Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)
Az Irrational Gamest mindenki arról ismeri, hogy ők csinálták meg a 2K-nek a Bioshockot, aztán meg a Bioshock Infinite-et. De mielőtt az AAA ligába kerültek volna, voltak már jó - bár mára kicsit elfeledett - játékaik, például az idén húszéves Freedom Force. Amit valamelyik Checkpoint Now-ban addig emlegettünk, amíg végül kipróbáltuk, mit tud ennyi idő után. Ha kíváncsi vagy bővebben élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, napi lájtos és alkalomszerű szuperalapos retrós cikkekért pedig fáradj el a Retro.Landre.
Szóval Freedom Force, 2002-es gyöngyszem az Irrationaltől szuperhősös témában. Aki azt hiszi, ez máris garantálta neki a sikert, nagyot téved. Húsz évvel ezelőtt a Marvel-őrület még csak a kanyarban volt, Sam Raimi első Pókember-filmje éppen abban az évben mutatkozott be. És mivel korábban több olyan szuperhősös játék is megbukott, ami valamilyen franchise-ra épült, a kiadók nagyon óvatosak voltak ezzel a témával, és inkább hátrányból indult az a csapat, amelyik batmenezni meg supermanezni akart.
De az Irrational még nehezebb pályán indult: nem licenceltek semmit, hanem egy saját szuperhős-univerzumot építettek, illetve lopkodták össze innen-onnan. Ebben a világban az "X energia" okoz galibát, ami az űrből érkezve szuperképességekkel ruház fel jó és rossz szándékú embereket egyaránt. A jókból lesz a Freedom Force, a rosszakból a szupergonoszok, és máris adott a helyzet pár tucat pálya végigpofozásához. Szerencsére ez a kitalált világ működik, mert valahogy nagyon jó érzékkel építették fel, szemérmetlenül utánozva a képregények arany, illetve ezüst korszakainak külsőségeit. A karakterek nem nagyon lógnának ki az akkori Marvel- és DC-képregényekből, és ez ebben az esetben a minőség bizonyítéka.
A játékmenet is rendben van, annyira, hogy ma is jól játszható a stuff (bár talán kicsit nehéz). Ken Levine és csapata a Baldur's Gate megoldását nyúlta le, vagyis az akció valós idejű, de bármikor leállítható, és mindkét állapotban lehet utasításokat adni a szuperhőseinknek. Ez megteremti egy jó kis taktikai akció-RPG alapját, a jó érzékkel összelopkodott szuperképességek pedig változatos megoldásokat hoznak a harcrendszerbe. A csetepatét főleg madártávlatból nézzük, ami nem túl szép, és hát a 2002-es poligonszám sem valami magas, de a játék hangulata még ma is működik.
Az Irrational a téma miatt nehezen talált kiadót, végül a Crave Entertainment nevű kis kiadó bevállalta a projektet, és jól tette: a Freedom Force 400 ezer példányban ment el, ami egy pécés játéktól erős teljesítmény volt akkor. Jött is a folytatás, a Freedom Force vs The 3rd Reich, de hiába készült el másfél év alatt, további másfél évet várnia kellett, amíg az Irrational és a Crave egyezkedett (ebből semmi nem publikus, de szinte biztosan a jogdíjakon vesztek össze). A vége az lett, hogy a folytatást az Irrational adta ki, de nem tudott önerőből nagy hírverést csapni neki, és csupán 40 ezer darabot adott el a végül 2005-ben megjelenő játékból. Pedig a Freedom Force vs The 3rd Reich kicsiszoltabb, mint az elődje, mindenképpen azt ajánljuk, ha valaki ma kipróbálná a sorozatot. És amúgy egy további Freedom Force-játék is majdnem elkészült, de az egyre jobb nevű fejlesztőcsapatnak akkortájt kellett választania, hogy azt projektet vállalja be vagy a Bioshockot - utólag talán nem is baj, hogy az utóbbi mellett döntöttek.
Legközelebb egy héten belül jövünk vendéges Checkpointtal. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).
Korábbi Checkpoint Mini adások a nyolcadik évadban:
- Checkpoint Mini #175: Blood & Magic
- Checkpoint Mini #176: Tapper + TOPLISTA: A 10 legjobb videojátékos ital
- Checkpoint Mini #177: A Boy and His Blob
- Checkpoint Mini #178: Atic Atac
- Checkpoint Mini #179: CD-Man + TOPLISTA: A 10 legjobb xxxxMan játék
- Checkpoint Mini #180: Bioforge
- Checkpoint Mini #181: H.E.R.O.
- Checkpoint Mini #182: Head Over Heels + TOPLISTA: A 10 legjobb játék, aminek testrész van a címében
- Checkpoint Mini #183: Commando
- Checkpoint Mini #184: Harvester
- Checkpoint Mini #185: Turok + TOPLISTA: A 10 legjobb dínós játék
- Checkpoint Mini #186: Princess Tomato in the Salad Kingdom
- Checkpoint Mini #187: Shadow of the Beast
- Checkpoint Mini #188: Bermuda Syndrome + TOPLISTA: A 10 legjobb játék, aminek földrajzi hely van a nevében
- Checkpoint Mini #189: A Commandos sorozat
- Checkpoint Mini #190: Samurai Warrior: The Battles of Usagi Yojimbo
- Checkpoint Mini #191: SWIV + TOPLISTA: A 10 legjobb játék, rövidítéssel a címében
- Checkpoint Mini #192: Lazy Jones
- Checkpoint Mini #193: Battle Chess
- Checkpoint Mini #194: It Came from the Desert + TOPLISTA: A 10 legjobb videojátékos sivatag
Még korábbi adások:
Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad. Igen, a 6-7. évadról nincs még összesítő poszt, majd lesz.
A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.
Vendégszerepléseink:
- Checkpoint a Runyai Stúdió podcastjében
- Checkpoint A hiányzó darab podcastben
- Grath, Stöki és Mazur szereplései a Fun With Geeks YouTube-csatornán: Dixit #1, Dixit #2, Dixit kiegészítő #1, Dixit kiegészítő #2, We Didn't Playtest This at All #1, sőt We Didn't Playtest This at All #2)
- Stöki a Sztereotrip utazási podcastben (a téma Japán, a Tokyo Game Show is előkerül)
- Stöki évekkel ezelőtti vendégeskedése a Konnektor podcastben
- Stöki vendégeskedése Kiss Iminél az Unlimited podcastben
A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:
További támogatóink:
Kiss András, kopeszku, Zsiga Bálint, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, AnnieC, Westy, Bera Nándor, Nagy Alexandra, Kurucz Ádám, Kecskés János, Nagy Gyula, Lidérc, MLM a tét, Csemniczky Péter, Németh Bálint, Lemon Alvarez, Klisz Gábor, cue, zsovez, Dreska Szilárd, i love hitagi, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, ricsi, abeddon, Koppn, TheLastNinja, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Ergoproxy83, Milo, ArcadeMacho, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, kszicsillag, Markó Gábor, Seci, NPanyo, Alien Mindbender, Csíkos János, Tofi, Tamás, periklesz, pec, Magunsz, Fattykány, Nagy Tamás, Tusák Károly, Krapulax, Peter, Gytb, patex 1987, bosken, RxMikes, Kovács Tamás, Hrubos Mátyás, Dundeal, Somi, Gorgil, Febert Zoltán, Szabó Ferenc, Antonio Coimbra de la Coronilla y Azevedo, TH1, Signomi, Bazzs, PsyZed, gandalf, jaga, polipropilén, kalanneni.
(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)
Utolsó kommentek