HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Mini #199: Dark Earth

2022.12.22. 00:18 Stöki

cpmini_199.png Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)

Teljes gőzzel zakatol tovább a podcastvonat a majdnem kétszázadik Minivel, amiben egy francia klasszikust vesézünk ki, már amennyire ez lehetséges, mert egyikünk az istennek nem bírta elindítani a játékot egy mai gépen. A Dark Earth akkor sem adja könnyen magát, ha sikerül életet lehelni bele - avagy mit ér egy Alone in the Dark, ha 1997-ben jelenik meg? Ha kíváncsi vagy bővebben élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, napi lájtos és alkalomszerű szuperalapos retrós cikkekért pedig fáradj el a Retro.Landre.

A Dark Earth tehát francia, a Kallisto Entertainment készítette, ami 1990 és 2002 között létezett több néven is. Eleinte Atreid Concept volt, aztán 1995-től egy évig Mindscape Bordeaux, majd Kallisto. Alapítója bizonyos Nicolas Gaume, aki 19 éves volt, amikor a vállalatot gründolta, 30 éves, amikor a cége 350 fősre hízott, és 31, amikor a stúdió csődbe ment. Addig voltak azért sikeres Kallisto-játékok, például a Fury of the Furries vagy a Nightmare Creatures, és inkább erre emlékezzünk, mint arra, hogy Gaume-ot a francia tőzsdefelügyelet 200 ezer euróra büntette a részvényesek megtévesztése miatt (de legalább a büntetőügyeiben felmentették). A Dark Earth a Mindscape-es időszak alatt és után készült, dizájnere Guillaume Le Pennec volt, aki újságíróként kezdte, aztán az Alone in the Dark hatására kitalálta, hogy inkább fejlesztő lesz, sőt megcsinálja a saját Alone in the Darkját. Elképzelései aztán a Kallistonál hullottak termékeny talajra.

Le Pennec kitalált egy elég jó posztapokaliptikus világot, amiben az apokalipszis évszázadokkal ezelőtt volt, szóval nem az a kérdés, hogy túlél-e az emberiség, hanem az, hogy mennyire változott meg, és mit kezd a már szinte teljesen a feledés homályába vesző múlt emlékeivel. Az apokalipszis egy meteor okozta porfelhő volt valamikor régen, a por eltakarta a napot, és csak néhány foltban érte el nagy mennyiségű napsugár a Földet. Ezekre a helyekre települtek a túlélők városai, lakói félig törzsi keretek közt, félig meg egy megkérdőjelezhetetlen napvallás híveiként tengődnek. Főhősünk, Arkhan ennek a kultusznak egy szolgája, de nyugodt életét felborítja, hogy bérgyilkosok támadják meg, egyikük megmérgezi, és lassan elkezd átalakulni a sötétség teremtményévé. Ezt meg kell akadályoznia, és persze közben egy csomó minden kiderül a világról és a lakók viszonyáról.

A mérgezős hátérsztori rögtön adott is egy időkeretet az amúgy nem túl hosszú játéknak, de volt egy olyan szerepe is, hogy Arkhannal megnyíltak barátságtalan viselkedési lehetőségek is. Vagyis nemcsak szép szavakkal, hanem bunkón és erőszakosan is meg lehetett oldani helyzeteket. De miközben a Dark Earth erős volt a narratívájában, a játékmenete elég csoffadt volt. Tényleg, konkrétan egy Alone in the Dark volt ebből a szempontból, hasonló hibákkal, mindenekelőtt a rögzített kameranézetek és a harcjelenetek folyamatos konfliktusával. Arkhant nehézkesen lehetett irányítani, harc közben pedig nem lehetett rendesen látni, hogy milyen irányba csap vagy lő (inkább csap, a világban csak nagyon elvétve voltak távolsági fegyverek). Amikor pedig az ellenfél egy adott kameranézetben kilógott a képből, de Arkhan még nem, már egyáltalán nem lehetett látni, kivel küzd a játékos.

Sajnos emiatt nem tudjuk ajánlani a játékot ma, de van egy másik probléma is vele: Windows 95-re jelent meg, és igen nehezen lehet életet lehelni bele egy mai gépen. Vizuálisan amúgy az alacsony poligonszámú modelleket leszámítva nem lenne rossz, és hangulatában kimondottan erős. Amerikán kívül sikeres is volt, hamar elment belőle vagy félmillió darab. Terveztek hozzá folytatásokat is és egy csomó egyéb terméket, de ezekből szinte semmi nem valósult meg - a legmesszebb talán a Dark Earth asztali szerepjáték jutott, azt kiadták és francia földön elég népszerű lett.

Legközelebb napokon belül jövünk vendéges adással, aztán a 200. Minivel, amiben valami különlegesre készülünk. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

 

Korábbi Checkpoint Mini adások a nyolcadik évadban:

 

Még korábbi adások:

 

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad. Igen, a 6-7. évadról nincs még összesítő poszt, majd lesz.

A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.

 

Vendégszerepléseink:

 


A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:

halloffame_20221122.png

További támogatóink:

Kiss András, HunterXXL, kopeszku, Zsiga Bálint, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, AnnieC, Westy, Bera Nándor, Nagy Alexandra, Kurucz Ádám, Kecskés János, Nagy Gyula, Lidérc, Csemniczky Péter, Németh Bálint, Lemon Alvarez, Klisz Gábor, cue, zsovez, Dreska Szilárd, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, ricsi, abeddon, TheLastNinja, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Ergoproxy83, Milo, ArcadeMacho, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, kszicsillag, Markó Gábor, Seci, NPanyo, Alien Mindbender, Csíkos János, Tofi, Tamás, periklesz, pec, Magunsz, Fattykány, Nagy Tamás, Tusák Károly, Krapulax, Peter, Gytb, patex 1987, bosken, RxMikes, Kovács Tamás, Hrubos Mátyás, Dundeal, Somi, Gorgil, Febert Zoltán, Szabó Ferenc, Antonio Coimbra de la Coronilla y Azevedo, TH1, Signomi, Bazzs, PsyZed, gandalf, jaga, polipropilén, kalanneni.

(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)

11 komment

Címkék: retro podcast checkpoint mini

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr4818007908

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2022.12.22. 22:43:31

annyira kakás volt a játék, hogy annak idején a rippelt verzióját sem bírtam működésre bírni. a rip jó volt, mert kerítettem belőle egy kiírt cd-set is, és az sem akart menni.

a végigjátszást végignéztem, hááát...

thief 2022.12.24. 23:06:28

Ez a játék régen is nehezen futott és ki is fagyott időnként ellenben a maga korában se volt nagy a gépigénye.... Jópár éve egy akkori gépeken elindítható verziót csinátlak belőle (patch), de egy ponton az is kilépett:)

Miyamoto Musashi 2022.12.27. 10:35:12

Ez az egyik játék, amit szívesen végigjátszanék, ha készülne belőle egy Shadow of the Colossus-színvonalú remake. De nyilván nem fog, szóval ezt elvesztettem...

Amúgy ezúton is köszi a Colossus Minit, a podcast hatására most végig is játszottam egy PS5-ön, na az tényleg nagy élmény volt :)

Ezt a játékot meg sajnálom, mert annak idején tényleg hihetetlen intenzitással nyomták a magyar gamersajtóban is, az ember fájó szívvel nézte a szebbnél szebb képeket meg olvasta a nyálcsordító leírásokat, de akkoriban ez is bekerült a "gép vagy idő hiánya miatt kimaradt játékok" nagy csoportjába. (A Wing Commander 3-4, a 7th Guest, a Rebel Assault és társaik illusztris csoportjába. Bármelyiknek szívesen adnék még egy esélyt egy rendes remake esetén.)

Hidden fremen 2023.01.02. 09:29:09

Szívesen kipróbálnám, de hülye fejjel anno a Win95-ös, 98-as, XP-s gépeimet mindig kihajítottam és nem tudom, hogyan tudnám azt a környezetet emulálni... A DOS-ra van DOSBOX, de ezekre...

ric64st (Rihárdó) 2023.01.03. 12:40:36

@Hidden fremen: megoldható VirtualBox-al, vagy VMware-val, a VirtualBox-ot talán könnyebb beállítani, aztán a virtuális géphez akármilyen oprendszert tudsz telepíteni, vannak hozzá segéd-drivercsomagok, amik megoldják a hardverkompatibilitási problémákat is, emulálják az akkori hardvereket, így a régi játékok túlnyomró részének elvileg futnia kell.

Hidden fremen 2023.01.03. 15:49:31

@manson karcsi: Ahogy Ámérikában mondják: disz iz auszom! Köszi!

Kit Fisto 2023.02.17. 15:29:21

Erről még csak nem is hallottam soha. De az említett bugosságok miatt, és a videóba belenézve, talán nem is baj. Nem szeretem, ha egy játék sokat "süketel", azaz ha sok benne a párbeszéd. Nem érdekel, untat. Én játszani szeretek, megoldani, felfedezni, akciózni, nem ülni és nézni, arra ott a tv. De nem is tudok olyan szinten angolul, hogy mindent értsek, a magyarításoktól meg sikítva menekülök, szörnyűek. Nálunk ez nem olyan nagy üzlet, hogy igényesen megcsinálják, jó szinkronnal. Utóljára a Duke 3D-t próbáltam ki magyarul, röhejes volt. Összekeveredtek a hangminták, és gyakorta nem a helyzethez illőt mondta Duke. Pl. odaállsz vizelni, és benyögi, Mmm, a piece of cake! Vagy Awesome! Azon túl, hogy maga a hang sem passzolt hozzá :)

Kit Fisto 2023.02.24. 22:40:35

Éppen most néztem meg egy másik videóban, mivel újra meghallgattam a podcastet. Szerintem nem a grafika ebben a legnagyobb baj, és nem is az Alone-os irányítás, hanem az elképesztő sok duma. A grafika igaz, elég kisfelbontás, de legalább a stílusa klassz. Az irányítást régi motoros lévén még elviselném, az Alone is nagyon tetszett. De ez a sok szöveg.. Csak ülni és bámulni, ez a legrosszabb egy játékban. Különben a görbe török stílusú kardok sem tetszenek, ha már steampunk, ahhoz nem is illik. Nem néztem meg végig, nem tudom, ilyenek vannak-e, de pl. balta, bárd, piszkavas, vasvilla, lovagi kard jobban illene ide, mint a görbe, széles pengéjű kard. Így olyan, mintha egy 3D Prince of Persia lenne.
süti beállítások módosítása