Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)
A Delphine-ről már volt szó itt, persze főleg az Another World és a Flashback miatt, nemrég viszont szóba kerültek a kalandjátékai. Ezen felbuzdulva kipróbáltuk a Future Warst, mert emlékeztünk arra, hogy milyen baromi szép az első képernyője. És tényleg! Kár, hogy utána már legalább annyi bosszúságot okoz, mint örömöt, de ez nem tartott vissza bennünket attól, hogy tesztelgessük. Ha kíváncsi vagy bővebben élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, napi lájtos és alkalomszerű szuperalapos retrós cikkekért pedig fáradj el a Retro.Landre.
Tehát a játék a Delphine-nél készült, amit a kilencvenes évek egyik legfontosabb francia fejlesztője/kiadója volt, de a Future Wars készülésekor ezt még nem lehetett sejteni. A Delphine-t ugyanis 1988-ban alapították, a Future Wars pedig egy évvel később jelent meg Amigára és DOS-ra, tehát a cég egyik első játéka volt. Akkor még szinte garázscsapatként működtek, bár ehhez képest elég professzionálisan. A cég egyik alapítója, Paul Cuisset volt az első játékok vezető fejlesztője, így a Future Warsé is, de azért említsük meg az egyik grafikus, bizonyos Eric Chahi nevét, aki aztán 1991-ben az Another Worlddel rászakasztott egy vagon pénzt a Delphine-re.
A professzionalizmust például abban is tetten érni szerintem, hogy nem csak úgy "ami az eszünkbe jut" módon csinálták meg első kalandjátékukat, hanem a motor felől indultak el, és olyan engine-t akartak alkotni, ami aztán több kalandjátékot is elbír majd. Ez lett a Cinematique, ami 1989-ben elég haladó volt, bár ma már nehézkes kicsit a használata. A nyolcvanas évek végén sokan kísérleteztek azzal, hogy a kalandjátékok szöveges irányítását miként lehetne egérre átszabni - hovatovább point-n-clickesíteni -, és a Cinematique megoldása az volt, hogy jobb klikkre feljön egy cselekvéslista, amiből választhat a júzer. Láttunk ennél rosszabb megoldásokat is máshol, de azért nem áll annyira kézre, mint a Lucasarts vagy akár a Sierra nagyjából akkor megújuló motorjai.
De ezzel amúgy nincs is baj, a Future Wars kezelése nem okoz gondot ma sem. Ellenben a fejtörők. Meg a történet logikátlanságai. De főleg a fejtörők. Te atyaúristen. Sajnos ma már tisztán látszik, hogy a Future Wars pontosan olyan kalandjáték, amik ellen Ron Gilbert megírta a "Miért szarok a kalandjátékok" című esszéjét. A Future Wars szinte az összes ott leírt típushibát elköveti, amik közül a legzavaróbb talán a játékot végigkísérő pixelvadászat, illetve az, hogy a játék nem szól, ha már elrontottad (mert vannak tárgyak, amiket ha nem vettél fel, nem tudod végigjátszani a sztorit, ennek ellenére a program engedi, hogy tovább szívj). Szóval ezek miatt ma már nagyon nagy szenvedés leírás nélkül játszani a Future Warsszal.
A sztori meg... hát olyan franciás. Én nem szeretem a francia sci-fiket (még a sokak által kedvelt Az ötödik elemet sem), mert többnyire nem elég koherensek, és hiába van bennük sok jó és látványos ötlet, azokat nem tartja össze egy átgondolt háttérvilág. A Future Warsszal is ez a bajom (rögtön az elején az a titkos szoba eléggé wtf), de aki bírja ezt a stílust, az végül is kipróbálhatja. A cselekmény amúgy időutazással machinál, több korban is meg kell fordulnunk, hogy megakadályozzunk egy jövőből érkező veszedelmet. Az eredeti francia cím nem is Future Wars volt, hanem Les Voyageurs du Temps: La Menace, az európai alcíme az volt, hogy Time Travellers, az amerikai pedig Adventures in Time. Ami jelzi, hogy sorozatnak szánták, de végül nem készült belőle új rész. Ha nem vagy a francia sci-fik rajongója és nem tudsz könnyen megbarátkozni a pixelvadászattal, ezt sem érdemes ma már kipróbálnod. De a felhőkarcolós nyitóképet azért mindenki nézze meg, az tiszta és gyönyörű pixelművészet.
Legközelebb talán még a héten jön új adás, az esedékes Now. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).
Korábbi Checkpoint Mini adások a kilencedik évadban:
- Checkpoint Mini #202: Scramble és Super Cobra
- Checkpoint Mini #203: La Abadía del Crimen " TOPLISTA: A 10 legjobb középkoros játék
- Checkpoint Mini #204: Supremacy
- Checkpoint Mini #205: Freddy Pharkas: Frontier Pharmacist
- Checkpoint Mini #206: Below the Root + TOPLISTA: A 10 legjobb föld alatti játék
- Checkpoint Mini #207: Bombuzal
- Checkpoint Mini #208: Bio Menace
- Checkpoint Mini #209: Star Trek: 25th Anniversary + TOPLISTA: A 10 legjobb űrjáték, ami nem Star Wars és nem Star Trek
- Checkpoint Mini #210: World of Goo
- Checkpoint Mini #211: Descent
- Checkpoint Mini #212: The X-Files Game + TOPLISTA: A 10 legjobb eset, amikor híresség játszott videójátékban)
- Checkpoint Mini #213: A Leisure Suit Larry sorozat
- Checkpoint Mini #214: U.N. Squadron
- Checkpoint Mini #215: Gorky 17 + TOPLISTA: A 10 legjobb játék, aminek szám van a címében (nem évszám és nem folytatásjelölő szám)
Még korábbi adások:
Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad. Igen, a 6-7. évadról nincs még összesítő poszt, majd lesz.
A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.
Vendégszerepléseink:
- Checkpoint a Runyai Stúdió podcastjében
- Checkpoint A hiányzó darab podcastben
- Grath, Stöki és Mazur szereplései a Fun With Geeks YouTube-csatornán: Dixit #1, Dixit #2, Dixit kiegészítő #1, Dixit kiegészítő #2, We Didn't Playtest This at All #1, sőt We Didn't Playtest This at All #2)
- Stöki a Sztereotrip utazási podcastben (a téma Japán, a Tokyo Game Show is előkerül)
- Stöki évekkel ezelőtti vendégeskedése a Konnektor podcastben
- Stöki vendégeskedése Kiss Iminél az Unlimited podcastben
A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:
További támogatóink:
Kiss András, HunterXXL, Schmatzy, kopeszku, Zsiga Bálint, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, AnnieC, Bera Nándor, Kecskés János, Mészáros Albert, Tzupi, Nagy Gyula, Lidérc, Csemniczky Péter, Németh Bálint, Klisz Gábor, cue, Dreska Szilárd, Csicó, Oberling Gergő, Demeter Zsolt, Döme, Fattykány, Laborpati, Sebeőkdeák, Sh4mir83, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, ricsi, abeddon, TheLastNinja, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Ergoproxy83, Milo, ArcadeMacho, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, kszicsillag, Markó Gábor, Seci, NPanyo, Alien Mindbender, Csíkos János, Tofi, Tamás, periklesz, pec, Magunsz, Nagy Tamás, Krapulax, Peter, Gytb, patex 1987, RxMikes, Hrubos Mátyás, Dundeal, Somi, Gorgil, Febert Zoltán, Antonio Coimbra de la Coronilla y Azevedo, TH1, Signomi, Bazzs, PsyZed, gandalf, polipropilén, kalanneni, Solymi81, ÁjmekszGera, VinczeI, GSimon, casualplayfair, Leto.
(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)
Utolsó kommentek