HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Mini #229 - Max Payne

2023.12.31. 12:15 Stöki

cpmini_229.png Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)

Az év utolsó Checkpoint Minijében egy igazi klasszikust beszéltünk ki. A Max Payne volt az a játék, ami a Remedyt a legjobb játékfejlesztők közé röpítette, és idén az Alan Wake II-vel megmutatták, hogy még mindig ott a helyük. Sam Lake neonoir pozőrködésére mindig jó visszaemlékezni, bár azért örülünk, hogy lesz ebből egy remake. Ha kíváncsi vagy bővebben élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, napi lájtos és alkalomszerű szuperalapos retrós cikkekért pedig fáradj el a Retro.Landre.

A Remedy már létezett a kilencvenes évek második felében, és publikáltak is egy autós játékot, a Death Rallyt, aminek az Apogee volt a kiadója. (Cégtörténeti adásaink: Remedy, Apogee.) Ezután a finn stúdió három játékötlettel kereste meg az Apogee-t, a kiadóvezető Scott Miller pedig segített nekik kiválasztani a tutit, a Dark Justice nevű projektet. De Miller azt javasolta, hogy a cím legyen inkább a főhős neve. Így kezdtek el dolgozni a Max Heaten, és el is költöttek némi pénzt a név levédésére. Aztán egy nap valaki felvetette, hogy te, a Max Payne nem lenne jobb név? De, az volt.

A játék 2001 közepén jelent meg, de ettől még a kilencvenes évek végi 3D-forradalom termékének tekinthető. Eleve az első Tomb Raider volt az egyik fő inspiráció, de a fejlesztők kínosan kerültek minden játékmenetbeli hasonlóságot, és ezzel néha értelmetlen korlátokat vállaltak be. Például tervben volt, hogy több helyszínen játszódik majd a játék, de ez végül nem történt meg, mint ahogy Max úszós jeleneteit is elvetették. A másik inspirációnak a Mátrix tűnik utólag, de valójában a bullet time funkció már létezett, amikor a film megjelent a mozikban. Ebben is Miller keze van amúgy: a bullet time jelenetek eredetileg átvezető mozik voltak, de Miller azt mondta, hogy ez olyan jól néz ki, hogy legyen inkább aktív játékelem. Aztán amikor megjelent a Mátrix, beleálltak a hasonlóságba, és csináltak egy olyan hotel előtéri lövöldözős jelenetet, mint amilyen a filmben van (de amúgy sok egyéb filmre van utalás, például a Ponyvaregényre is).

A főhős Max Payne egy New York-i exzsaru, akinek három év után megadatik, hogy bosszút álljon a családja gyilkosain. Payne családját drogosok ölték meg, miután egy új kábítószer, a Valkyr elöntötte az utcákat. A szer ugyanis erőszakossá teszi a fogyasztóit - a korai tervek szerint még fizikai változásokat is előidézett és Maxnek gyakorlatilag mutánsok ellen kellett küzdenie, de szerencsére ezt végül elvetették. Szóval évek múltán a kiégett egykori rendőr el tud indulni egy nyomon, és fel tudja göngyölíteni az egész drogos bűnbandát, nem mellesleg pedig leszámolni a saját démonaival. Már amennyire ez lehetséges egy noir hangulati elemekkel telerakott cselekményben.

A sztorit író Sami Järvi - aki később már csak Sam Lake-ként nyilatkozgatott - nagyon jól használta az ismert noirkliséket, és sikerült olyan erős történetet összehoznia, ami nem csak egy enpluszegyedik kriminek tűnik. 2001-ben a Max Payne meséje az egyik legerősebb videojátékos sztori volt. És jól is volt tálalva: a szűkös büdzsé miatt átvezető animációk helyett photoshopolt fényképekből álló képregény prezentálta a történetet, amire rábeszéltek a karakterek szinkronhangjai. Egyedi és hatásos megoldás volt még úgy is, hogy a szereplők többségét totál amatőrök játszották el. Max Payne bőrébe például maga Sam Lake bújt, az anyukája pedig a droghálózatot irányító Nicole Horne lett.

A Remedy egy demócsapatból vált játékfejlesztővé, így nem csoda, hogy technikailag elég erős volt a játék. A Max Payne kedvéért összerakott Max FX motor rengeteg effektet kezelt a bullet time mellett is, és nagyon hatásos állóképeket lehetett vele csinálni, amiből kiderült, hogy például minden egyes lövedék egy-egy fizikai kiterjedésű 3D modell. A szaklapok hozsannáztak a játék képességei miatt is, nem csupán a sztori vitte el a Max Payne-t. Az alap pécés verzió mellett később megjelent egy PS2- és egy  Xbox-változat is (Dreamcastra is terveztek egyet, de azt lelőtték), sőt GBA-ra is kijött egy izometrikus nézetű mutáns.

A játék jól fogyott, nagyjából négymillió kelt el belőle, ezért 2003-ban jött egy második rész (erről majd valamikor lesz külön adás), már a Rockstar kiadásában. Aztán 2012-ben a Rockstar csinált egy jó, de nagyon másfajta hangulatú harmadik részt, és említsük meg egy köpés erejéig a 2008-as Max Payne-filmet is. A legújabb Max-Payne-fejlemény pedig az, hogy a Remedy dolgozik egy remake-en. Ennek nagyon örülünk, mert bár jó volt újra játszani a játékkal, azért ma már érezhetők a korlátai, leginkább a túlságosan lineáris pályák. Remélhetőleg alaposan hozzányúlnak majd a finnek, persze nem a noir hangulathoz.

Legközelebb még éjfél előtt jövünk az idei utolsó adással. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

 

Korábbi Checkpoint Mini adások a kilencedik évadban:

 

Még korábbi adások:

 

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad. Igen, a 6-7. évadról nincs még összesítő poszt, majd lesz.

A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.

 

Vendégszerepléseink:

 


A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:

halloffame_20231125.png

További támogatóink:

Kiss András, HunterXXL, kopeszku, Zsiga Bálint, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, AnnieC, Bera Nándor, Paller, Kecskés János, Tzupi, Laborpati, Adam007, Nagy Gyula, Lidérc, Csemniczky Péter, Németh Bálint, Klisz Gábor, cue, Dreska Szilárd, Csicó, Oberling Gergő, Demeter Zsolt, Döme, Fattykány, Sh4mir83, Bohner Gergő, cubeshadow, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, ricsi, abeddon, TheLastNinja, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Ergoproxy83, Milo, ArcadeMacho, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, kszicsillag, Markó Gábor, Seci, NPanyo, Alien Mindbender, Csíkos János, Tamás, periklesz, pec, Magunsz, Nagy Tamás, Krapulax, Peter, Gytb, patex 1987, RxMikes, Hrubos Mátyás, Dundeal, Somi, Gorgil, Febert Zoltán, Antonio Coimbra de la Coronilla y Azevedo, TH1, Signomi, Bazzs, PsyZed, gandalf, polipropilén, kalanneni, Solymi81, ÁjmekszGera, VinczeI, GSimon, casualplayfair, Polben, Nagy Krisztián.

(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)

5 komment

Címkék: retro podcast checkpoint mini

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr9018291893

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gulácsi Péter 2023.12.31. 20:05:14

Iszonyat jó game, méltó lezárása az ezévi checkpoint-oknak.
Anno ezért a játékért (is), meg az Aquazone miatt vettünk Geforce 3-at, mert már kihasználta a pixel shader 1.0 effektjeit. :)
A GameStarban is írták, hogy bőrkabát játékban még nem volt ennyire élethű... :D
A fotó textúrák miatt még ma sem néz ki szarul, hiába az égbekiáltóan alacsony poligonszám. Emlékszem felröhögtem, amikor az egyik játékbeli mobilos bolt vitrinjében megláttam egy 3310-est, több akkoriban menő telefon társaságában... :)
Pár éve újrajátszottam, mobilon egy 24 órás buszos úton és teljesen magába szívott a game, észre sem vettem, ahogy peregtek az órák.. :)

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2024.01.01. 08:23:37

a gyereksírós vérnyomos részek erős részei a sztorinak, de anno nagyon utáltam őket.
youtube.com/watch?v=48XRUNC3jH8

Kit Fisto 2024.01.20. 14:53:33

Ez egy nagyon x4r játék, sok a sztorizós állókép, no meg a főhős is sokat dumál. Dukenál pl. még jók voltak a beszólásai, de itt már alaposan túltolták a csacsogó nagyfiú karaktert. Bárhová megy, mindenütt rosszfiúk vannak, még a metróalagútban is! Szaporák lehetnek arrafelé.. A grafikája különben bejön, és a motorja is, nekem ennyi már teljesen elég ahhoz, hogy egy jót játszam, csak ne erről szólna. Ha valamiben drog van, az nálam kuka. Legyen az film, vagy játék. Beteg dolog, kb. annyira érdekel, mint a hímzés.
A Remedy nevet meg utálom, ha csak meghallom. Remegő Eddy remeg, mint egy remete, ami nem remek ;) Annyi sokkal jobb szoftvercég van, és a nevük is szebb. Az egyetlen jó játékuk a Death Rally volt.

Szekrényszagú néni 2024.01.20. 16:27:05

@Kit Fisto: Gondolom akkor a modern szórakoztatóipar nagy része kiesik (alkohol még a Dukében is volt), marad esetleg a Bogyó és Babóca. x4r lehet.

Kit Fisto 2024.01.20. 17:45:09

@Szekrényszagú néni: Az alkohol nincs tiltólistán nálam sem. És ha nem kifejezetten téma a drog, akkor még némi sörrel elmegy. Filmekben és játékokban is van sok jó, amiben nincs előtérben a drog. Columbo rulez! Ha csak megemlítik, hogy pl. a múlt héten az unokaöcsém hallott valami drogról.. de ő tegnap elköltözött Hollandiába, és különben is néma. Az még okés. :)
süti beállítások módosítása