HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Mini #190: Samurai Warrior: The Battles of Usagi Yojimbo

2022.09.04. 21:42 Stöki

cpmini_190.png Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)

Sokan kértétek, hogy vesézzük ki egy Miniben a Usagi Yojimbo játékváltozatát, és teljesen jogos a kérés - igazából azért halogattuk eddig, mert sokat nem lehet beszélni a játékról, nincs izgi fejlesztési sztorija, és maga a játék is elég egyszerű. De azért most letudjuk, már csak azért is, mert a Checkpoint egyik felének nagyon kellemes emlékei vannak a szamuráj nyúlról. Ha kíváncsi vagy bővebben élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, napi lájtos és alkalomszerű szuperalapos retrós cikkekért pedig fáradj el a Retro.Landre.

Kezdjük az alapanyaggal: a Usagi Yojimbo egy képregény, amit 1984 óta rajzolgat egy Stan Sakai nevű, japán születésű, amerikai művész. Főhőse Miyamoto Usagi, ami utalás Miyamoto Musashira, az Edo korszak legendás szamurájára. Az Usagi Yojimbo magyar megfelelője pedig nagyjából "nyúl testőr". Szóval a főhős egy szamuráj nyúl, aki ráadásul gazda nélküli szamuráj, tehát ronin. Jár-kel a képregény világában, ami olyan, mint a feudális Japán, csak emberek helyett antropomorf állatok népesítik be. A nyúl megbízásokat vállal el, gyámolítja az elesetteket, szembeszáll a gonosszal, ilyesmik. (Magyarul is megjelent amúgy.)

Ennek a képregénynek nagy rajongója volt az ausztrál Beam Software (tudjátok, Exploding Fist, KKND) egyik alapítója, Alfred Milgrom. A stúdiótól amúgy sem volt idegen a képregény-feldolgozás (1984-ben ők csinálták az Asterix and the Magic Cauldront), így Milgrom megvette a jogokat, és belevágtak egy Usagi Yojimbo-játékba. Abszolút érezték az újdonságot, mert négy évvel a képregény indulása után, 1988-ban már meg is jelent a játék. A teljes címe Samurai Warrior: The Battles of Usagi Yojimbo volt, C64-re készült, de aztán hamar született spectrumos és amstrados átirat is. A kiadó a Firebird volt, amivel akkoriban a Beam jó kapcsolatot ápolt. A grafikus Russel Comte volt, a C64 lehetőségeihez képest szépen megteremtette a képregény világát. És ki kell emelni Neil Brennant is, aki az egyszerű, de hatásos zenét írta..

Oldalra scrollozó akció/kalandjátékkal van dolgunk, kizárólag balról jobbra kell haladni, és vigyázni arra, hogy a nyúl tettei ne okozzák a nyúl vesztét. Ez a triviális "ne ess le a szakadékba" meg "ne hagyd, hogy megöljön az ellenfél" tanácsok mellett azt is jelenti, hogy vigyázni kell a főhős karmájára. Karmapontokat jócselekedetekkel lehet növelni, ha viszont a karmapontok száma eléri a nullát, nyuszika bánatában nyársra húzza magát (azaz harakirit követ el). Aki másolt verzióval játszott, annak meglehet az élmény, hogy kivont karddal előrerohan az első vándor szerzetesig, aztán a főhős leül, és szépen véget vet az életének. Szerzetesre ugyanis nem szabad kardot rántani, akkor csökken a karma.

Ebből következik, hogy a játékban lehet kardot rántani - és eltenni is. A nyúlnak két állapota van, a békés és a harci. Előbbiben tud odaköszönni a jó arcoknak, pénzt adni a koldusnak, ilyesmik, utóbbiban meg értelemszerűen harcolni, illetve nagyokat ugrani. És... ennyi. A játékmenet tök egyszerű, mégis a két üzemmód váltogatása 1988-ban megteremtette a változatosság illúzióját, és elég egyedi lett tőle a játék. Hát még milyen jó lett volna az, ami eredetileg a készítők fejében volt! Több elágazást, bonyolultabb karmarendszert, ahhoz igazodó sztorielemeket terveztek - aztán ezeket az ötleteket sorra el kellett vetni, hogy beleférjenek a memóriába. A Usagi Yojimbo így is egy szép emlék lett, amit ma is jó felidézni, akár emulátorban is. És hát nem lenne ellenünkre, ha kicsit komplexebb formában feléledne valahogyan (a Steamen van egy Usagi Yojimbo-játék, de az nem ennek a remake-je, hanem egy sima beat'em up).

Legközelebb egy héten belül jövünk az esedékes Checkpoint Now-val. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

 

Korábbi Checkpoint Mini adások a nyolcadik évadban:

 

Még korábbi adások:

 

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad. Igen, a 6-7. évadról nincs még összesítő poszt, majd lesz.

A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.

 

Vendégszerepléseink:

 


A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:

halloffame_20220309.png

További támogatóink:

Kiss András, kopeszku, Zsiga Bálint, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, AnnieC, Westy, zsovez, Bera Nándor, Nagy Alexandra, Kurucz Ádám, Kecskés János, Nagy Gyula, Lidérc, MLM a tét, Csemniczky Péter, Németh Bálint, Lemon Alvarez, Klisz Gábor, cue, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, ricsi, abeddon, Koppn, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Ergoproxy83, Milo, ArcadeMacho, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, kszicsillag, Markó Gábor, Seci, NPanyo, Alien Mindbender, Csíkos János, Tofi, Tamás, periklesz, pec, Magunsz, Rauminen, Fattykány, Nagy Tamás, Tusák Károly, Krapulax, Peter, Gytb, patex 1987, bosken, RxMikes, Kovács Tamás, Hrubos Mátyás, Dundeal, Somi, Gorgil, Febert Zoltán, Szabó Ferenc, Antonio Coimbra de la Coronilla y Azevedo, TH1, Signomi, Bazzs.

(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)

10 komment

Címkék: retro podcast c64 checkpoint mini

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr7417923951

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2022.09.05. 06:22:01

én rendszerint megkínáltam a piszok fekete ninjákat ryo-val, ahelyett, hogy levágtam volna őket. egy joystick gombbal elég nehéz volt abszolválni a kard elővételt, harcot, köszöntést, meg mindent egyszerre.

Generic Jingle 2022.09.05. 11:26:55

Talán az első játék, amit kivittem. A többibe belekezdtem, toltam egy picit, majd jött a következő stuff.

Generic Jingle 2022.09.05. 11:28:18

@manson karcsi: Nekem pont az ellenkezője ugrik be, nem volt az olyan nehéz. Jó, akadt pár olyan anyázós pillanat, amikor az történt, mint amit te írsz, de nem olyan gyakran.

ric64st (Rihárdó) 2022.09.05. 11:44:54

Életem első 3 C64 játékának egyike, egy számítógépes klubban, akkor még C16 tulajdonosként láttam (ha jól emlékszem) 1989-ben, azaz még friss, 1 éves játékként. Aztán C64 tulajdonosi korszakom is ezzel kezdődött.
Az adásban sok mindenről nem volt szó :)
A játék egy technikai csoda, elképzelhetetlenül sok képernyőt zsúfoltak bele, 4 évszaknak megfelelő pályák, folyó, lezuhanó jégcsapok, tűz, szakadék akadályként, belső helyszínek (sárkánybarlang, fogadó), 15 féle karakter, 2 féle sárkány, a békés kicsi és a Nagy Sárkány (kettő is található a játékban, egy a havas barlangban, a másik az erdőben).
Az ellenfelek alakja a játékok során random változik, tehát a játék során nem pont ugyanazokkal a szamurájokkal, vámszedőkkel találkozhatunk.
Apropó vámszedők: némely esetben a köszönés is elég, de legtöbbször pénzt kérnek azért, hogy átmehessünk. A városban kihívhatnak minket egy első vérig szóló párbajra (kardrántással tudjuk elfogadni), ilyenkor az első sebzés után abbamarad a küzdelem, és a kihívó szamuráj elteszi a kardot.
A karmapontrendszer jól ki van találva, még úgy is, hogy ezek szerint nem így akarták. A legnagyobb karmapont vesztés (-5) az állat megölése, a vándorszerzetes megölése, és a folyóba esés miatt jár, a legtöbb karmapont (+10) pedig a pénz adományozása a parasztnak, párbaj megnyerése, és egy fegyveres támadó megölése után jár. Minden erkölcsileg kétes tevékenységért kisebb karmapont levonás jár, pl. pénz felvétele, békés szamurájok megtámadása, paraszt megtámadása - a játék elején lévő (dolgozó) paraszt megölésért -2 karmapont jár, azaz vannak bakik is, hiszen pénz adományozása után már le lehet csapni őt is :D
Arról sem esett szó, hogy útvonal választására is van lehetőség, két esetben is, mindjárt az első pálya végén egy másik ösvényen lehet tovább haladni, így 4 féle útvonalon játszható végig a játék, és a játék a karmapontok függvényében teszi ki a játékost a következő játék
(inkarnáció!) során, azaz minnél magasabb karmaponttal fejeztük be a játékot, annál későbbi pályán kezdünk.
A gyakorlás mód sem került említésre, a szalmabálákon egész jól be lehet gyakorolni a kard távolságait, avagy a többi mozdulatsort.
Néha akár 3 ellenfél is ránk támad, a szamurájok hozzánk hasonlóan küzdenek, a nindzsák is alapvetően, de némelyik parasztnak álcázza magát, aztán ha köszöntünk neki és elmentünk mellette, ránktámad, és ők akár dobócsillagot is használnak, vagy eltűnnek füstfelhőben és máshol jelennek meg a képernyőn. A harcos szerzetesek küzdési stílusa eltérő, ők a bottal nagyon gyorsan és veszélyesen hadonásznak.
A második pályán látható egy átvezető képsor, egy nő kiabál, mert elrabolták éppen a folyó mellől - innentől lényegében ez a játék célja, megmenteni őt. Még befejező animációra is futotta, naplementével, szóval ahogy mondtam, elképesztő egy technikai csoda ennyi tartalommal.

És végül itt egy link, egy majdnem 10 évvel ezelőtti IDDQD blogbejegyzés, ahol én nyertem meg a játékmagyarosító versenyt a Husángos Józsibá című képpel:

iddqd.blog.hu/2012/11/06/betyar_mario_es_egyeb_magyaros_jatekok

(Egyébként a kommentek között már szerepel a vadvirágok linkje a magyar képregénnyel.)

ric64st (Rihárdó) 2022.09.05. 14:04:56

@ric64st (Rihárdó): Hopp most nézem az lemaradt hogy akkoriban, a rajzversenynél, hogy Stöki egy "elfeledett játék"-nak nevezte. Örülök hogy most előkerült!

Generic Jingle 2022.09.05. 14:44:16

@ric64st (Rihárdó): És tényleg, ez mind kimaradt a műsorból. Ezt levonjuk Stöki és Grath karmájából.

AntiRiad 2022.09.05. 17:28:49

Anno nekem is egyik kedvencem volt. A zenéje még mindig meg van a fülemben. A sok lehetőség miatt nagyon jó volt játszani vele és próbálgatni milyen akcióra mi a válasz (karma). Az is jó szórakozás volt (akkori fejjel :) hogy kivont karddal rohanni és kergetni mindenkit :). Néha sajnos az adományozás helyett kardkirántás lett (nem sikerült mindig úgy mozgatni a joysticket) és ezután mehetett a harc, ami kevés életerővel nem volt nagy öröm.
Ric64st kimerítő leírását kiegészítve a nindzsák dobócsillagjait le is lehetett ütni a karddal, ha jó ütemben védekeztünk.
Szóval szuper játék volt, mindjárt indítok is egy emulátort vele :)

Szekrényszagú néni 2022.09.07. 22:02:27

Rohadt jó játék, ifjúkorom egyik nagy élménye, és távolról sem idézőjelben jobb a korszak többi akció-kalandjánál, most komolyan, melyikben voltak zen bölcsességek? A t. szerk. ezzel szemben nem nagyon erőltette meg magát, az amúgy is rövid adásban kb. semmi nem hangzott el, amit 5 perc guglizással ne lehetne kideríteni. Az eredeti képregény magyar kiadása viszont már a 23. (!!!) kötetnél tart a Vad Virágok kiadónál, ha valami, hát ez a jó ízlés és a geekség diadala a kiábrándító valóságon, az tuti.

vili/c64user · http://www.zeropage.hu 2022.09.08. 09:39:42

Az Apple Podcastben (iTunes) nem található az epizód.
Az utolsó meghallgatható rész a Lunar Landeres.

Kit Fisto 2023.02.17. 15:39:32

Nem volt egy kifejezett kedvenc, de párszor megpróbálkoztam vele, a hangulata miatt. Pl. tetszett, hogy lehet főt hajtani, üdvözölni is valakit. Sőt, néha ajánlott is. De nem jutottam benne sokáig, és valahogy nem sarkallt rá, hogy komolyabban is megküzdjek vele. Nekem ez az Exoloding Fist szintjén volt, játszottam vele egy darabig, aztán meguntam. Nekem afféle hangulatjáték volt. Azért mindenképpen az egyik nagy klasszikus a C64-re.
süti beállítások módosítása