HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Mini #226: Mechcommander

2023.12.15. 22:57 Stöki

cpmini_226.png Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)

Azt ismeritek, amikor Mech Elek bemegy a MechDonald'sba, kér egy Big Mechet és helyben mecheszi, aztán beül a moziban a Mechalodon 2-re? Na, kiadtam a szervezetemből, most már beszélhetünk a Mechcommanderről, ami a legújabb CP Mini témája. Mint kiderült, mindketten szerettük régen, de nemigen próbáltuk ki azóta, hogy először játszottunk vele. Most kirpóbáltuk, hátha jól öregedett. És annyi legalábbis biztos, hogy nem rosszul! Ha kíváncsi vagy bővebben élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, napi lájtos és alkalomszerű szuperalapos retrós cikkekért pedig fáradj el a Retro.Landre.

A Mechcommander a FASA Interactive első játéka volt, és a MicroProse adta ki. Ha valakinek ismerős a FASA név, akkor vélhetően szerepjátékos múltja van. A FASA Corporation ugyanis egy chicagói szerepjátékkiadó volt  a nyolcvanas-kilencvenes években, többek közt olyan játékrendszereket és világokat hoztak össze, mint a Shadowrun, az Earthdawn vagy a Battletech. Nagyjából sikereik csúcsán, 1994-ben videójátékos leányvállalatot alapítottak (ez volt a FASA Interactive), és elkezdtek játékokat fejleszteni, természetesen főleg a saját brandjeikhez. A veszteségesbe fordult FASA anyavállalat 2001-ben aztán sokakat meglepve passzivitásba vonult, és azóta is csak jogkezelő szellemcégként létezik. A játékstúdió kicsit tovább húzta, mert 1999-ben megvette őket a Microsoft, de 2007-ben aztán bezártak. Mondjuk addig megcsinálták például a Crimson Skies: High Road to Revenge című szuperjó játékot (Mini itt), szóval ennyi haszna biztosan volt az akvizíciónak.

Na de, Mechcommander, ami a FASA videójátékos divíziójának első szárnypróbálgatása volt. Ráadásul a fejlesztők nagy részének asztali RPG-kben volt tapasztalata, hiszen a vezető dizájnerek és írók között ott van például Ross Babcock, Tom Dowd és Jordan Weisman, akik a FASA szerepjátékainak nagy részén dolgoztak korábban. Ilyen induláshoz képest a Mechcommander csodálatosan  sikerült, legfeljebb a hosszú fejlesztési időn tetten érthető, hogy nem tapasztalt videójátékos csapat rakta össze a játékot (ami 1998-ban jelent meg, szóval a cégalapításhoz képest eltelt négy év). A játék a Battletech világot erősítette, vagyis lakótelepi ház méretű robotok feszkóztak benne, a robotokat pedig egy-egy pilóta irányította bentről. A pilótákat pedig egy parancsnok, aki felülről látta a bevetés stratégiai térképét - na, ő a címbeli mechcommander, akinek stresszes munkájával egy hangulatos intró ismertette meg a játékost.

Akkortájt hasított egy trend az RTS-piacon, az egy kaptafára készült C&C- és Warcraft-klónok mellett megjelentek a taktikai RTS-ek. Ezekben nem kellett bázist építeni és utánpótlást gyártani, cserébe a kevés számú egységre nagyon kellett vigyázni és alapos mikromenedzseléssel kihasználni a képességeiket. A Mechcommander ilyen taktikai RTS volt, hosszasan el lehetett molyolni a küldetések között a mechek vételével, eladásával, javításával, fegyverek beszerzésével, felszereléssel, esetleg az ellenségtől elfogott mechek feltámasztásával (erre érdemes volt rámenni, mert az ellenségnek elég jó gépei voltak).

A küldetések nem voltak túl változatosak, ami a feladatokat illeti, de nagyon jól visszaadták a Battletech hangulatot. A harcrendszer jól használható volt, figyelembe vette a különböző hatótávú fegyvereket, a pilóták tapasztalatát, a domborzat viszonyait, és mindez tényleg érződött is a játékon. Jó, hát nem volt könnyű, ezt el kell ismerni, néha pontosan ismerni kellett előre a pályát. Emellett érdemes volt már az elejétől kezdve rámenni minden másodlagos küldetéscél teljesítésére és a rivális mechek "élve" elejtésére, mert így lehetett jól vásárolni a küldetések között. A játékos fáradozásait úton-útfélen apró vizuális jutifalatok honorálták, mert a játék a maga korában nagyon szép volt, de az animációk még ma is igen pofásak, közeli nézetben is. 

2023-ban is eléggé élveztük a játékot a Mechcommanderrel. Grath kicsit lepattant a nehézségéről és én is könnyebb játékra emlékeztem, de teljesen jól működik az egész ma is. Hivatalosan nem beszerezhető modern terjesztési platformokon, de nem érdemes eredeti verziók feltámasztásával gyötrődni, mert van egy nagyon jó rajongói cucc, a Mechcommander Gold - Darkest Hours, amiben benne van a játék kiegészítője is és HD-ban is játszható (meg több egyéb felbontásban). Ugyanitt a játék második része, a Mechcommander 2 is elérhető hasonló ráncfelvarrással Mechcommander Omnitech néven. Amúgy a folytatás sem volt rossz, de Grathtel mi inkább az első részre esküszünk. 

Legközelebb egy héten belül jön új Checkpoint, ami retrográd lesz. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

 

Korábbi Checkpoint Mini adások a kilencedik évadban:

 

Még korábbi adások:

 

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad. Igen, a 6-7. évadról nincs még összesítő poszt, majd lesz.

A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.

 

Vendégszerepléseink:

 


A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:

halloffame_20231125.png

További támogatóink:

Kiss András, HunterXXL, kopeszku, Zsiga Bálint, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, AnnieC, Bera Nándor, Paller, Kecskés János, Tzupi, Laborpati, Adam007, Nagy Gyula, Lidérc, Csemniczky Péter, Németh Bálint, Klisz Gábor, cue, Dreska Szilárd, Csicó, Oberling Gergő, Demeter Zsolt, Döme, Fattykány, Sh4mir83, Bohner Gergő, cubeshadow, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, ricsi, abeddon, TheLastNinja, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Ergoproxy83, Milo, ArcadeMacho, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, kszicsillag, Markó Gábor, Seci, NPanyo, Alien Mindbender, Csíkos János, Tamás, periklesz, pec, Magunsz, Nagy Tamás, Krapulax, Peter, Gytb, patex 1987, RxMikes, Hrubos Mátyás, Dundeal, Somi, Gorgil, Febert Zoltán, Antonio Coimbra de la Coronilla y Azevedo, TH1, Signomi, Bazzs, PsyZed, gandalf, polipropilén, kalanneni, Solymi81, ÁjmekszGera, VinczeI, GSimon, casualplayfair, Polben, Nagy Krisztián.

(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)

5 komment

Címkék: retro podcast checkpoint mini

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr7918277637

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2023.12.16. 06:56:15

az intróból karen parancsnok (taylor miller) passzív agresszív döntése már anno kibaszta a biztosítékot. a játék nem nehéz, de sokat kellett _kuporgatni_ a salvage-eket. vagy maradt a cheat-elés, és végigtaposhattuk port artúrt egy mad cat osztaggal.
rip hardcase.

Szekrényszagú néni 2023.12.16. 21:21:46

Évtizedek óta van itt a szekrényben pár doboz Battletech (az asztali figurás játék). Alig volt alkalmam játszani, de ha bárkit érdekel, ne fogja vissza magát!

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2023.12.16. 22:11:11

@Szekrényszagú néni: ingyen ideadhatod, a onokák majd eljátszanak vele karácsonykor.

Szekrényszagú néni 2023.12.18. 19:06:18

@manson karcsi: Az onokák lehet, hogy nem értékelnék teljes szépségében, meg korunk csökevényes fiatalságának sztem türelme sem lenne hozzá, de Meka Tac néven van hozzá áramvonalasított rendszer, a FASA satírozgatásaitól mentesen, ha valakit érdekel.

Kit Fisto 2023.12.20. 17:09:49

Hát ha már a NASA volt a név hátterében, akkor ez bizony "fasza", és nem "faza", mert hogy a NASA-t is "nasza"-nak kell mondani khmm.. ühm.
Sosem játszottam vele, sőt, eddig nem is tudtam, hogy létezik efféle a Lófej-ködtől innen, de a videót lelkesen megnéztem, na jó, egy darabig. Először jött a döbbenet, a "színészek" játéka szó szerint kiütött, csak bámultam bambán jó ideig, végül hangosan felröhögtem. Utána a játék maga már egész pofás, azt kell mondjam, 1998-hoz képest szépen lett kivitelezve! És így már az intró sem olyan rossz, ha az évszámot is figyelembe veszem. 8) Kár, hogy engem nem tudna lekötni, nem látom benne a húzó erőt, hogy miért csinálnám végig. Különben sem szeretek bandázni, tipikus rambó vagyok, egyedül szeretem intézni a nézeteltéréseket.
süti beállítások módosítása