konnektor podcastben
- Stöki vendégeskedése Kiss Iminél az Unlimited podcastben
A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:
További támogatóink:
Kiss András, HunterXXL, kopeszku, Zsiga Bálint, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, AnnieC, Bera Nándor, Paller, Kecskés János, Tzupi, Laborpati, Adam007, Nagy Gyula, Lidérc, Csemniczky Péter, Németh Bálint, Klisz Gábor, cue, Dreska Szilárd, Csicó, Oberling Gergő, Demeter Zsolt, Döme, Fattykány, Sh4mir83, Bohner Gergő, cubeshadow, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, ricsi, abeddon, TheLastNinja, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Ergoproxy83, Milo, ArcadeMacho, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, kszicsillag, Markó Gábor, Seci, NPanyo, Alien Mindbender, Csíkos János, Tamás, periklesz, pec, Magunsz, Nagy Tamás, Krapulax, Peter, Gytb, patex 1987, RxMikes, Hrubos Mátyás, Dundeal, Somi, Gorgil, Febert Zoltán, Antonio Coimbra de la Coronilla y Azevedo, TH1, Signomi, Bazzs, PsyZed, gandalf, polipropilén, kalanneni, Solymi81, ÁjmekszGera, VinczeI, GSimon, casualplayfair, Polben, Nagy Krisztián.
(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)
Utolsó kommentek