Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)
Amennyire bejött Grath előző tippje (King of Dragon Pass), annyira befürdött a mostani javaslatával, a Shadowcasterrel. Szó mi szó, én is kíváncsi voltam a játékra, ami az id Software és a Raven első nagy közös munkája volt, de azért végül csak az lett a tanulság, hogy emiatt kár volt beindítani az időgépet. Ha kíváncsi vagy bővebben élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, szuperalapos retrós cikkekért pedig fáradj el a Retro.Landre.
A szereplőkről már sok korábbi cikkben és adásban volt szó. Az id Software korai éveiről ugye volt Wolfenstein 3D- és Doom-cikk, podcastben pedig a Quake-et és a Commander Keent is kiveséztük (nem is beszélve magáról az id Software-ről, a Ravenről pedig a Heretic-adásban bővebben is megemlékeztünk. A lényeg, hogy a földrajzi közelség (Wisconsin) miatt az id-esek összecimbiztek a Ravennel, aztán ez a kapcsolat megmaradt akkor is, amikor az id Software Dallasba költözött, és volt pár jó közös projektjük. A koncepció általában az volt, hogy az id Software adta a technológiát, a grafikusok által alapított Raven pedig a művészi koncepciót. Az első nagyobb siker a Doom motorjával készült, 1994-es Heretic volt, amiről ugye volt önálló adás - no de ezt még megelőzte 1993 szeptemberében a Shadowcaster, amiről most lesz szó.
A szeptembert azért hangsúlyozom ki, mert pár hónap múlva, decemberben jelent meg a Doom, a Shadowcaster alatt tehát még egy előző id-motor ketyegett, a Wolfenstein 3D jelentősen módosított verziója. A módosításokat maga John Carmack, az id programozózsenije végezte, és igazából ennél a játéknál próbált ki pár olyan trükköt, ami aztán a Doomba is bekerült (például textúrázott plafont és padlót). Ettől még, ahogy megjelent a Doom, a Shadowcaster rögtön elavultnak tűnt mellette technikailag. De nem ez volt igazán a gond a játékkal.
Hanem az, hogy nem tudott szerepjátékként működni fps nézetben, pedig valami ilyesmi lett volna a cél. Ugye, a nyolcvanas évek végétől a szintén fps (de kötött) nézetű, Dungeon Master-szerű dungeon crawlerek elég népszerűek voltak, és hát nem egy cégnek jutott eszébe, hogy ezt a sítlust vegyítse a Wolfenstein 3D/Doom által kijelölt techológiával, szabadabb mozgással valósítva meg egy valós idejű szerepjátékot. Az Ultima Underworldnek ez például egész jól sikerült. A Shadowcasternek nem.
A játék előzménye az volt, hogy a Raven első játéka, az amigás Black Crypt (ami, nahát, egy dungeon crawler) sikeres volt, és az EA berendelte belőle a folytatást. Viszont pécére is kérték a játékot, ahhoz meg a Raven nem értett, ezért keresett valamilyen pécés motort a piacon. Az id Software-nél ugyanekkor Carmackék azzal kísérleteztek, hogy a Wolfenstein 3D motorjával egy F-Zero-szerű autós játékot hegesszenek, de végül is a sokkal lassabb szerepjáték kedvéért is hajlandóak voltak kísérletezni az engine-nel. Lett is benne például fokozatos árnyékolás, amitől kellemesen baljósak lettek a Shadowcaster pályái.
A gond az volt, hogy a technológiai mojózás közben a játék valahogy eltűnt. A két dizájner, Brian Raffel és Steve Raffel egészen lecsupaszította a játékmenetet, túlságosan is. Így a Shadowcaster RPG-nek nem volt elég RPG (nemigen voltak benne például fejlődési lehetőségek), és a fő mutatványa - a főhős képes volt mindenféle alakot felvenni - nem volt jól kiegyensúlyozva. De akciójátéknak sem volt elég akciójáték, mert annak túl lassú volt, és inkább közelharcra koncentrált. És ha még nem lett volna ez elég, a játékot megátkozták egy igen nehézkes irányítással, amiben a manuális fel/le nézést még be lehet tudni az akkori korlátoknak, de azt már nem, hogy minden egyes akciót külön egérklikkeléssel kell kiválasztani (azaz az ugráshoz pl. az ugrásikonra nyomni, ahelyett, hogy lenne egy ugrásgomb). Szóval a Shadowcaster nem sok eséllyel indult a piacon, pláne a két Ultima Underworld után és pár hónappal a Doom előtt. Mi sem tudunk neki felmentést adni sajnos, jobb ezt a süllyesztőben hagyni.
Legközelebb napokon belül jövünk vendéges adással. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).
Korábbi Checkpoint Mini adások a hetedik évadban:
- Checkpoint Mini #147: SiN
- Checkpoint Mini #148: Jak and Daxter
- Checkpoint Mini #149: Wizard + TOPLISTA: A 10 legjobb videojátékos varázsló
- Checkpoint Mini #150: Warcraft Adventures: Lord of the Clans
- Checkpoint Mini #151: Cadaver
- Checkpoint Mini #152: Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth + TOPLISTA: A 10 legjobb videojáték, ami irodalmi műből készült
- Checkpoint Mini #153: Keresztény FPS-ek
- Checkpoint Mini #154: William Shatner's TekWar
- Checkpoint Mini #155: Jack Attack + TOPLISTA: A 10 legjobb játék, aminek keresztnév van a címében
- Checkpoint Mini #156: Strider
- Checkpoint Mini #157: Giants: Citizen Kabuto
- Checkpoint Mini #158: Syberia + TOPLISTA: A 10 legjobb francia videojáték
- Checkpoint Mini #159: The Bard's Tale
- Checkpoint Mini #160: Plants vs. Zombies
- Checkpoint Mini #161: Exhumed/Powerslave + TOPLISTA: A 10 legjobb egyiptomi témájú videojáték
- Checkpoint Mini #162: King of Dragon Pass
Még korábbi adások:
Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad.
A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.
Vendégszerepléseink:
- Checkpoint a Runyai Stúdió podcastjében
- Checkpoint A hiányzó darab podcastben
- Grath, Stöki és Mazur szereplései a Fun With Geeks YouTube-csatornán: Dixit #1, Dixit #2, Dixit kiegészítő #1, Dixit kiegészítő #2, We Didn't Playtest This at All #1, sőt We Didn't Playtest This at All #2)
- Stöki a Sztereotrip utazási podcastben (a téma Japán, a Tokyo Game Show is előkerül)
- Stöki évekkel ezelőtti vendégeskedése a Konnektor podcastben
- Stöki vendégeskedése Kiss Iminél az Unlimited podcastben
A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:
További támogatóink:
Kiss András, kopeszku, Zsiga Bálint, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, AnnieC, Westy, zsovez, Kurucz Ádám, Kecskés János, Dvorszki Dániel, Nagy Gyula, Lidérc, kfgyk kfgyk, Horváth Zoltán, MLM a tét, Kaptás András, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, RZP, ricsi, abeddon, Koppn, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Ergoproxy83, Milo, ArcadeMacho, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, kszicsillag, Markó Gábor, Seci, NPanyo, Alien Mindbender, Csíkos János, Tofi, Tamás, KrApN3k, periklesz, pec, Magunsz, Rauminen, Fattykány, Nagy Tamás, Tusák Károly, Krapulax, Peter, Gytb, patex 1987, bosken, RxMikes, Kovács Tamás, Hrubos Mátyás.
(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)
Utolsó kommentek