Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)
Nintendo 64-es 3D-s játékról ritkán van szó itt, pedig ezen a platformon is voltak jelentős alkotások, olyanok is, amik aztán pécén is megjelentek. Csak hát ezeknek nagy tragédiájuk, hogy olyan korban jöttek ki, amikor pécén ott volt konkurenciának például a Quake. Ez a helyzet a Turokkal is, de ettől még érthető, miért ütött akkorát, amikor megjelent. Erről is beszélgettünk most. Ha kíváncsi vagy bővebben élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, napi lájtos és alkalomszerű szuperalapos retrós cikkekért pedig fáradj el a Retro.Landre.
A Turokot az Acclaim adta ki, ami sosem volt jó hírű cég. A minőség helyett a mennyiségre és a licencelt szutykokra mentek rá, sorra ontották a jó esetben is csak középszerű játékokat. Ez vissza is ütött a kilencvenes évek közepére, az Acclaim csődközelbe került, elbocsátásokról, dollármilliókban mérhető veszteségről érkeztek akkortájt hírek. Ebben a nehéz helyzetben kapott lehetőséget a cég egyik korábban felvásárolt fejlesztőstúdiójában, az Iguana Entertainmentben egy bizonyos David Dienstbier.
Dienstbier szinte újonc volt, a Turok volt a legelső játék, aminek a fejlesztését dizájnerként irányította, de az Acclaim mégis rábízott egy 15 fős csapatot 1996 elején. A kiadó jó kapcsolatainak köszönhetően N64-re ment a fejlesztés, a Turok az első jelentős third party játék volt, ami a platformra megjelenhetett. A munka aránylag eseménytelenül zajlott, csak a bugok miatt kellett pár hónappal eltolni a premiert. Illetve érdemes megemlíteni, hogy az emberi karakterek mozgásához egy kaszkadőrrel végeztek tanulmányokat, a dínók mozgásához pedig emuval és struccal, ami bizonyára okozott pár mókás munkanapot.
A Turok eredetileg egy amerikai képregény volt, ami az ötvenes évektől a nyolcvanas évek elejéig futott. Főhőse Turok, egy indián férfi, aki egyben kiválasztott is: ha jól értettük Grathtel, minden generációban van egy "turok", akinek az a feladata, hogy visszatartson mindenféle lényeket egy misztikus másik világból. Ezek a lények többnyire dínók, de akadnak űrlények is - elég nagy zöldség az egész, de egy fps-be tökéletesen passzolt, pláne a kilencvenes években.
A játékot az 1996-os ECTS-en mutatták be, és hamar híre ment, hogy ez valami nagyon tuti dolog lesz N64-en (a show-n nem volt más jelentős N64-cím). Ezen felbuzdulva az Acclaim óriási marketingkampányba kezdett utolsó fillérjeiből, így mire a játék 1997 márciusában megjelent, a végsőkig fokozódott a várakozás. És érdemes is volt várni a Turokra: az N64 képességeit a végsőkig tolta, konzolon addig nem látott látványt nyújtott. Vitték is, mint a cukrot, annak ellenére, hogy drágább volt, mint az akkori játékok (80 dollár, 70 font), a ESRB felnőtteknek szóló kategóriába sorolta a sok erőszak miatt, a kritikák pedig azért megemlítették, hogy az N64 kontrollerével (tudjátok, egy darab analóg joy középen) azért nem olyan jó fps-t irányítani. Hamar elment a játékból másfél millió példány, az N64 egyik system sellere lett, és a brand hosszú évekkel odázta el az Acclaim bedőlését.
Aztán 1997 végén megjelent a pécés verzió, és ezt már nem vitte el a hype. A N64-nek azért akkoriban elég nagy korlátjai voltak egy jó gémer pc-hez képest, mindenekelőtt a cd-nél kisebb adathordozó. Az Iguana csapatának alaposan le kellett butítania mind a játék grafikáját, mind a zenéjét, hogy az ráférjen egy cartridge-re, és ez a grafika pécén nem tudott megszépülni. Különösen a ködeffekt vált hírhedté, pár méternél messzebb nem lehetett ellátni az amúgy nagy pályákkal operáló játéktérben. És hát a játékmenet sem volt olyan sima, mint több kortárs pécés fps-ben. Emiatt nem tudjuk ma sem igazán ajánlani, mert bármilyen felújított verziót próbálunk ki, nagyon érezni rajta egy több évtizedes konzol korlátait.
Természetesen a Turoknak készültek folytatásai is, az Acclaim rendesen megfejte ezt a tehenet. 1998-ban érkezett a Seeds of Evil alcímű második rész, 2000-ben a Turok 3: Shadow of Oblivion, a kettő között volt egy Rage Wars alcímű GBA-s mutáció, 2002-ben pedig az előzményeket taglaló Turok: Evolution. Aztán 2008-ban (addigra az Acclaim elhalálozott) megjelent egy simán Turok című fps, ami PS3-ra és Xbox 360-ra gondolta újra a brandet. Szórakoztató, faék egyszerűségi trash volt, de azóta nem hallottunk Turokról. Pedig egy jó újragondolást azért érdemelne a franchise, akár ma is.
És még nincs vége, mert toplistáztunk is. A legjobb dínós játékok a kategória, vagyis olyan játékok, amikben vagy a főhős egy dinoszaurusz, vagy a játék világában megkerülhetetlenek a dínók. Gépdínók nem játszanak (pl. Horizon Zero Dawn), minden más igen. Íme a listák, amiket megszültünk:
GRATH TOP10 |
STÖKI TOP10 |
1. Monster Hunter World (2018) 2. Super Mario World (1990) 3. Golden Axe (1989) 4. Peter Jackson's King Kong (2005) 5. Cadillacs & Dinosaurs (1993) 6. Bubble Bobble (1986) 7. Ugh! (1992) 8. Tekken 3 (1996) 9. Prehistoric Isle (1989) 10. Ősemberes platformjátékok, úgy általában, Prehistorik, Chuck Rock és társai (kilencvenes évek eleje) |
1. Cadillacs & Dinosaurs (1993) 2. Yoshi Crafted World (2019) 3. Mayhem in Monsterland (1993) 4. Tomb Raider (1996) 5. ParaWorld (2006) 6. Dino Crisis (1999) 7. Turok (2008) 8. Dynomite Deluxe (2002) 9. Bermuda Syndrome (1995) 10. Dino Run DX (2015) |
Mivel ebben a kategóriában bőven lehet még találat, várjuk kommentben a ti tippjeiteket és listáitokat is. Legközelebb egy héten belül jövünk új adással. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).
Korábbi Checkpoint Mini adások a nyolcadik évadban:
- Checkpoint Mini #175: Blood & Magic
- Checkpoint Mini #176: Tapper + TOPLISTA: A 10 legjobb videojátékos ital
- Checkpoint Mini #177: A Boy and His Blob
- Checkpoint Mini #178: Atic Atac
- Checkpoint Mini #179: CD-Man + TOPLISTA: A 10 legjobb xxxxMan játék
- Checkpoint Mini #180: Bioforge
- Checkpoint Mini #181: H.E.R.O.
- Checkpoint Mini #182: Head Over Heels + TOPLISTA: A 10 legjobb játék, aminek testrész van a címében
- Checkpoint Mini #183: Commando
- Checkpoint Mini #184: Harvester
Még korábbi adások:
Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad. Igen, a 6-7. évadról nincs még összesítő poszt, majd lesz.
A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.
Vendégszerepléseink:
- Checkpoint a Runyai Stúdió podcastjében
- Checkpoint A hiányzó darab podcastben
- Grath, Stöki és Mazur szereplései a Fun With Geeks YouTube-csatornán: Dixit #1, Dixit #2, Dixit kiegészítő #1, Dixit kiegészítő #2, We Didn't Playtest This at All #1, sőt We Didn't Playtest This at All #2)
- Stöki a Sztereotrip utazási podcastben (a téma Japán, a Tokyo Game Show is előkerül)
- Stöki évekkel ezelőtti vendégeskedése a Konnektor podcastben
- Stöki vendégeskedése Kiss Iminél az Unlimited podcastben
A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:
További támogatóink:
Kiss András, kopeszku, Zsiga Bálint, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, AnnieC, Westy, zsovez, Bera Nándor, Nagy Alexandra, Kurucz Ádám, Kecskés János, Nagy Gyula, Lidérc, MLM a tét, Csemniczky Péter, Németh Bálint, Lemon Alvarez, Klisz Gábor, cue, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, ricsi, abeddon, Koppn, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Ergoproxy83, Milo, ArcadeMacho, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, kszicsillag, Markó Gábor, Seci, NPanyo, Alien Mindbender, Csíkos János, Tofi, Tamás, periklesz, pec, Magunsz, Rauminen, Fattykány, Nagy Tamás, Tusák Károly, Krapulax, Peter, Gytb, patex 1987, bosken, RxMikes, Kovács Tamás, Hrubos Mátyás, Dundeal, Somi, Gorgil, Febert Zoltán, Szabó Ferenc, Antonio Coimbra de la Coronilla y Azevedo, TH1, Signomi, Bazzs.
(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)
Utolsó kommentek