Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)
Kettőkettőkettő, szevasztok, számmisztikusok! A három azonos számjegyet egy majdnem egyórásra nyúlt adással ünnepeljük, témája pedig egy fura japán játék, amiről Grath nagyon szeretett volna beszélni (és hát beszélt is nem keveset). A 428 Shibuya Scramble azon ritka játékok egyike, amik maximális, 40/40-es értékelést kapták a legfontosabb japán játékmagazintól, a Famitsutól. De tényleg ennyire jó? Utánajártunk. Ha kíváncsi vagy bővebben élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, napi lájtos és alkalomszerű szuperalapos retrós cikkekért pedig fáradj el a Retro.Landre.
A játék fejlesztője a Chunsoft volt (ma már Spike Chunsoft), ami az egyik legrégibb japán stúdió, ráadásul még ma is léteznek és aktívak. Koichi Nakamura alapította, és a cég hamar híressé vált a nevetségesen sikeres Dragon Quest sorozattal, ami a japán szerepjátékok egyik kiindulópontja. Na, ennek az első öt részét a Chunsoft csinálta. Aztán átnyergeltek más műfajokra, és a másodvirágzásukat egy interaktív történetekre épülő sorozat hozta el. Ennek koronagyémántja volt a 428 Shibuya Scramble.
Nevezték már ezt a zsánert sokféleképpen: visual novel, interaktív film, minimál-kalandjáték, és biztosan van még pár hülyén hangzó címke. A Chunsoft sound novelnek nevezte ezeket a játékait, és ezt az elnevezést le is védette. A névvel arra utaltak, hogy a hangok kiemelkedő szerepeket kaptak a történet mesélésekor - muszáj is volt audio oldalról megtámogatni a sztorit, mert animáció nemigen volt a sound novel játékokban, inkább csak állóképek. A 428 Shibuya Scramble a cégalapító, Koichi Nakamura producerkedésével készült, 2008-ban jött ki Wii-re, aztán tíz év elteltével, 2018-ban jelent meg egy nagyon színvonalas angol verzió PS4-re és PC-re. Mi nyilván ez utóbbiakat próbáltuk ki.
Mint a cím mutatja, a sztori április 28-án játszódik Tokió egyik legforgalmasabb negyedében, Shibuyában, beleértve az ott található ikonikus kereszteződést, ami egyébként a legforgalmasabb gyalogosátkelő a világon. A történet 10 órát mesél el a napból délelőtt 10-től este 8-ig, egyórás blokkokra bontva. A sztorit öt karakter nézőpontjából látja a játékos, velük döntéseket is hozhat, és természetesen a döntések következményekkel járnak a többi karakterre. A történet élőszereplős fotókra írt szövegekben bontakozik ki, de a szövegekben vannak bejelölt szavak, a kékekre kattintva plusz infókat kapunk az adott szóról vagy kifejezésről, a pirosra kattintva pedig sztori közben rögtön átválthatunk egy másik karakterre.
Az öt főhős meséje más-más hangulatú, egyikük egy nyomozó, ő olyan, mintha egy rendőrfilmben szerepelne. A második egy volt bandatag, aki jó útra tért, az ő sztorija már érzelmesebb. Aztán van egy kutató, akinek elrabolták a lányát, ő egy thrillerben találja magát. Van még egy újságíró, akinek a nap történéseit kell lejegyeznie, az ötödik szereplő pedig egy macskajelmezbe öltözött nő, aki vígjátékos elemekkel gazdagítja a sztorit. A sajátos japán humor egyébként az egész játékot áthatja, szóval aki nem bírja ezt, az inkább ki se próbálja a játékot.
A játék legnagyobb erőssége a forgatókönyve - az, hogy a szerteágazó sztori milyen csavarokkal jut el a végére. 87 rossz befejezés (avagy game over) van a játékban, és ezekből nagyon sokat össze lehet "gyűjteni", mire a játékos eljut addig a sztorivonalig, ami mind az öt szereplőnek a legkedvezőbb. A meghozott döntések csak az egyórás blokkokon belül hatnak (tehát egy 10:15-kor hozott döntésnek 11:01-kor már nem lesz következménye), de így is meg kell dolgozni a továbbjutásért. Ez pedig csak úgy megy, ha a játékos bevonódik ebbe a nagyon furcsa történetbe. Hát a Famitsunál rendesen bevonódtak.
És mi tagadás, nekünk is nagyon bejött a játék. Hozzáteszem, hogy én nem bírom annyira a visual noveleket, de ez inkább olyan, mint egy nagyon-nagyon letisztult kalandjáték, ami minimálisra egyszerűsített játékmenettel adja elő a meséjét. A karakterek közti váltogatás, a párhuzamosan futó szálakban az összefüggések keresése és megtalálása valahogy nagyon jó élmény. És hát csak tisztelettel lehet adózni a fejlesztőknek, akik 120 ezer képet rögzítettek Shibuyában, gerillamódszerekkel (ugyanis ott nem engedélyezett a forgatás).
A 428 Shibuya Scramble tipikusan az a játék, amit ki kell próbálni, hogy megtudd, szereted-e (a PS verziónak van egyórás demója). Az ára ugyan retróhoz képest borsos (50 dollár körüli), de érdemes figyelni, belekerül-e valamilyen akcióba.
Legközelebb egy héten belül jön új vendéges adás. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).
Korábbi Checkpoint Mini adások a kilencedik évadban:
- Checkpoint Mini #202: Scramble és Super Cobra
- Checkpoint Mini #203: La Abadía del Crimen " TOPLISTA: A 10 legjobb középkoros játék
- Checkpoint Mini #204: Supremacy
- Checkpoint Mini #205: Freddy Pharkas: Frontier Pharmacist
- Checkpoint Mini #206: Below the Root + TOPLISTA: A 10 legjobb föld alatti játék
- Checkpoint Mini #207: Bombuzal
- Checkpoint Mini #208: Bio Menace
- Checkpoint Mini #209: Star Trek: 25th Anniversary + TOPLISTA: A 10 legjobb űrjáték, ami nem Star Wars és nem Star Trek
- Checkpoint Mini #210: World of Goo
- Checkpoint Mini #211: Descent
- Checkpoint Mini #212: The X-Files Game + TOPLISTA: A 10 legjobb eset, amikor híresség játszott videójátékban)
- Checkpoint Mini #213: A Leisure Suit Larry sorozat
- Checkpoint Mini #214: U.N. Squadron
- Checkpoint Mini #215: Gorky 17 + TOPLISTA: A 10 legjobb játék, aminek szám van a címében (nem évszám és nem folytatásjelölő szám)
- Checkpoint Mini #216: Future Wars
- Checkpoint Mini #217: Crystalis
- Checkpoint Mini #218: Space Quest sorozat + TOPLISTA: A 10 legjobb sorozat, ami megért legalább hat részt
- Checkpoint Mini #219: a Star Wars: X-Wing sorozat
- Checkpoint Mini #220: Beavis and Butt-Head in Virtual Stupidity
- Checkpoint Mini #221: Doom RPG + TOPLISTA: A 10 legjobb mobiljáték
Még korábbi adások:
Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad. Igen, a 6-7. évadról nincs még összesítő poszt, majd lesz.
A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.
Vendégszerepléseink:
- Checkpoint a Runyai Stúdió podcastjében
- Checkpoint A hiányzó darab podcastben
- Grath, Stöki és Mazur szereplései a Fun With Geeks YouTube-csatornán: Dixit #1, Dixit #2, Dixit kiegészítő #1, Dixit kiegészítő #2, We Didn't Playtest This at All #1, sőt We Didn't Playtest This at All #2)
- Stöki a Sztereotrip utazási podcastben (a téma Japán, a Tokyo Game Show is előkerül)
- Stöki évekkel ezelőtti vendégeskedése a Konnektor podcastben
- Stöki vendégeskedése Kiss Iminél az Unlimited podcastben
A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:
További támogatóink:
Kiss András, HunterXXL, Schmatzy, kopeszku, Zsiga Bálint, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, AnnieC, Bera Nándor, Kecskés János, Tzupi, Laborpati, Nagy Gyula, Lidérc, Csemniczky Péter, Németh Bálint, Klisz Gábor, cue, Dreska Szilárd, Csicó, Oberling Gergő, Demeter Zsolt, Döme, Fattykány, Sh4mir83, marat, Tamás, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, ricsi, abeddon, TheLastNinja, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Ergoproxy83, Milo, ArcadeMacho, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, kszicsillag, Markó Gábor, Seci, NPanyo, Alien Mindbender, Csíkos János, Tofi, Tamás, periklesz, pec, Magunsz, Nagy Tamás, Krapulax, Peter, Gytb, patex 1987, RxMikes, Hrubos Mátyás, Dundeal, Somi, Gorgil, Febert Zoltán, Antonio Coimbra de la Coronilla y Azevedo, TH1, Signomi, Bazzs, PsyZed, gandalf, polipropilén, kalanneni, Solymi81, ÁjmekszGera, VinczeI, GSimon, casualplayfair, Leto, Karasz Edit, Szabó Ferenc.
(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)
Utolsó kommentek