Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)
Van az úgy, hogy a szép emlékekhez nem ér fel egy játék, amikor újra kipróbáljuk. Van olyan is, hogy nagyon nagy csalódást okoz egy nagy reményekkel megminizett, 20-30 évvel ezelőtti klasszikus. És van a Harvester. Amivel mi annak idején nem játszottunk, de elég nagy port vert fel a kilencvenes évek közepén, és miután egy hallgatónk kérte, kíváncsiak lettünk a játékra. Hát, nem kellett volna. Ha kíváncsi vagy bővebben élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, napi lájtos és alkalomszerű szuperalapos retrós cikkekért pedig fáradj el a Retro.Landre.
Szóval Harvester, 1996-es horror-kalandjáték egy elég ismeretlen texasi stúdió, a DigiFX Interactive fejlesztésében. És a Merit Studios kiadásában, ami 1997-ben megszűnt, és ezzal a DigiFX is bezárta a kapuit, olyan jelentéktelen játékokat hagyva örökségül, mint a Command Adventures: Starship vagy a The Fortress of Dr. Radiaki. A Harvester volt a legnagyobb sikerük - illetve ez nem igaz, mert a játék inkább veszteséget termelt. Szóval a Harvester verte fel a legnagyobb port.
Ez ugyanis egy elég erőszakos, véres, gusztustalan játék, amit társadalomkritikának szántak az alkotói, de Grathtel azon a véleményen vagyunk, hogy ez nem nagyon jön át, viszont a játék élvezettel tapicskol a tényleg nagyon (elkoptatott jelző, de itt helye van: öncélúan) brutális jelenetekben.
Na jó, ne finomkodjunk. Ekkora fossal még nem volt dolgunk Miniben a Checkpoint nyolc évada alatt.
Játékmechanikailag egy sima poin-n-click kalandjátékkal van dolgunk, pici tárgyhasználattal, sok párbeszéddel. Egyszerű motor, egyszerű kezelhetőség, semmi fura. Hanem a környezet. A karakterek. Azok a rettenetes minőségű dialógusok. És a fordulatok, a játékot záró csavarig. Te. Atya. Úr. Isten.
A játék színhelye egy Harvest nevű amerikai kisváros, ahol főhősünk amnéziával ébred. Aztán ahogy felfedezi a várost, nagyon bizarr dolgokat tapasztal. Például azt, hogy mindegyik lakó valahogy meg van zakkanva, és leginkább az erőszak, esetleg a szex foglalkoztatja őket. Aztán ha a főhős felderíti a várost, megtudja, hogy van ott egy szektaközpont és egy katonai támaszpont is, mint minden rendes amerikai kisvárosban. Ja, és van egy menyasszonya is, aki szintén amnéziás. Együtt kitalálják, hogy megpróbálnak kijutni a városból - persze ehhez a városnak is lesz egy két szava. Meg a forgatókönyvíróknak, akik a legvégén minden idők legrosszabb befejezését írták meg a játékhoz, rögtön kettőt.
Mindez 1996-ban már elég átlagos grafikával került a polcokra, mert a motor fejlesztése két évig tartott. Az élőszereplős jeleneteket viszont már 1994-ben felvették és bedigizték, és ez a technika nagyjából akkor volt utoljára menő - két év alatt viszont pont túllépett rajta a játékipar. Szóval a dizájner, Gilbert P. Austin víziója eleve kicsit késve és felemásan jutott el a játékosokhoz, de nemcsak ezért nem szerepelt jól a kasszáknál, hanem azért is, mert egyszerűen tényleg rossz volt.
Jó kérdés, hogy akkor miért csináltunk róla Minit. Egyrészt azért, mert kérte egy támogatónk (és ezekről a játékokról hosszú listát vezetünk, és gyakran onnan választunk témát), másrészt azért, mert a Harvester egy dolog miatt emlékezetes: a premierjekor kisebb botrányt okozott. Komoly felháborodást keltett, több országban cenzúrázták vagy betiltották, miközben az alkotói szerint csak társadalomkritika az egész. Érdekes volt ez a sztori ahhoz, hogy a végére járjunk. De teljes meggyőződésünk, hogy a felháborodás részben még jogos is volt, és nem annak szólt, mert a játék valamilyen érzékeny szociológiai pontra tapintott, hanem a kannibál gyerekeknek, a kifordult szemű csecsemőnek meg a többi rémes - és amúgy a cselekményben egyáltalán nem fontos - jelenetnek, amikkel Austinék megpróbálták érdekesebbé tenni az eleve silány koncepciót.
Kipróbáltunk, hogy nektek ne kelljen. Nem ajánljuk ma ezt igazából senkinek.
Legközelebb HOLNAP jövünk új adással, az esedékes Now-val. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).
Korábbi Checkpoint Mini adások a nyolcadik évadban:
- Checkpoint Mini #175: Blood & Magic
- Checkpoint Mini #176: Tapper + TOPLISTA: A 10 legjobb videojátékos ital
- Checkpoint Mini #177: A Boy and His Blob
- Checkpoint Mini #178: Atic Atac
- Checkpoint Mini #179: CD-Man + TOPLISTA: A 10 legjobb xxxxMan játék
- Checkpoint Mini #180: Bioforge
- Checkpoint Mini #181: H.E.R.O.
- Checkpoint Mini #182: Head Over Heels + TOPLISTA: A 10 legjobb játék, aminek testrész van a címében
- Checkpoint Mini #183: Commando
Még korábbi adások:
Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad. Igen, a 6-7. évadról nincs még összesítő poszt, majd lesz.
A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.
Vendégszerepléseink:
- Checkpoint a Runyai Stúdió podcastjében
- Checkpoint A hiányzó darab podcastben
- Grath, Stöki és Mazur szereplései a Fun With Geeks YouTube-csatornán: Dixit #1, Dixit #2, Dixit kiegészítő #1, Dixit kiegészítő #2, We Didn't Playtest This at All #1, sőt We Didn't Playtest This at All #2)
- Stöki a Sztereotrip utazási podcastben (a téma Japán, a Tokyo Game Show is előkerül)
- Stöki évekkel ezelőtti vendégeskedése a Konnektor podcastben
- Stöki vendégeskedése Kiss Iminél az Unlimited podcastben
A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:
További támogatóink:
Kiss András, kopeszku, Zsiga Bálint, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, AnnieC, Westy, zsovez, Bera Nándor, Nagy Alexandra, Kurucz Ádám, Kecskés János, Nagy Gyula, Lidérc, MLM a tét, Csemniczky Péter, Németh Bálint, Lemon Alvarez, Klisz Gábor, cue, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, ricsi, abeddon, Koppn, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Ergoproxy83, Milo, ArcadeMacho, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, kszicsillag, Markó Gábor, Seci, NPanyo, Alien Mindbender, Csíkos János, Tofi, Tamás, periklesz, pec, Magunsz, Rauminen, Fattykány, Nagy Tamás, Tusák Károly, Krapulax, Peter, Gytb, patex 1987, bosken, RxMikes, Kovács Tamás, Hrubos Mátyás, Dundeal, Somi, Gorgil, Febert Zoltán, Szabó Ferenc, Antonio Coimbra de la Coronilla y Azevedo, TH1, Signomi, Bazzs.
(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)
Utolsó kommentek