Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)
Mobiljátékról ritkán beszélünk, részben azért, mert a mobiljátékpiacon nem vagyunk annyira otthon, részben azért, mert ebben a szegmensben kevesebb a retro klasszikus. Azért akad egy-egy, például a Doom RPG, ami már szóba került párszor az adásban. Mivel tavaly született PC-s portja is, már nem csak mobilon lehet játszani vele, ráadásul hivatalos Doom-játék, szóval egy IDDQD nevű blogon szinte kötelező foglalkoznunk vele. Kipróbáltuk, és egy toplistát is mellétettünk a számunkra legkedvesebb mobiljátékokról. Ha kíváncsi vagy bővebben élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, napi lájtos és alkalomszerű szuperalapos retrós cikkekért pedig fáradj el a Retro.Landre.
A Doom RPG története úgy kezdődik, hogy John Carmack, az id Software legendás alakja, a Doom és Quake vezető fejlesztője 2005-ben elvesztette a telefonját. Neki egészen addig csak butatelefonja volt, de akkor kapott a feleségétől, Katherine Anna Kangtól egy színes kijelzős korai okostelefont. Carmacknak első dolga volt kipróbálni pár mobiljátékot, és rájött, hogy a telefonos játékok többsége elég rossz, ugyanakkor kedvet kapott ahhoz, hogy megmutassa, lehet jó mobiljátékot is csinálni.
Mivel Carmack akkoriban éppen a Doom 3-on dolgozott és a Doom egyébként is menő márkanév volt, ehhez a franchise-hoz talált ki egy játékot. A feleségének - aki egyébként a machinima közösség egy jelentős alakja és a machinimák nagy evangelistája - volt egy 2000-ben alapított cége, a Fountainhead Entertainment, ezt állították át mobiljáték-fejlesztésre, és ott született meg a Doom RPG. Carmack úgy látta, hogy a telefonok gombjaival nem lehet rendesen irányítani egy akciójátékot, ezért döntött úgy, hogy a csapattal szerepjátékot készíttet. A Fountainhead pedig két designer, Matthew C. Ross és David Whitlark vezetésével csinált egy kis dungeon crawlert. Carmack minden héten rászánt pár órát arra, hogy ránézzen, hol tartanak éppen a fejlesztők, de ezt leszámítva eléggé önállóan dolgozott a csapat.
A játék fps nézetű, de gyakorlatilag egy Dungeon Master-szerű labirintusfelfedezős szerepjáték, azzal a különbséggel, hogy nem valós idejű. Tehát ha álldogálunk, nem rohannak hozzánk a szörnyek, hanem egyszerre lépnek velünk. A pályákon talált fegyvereket a szörnyek előtt tárgyként használva lehet támadni, és persze visszaköszön a Doom I-II legtöbb lénye és fegyvere. Talán csak láncfűrész nincs, egy balta van helyette, illetve hősünk kap egy poroltót is. A baltával bizonyos ajtókat, ládákat is szét lehet verni, a poroltóval meg utunkat akadályozó tüzeket eloltani, és ezekkel egyszerű fejtörőket is elő-előadnak a pályák.
A pályák amúgy összefüggnek és oda-vissza lehet köztük mászkálni - a 100 százalékos teljesítéshez kell is, mert van olyan, hogy egy később megszerzett kulccsal tudunk csak nyitni egy ajtót egy korábbi pályán. Összefüggő történet is van a pályákhoz, a sztori szerint egy marsi kutatóbázison az egyik tudós saját kísérletekbe kezd, és akaratlanul elszabadítja egy másik dimenzió lényeit az intézetben. Ez főleg a pályákon levő számítógépek képernyőit olvasva, illetve NPC-kkel beszélgetve derül ki, de mivel Carmack játékáról van szó, senki ne várjon Oscar-gyanús forgatókönyvet.
Játékmenetében viszont meglepően jól működik a Doom RPG, főleg ha figyelembe vesszük, hogy 2005-ben jelent meg az akkori mobilokra (BREW és Java ME platformokra). A mobilkijelző és az irányítás korlátait persze érezni, de ezzel együtt is szórakoztató a játék, még pécén is, és valamennyire átjön belőle a Doom-hangulat. Szóval ajánljuk ezt a kis furcsaságot 2023-ban is, már csak azért is, mert ingyen hozzáférhető: a PC-port itt található, de szükség lesz hozzá az eredeti mobilos verzióra is, ami itt található. A játék amúgy meglepően sikeres volt mobilokon, így készült folytatása is: a Doom 2 RPG 2009-ben jelent meg, de akkor azért már az iPhone és követői fújták a passzátszelet a piacon. A játék motorjával készült még 2006-ban egy Orcs & Elves című játék is, 2008-ban pedig egy Wolfenstein RPG, de egyik sem szólt már akkorát, mint az első Doom RPG.
És van még egy toplistánk is, mert ha ezt most nem hoznánk össze, talán sosem csináljuk meg később: a 10 legjobb mobiljáték, illetve inkább a 10 számunkra legkedvesebb mobiljáték. Olyan játékokat válogattunk, amik vagy csak mobilra jelentek meg, vagy mobilon fontos játékok, és mi telefonon próbáltuk ki őket először. (A Plants vs. Zombies például azért maradt ki nekem, mert én azzal pc-n játszottam.) E két lista született:
GRATH TOP10 |
STÖKI TOP10 |
1. Nimble Quest (2013) 2. 80 Days (2014) 3. Pac-Man 256 (2015) 4. Calculords (2014) 5. Reigns (2016) 6. Power of Coin (2014) 7. Jetpack Joyride (2011) 8. Galcon sorozat (2008-) 9. Sword & Poker (2010) 10. King Cashing (2011) |
1. Kingdom Rush sorozat (2011-) 2. Gorogoa (2017) 3. Monument Valley (2014) 4. Lara Croft GO (2015) 5. Super Starfish (2018) 6. Tentacles (2011) / Flight Control (2009) 7. Space Impact (2000) 8. Solitairica (2016) 9. Angry Birds (2009) 10. Doom RPG (2005) |
Mivel ebben a kategóriában bőven lehet még találat, várjuk kommentben a ti tippjeiteket és listáitokat is. Legközelebb egy héten belül jön új vendéges adás. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).
Korábbi Checkpoint Mini adások a kilencedik évadban:
- Checkpoint Mini #202: Scramble és Super Cobra
- Checkpoint Mini #203: La Abadía del Crimen " TOPLISTA: A 10 legjobb középkoros játék
- Checkpoint Mini #204: Supremacy
- Checkpoint Mini #205: Freddy Pharkas: Frontier Pharmacist
- Checkpoint Mini #206: Below the Root + TOPLISTA: A 10 legjobb föld alatti játék
- Checkpoint Mini #207: Bombuzal
- Checkpoint Mini #208: Bio Menace
- Checkpoint Mini #209: Star Trek: 25th Anniversary + TOPLISTA: A 10 legjobb űrjáték, ami nem Star Wars és nem Star Trek
- Checkpoint Mini #210: World of Goo
- Checkpoint Mini #211: Descent
- Checkpoint Mini #212: The X-Files Game + TOPLISTA: A 10 legjobb eset, amikor híresség játszott videójátékban)
- Checkpoint Mini #213: A Leisure Suit Larry sorozat
- Checkpoint Mini #214: U.N. Squadron
- Checkpoint Mini #215: Gorky 17 + TOPLISTA: A 10 legjobb játék, aminek szám van a címében (nem évszám és nem folytatásjelölő szám)
- Checkpoint Mini #216: Future Wars
- Checkpoint Mini #217: Crystalis
- Checkpoint Mini #218: Space Quest sorozat + TOPLISTA: A 10 legjobb sorozat, ami megért legalább hat részt
- Checkpoint Mini #219: a Star Wars: X-Wing sorozat
- Checkpoint Mini #220: Beavis and Butt-Head in Virtual Stupidity
Még korábbi adások:
Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad. Igen, a 6-7. évadról nincs még összesítő poszt, majd lesz.
A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.
Vendégszerepléseink:
- Checkpoint a Runyai Stúdió podcastjében
- Checkpoint A hiányzó darab podcastben
- Grath, Stöki és Mazur szereplései a Fun With Geeks YouTube-csatornán: Dixit #1, Dixit #2, Dixit kiegészítő #1, Dixit kiegészítő #2, We Didn't Playtest This at All #1, sőt We Didn't Playtest This at All #2)
- Stöki a Sztereotrip utazási podcastben (a téma Japán, a Tokyo Game Show is előkerül)
- Stöki évekkel ezelőtti vendégeskedése a Konnektor podcastben
- Stöki vendégeskedése Kiss Iminél az Unlimited podcastben
A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:
További támogatóink:
Kiss András, HunterXXL, Schmatzy, kopeszku, Zsiga Bálint, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, AnnieC, Bera Nándor, Kecskés János, Tzupi, Laborpati, Nagy Gyula, Lidérc, Csemniczky Péter, Németh Bálint, Klisz Gábor, cue, Dreska Szilárd, Csicó, Oberling Gergő, Demeter Zsolt, Döme, Fattykány, Sh4mir83, marat, Tamás, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, ricsi, abeddon, TheLastNinja, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Ergoproxy83, Milo, ArcadeMacho, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, kszicsillag, Markó Gábor, Seci, NPanyo, Alien Mindbender, Csíkos János, Tofi, Tamás, periklesz, pec, Magunsz, Nagy Tamás, Krapulax, Peter, Gytb, patex 1987, RxMikes, Hrubos Mátyás, Dundeal, Somi, Gorgil, Febert Zoltán, Antonio Coimbra de la Coronilla y Azevedo, TH1, Signomi, Bazzs, PsyZed, gandalf, polipropilén, kalanneni, Solymi81, ÁjmekszGera, VinczeI, GSimon, casualplayfair, Leto, Karasz Edit, Szabó Ferenc.
(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)
Utolsó kommentek