HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Mini #201: Tusker és Time Machine

2022.12.30. 14:53 Stöki

cpmini_201.png Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)

Nincs megállás, 200. Mini után jön a 201. Ezúttal is két játékot beszélünk ki egyszerre, mégpedig azért, mert elég sok hasonlóságot találni bennük mint eredetüket, mind stílusukat tekintve. A C64 alkonyának két oldalnézetes Last Ninja-utánzatát vettük elő, vagyis a Tuskert és a Time Machine-t. Annak idején a Tusker rosszabb értékeléseket kapott, mint a Time Machine - de mi a helyzet ma? Ha kíváncsi vagy bővebben élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, napi lájtos és alkalomszerű szuperalapos retrós cikkekért pedig fáradj el a Retro.Landre.

A C64-éra egyik legjobb fejlesztőházának a System 3 számított, olyan klasszikusokkal mint a Myth vagy a Last Ninja sorozat. Utóbbi volt a stúdió legnagyobb sikere - nem csoda, hogy 1989 táján ezen a vonalon indult tovább a cég. És nemcsak a System 3, hanem a belőle frissen kivált Vivid Image is, aminek alapítói - a Last Ninja nem magyar programozója, John Twiddy, valamint Mev Dinc és Hugh Riley - is ebben a műfajban gondolkodtak. Így eshetett meg, hogy 1989 végén-1990 elején két hasonló játék is megjelent C64-re és Amigára a két stúdiótól, de olyan ütemben, hogy Riley még a Tuskerbe és már a Time Machine-be is csinált grafikákat.

A Last Ninja-hasonlatot nem megjelenítésre, hanem játékmenetre értem, mert míg a nindzsás rohangálás izometrikus játéktérben zajlott, a Tusker és a Time Machine is oldalnézetes 2D. Viszont teljesen hasonló dolgokat kell bennük csinálni: képernyők között mászkálni, ellenfeleket semlegesíteni, csapdákat kikerülni, tárgyakat felvenni és máshol használni. Meg hát a megvalósítás is olyan jellegzetesen System 3 mindkét esetben (a Tusker - amúgy remek - zenéjét például az a Matt Gray írta, aki a Last Ninja 2 zenéit szerezte).

Kezdjük akkor a Tuskerrel, ez jött ki előbb, 1989 végén. Az eredettörténete kicsit kiábrándító: a System 3 vezére, Mark Cale egy szép nap megnézte az első Indiana Jones-filmet, aztán másnak azzal ment be az irodába, hogy srácok, a következő játékunk egy indianajonesos Last Ninja lesz. S lőn: Cale jobbkeze, Tim Best kitalálta a pályákat, Hugh Riley elkezde rajzolni (aztán lelépett, és Paul Docherty jött a helyére), Duncan Meech leprogramozta, Gray megírta a zenét.

Eközben pár sarokkal arrébb, egy másik irodában a Vivid gyorsan összerakta a Hammerfistet (amiről már volt Mini), és elkezdtek dolgozni második játékukon, egy 2D Last Ninja-szerűségen. Ennek nem egy kalandor régész, hanem egy professzor volt a főszereplője, aki feltalál egy időgépet, de aztán egy baleset miatt az őskorban találja magát. Ez a játék kicsit agyasabb volt: megfelelő cselekvésekkel és tárgyhasználattal történelmi korokat lehetett megnyitni és azokban is ügyködni, hogy előrejusson a prof a jelenkorba, vissza az időgépéhez. A fejtörők nemcsak térben, de időben is trükköztek: ha például az őskorból úgy váltottunk át egy későbbi korra, hogy a prof egy fa fölött repült, leesve letört egy ágat, amiből híd lett. És hasonló agyament dolgokra kellett rájönni, körítés a szokásos jó grafika és zene volt.

A szaksajtó mindkét játékot dicsérte akkoriban, bár a Tuskert kicsit unalmasnak tartotta, a Time Machine ötleteit viszont szerette. De ez akkor volt, amikor bevett gyakorlat volt végigjátszásokat publikálni újságban. Ma kipróbálva mindkettőt egyértelműen a Tusker szórakoztatóbb, mert bár mindkettő elég nehéz, de a Time Machine-ben szinte lehetetlen kitalálni, mit is kell csinálni. A támpontok teljes hiánya teszi frusztrálóvá, míg a Tusker fejtörői kevésbé nehezek (és a zenéje is jobb). Szóval, bár értjük, miért kapott mindkét játék jó értékeléseket a maga idejében, ma inkább a Tuskert ajánljuk kipróbálásra.

Legközelebb 24 órán belül jövünk vendéges adással. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

 

Korábbi Checkpoint Mini adások a nyolcadik évadban:

 

Még korábbi adások:

 

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad. Igen, a 6-7. évadról nincs még összesítő poszt, majd lesz.

A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.

 

Vendégszerepléseink:

 


A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:

halloffame_20221122.png

További támogatóink:

Kiss András, HunterXXL, kopeszku, Zsiga Bálint, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, AnnieC, Westy, Bera Nándor, Nagy Alexandra, Kurucz Ádám, Kecskés János, Nagy Gyula, Lidérc, Csemniczky Péter, Németh Bálint, Lemon Alvarez, Klisz Gábor, cue, zsovez, Dreska Szilárd, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, ricsi, abeddon, TheLastNinja, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Ergoproxy83, Milo, ArcadeMacho, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, kszicsillag, Markó Gábor, Seci, NPanyo, Alien Mindbender, Csíkos János, Tofi, Tamás, periklesz, pec, Magunsz, Fattykány, Nagy Tamás, Tusák Károly, Krapulax, Peter, Gytb, patex 1987, bosken, RxMikes, Kovács Tamás, Hrubos Mátyás, Dundeal, Somi, Gorgil, Febert Zoltán, Szabó Ferenc, Antonio Coimbra de la Coronilla y Azevedo, TH1, Signomi, Bazzs, PsyZed, gandalf, jaga, polipropilén, kalanneni.

(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)

5 komment

Címkék: retro podcast c64 system3 checkpoint mini

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr9518014470

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2022.12.31. 08:20:51

tusker sivatagos pálya zenéje szerintem a legjobb sid zenék közé tartozik. azok az arpeggiok!

Winter is coming 2023.01.02. 09:57:45

Tuskert sokat toltam anno, és gyorsan megnézve egy végigjátszás videót nem is kellett volna sok a végéig.
Durva volt, mikor beütött a nosztalgia, hogy melyik pályákat csináltam meg, melyik akadályokra emlékeztem :)

SternerRegnix 2023.01.02. 15:15:39

Nekem ez a Tusker teljesen kimaradt akkoriban.
Viszont a kezdőképet nézve valahogy ismerős volt a karakter megrajzolása.
Amikor a végigjátszás videót elindítottam, akkor egyből beugrott, hogy a mozgás animációja teljesen megegyezik a Predator játék figuráiéval.
Sőt még a dzsungel grafikájának egy része is mintha csak egy kicsit át lenne rajzolva az UI-val együtt.
www.mobygames.com/game/c64/predator/screenshots

Azt nem tudom melyik volt hamarabb, de szerintem elég gyanús, hogy egy évvel hamarabb jött ki a Predator...
A podcastben nem említettétek ezt a párhuzamot, de ha később esetleg utánanéztek, akkor kíváncsian várom a beszámolótokat erről is :)

Generic Jingle 2023.02.03. 20:52:17

Na ez nosztalgia bomba volt a javából. A grafika pedig mai szemmel is pompás.

Kit Fisto 2023.02.10. 01:20:57

C64-en nagyon tetszett mindkét játék, de egyikben sem jutottam sokáig. A Tusker zenéje tényleg jó, anélkül unalmasabb lenne. A Time Machine lenyűgözött a grafikájával, és tudtam, ez valami különleges stuff. Időgép, elég izgalmas volt a címe. De nem tudtam rájönni, mit kell csinálni. Alig láttam belőle valamit. Persze rájöttem, hogy használni kéne a tárgyakat, "teleportáltam" is, de egy rejtély maradt a játék.
süti beállítások módosítása