HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Mini #181: H.E.R.O.

2022.04.24. 21:19 Stöki

cpmini_181.png Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)

Helikopteres vészhelyzeti mentőművelet  - nem túl jó cím egy játék címének, mennyivel erősebb az, hogy H.E.R.O. Pedig a rövidítés nagyjából ezt takarja: egy helikopteres hátizsákkal közlekedő ember megment másokat veszélyes pályákon. A nyolcvanas évek első felében ez még bőven elég volt az üdvösséghez, na de mi a helyzet 2022-ben? Erről lesz most szó. Ha kíváncsi vagy bővebben élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, napi lájtos és alkalomszerű szuperalapos retrós cikkekért pedig fáradj el a Retro.Landre.

A H.E.R.O. (Helicopter Emergency Rescue Operation) fejlesztője John Van Ryzin, akinek a nyolcvanas években főleg szimulátorokat köszönhettek a gémerek (F-18 Hornet, Space Shuttle Project), de 1984-ben még készített kisebb ügyességi játékokat is, például az Activisionnek a H.E.R.O.-t. Az Activision akkor élte legkreatívabb korszakát, bármi nem is jelenhetett meg náluk, viszont a fejlesztőknek többnyire elég sok időt adtak, hogy befejezzék a játékot.

Van Ryzin bírta a szuperhősöket, főleg Supermant, és egy Superman-játékot kezdett csinálni, de aztán a kiadó szólt neki, hogy nem fog fizetni a licencért, ezért a főhős átalakult: a repülő, szeméből sugarakat lövő Supermanből egy háti helikopteres, lézerfegyveres barlangi mentő lett. Viszont Van Ryzinnek nemcsak befejezni volt lehetősége a játékot, hanem tesztelni és bővíteni is, ezért lett olyan szórakoztató a végeredmény, és ezért került a játékba annyi játékelem, ami soknak számított 1984 környékén. Pláne Atari 2600-on, a H.E.R.O. ugyanis erre a platformra készült, csak később portolták minden fontosabb 8-bites gépre (a grafika más platformokon is megőrizte az Atari 2600-as esztétikát, vagyis nem volt túl szép).

A főhősnek egy bányaszerencsétlenség túlélőit kell felkutatnia 20 tárnában, azaz pályán. Mindezt időre teszi, mert a helikopter üzemanyaga véges, de szerencsére elég elérni a bányában rekedteket, visszahozni már nem kell őket. Az említett lézerrel a bányában rejtőző állatokat lehet lelőni, illetve több lövéssel az akadályokat is, de ez hatékonyabb a másik fegyverrel, a dinamittal, ami viszont el tud fogyni. Vannak még sötét helyszínek is, amiket egy lámpást elérve lehet bevilágítani - illetve ha dinamitot robbantunk, egy pillanatra világos lesz a pályán, ami egészen előremutató játékdizájn volt 1984-ben.

Hogy a H.E.R.O. ma is tök szórakoztató, az a jól kitalált játékelemek mellett a pályadizájnnak is köszönhető. A játék ad kihívást, de sikerélményt is, utóbbi pedig nagyon nem volt magától értetődő a nyolcvanas évek közepén. Van Ryzin a 20 pályát úgy tervezte meg, hogy először megalkotta a középső 8-at, amik szerinte a legszórakoztatóbbak - aztán csinált eléjük 6 könnyebbet, amik okosan vezettek be mindig újabb pályaelemeket, utánuk pedig 6 nehezebbet, amiken már tényleg vért kell izzadni. Ez a szemlélet meghálálta magát: a játékot megjelenése után 38 évvel is bátran elő lehet venni.

A H.E.R.O. szolid sikert hozott az Activisionnek, konzolos konverziói is voltak (SG-1000-re például, ahol a helikoptert jetcpackre cserélték), de sajnos pont akkor történt ez, amikor a játékipar átélt egy nagyobb válságot, aminek köszönhetően az Activision még azon is elgondolkodott, megmaradjon-e egyáltalán a szektorban. Így a tervezett folytatásból sem lett semmi. Aztán a kilencvenes évek végén felmerült egy remake ötlete, már a Kotick-korszakban: a Pitfallból csinált az Activision egy 3D verziót Playstationre, és a H.E.R.O. lett volna a következő. De a Pitfall 3D olyan borzalmasan sikerült, hogy a kiadó inkább lelőtte a projektet - nem is baj. Van Ryzin a későbbiekben a mobiljátékiparban próbált szerencsét, de egy ideje nem hallani róla.

Legközelebb jövő héten jövünk újabb, toplistás Minivel. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

 

Korábbi Checkpoint Mini adások a nyolcadik évadban:

 

Még korábbi adások:

 

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad. Igen, a 6-7. évadról nincs még összesítő poszt, majd lesz.

A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.

 

Vendégszerepléseink:

 


A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:

halloffame_20220309.png

További támogatóink:

Kiss András, kopeszku, Zsiga Bálint, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, AnnieC, Westy, zsovez, Bera Nándor, Nagy Alexandra, Kurucz Ádám, Kecskés János, Nagy Gyula, Lidérc, MLM a tét, Csemniczky Péter, Németh Bálint, Lemon Alvarez, Klisz Gábor, cue, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, ricsi, abeddon, Koppn, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Ergoproxy83, Milo, ArcadeMacho, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, kszicsillag, Markó Gábor, Seci, NPanyo, Alien Mindbender, Csíkos János, Tofi, Tamás, periklesz, pec, Magunsz, Rauminen, Fattykány, Nagy Tamás, Tusák Károly, Krapulax, Peter, Gytb, patex 1987, bosken, RxMikes, Kovács Tamás, Hrubos Mátyás, Dundeal, Somi, Gorgil, Febert Zoltán, Szabó Ferenc, Antonio Coimbra de la Coronilla y Azevedo, TH1, Signomi, Bazzs.

(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)

7 komment

Címkék: retro podcast c64 checkpoint mini

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr317797759

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Generic Jingle 2022.04.24. 22:13:18

Nem kancelláltam: C64-en tettem bele időt és vittem ki.

ensomhet 2022.04.25. 17:17:40

@Generic Jingle: Kiviteles tehetségre volt hozzá szükség, vagy kazuárok is ki tudták játszani?

Zolexx 2022.04.27. 08:35:40

Emulátoron meglesem, de letolni azért nem fogom.

Generic Jingle 2022.04.27. 09:32:34

@ensomhet: Nem nagyon rémlik, lehet, hogy volt trainer a dologban. Legalább 30 éve nem játszottam vele.

Generic Jingle 2022.04.27. 09:34:01

@ensomhet: Arra emlékszem, hogy az első pályák könnyen mentek, a következők meg fokozatosan nehezedtek, nem volt benne éles váltás.

Generic Jingle 2022.04.28. 13:49:47

A videóból nem derül ki, de emlékeim szerint a piros falak érintése halálos volt, akát testtel, akár talppal, míg a szürke falaké nem.

Zolexx 2022.05.08. 04:54:46

@Zolexx: Hát ez szerintem leginkább egy memóriajáték.
süti beállítások módosítása