Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)
(Most Minire Mini jön, mert előtte két nagy adás volt egymás után.) Többen kértétek a Bioforge-ot, ideje volt már elővenni, bár voltak olyan sejtéseink, hogy ez is a rosszul öregedő játékok táborát fogja erősíteni. De ettől még az emlékek szépek: aki megjelenése körül látta ezt a játékot, abban alighanem mély nyomokat hagyott, ahogy kinézett. Kipróbáltuk, mit tud 2022-ben. Ha kíváncsi vagy bővebben élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, napi lájtos és alkalomszerű szuperalapos retrós cikkekért pedig fáradj el a Retro.Landre.
A Bioforge egy legendás cég, az Origin kohójában készült - tudjátok, ez az a vállalat, amit még 1983-ban alapított Richard Garriott, hogy valamelyik Ultimát kiadja, aztán a cég készített még Wing Commandereket is meg egy csomó jó játékot, majd az EA 1992-ben megvette, 2004-ben pedig bezárta. Játékunk szempontjából a kulcsfigurát Ken Demarestnek hívják, aki főként programozóként tett hozzá sokat a cég játékaihoz, például az Ultima Online technikai prototípusát is ő készítette el. Na de 1993-ban dizájnerként is eljött az ideje.
1993 elején ugyanis Garriott behívta őt és Chris Robertset az irodájába, és elbeszélgetett velük egy új trendről, az interaktív filmekről. Ami akkortájt leginkább azt jelentette, hogy digitalizált élőszereplős jeleneteket pakolt boldog-boldogtalan a játékokba, meglovagolva a CD-meghajtó nevű új őrületet. Garriott ennél többet szeretett volna, ezért Demarest és Roberts is kapott egy-egy csapatot, illetve megbízást arra, hogy találják fel a maguk ízlése szerint az interaktív filmet. Erre Chris Roberts megcsinálta a Mark Hamill főszereplésével készült Wing Commander 3-at, Demarest pedig a Bioforge-ot.
Hogy Demarest programozó volt, az meglátszik a játékon, és később ő maga is többször lenyilatkozta, hogy ha a játékmenetbe annyit tett volna, amennyit a technikai háttérbe, a Bioforge jobb játék lett volna. Technikailag ugyanis volt egy sor olyan dolog, ami akkoriban újdonságnak számított, például a kezelőfelület teljes hiánya vagy a motion capture használata vagy olyan apróságok, mint a gellert kapott lövedékek valós időben kiszámolt útvonala. A játékmenet viszont... hát ez tulajdonképpen egy sci-fi Alone in the Dark volt, csak míg az Alone in the Dark 1992-ben jelent meg, a Bioforge 1995-ben. És akkor már nagyon nehézkes volt ez a fajta irányítás, a kameranézetek váltogatásának kezelése vagy pláne a harc, ami talán a Bioforge leggyengébb pontja.
Ami viszont ma is ütős, az a játék hangulata. A kiborgokkal, idegenekkel és megszállott szektásokkal tarkított dark sci-fit olyan grafikával és hangokkal prezentálta a Bioforge, ami ma is megkapó. A történet sem volt rossz, legalábbis 1995-ben még kiemelkedőnek számított: a távoli jövőben egy csapat vallási fanatikus úgy véli, hogy az ember fejlődése a kiborggá válás útján lehetséges, ezért vezetőjük, Dr. Mastaba mindenféle kísérleteket végez szerencsétlen foglyokon. A főhős egy ilyen kísérlet eredménye, aki öntudatra ébred a cellájában, de nem emlékszik semmire. Ahogy elkezd kutakodni saját helyzete és múltja után, úgy derül ki egy idegen civilizáció kavarása, ami aztán egy eléggé cliffhangeres befejezésben kulminálódik (lett volna folytatása a játéknak, csak rosszul fogyott, ezért végül elvetették a terveket).
Ha a Bioforge nem is lett igazi interaktív film, egy pofás rögzített kameranézetes akció-kalandjáték volt, amivel viszont ma már elég nehéz játszani, annyira barátságtalan az irányítása. Ennek ellenére hatása volt több fejlesztőre is, például Tim Schafer többször is utalt arra, hogy a Grim Fandango 3D megvalósításának egyik inspirációs forrása a Bioforge volt. Aki szeretné kipróbálni, ma megtalálja a GOG-on.
Legközelebb még a héten jövünk új, vendéges adással. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).
Korábbi Checkpoint Mini adások a nyolcadik évadban:
- Checkpoint Mini #175: Blood & Magic
- Checkpoint Mini #176: Tapper + TOPLISTA: A 10 legjobb videojátékos ital
- Checkpoint Mini #177: A Boy and His Blob
- Checkpoint Mini #178: Atic Atac
- Checkpoint Mini #179: CD-Man + TOPLISTA: A 10 legjobb xxxxMan játék
Még korábbi adások:
Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad. Igen, a 6-7. évadról nincs még összesítő poszt, majd lesz.
A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.
Vendégszerepléseink:
- Checkpoint a Runyai Stúdió podcastjében
- Checkpoint A hiányzó darab podcastben
- Grath, Stöki és Mazur szereplései a Fun With Geeks YouTube-csatornán: Dixit #1, Dixit #2, Dixit kiegészítő #1, Dixit kiegészítő #2, We Didn't Playtest This at All #1, sőt We Didn't Playtest This at All #2)
- Stöki a Sztereotrip utazási podcastben (a téma Japán, a Tokyo Game Show is előkerül)
- Stöki évekkel ezelőtti vendégeskedése a Konnektor podcastben
- Stöki vendégeskedése Kiss Iminél az Unlimited podcastben
A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:
További támogatóink:
Kiss András, kopeszku, Zsiga Bálint, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, AnnieC, Westy, zsovez, Bera Nándor, Nagy Alexandra, Kurucz Ádám, Kecskés János, Nagy Gyula, Lidérc, MLM a tét, Csemniczky Péter, Németh Bálint, Lemon Alvarez, Klisz Gábor, cue, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, ricsi, abeddon, Koppn, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Ergoproxy83, Milo, ArcadeMacho, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, kszicsillag, Markó Gábor, Seci, NPanyo, Alien Mindbender, Csíkos János, Tofi, Tamás, periklesz, pec, Magunsz, Rauminen, Fattykány, Nagy Tamás, Tusák Károly, Krapulax, Peter, Gytb, patex 1987, bosken, RxMikes, Kovács Tamás, Hrubos Mátyás, Dundeal, Somi, Gorgil, Febert Zoltán, Szabó Ferenc, Antonio Coimbra de la Coronilla y Azevedo, TH1, Signomi, Bazzs.
(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)
Utolsó kommentek