HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Mini #216: Future Wars

2023.08.01. 22:16 Stöki

cpmini_216.png Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)

A Delphine-ről már volt szó itt, persze főleg az Another World és a Flashback miatt, nemrég viszont szóba kerültek a kalandjátékai. Ezen felbuzdulva kipróbáltuk a Future Warst, mert emlékeztünk arra, hogy milyen baromi szép az első képernyője. És tényleg! Kár, hogy utána már legalább annyi bosszúságot okoz, mint örömöt, de ez nem tartott vissza bennünket attól, hogy tesztelgessük. Ha kíváncsi vagy bővebben élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, napi lájtos és alkalomszerű szuperalapos retrós cikkekért pedig fáradj el a Retro.Landre.

Tehát a játék a Delphine-nél készült, amit a kilencvenes évek egyik legfontosabb francia fejlesztője/kiadója volt, de a Future Wars készülésekor ezt még nem lehetett sejteni. A Delphine-t ugyanis 1988-ban alapították, a Future Wars pedig egy évvel később jelent meg Amigára és DOS-ra, tehát a cég egyik első játéka volt. Akkor még szinte garázscsapatként működtek, bár ehhez képest elég professzionálisan. A cég egyik alapítója, Paul Cuisset volt az első játékok vezető fejlesztője, így a Future Warsé is, de azért említsük meg az egyik grafikus, bizonyos Eric Chahi nevét, aki aztán 1991-ben az Another Worlddel rászakasztott egy vagon pénzt a Delphine-re.

A professzionalizmust például abban is tetten érni szerintem, hogy nem csak úgy "ami az eszünkbe jut" módon csinálták meg első kalandjátékukat, hanem a motor felől indultak el, és olyan engine-t akartak alkotni, ami aztán több kalandjátékot is elbír majd. Ez lett a Cinematique, ami 1989-ben elég haladó volt, bár ma már nehézkes kicsit a használata. A nyolcvanas évek végén sokan kísérleteztek azzal, hogy a kalandjátékok szöveges irányítását miként lehetne egérre átszabni - hovatovább point-n-clickesíteni -, és a Cinematique megoldása az volt, hogy jobb klikkre feljön egy cselekvéslista, amiből választhat a júzer. Láttunk ennél rosszabb megoldásokat is máshol, de azért nem áll annyira kézre, mint a Lucasarts vagy akár a Sierra nagyjából akkor megújuló motorjai.

De ezzel amúgy nincs is baj, a Future Wars kezelése nem okoz gondot ma sem. Ellenben a fejtörők. Meg a történet logikátlanságai. De főleg a fejtörők. Te atyaúristen. Sajnos ma már tisztán látszik, hogy a Future Wars pontosan olyan kalandjáték, amik ellen Ron Gilbert megírta a "Miért szarok a kalandjátékok" című esszéjét. A Future Wars szinte az összes ott leírt típushibát elköveti, amik közül a legzavaróbb talán a játékot végigkísérő pixelvadászat, illetve az, hogy a játék nem szól, ha már elrontottad (mert vannak tárgyak, amiket ha nem vettél fel, nem tudod végigjátszani a sztorit, ennek ellenére a program engedi, hogy tovább szívj). Szóval ezek miatt ma már nagyon nagy szenvedés leírás nélkül játszani a Future Warsszal.

A sztori meg... hát olyan franciás. Én nem szeretem a francia sci-fiket (még a sokak által kedvelt Az ötödik elemet sem), mert többnyire nem elég koherensek, és hiába van bennük sok jó és látványos ötlet, azokat nem tartja össze egy átgondolt háttérvilág. A Future Warsszal is ez a bajom (rögtön az elején az a titkos szoba eléggé wtf), de aki bírja ezt a stílust, az végül is kipróbálhatja. A cselekmény amúgy időutazással machinál, több korban is meg kell fordulnunk, hogy megakadályozzunk egy jövőből érkező veszedelmet. Az eredeti francia cím nem is Future Wars volt, hanem Les Voyageurs du Temps: La Menace, az európai alcíme az volt, hogy Time Travellers, az amerikai pedig Adventures in Time. Ami jelzi, hogy sorozatnak szánták, de végül nem készült belőle új rész. Ha nem vagy a francia sci-fik rajongója és nem tudsz könnyen megbarátkozni a pixelvadászattal, ezt sem érdemes ma már kipróbálnod. De a felhőkarcolós nyitóképet azért mindenki nézze meg, az tiszta és gyönyörű pixelművészet.

Legközelebb talán még a héten jön új adás, az esedékes Now. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

 

Korábbi Checkpoint Mini adások a kilencedik évadban:

 

Még korábbi adások:

 

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad. Igen, a 6-7. évadról nincs még összesítő poszt, majd lesz.

A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.

 

Vendégszerepléseink:

 


A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:

halloffame_20230716.png

További támogatóink:

Kiss András, HunterXXL, Schmatzy, kopeszku, Zsiga Bálint, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, AnnieC, Bera Nándor, Kecskés János, Mészáros Albert, Tzupi, Nagy Gyula, Lidérc, Csemniczky Péter, Németh Bálint, Klisz Gábor, cue, Dreska Szilárd, Csicó, Oberling Gergő, Demeter Zsolt, Döme, Fattykány, Laborpati, Sebeőkdeák, Sh4mir83, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, ricsi, abeddon, TheLastNinja, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Ergoproxy83, Milo, ArcadeMacho, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, kszicsillag, Markó Gábor, Seci, NPanyo, Alien Mindbender, Csíkos János, Tofi, Tamás, periklesz, pec, Magunsz, Nagy Tamás, Krapulax, Peter, Gytb, patex 1987, RxMikes, Hrubos Mátyás, Dundeal, Somi, Gorgil, Febert Zoltán, Antonio Coimbra de la Coronilla y Azevedo, TH1, Signomi, Bazzs, PsyZed, gandalf, polipropilén, kalanneni, Solymi81, ÁjmekszGera, VinczeI, GSimon, casualplayfair, Leto.

(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)

6 komment

Címkék: retro podcast checkpoint mini

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr418183715

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2023.08.02. 06:18:56

nem a lure of the temptress volt az első játékuk?

Szekrényszagú néni 2023.08.02. 11:36:28

Jodorowsky nem francia, hanem chilei. A látomásos filmjei után gondolom mindenki már csak álomlogikát vár legfeljebb, bár sf klasszikusnak hívni ilyeneket, mint az Incal, sztem is furcsa.

BBird 2023.08.09. 23:21:03

@manson karcsi: Az a Revolution Software inkább.

Kit Fisto 2023.08.12. 03:42:48

A játék címét meglátva nagyon megörültem, egy igazi Amigás klasszikus, amit én is végigjátszottam. Ez volt életem első kalandjátéka, és ráadásul sci-fi, kiváló grafikával, és zenével. Azzal egyetértek, hogy a kicsi képek, és a pixelvadászatok megoldhatók lettek volna jobban is. De az, hogy logikátlan, meg hogy nincs értelme a történéseknek, nem túl erős érvek egy sci-fi kalandjáték ellen.

"Egy csukott ajtóra nem tudsz úgy rárakni egy vödröt, hogy az leessen"
Na ezt nem így kell elképzelni. Hol van a játékos fantáziája? Ne várjuk már el egy Amigás kalandjátéktól, hogy majd a szereplő míves munkával odaeszkábál valami tartószerkezetet is. A valóságban nyilván így történne, de a játékban annyit oldjunk meg a fantáziánkkal, hogy oda lett valahogy erősítve, és az ajtó nyitódása meg lelöki.

Ha abban az irodában nincs a katonai térkép, akkor kevésbé lett volna érdekes, izgalmas. Éppen ez benne a jó, hogy olyan dolgokat találsz, amit nem vársz. Lehet, hogy a főnök egy titkos zervezet tagja, vagy tudom is én.. Itt bizony a fantázia birodalma van, ahol bármi megtörténhet - és meg is történik!

Az, hogy ha valamit nem teszel meg, később problémát okoz, nagyon sok játékban megvan. Alone In The Dark, Elvira sorozat, Another World.. Az a játék, hogy megtalálj, rájöjj, megfejts. Ma mindent a hátsónk alá tolnak. Erre menj, ezt vedd fel, itt használd ezt és ezt, nekem meg ez nem tetszik. Akkoriban kreatívabbak voltak a fejlesztők, és a játékosoknak is annak kellett lenni.

Két pixeles zászló: A játék 320x200 pixelen jelenik meg. Ha ezen egy szépen rajzolt zászlót dugnak el, azt túl könnyű lett volna meglátni. Abban nincs faladat.

A szúnyogos részről: Most komolyan, az jó lett volna, ha csak úgy elhessegetheted őket? Vagy ha felveszel egy faágat, és meg van oldva? Hol van ebben a kaland? Nem tudod elhessegetni őket, mert ezek nem ijednek meg. A rovarirtó használata itt éppen hogy logikus cselekvés. Akkor lett volna hülyeség, ha pl. egy sípot kell megfújni, amit egy kútból felhúzott vödörben találsz.

Az időutazás szerintem soha egy játékban sem lett úgy kidolgozva, hogy annak minden hatását megjelenítette volna. Tehát ha valamit megteszek a múltban, az hogyan hat a későbbi jelenre. Ezt azért elég nagy feladat megoldani, pláne az 1MB-os, floppyról működő Amigán.

Leírás nélkül nem lehet lejátszani? Dehogynem, valaki leírta, ő is rájött, tőle van a leírás. Nem szoktak maguk a fejlesztők mellékelni leírást, hogy ha nem menne, mit kell csinálni.

Szerintem túl szigorúak voltatok, és ezt a játék sikere is igazolta. Akkor egy nagyon jó kalandjáték volt, és én szeretném egyszer újra lejátszani! Nekem pont az egyedisége miatt tetszik. Nem olyan, mint más kalandjátékok. Csak egy hasonlóról tudok, és az szintén Delphine, az Operation Stealth. Az is nagyon tetszett. De a Delphinetől kb. minden. Cruise For A Corpse, Another World, Flashback, Fade To Black, Moto Racer 1-2, Még a Darkstone is tetszik kinézetre, szép a grafikája, hangulatos. Csak hát nem szeretem a szerepjátékokat. (Nem akarok mennyiségekkel foglalkozni, nekem annyi fér bele, hogy energia, életek száma, és lőszer)

Kit Fisto 2023.08.13. 08:24:46

Bocs, ha megint sok avagyok, de még valami ide kívánkozik!
Mivel már elég régen volt, mikor ezzel játszottam, megnéztem Youtubeon, hogy is volt az a rovarirtó, a vödör, és a zászló.
Kalandjáték. Alap, hogy az ember mindent megnéz, benéz mindenhova, mindent felvesz. Ha csak nincs korlátozva a felvehető tárgyak mennyisége, de itt nincs. Mosdó, egy szekrény, nyilván benézek. Egyetlen dolog van benne, a rovarirtó. Jól látható, és felvehető - miért hagynám ott? Kinyitom a WC ajtót, fehér padló, ám még ha csak két pixel is, jól kivehetően ott van valami piros dolog, ami nem éppen kelléke a wc fehér padlójának. Még akár vérfolt is lehetne. Nyilván megvizsgáljuk (examine) és jé, egy kis piros zászló, és még meg is jelenik az immár nagy, szép képe balra a képernyőn! Felveszem. A térképen jól látható a fekete pötty, onnan bizony hiányzik egy zászló. Most nézzük a vödröt! Azt elismerem, nem utal semmi arra, hogy a megoldás itt a vízzel töltött vödör ráejtése a főnökünk fejére. De végülis ha már sehogy sem tudunk továbbjutni, és ugye van vödrünk, meg víz, és egy kód az írógépből.. Nem kell olyan sok töprengés, próbálkozom az egyikkel, a másikkal, valamelyik csak bejön valahol. A vödör felerősítése is meg volt oldva! Először még valóban zárva az ajtó. De mikor hősünk felrakja a vödröt, ez a szöveg jelenik meg:
"You place the bucket of water
on the half-open door,
siggling yourself in
advance at the great joke you
are playing."
Vagyis kinyitotta az ajtót, és úgy rakta fel rá, ezért állt meg az ajtó tetején! A művelet végeztével látható is, hogy az ajtó már kicsit nyitva van, és úgy van fent a vödör.
Az pedig, hogy nem lehet az ajtót, fiókot, szekrényt úgy kinyitni, vagy egy tárgyat úgy felvenni, ha másfél-két méterre állsz tőle, teljesen logikus, senki sem úgy csinálja az életben sem, igaz? Nekem ez a dolog inkább tetszik, kicsit ezáltal is "komolyabb" a játékélmény, oda kell állni, mert a valóságban is így lenne.
Nekem a néha nagyon kisméretű grafikák nem tetszenek. Ez valószínűleg a lemezhellyel (így is kétlemezes Amigán), vagy inkább a memóriával való takarékoskodás miatt lett így. Talán hogy félmegás gépeken is menjen, ne kelljen hozzá az 1MB, így több játékos megveheti a játékot.
Ami viszont kifejezetten zavart, két egérmutató. Az alap nyíl még rendben van, (bár én kisebbet rajzoltam volna) de amikor pl. valamit csinálunk valamivel, a nyíl átvált szálkeresztre, ami itt nem is annyira "szál", mert a kicsi felbontás miatt nagy és vaskos. Sokszor nagyobb, mint az, amire rávisszük, hogy megvizsgáljuk, vagy felvegyük. Szerencsésebb lett volna valami más kivitelű mutató ilyen célra. A lemezműveletet jelző disk is lehetett volna valami más, mert ez is ormótlan a grafikához képest. A jól bevált Zz.. jel (én csak zümzümnek hívom) jobban tetszett volna helyette.
Tehát nem is olyan észrevehetetlen, nem is olyan logikátlan, nem is olyan játszhatatlan, csak ez még a hőskorból való, igazi vérbeli klasszikus kalandjáték, amihez kreatívnak és jó megfigyelőnek kell lenni, és persze nem árt hozzá némi lelkesedés, és türelem!

Viktor Mónus 2023.08.23. 23:44:08

Ne ekézzétek mindig halálra a nyomorult Shaq-fu-t! (mármint a 95-ös változatot) Egyedi karakterek, jó zenék, a játékmenet olyan amilyen, de szerintem vs módban szuper, a hátterek meseszépek, van egy misztikus atmoszférája az egésznek (-amit O'Neal karaktere kissé leárnyékol:))..Kipróbáltam mai fejjel is, hátha csak a nosztalgia miatt értékeltem sokra, de nekem most is egy igen jó kis verekedős játéknak hatott, ami nem akar Street Fighter lenni feltétlen...
süti beállítások módosítása