HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Mini #171: Claw

2021.12.12. 19:22 Stöki

cpmini_171.png Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)

A Claw-t Grath egyszer már betette egy toplistába, mert szép emlékei voltak róla. Most ezeket az emlékeket tettük próbára, és bár nem feltétlenül volt teljes élvezet játszani ezzel a platformerrel, azért ma is ajánlható mindenkinek, aki szereti a szép grafikájú, vért izzadós játékokat. Ha kíváncsi vagy bővebben élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, napi lájtos és alkalomszerű szuperalapos retrós cikkekért pedig fáradj el a Retro.Landre.

A Claw a Monolith második játéka volt, 1997-ben. Az első pedig a Blood, amiről Grath írt már egy szép hosszú cikket a Retrolandre. A két játék fejlesztése nagyjából párhuzamosan ment, sőt a Claw-é kicsit előbb kezdődött, de mégis később jelent meg. A Blood ugye erősen 18+-os fps, emellé képzelt el a stúdióvezető Jace Hall egy családbarátabb, kevésbé véres terméket, egy állatos 2D platformjátékot. A Blood mellett a Claw nem volt másodlagos projekt, csúcsidőben több mint 40 fejlesztő dolgozott rajta, és remek munkát végeztek John L. Jack vezetésével, illetve még a dizájner-grafikus Garrett Price-ot kell mindenképpen kiemelni.

Igazából a játék nem sok újat mutat a korábbi platformerekhez képest, csak nagyon szépen felmondja a leckét. Hatalmas pályáin néha szó szerint ezernyi kincset, mütyürt lehet összegyűjteni, és bőven lehet bóklászni, eldugott tárgyakat keresni, csak pár másodpercig élő bónusszal elérhető magasságokba ugrálni, mire kiismerünk mindent. A környezet pedig nagyon szimpatikus a főhős Nathaniel Claw macskakalózzal és az életére törő cocker-spanyol kutyákkal, csodaszépen megrajzolva. A történet amúgy említésre sem méltó, Claw-nak 9 ékkövet kell összeszedni, oszt jónapot.

Amiért minden erénye ellenére ma mégis csak figyelmeztetéssel lehet ajánlani a játékot, az a nehézsége. Ugyan szuperül játszható ma is, a 14 pályájából már a harmadik-negyedikre eljutni sem egyszerű, onnantól pedig nagyon nehézzé válik minden lépés. A checkpointok messze vannak egymástól, az életek száma gyorsan fogy, újat csak kincsekért kapunk (amiknek megszerzéséhez gyakran egy bónuszéletnyinél többet kell szívnunk), és a bossok is izzasztóak. Az elmúlt 24 évben a műfaj azért sokat fejlődött, a Rayman Legendshez hasonló cuccok megmutatták, hogy lehet valami végigjátszható és kihívást jelentő egyszerre. A Claw még egy másik kor képviselője, de aki szeretni a kemény reflexpróbákat, az nyugodtan tegyen vele egy próbát. (Érdekesség: anno volt benne egy 64 fős(!) multiplayer mód is, el nem tudjuk képzelni, hogy működhetett.)

A Claw-t hivatalos forrásból nem lehet beszerezni, de van egy csodálatos rajongói oldal, a Captainclaw.net, ahonnan az elképesztő mennyiségű nem hivatalos kiegészítő, plusz pálya és egyéb jóság mellett letölthető egy Windows 10-en is működő verzió, ami ráadásul megkapta a könnyítő 1.2-es patchet (amivel még mindig elég nehéz a játék, tegyük hozzá).

A játéknak tervben volt egy folytatása, de ezt végül szerzői jogi okok miatt elkaszálták, konkrétan Claw kapitány karaktere körül van valami copyright-gubanc, vélhetően ezért nincs még GOG-on az első rész sem. Ami egyébként inkább utólag lett ilyen underground siker, de például a lengyeleknél nagyon beütött, ott 2006-ban még egy különleges kiadás is megjelent Kapitan Pazur: Drapieżna Edycja címmel, 20 extra, nem hivatalos pályával. Sőt, a lengyeleknél egy darabig ment a Captain Claw 2 fejlesztése is, a Techland csinálta nem kis részben lelkesedésből, aztán végül ez sok átalakulás után a brandtől függetlenül jelent meg, Nikita: The Mystery of the Hidden Treasure néven 2008-ban. Akkor már egy igen idejétmúlt 3D platformer volt, szóval nem is baj, hogy nem piszkolta be a Claw nevet. De ez eredetit ma is ajánljuk, kitartó játékosoknak.

Legközelebb napokon belül jövünk vendéges Checkpointtal. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

 

Korábbi Checkpoint Mini adások a hetedik évadban:

 

Még korábbi adások:

 

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad.

A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.

 

Vendégszerepléseink:

 


A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:

halloffame_20211024.png

További támogatóink:

Kiss András, kopeszku, Zsiga Bálint, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, AnnieC, Westy, zsovez, Bera Nándor, Kurucz Ádám, Kecskés János, Kozmér József, Nagy Gyula, Lidérc, kfgyk kfgyk, Horváth Zoltán, MLM a tét, Csemniczky Péter, Németh Bálint, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, ricsi, abeddon, Koppn, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Ergoproxy83, Milo, ArcadeMacho, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, kszicsillag, Markó Gábor, Seci, NPanyo, Alien Mindbender, Csíkos János, Tofi, Tamás, KrApN3k, periklesz, pec, Magunsz, Rauminen, Fattykány, Nagy Tamás, Tusák Károly, Krapulax, Peter, Gytb, patex 1987, bosken, RxMikes, Kovács Tamás, Hrubos Mátyás, Dundeal, Somi, Gorgil, Febert Zoltán.

(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)

7 komment

Címkék: retro podcast checkpoint mini

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr2816781686

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2021.12.13. 19:48:46

szép, de nehéz. kb azonnal ment a /dev/null-ba, hogy ne fogja a drága tárhelyet, amikor felcsendült a "maybe, you'll think of me" a the ink spots előadásában egy intróban. a crackerek jól tették, hogy ezt nem rippelték ki belőle, egy életre szóló hangulatot és játékélményt adott.

Szekrényszagú néni 2021.12.13. 22:27:50

Jó, és a játék úgy általában miről szól? Jön a macska és lekardozza a spánieleket?

Generic Jingle 2021.12.14. 10:12:36

Ránézésre ez az Amiga 500-on vagy max. az 1200-on lett volna menőség, az említett gépek csúcskorszakában, 1997-ben valóban más volt az igény.

Szekrényszagú néni 2021.12.15. 12:45:09

A minikre esetleg Képtelen ZSEBkrónika? Na milyen?

Zolexx 2021.12.15. 17:56:25

@Generic Jingle: Azért az ilyen szintű 2D grafika igencsak becsületére vált volna egy stock Amigának.

Generic Jingle 2021.12.16. 08:26:19

@Zolexx: Lehet, hogy nem lett volna 100%-ban ilyen a grafika, de a grafika, dizájn, játékmenet összhatása miatt nekem mégis az ugrik be, mármint az Amiga, s nem a PC.

Dukefazon 2022.01.03. 13:20:45

Valami Shogo CD-n volt rajta a játék demója azt hiszem, nézegettem, de azon kívül, hogy a Jazz Jackrabbit jutott eszembe róla, nem igazán fogott meg. Jó hallani, hogy ennyire mély a játék, a demo alapján olyan nagyon egyszerű ugribugri gyűjtögetős játéknak tűnt, mint a korai DOS-os Disney játékok. A Shogo-ban van egy "fegyver", ami úgy néz ki, mint a Claw, nem jó semmire, csak az egyik opcionális pályán kell megszerezned, hogy ki tudd csalogatni az elveszett macskát. Ha ellenfélre célzol vele, akkor benyom egy animációt, mintha sebződne az ellen, de valójában nem történik vele semmi, közben a "fegyver" a kezedben azt mondja, hogy "Magic Claw" (azt hiszem). Jó kis easter egg.
süti beállítások módosítása