Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)
SiNte elfeledkeztünk az elmúlt évadokban a SiNről, de most eszünkbe jutott 1998 bugbotránya, aminek óriási peche volt, hogy pár nappal a Half-Life előtt jelent meg. Érdekes módon jobban öregedett, mint amilyen a megjelenéskor volt a fogadtatása. Ha kíváncsi vagy bővebben élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, szuperalapos retrós cikkekért pedig fáradj el a Retro.Landre.
A SiN kapcsán beszélnünk kell a Ritual Entertainmentről, mert más alkalom valószínűleg nem lesz, hogy beszéljünk róluk, ez volt ugyanis a legismertebb játékuk. 1996-ban alakult dallasi stúdió (eredeti nevükön Hipnotic Software), ami jóban volt az id Software-rel, és ezt mutatja első projektjük is: ők csinálták a Quake első küldetéslemezét, a Scourge of Armagont. Aztán az Activisiontől lehetőséget kaptak egy Quake-motoros önálló fps készítésére, ez lett a SiN.
A kulcsfigurák a játékfejlesztés másodvonalából kerültek ki: Joseph Seliske (director), Richard Gray és Matthias Worch (dizájnerek). A fejlesztés bő két évig húzódott, mert közben megjelent a Quake II, és a félkész játékot átírták a motorjára (a két engine között pedig elég jelentős tudásbeli különbség volt, akkortájt jelentek meg ugye a 3D-gyorsítókártyák). Így is sietni kellett vele, hogy a játék meg tudjon jelenni a karácsonyi szezonra, és lehetőleg a Half-Life előtt, ami nagy dobásnak ígérkezett. Ez végül is sikerült - 1998. november 9-én volt a premier -, de ennek kemény ára volt: a SiN nagyon bugosan jelent meg, és ez nem tett jót a fogadtatásának. Emlékezetes balhé volt például abból, hogy az első patch 31 megás volt, ami akkoriban irdatlan nagy méretnek számított. Az internet pedig még a betárcsázós modemek szintjén volt, ezért aki kérte, annak az Activision cd-n küldte el a patchet.
Pedig miután több javítócsomaggal kikupálták a játékot, egész tűrhető lett, még ha nem is ért fel a Half-Life szintjéhez. A történetmesélés és egyáltalán a narratíva és a játékmenet kapcsolata például nagyon előremutató volt a korához képest, például több ponton is lehetett többféle megoldással élni. A környezet pedig tele volt vagy rombolható tárgyakkal vagy olyanokkal, amikből a történethez lehetett újabb infót kinyerni. A hagyományos fps játékmenetet pár járműves jelenet dobta fel meg olyan kisebb featúrák, mint az ellenfelek kezéből kiüthető fegyverek. Az AI is egész jó volt, cserébe a pályatervezés kevésbé - a készítők a realizmusra mentek rá, nagy nyílt terekkel, amik a Quake II-motorral még elég sivárnak hatottak. Ezzel együtt ma sem rossz kipróbálni a SiN-t, az előremutató dolgokat lehet értékelni benne, a patchelés meg már nem probléma - sokkal jobban öregedett, mint például a Shogo, ami szintén 1998-ban jött ki.
Mivel a játék csak 10 nappal előzte meg a Half-Life-ot, sokáig nem tudta élvezni az előnyét, és nem is lett olyan nagy siker 1998 karácsonyára. Pedig támogatták rendesen marketinggel is, amit a latexruhás főellenségre húztak fel (Elexis Sinclair, egy 2037-ben megavállalatot vezető gonosz spiné, aki újfajta droggal akarja elárasztani az utcákat, a játék főhőse az ő sameszai ellen küzd). De ez sem jött be, vagy semlegesítette a hatását a sok bug okozta negatív marketing. Ennek ellenére kapott 1999-ben egy kiegészítőt (Wages of Sin), aztán a Ritual még csinált pár erős közepes játékot (a Heavy Metal: F.A.K.K. 2 lehet még ismerős), mielőtt visszatért a SiN-hez. Egy epizodikus folytatást terveztek, de csak az első része jelent meg, aztán a kazuár játékokat fejlesztő MumboJumbo 2007-ben megvette a stúdiót, és lelőtte a projektet. De a SiN feltámad most, mert a Nightdive megvette tavaly a jogokat, és idén elvileg kiadja a SiN: Reloadedet, ami egy remasterelt verzió lesz. Egy pillantást talán érdemes lesz arra is vetni.
Legközelebb pár napon belül jövünk új Minivel (pótoljuk a sok vendéges adás között kiesetteket). Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).
Még korábbi adások:
Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad.
A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.
Vendégszerepléseink:
- Checkpoint a Runyai Stúdió podcastjében
- Checkpoint A hiányzó darab podcastben
- Grath, Stöki és Mazur szereplései a Fun With Geeks YouTube-csatornán: Dixit #1, Dixit #2, Dixit kiegészítő #1, Dixit kiegészítő #2, We Didn't Playtest This at All #1, sőt We Didn't Playtest This at All #2)
- Stöki a Sztereotrip utazási podcastben (a téma Japán, a Tokyo Game Show is előkerül)
- Stöki évekkel ezelőtti vendégeskedése a Konnektor podcastben
- Stöki vendégeskedése Kiss Iminél az Unlimited podcastben
A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:
További támogatóink:
Kiss András, kopeszku, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, AnnieC, Kurucz Ádám, Nagy Gyula, Lidérc, kfgyk kfgyk, Horváth Zoltán, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, RZP, ricsi, abeddon, Koppn, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Ergoproxy83, Milo, ArcadeMacho, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, Vidra, kszicsillag, Markó Gábor, Seci, NPanyo, zsovez, Alien Mindbender, Csíkos János, Tofi, Tamás, KrApN3k, periklesz, pec, Magunsz, Rauminen, Fattykány, Nagy Tamás, Tusák Károly, Krapulax, Peter, Gytb és patex 1987.
(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)
Utolsó kommentek