Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)
Egy ideje terveztem Minit csinálni a 2004-es The Bard's Tale-ről, mert szerintem nagyon vicces játék, és ennek az eredménye olyan adás lett, amiben végre nem értettünk egyet. Grath ugyanis kevésbé volt lelkes, mint én, és ez egy erős eufemizmus. Na de kinek van igaza? Mindkettőnknek természetesen, de ezt az adásban fejtjük ki. Ha kíváncsi vagy bővebben élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, szuperalapos retrós cikkekért pedig fáradj el a Retro.Landre.
A 2004-et fontosnak tartottam már a bevezetőben kiemelni, mert The Bard's Tale nem azonos a nyolcvanas évek legendás szerepjáték-trilógiájával (ott az első rész pontos címe Tales of the Unknown, Volume I: The Bard's Tale volt 1985-ben). A Bard's Tale-eket az Interplay készítette, többek között Brian Fargo is ott sertepertélt, és ő volt az, aki aztán az Interplaytől lelépve 2002-ben megalapította az inXile Entertainmentet. Az inXile első játéka pedig két évvel később a The Bard's Tale volt. Véletlen? Aligha! A Bard's Tale trademark (vagyis a név) ugyanis Fargóé volt, a copyright (a művészi tartalom) viszont nem, ezért Fargóék csináltak The Bard's Tale néven valami egészen másmilyen játékot.
Szeretném leszögezni, hogy a játék már 2004-ben rettenetesen nehézkes volt pécén játszva. Ordított róla, hogy konzolra készült (PS2 és az első Xbox volt az elsődleges platform), arra optimalizálták az irányítást, és például menteni is csak mentési pontokon lehetett a játékban. De még ha az ember konzolon játszotta, akkor is komoly hiányérzet alakulhatott ki a játékmechanikát illetően. A fejlődési rendszer, a harcrendszer, a mágiarendszer (gyakorlatilag csak dalokkal lehetett lényeket idézni, amik valahogy segítettek a főhősnek) mind középszerűek voltak.
Ilyenkor szokott jönni az, hogy a grafika meg a zene elvitte a hátán a játékot, de nem, mert a felülnézetes látvány sem volt különösebben kiemelkedő, 2004-ben voltak már sokkal szebb játékok (RPG-k is), a hangba pedig néha bosszantó elhalkulások és más bugok zavartak bele. Meg úgy általában, elég sok bugba lehetett belefutni a játékban a megjelenés utáni napokban. A motor a Champions of Norrath motorja volt, amit nem igazán tudtak megtölteni tartalommal.
Hogy akkor miért érdemes játszani vele mégis, akár ma is? Csak és kizárólag a humora miatt, ami kiforgatja, kiparodizálja, önironikusan újrarágja a szerepjátékos kliséket, olyan töménységben, hogy végül nem is lesz érdekes a sztori, csak a viccek. Mert kit érdekel, hogy a főhős bárdnak kit kell megmentenie, amikor folyamatosan szemétkednek egymással a játék narrátorával, néha pedig megjelenik három goblin, hogy karaokézzanak egyet? Ha ez a humor neked nem jön be, akkor neked a The Bard's Tale egy nagyon rossz játék (így járt Garth). Ha viszont a poénok beakadnak, akkor akár minden egyéb bénaságot megbocsátva tudsz szórakozni (így jártam én). Az első küldetések során ez ki is derül, szóval ha teszel vele egy próbát, hamar rájössz, hogy a te játékod-e a The Bard's Tale.
És persze a játék nagy erénye még, hogy megadta a kezdőlökést az inXile-nak, és a stúdió el tudott vegetálni a crowdfunding-robbanásig, amiben aztán nagyon jól megtalálta a helyét, olyan játékokat készítve, mint a Wasteland 2 vagy a Torment: Tides of Numenera. Aztán a Microsoft megvette a stúdiót, és azóta várjuk, milyen nagy dobássak jönnek ott elő. Az biztos, hogy jobban lesz már pécére optimalizálva, mint a 2004-es zsengéjük.
Legközelebb egy héten belül jövünk, újra vendéges Checkpointtal, továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).
Korábbi Checkpoint Mini adások a hetedik évadban:
- Checkpoint Mini #147: SiN
- Checkpoint Mini #148: Jak and Daxter
- Checkpoint Mini #149: Wizard + TOPLISTA: A 10 legjobb videojátékos varázsló
- Checkpoint Mini #150: Warcraft Adventures: Lord of the Clans
- Checkpoint Mini #151: Cadaver
- Checkpoint Mini #152: Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth + TOPLISTA: A 10 legjobb videojáték, ami irodalmi műből készült
- Checkpoint Mini #153: Keresztény FPS-ek
- Checkpoint Mini #154: William Shatner's TekWar
- Checkpoint Mini #155: Jack Attack + TOPLISTA: A 10 legjobb játék, aminek keresztnév van a címében
- Checkpoint Mini #156: Strider
- Checkpoint Mini #157: Giants: Citizen Kabuto
- Checkpoint Mini #158: Syberia + TOPLISTA: A 10 legjobb francia videojáték
Még korábbi adások:
Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad.
A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.
Vendégszerepléseink:
- Checkpoint a Runyai Stúdió podcastjében
- Checkpoint A hiányzó darab podcastben
- Grath, Stöki és Mazur szereplései a Fun With Geeks YouTube-csatornán: Dixit #1, Dixit #2, Dixit kiegészítő #1, Dixit kiegészítő #2, We Didn't Playtest This at All #1, sőt We Didn't Playtest This at All #2)
- Stöki a Sztereotrip utazási podcastben (a téma Japán, a Tokyo Game Show is előkerül)
- Stöki évekkel ezelőtti vendégeskedése a Konnektor podcastben
- Stöki vendégeskedése Kiss Iminél az Unlimited podcastben
A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:
További támogatóink:
Kiss András, kopeszku, Zsiga Bálint, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, AnnieC, Westy, zsovez, Kurucz Ádám, Kecskés János, Dvorszki Dániel, Nagy Gyula, Lidérc, kfgyk kfgyk, Horváth Zoltán, MLM a tét, Kaptás András, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, RZP, ricsi, abeddon, Koppn, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Ergoproxy83, Milo, ArcadeMacho, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, kszicsillag, Markó Gábor, Seci, NPanyo, Alien Mindbender, Csíkos János, Tofi, Tamás, KrApN3k, periklesz, pec, Magunsz, Rauminen, Fattykány, Nagy Tamás, Tusák Károly, Krapulax, Peter, Gytb, patex 1987, bosken, RxMikes, Kovács Tamás, Hrubos Mátyás.
(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)
Utolsó kommentek