Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)
Sokan kértétek, hogy vesézzük ki egy Miniben a Usagi Yojimbo játékváltozatát, és teljesen jogos a kérés - igazából azért halogattuk eddig, mert sokat nem lehet beszélni a játékról, nincs izgi fejlesztési sztorija, és maga a játék is elég egyszerű. De azért most letudjuk, már csak azért is, mert a Checkpoint egyik felének nagyon kellemes emlékei vannak a szamuráj nyúlról. Ha kíváncsi vagy bővebben élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, napi lájtos és alkalomszerű szuperalapos retrós cikkekért pedig fáradj el a Retro.Landre.
Kezdjük az alapanyaggal: a Usagi Yojimbo egy képregény, amit 1984 óta rajzolgat egy Stan Sakai nevű, japán születésű, amerikai művész. Főhőse Miyamoto Usagi, ami utalás Miyamoto Musashira, az Edo korszak legendás szamurájára. Az Usagi Yojimbo magyar megfelelője pedig nagyjából "nyúl testőr". Szóval a főhős egy szamuráj nyúl, aki ráadásul gazda nélküli szamuráj, tehát ronin. Jár-kel a képregény világában, ami olyan, mint a feudális Japán, csak emberek helyett antropomorf állatok népesítik be. A nyúl megbízásokat vállal el, gyámolítja az elesetteket, szembeszáll a gonosszal, ilyesmik. (Magyarul is megjelent amúgy.)
Ennek a képregénynek nagy rajongója volt az ausztrál Beam Software (tudjátok, Exploding Fist, KKND) egyik alapítója, Alfred Milgrom. A stúdiótól amúgy sem volt idegen a képregény-feldolgozás (1984-ben ők csinálták az Asterix and the Magic Cauldront), így Milgrom megvette a jogokat, és belevágtak egy Usagi Yojimbo-játékba. Abszolút érezték az újdonságot, mert négy évvel a képregény indulása után, 1988-ban már meg is jelent a játék. A teljes címe Samurai Warrior: The Battles of Usagi Yojimbo volt, C64-re készült, de aztán hamar született spectrumos és amstrados átirat is. A kiadó a Firebird volt, amivel akkoriban a Beam jó kapcsolatot ápolt. A grafikus Russel Comte volt, a C64 lehetőségeihez képest szépen megteremtette a képregény világát. És ki kell emelni Neil Brennant is, aki az egyszerű, de hatásos zenét írta..
Oldalra scrollozó akció/kalandjátékkal van dolgunk, kizárólag balról jobbra kell haladni, és vigyázni arra, hogy a nyúl tettei ne okozzák a nyúl vesztét. Ez a triviális "ne ess le a szakadékba" meg "ne hagyd, hogy megöljön az ellenfél" tanácsok mellett azt is jelenti, hogy vigyázni kell a főhős karmájára. Karmapontokat jócselekedetekkel lehet növelni, ha viszont a karmapontok száma eléri a nullát, nyuszika bánatában nyársra húzza magát (azaz harakirit követ el). Aki másolt verzióval játszott, annak meglehet az élmény, hogy kivont karddal előrerohan az első vándor szerzetesig, aztán a főhős leül, és szépen véget vet az életének. Szerzetesre ugyanis nem szabad kardot rántani, akkor csökken a karma.
Ebből következik, hogy a játékban lehet kardot rántani - és eltenni is. A nyúlnak két állapota van, a békés és a harci. Előbbiben tud odaköszönni a jó arcoknak, pénzt adni a koldusnak, ilyesmik, utóbbiban meg értelemszerűen harcolni, illetve nagyokat ugrani. És... ennyi. A játékmenet tök egyszerű, mégis a két üzemmód váltogatása 1988-ban megteremtette a változatosság illúzióját, és elég egyedi lett tőle a játék. Hát még milyen jó lett volna az, ami eredetileg a készítők fejében volt! Több elágazást, bonyolultabb karmarendszert, ahhoz igazodó sztorielemeket terveztek - aztán ezeket az ötleteket sorra el kellett vetni, hogy beleférjenek a memóriába. A Usagi Yojimbo így is egy szép emlék lett, amit ma is jó felidézni, akár emulátorban is. És hát nem lenne ellenünkre, ha kicsit komplexebb formában feléledne valahogyan (a Steamen van egy Usagi Yojimbo-játék, de az nem ennek a remake-je, hanem egy sima beat'em up).
Legközelebb egy héten belül jövünk az esedékes Checkpoint Now-val. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).
Korábbi Checkpoint Mini adások a nyolcadik évadban:
- Checkpoint Mini #175: Blood & Magic
- Checkpoint Mini #176: Tapper + TOPLISTA: A 10 legjobb videojátékos ital
- Checkpoint Mini #177: A Boy and His Blob
- Checkpoint Mini #178: Atic Atac
- Checkpoint Mini #179: CD-Man + TOPLISTA: A 10 legjobb xxxxMan játék
- Checkpoint Mini #180: Bioforge
- Checkpoint Mini #181: H.E.R.O.
- Checkpoint Mini #182: Head Over Heels + TOPLISTA: A 10 legjobb játék, aminek testrész van a címében
- Checkpoint Mini #183: Commando
- Checkpoint Mini #184: Harvester
- Checkpoint Mini #185: Turok + TOPLISTA: A 10 legjobb dínós játék
- Checkpoint Mini #186: Princess Tomato in the Salad Kingdom
- Checkpoint Mini #187: Shadow of the Beast
- Checkpoint Mini #188: Bermuda Syndrome + TOPLISTA: A 10 legjobb játék, aminek földrajzi hely van a nevében
- Checkpoint Mini #189: A Commandos sorozat
Még korábbi adások:
Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad. Igen, a 6-7. évadról nincs még összesítő poszt, majd lesz.
A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.
Vendégszerepléseink:
- Checkpoint a Runyai Stúdió podcastjében
- Checkpoint A hiányzó darab podcastben
- Grath, Stöki és Mazur szereplései a Fun With Geeks YouTube-csatornán: Dixit #1, Dixit #2, Dixit kiegészítő #1, Dixit kiegészítő #2, We Didn't Playtest This at All #1, sőt We Didn't Playtest This at All #2)
- Stöki a Sztereotrip utazási podcastben (a téma Japán, a Tokyo Game Show is előkerül)
- Stöki évekkel ezelőtti vendégeskedése a Konnektor podcastben
- Stöki vendégeskedése Kiss Iminél az Unlimited podcastben
A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:
További támogatóink:
Kiss András, kopeszku, Zsiga Bálint, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, AnnieC, Westy, zsovez, Bera Nándor, Nagy Alexandra, Kurucz Ádám, Kecskés János, Nagy Gyula, Lidérc, MLM a tét, Csemniczky Péter, Németh Bálint, Lemon Alvarez, Klisz Gábor, cue, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, ricsi, abeddon, Koppn, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Ergoproxy83, Milo, ArcadeMacho, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, kszicsillag, Markó Gábor, Seci, NPanyo, Alien Mindbender, Csíkos János, Tofi, Tamás, periklesz, pec, Magunsz, Rauminen, Fattykány, Nagy Tamás, Tusák Károly, Krapulax, Peter, Gytb, patex 1987, bosken, RxMikes, Kovács Tamás, Hrubos Mátyás, Dundeal, Somi, Gorgil, Febert Zoltán, Szabó Ferenc, Antonio Coimbra de la Coronilla y Azevedo, TH1, Signomi, Bazzs.
(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)
Utolsó kommentek