HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Mini #228: Lost Patrol

2023.12.30. 13:58 Stöki

cpmini_228.png Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)

A szokásos év végi adásdömping finisébe érkeztünk, szilveszter éjfélig még három adás fog kimenni, kezdjük is ezzel a kis Minivel. Ha már az 576-adásban szó esett róla, elővettük a Lost Patrolt és megnéztük, mit tud ma. És igazából ma is teljesen elismerésre méltó - és talán az amigások sem haragszanak meg, ha azt mondom, hogy nem éppen az Amigától megszokott - az a játékdizájn, amit a játék alkotója megálmodott. Az irányítás meg a körítés persze már kopott, de bár minden játékdizájn ilyen jól öregedne. Ha kíváncsi vagy bővebben élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, napi lájtos és alkalomszerű szuperalapos retrós cikkekért pedig fáradj el a Retro.Landre.

A Lost Patrol Ian Harling játéka, aki Simon Cooke nevű programozó haverjával összeállt és megalapította a Shadow Development csapatot valamikor a nyolcvanas évek végén. A Lost Patrol volt az egyetlen játékuk, mert olyan rossz tapasztalataik voltak a játékot kiadó Oceannel, hogy az elvette a kedvüket a folytatástól, Cooke ezután hátat is fordított a játékiparnak. De egyetlen játékkal is nagyon emlékezeteset tudtak alkotni.

A játék 1990-ben jelent meg Amigára és Atari ST-re (egy évvel később pedig DOS-ra), és ez volt az az időszak, amikor egymásba értek a színes-szagos, de tartalmatlan, könnyen felejthető filmátiratok. The Untouchables, Batman, Terminator 2 és társai. Az Ocean járt élen ezeknek a kiadásában, és igazából Harling játéktervét is azért karolták fel, mert egyfajta Platoon 2-t akartak belőle csinálni (mert a Platoon szintén Ocean-játék volt). Harling viszont nem agyatlan akciójátékot akart készíteni vietnami háborús témában, hanem valami sokkal összetettebbet, ami akár még mondanivalót is hordoz. Tulajdonképpen ez össze is jött neki, bár hosszadalmas és fájdalmas harcot kellett vívnia az Ocean illetékes producerével. Jellemző példa, hogy az öt lemezre tervezett játék fejlesztése közben közölte a kiadó, hogy ja, csak kétlemezes lehet a program, emiatt sok tervezett játékelem kimaradt.

De a Lost Patrol így is lenyűgöző. A címe lehetne az Oregon Trail után Du Hoc Trail is, mert a feladat ebben is egy hosszú és veszélyekkel teli út végigkövetése. A sztori szerint hét amerikai katona lezuhan egy helikopterrel a vietnami háborúban, és bár a balesetet túlélik, az ellenséges vonalak mögött rekednek 58 mérföldnyire a legközelebbi amerikai bázistól, Du Hoctól. Ezt az utat kell megtenni velük, miközben a játékos folyamatosan döntéseket hoz róluk, illetve akcióikról. Például ki lehet jelölni felderítőket, lakott területre érve ki lehet faggatni (vagy akár keményebben kikérdezni) a helyieket, muníció után kutatni (a lőszer és az étel is fogyóeszköz a játékban), alternatív útvonalakat keresni akár vízen, és így tovább. És persze előfordul, hogy az amerikaiak összeakadnak a vietkongokkal, ekkor az ötféle akciós minijáték egyike következik. Az egész olyan, mintha a Cinemaware csinált volna egy vietnámi háborús játékot, kicsit jobb játékmenettel, mint ami a Cinemaware-játékokra jellemző. Ja, és a mondanivaló is összejön: semmi heroizmus nincs a játékban, viszont sok alkalom akad elmorfondírozni a háború szörnyűségein.

A Lost Patrol több mindenre emlékeztető, mégis egyedi játéktervezése előtt ma is kalapot emelünk. Akárcsak a kézzel rajzolt egész képernyős hangulatképei előtt (Harling mindegyiket kb. 3 napig rajzolta Deluxe Paintben). Sajnos az irányítása ma már nehézkes, de így is érdemes kipróbálni, szigorúan az Amiga-verziót. A DOS-átiratot ugyanis az Ocean egy másik csapattal íratta meg, de nem adta oda nekik az amigás forráskódot, így gyakorlatilag az eredetit visszafejtve csináltak egy rosszabb és rondább játékot (az EGA-verzió különösen ocsmány). Az Ocean búcsúzóul még pénzzel is átverte Harlingékat, és emiatt Harling perre is ment, de nem vitte végig a pert, mert csak pénzt bukott volna rajta a magas perköltségek miatt. Azóta is dühösen nyilatkozgat, ha interjúkban az Ocean viselt dolgaira kerül a sor.

Legközelebb 24 órán belül jön új Mini, aztán újév előtt még egy vendéges. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

 

Korábbi Checkpoint Mini adások a kilencedik évadban:

 

Még korábbi adások:

 

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad. Igen, a 6-7. évadról nincs még összesítő poszt, majd lesz.

A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.

 

Vendégszerepléseink:

 


A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:

halloffame_20231125.png

További támogatóink:

Kiss András, HunterXXL, kopeszku, Zsiga Bálint, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, AnnieC, Bera Nándor, Paller, Kecskés János, Tzupi, Laborpati, Adam007, Nagy Gyula, Lidérc, Csemniczky Péter, Németh Bálint, Klisz Gábor, cue, Dreska Szilárd, Csicó, Oberling Gergő, Demeter Zsolt, Döme, Fattykány, Sh4mir83, Bohner Gergő, cubeshadow, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, ricsi, abeddon, TheLastNinja, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Ergoproxy83, Milo, ArcadeMacho, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, kszicsillag, Markó Gábor, Seci, NPanyo, Alien Mindbender, Csíkos János, Tamás, periklesz, pec, Magunsz, Nagy Tamás, Krapulax, Peter, Gytb, patex 1987, RxMikes, Hrubos Mátyás, Dundeal, Somi, Gorgil, Febert Zoltán, Antonio Coimbra de la Coronilla y Azevedo, TH1, Signomi, Bazzs, PsyZed, gandalf, polipropilén, kalanneni, Solymi81, ÁjmekszGera, VinczeI, GSimon, casualplayfair, Polben, Nagy Krisztián.

(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)

3 komment

Címkék: retro podcast amiga checkpoint mini

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr3018291551

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szekrényszagú néni 2023.12.31. 17:59:21

Atarin nagyon szerettem, bár játszani nemigen tudtam vele, pedig akkor már beszéltem nyelveket. Csak menni akartam meg lőni, és folyton megsértődtem a rinyáló katonáimra, mi az, hogy pl. "Lewis bizalma megrendült benned"? Ez itt a hadsereg baszki! A zene nem idegesített, be is raktam gyorsan most... Amúgy sima akciójátékhoz képest a Platoonnak is marha jó volt a hangulata, főleg Jonathan Dunn király zenéjének köszönhetően, de pl. az alagutas pálya kellően nyomasztó is.

Kit Fisto 2024.01.12. 12:04:05

Az egyik legkomolyabb háborús játékom volt Amigára, a Gunship 2000 mellett. Nagyon hangulatos, ami nagy mértékben a zenének is köszönhető. Én nem hogy nem untam, sokszor csak azért indítottam el a játékot, hogy a zenét hallgassam. A zene hosszú és változatos, négy, vagy öt különböző stílusú részből áll. Ezért folyamatosan mást hallunk, kitűnő aláfestést ad a játékhoz. Az átvezető képek is jók, és persze a videó akkor király dolog volt Amigán. (7MHz!) A játék maga nem volt túl jó, inkább a komolysága miatt volt élmény. Bármikor bajba kerülhettél, és a mentés hiánya miatt volt is miért aggódni, meg kellett jól gondolni minden lépést. Lassan haladtak az emberek, de a dzsungelben mégsem futhattak, mint a nyúl! ? Azért a valós időnél gyorsabban telt az idő.. de az igaz, betehettek volna egy időgyorsító kapcsolót, hogy gyorsabban letudjuk a térképes részeket. Izgalmas volt a menetelés is, próbáltam elkerülni az ellent, de amikor elkezdte tölteni az akció részeket, szintén, mert piszok nehezek voltak. Talán csak az említett Operation Wolf stílusú lövöldözés volt könnyebb. Mindent összevetve az Amiga egyik büszkesége volt, és akkor ez nem is volt rá túlzás. A zenéje pedig máig beindító, ha meghallom, kedvet is kapok tőle, hogy bevessem magam a vietnámi dzsungelbe! Emellett kiváló zene önmagában is a modul kategóriából. A Soundtrackeres hangminta lemezekről (ST-0x..) ismerősek a hangszerei mindazoknak, akik szerkeszettek zenét Amigán. ?
süti beállítások módosítása