HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Mini #151: Cadaver

2021.04.14. 22:32 Stöki

cpmini_151.png Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)

A Cadaver odaver... ezt már harminc éve mondogatjuk, mert hát húú, hogy nézett ki az a játék. Nagyjából ennyi maradt meg róla sokak emlékezetében, a miénkben is. De tényleg jó játék volt? Megpróbáltuk kideríteni több mint három évtized távlatából, és kipróbáltuk ezt a klasszikust. Ha kíváncsi vagy bővebben élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, szuperalapos retrós cikkekért pedig fáradj el a Retro.Landre.

A Cadavert a Bitmap Brothers fejlesztette, és ebből már lehet is sejteni a legnagyobb erényét: csodálatos, egyedi színvilágú grafika, főként Daniel Malone keze nyoma, amiben még ma is lehet gyönyörködni. Ha valamiért, ezért érdemes ma is kicsit belenézni. A játékmenet ugyanis már elég nehézkes, és egyes platformokon már megjelenésekor, 1990-ben is az lehetett, hiába dolgozott a cég krémje a játékon az egyik alapító, Mike Montgomery vezetésével.

Vizuális oldalról egyébként eleinte a Dungeon Master volt a fő inspiráció, de amikor a Bitmapnél jobban belegondoltak, úgy döntöttek, hogy sok szívás lenne fps nézetből megcsinálni a játékot, és izometrikus nézetre váltottak... hogy aztán azzal szívjanak sokat. Fél évig csak a motort hegesztették, hogy rendesen működjön benne a fizika, és megfelelően viselkedjenek a tereptárgyak akkor is, ha takarásban vannak. Részben emiatt nagyon durva crunch volt a fejlesztés vége, hogy időre befejezzék a játékot.

A csodaszép pixeldíszletekben egy Karadoc nevű, foglalkozására nézve besurranó tolvaj törpe mászkál, miután bejutott egy Dianos nevű varázsló kastélyába. A cél nyilván bejárni a kastélyt, elvenni ezt-azt, a végén pedig megküzdeni a házigazdával. De addig rengeteg fejtörő és egy labirintusszerű áll hősünk útjában, meg mindenféle rusnya lények és csapdák. A készítők úgy értelmezték a Cadavert, hogy a szöveges kalandjátékokat próbálják átültetni egy modernebb keretbe - és amúgy tényleg, sok minden megfeleltethető egy tipikus szöveges kalandjátéknak a négy égtáj mentén történő mozgástól kezdve a kevés akcióig és a sűrű tárgyhasználatig. A Cadaver inkább a felfedezés, a térképezés és az elakadások játéka volt, mint a trancsíré.

Sajnos nagy gyengesége az irányítás, ami már 1990-ben is gondot okozott. A játék Amigára, Atari ST-re és DOS-ra jelent meg, és joystickos vezérlésre tervezék. DOS-on akkoriban csak a szimulátorokra használt az ember botkormányt, billentyűzettel viszont nagyon nehézkes volt minden a Cadaverben. A gombokat nem lehetett átdefiniálni, a sokat használt akciógomb pedig az End billentyűn kapott helyet, ami miatt ma elég nehéz például laptopon emulátorban kipróbálni. De a játékmechanikában is akadnak nehézkes dolgok, például a hajigálásra épülő gyengye harcrendszer, vagy az, hogy csak akkor lehet felvenni tárgyat, ha rajta állunk (és ha az a tárgy egy hordó tetején van, akkor fel kell előbb ugrani a hordóra). Szóval ma csak a legkitartóbbaknak ajánljuk.

A játék amúgy nem lett túl sikeres (a tervezett Mega Drive verziót el is kaszálták), de azért készült egy nagyobb kiegészítője (amit sokan második résznek hisznek) The Payoff alcímmel. A bitmapesek szerint ez jobb lett, mert jobban megtervezett pályák kerültek bele, és még pár olyan ötlet, amit az alapjátékból ki kellett hagyni a hajtós finisben. Az irányítás viszont nem javult, sajnos, így a folytatásban is leginkább a pixelekben gyönyörködés a legnagyobb élvezet.

Legközelebb pár nap múlva jövünk toplistás Minivel. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

 

Korábbi Checkpoint Mini adások a hetedik évadban:

 

Még korábbi adások:

 

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad.

A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.

 

Vendégszerepléseink:

 


A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:

halloffame_20210414.png

További támogatóink:

Kiss András, kopeszku, Zsiga Bálint, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, AnnieC, Westy, Kurucz Ádám, Kecskés János, Nagy Gyula, Lidérc, kfgyk kfgyk, Horváth Zoltán, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, RZP, ricsi, abeddon, Koppn, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Ergoproxy83, Milo, ArcadeMacho, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, kszicsillag, Markó Gábor, Seci, NPanyo, zsovez, Alien Mindbender, Csíkos János, Tofi, Tamás, KrApN3k, periklesz, pec, Magunsz, Rauminen, Fattykány, Nagy Tamás, Tusák Károly, Krapulax, Peter, Gytb, patex 1987, bosken, RxMikes, Kovács Tamás.

(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)

7 komment

Címkék: retro podcast checkpoint mini bitmap brothers

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr4016501318

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Keresztény szellemiségű luxuskurva 2021.04.15. 10:47:16

Lehet tudni, mitől lett Hulla a címe?

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2021.04.15. 11:24:22

nekem a heimdall 2 jobban bejött. meg a head over heels.
a címe tényleg érdekes, de én is kíváncsi volnék, miért pont cadaver.

_Atti_ 2021.04.15. 18:05:03

Lehet egy nagyon szabadravett akroníma és a
'Computer Aided Dungeon AdVEntuRe' volt mögötte:)
Azzal összevágna hogy a pályaszerkesztője mekkora szerepet töltött be a fejlesztésben.

Hoild 2021.04.15. 19:01:53

Annak idején nagyon kedveltem Amigán. Dittó a grafikájával vonzott be, és szintén kb. a csákányos falbontásig bírtam eljutni. Viszont a tisztán billentyűzetes irányítására hamar ráállt a kezem.

Az extra küldetéslemeznek viszont a legelső képernyőjén elakadtam, és gyanúsan bugoknak tűnő dolgokat tapasztaltam, de ennek talán valami cseles másolásvédelem lehetett az oka.

Dukefazon 2021.04.15. 20:13:37

Nagyon szerettem ezt a játékot, nem fogod kitalálni, főleg a grafikája miatt. Nagyon sokat játszottam vele Amigán, sőt, tegnap ismét elmerengtem egy jó nyári emléken, ami a játékhoz köthető, otthon voltam nyári szüneten, nem kellett suliba menni, yee! Anyu a konyhában meggy lekvárt főzött, iszonyat finom illat lengte be a lakást, a lekvár kellemesen édes és savanyú volt, még forrón bele-bele nyalogattam a kondérba, azóta is visszasírom azt a jó lekvárt. Na, és ezen a nyáron volt, hogy én nagyon sokat toltam a Cadavert. Ahogy az várható egy tizenX (X = nagyonkevés) éves kölyöktől, csak mászkáltam, gyűjtögettem, kallantyúkat húzogattam, de annak a bizonyos 576kbyte-os leírásnak én is neki álltam, amit Stöki említett. A mai napig megvan az a szám, amit azon a nyáron forgattam, de azt hiszem, hogy a harmadik szint után már nem bírtam, még leírással is bitang nehéz volt a játék és némelyik szörny komoly stresszt okozott amikor meg kellett küzdeni. Eszelősen jól néznek ki a szörnyek, és nem csak statikusak, szépen vannak meganimálva!

Helyenként az a leírás hülyeségeket írt, pl építs tornyot, hogy ki tudj mászni abból a lyukból, ahol a köveket kell a tóba hajigálni, annak van valami rendes megoldása, asszem kötéllel kell kimászni. A csákány pedig bitang egyszerű, ledobod a csákányt a földre és a falnak tolod, a fal meg rétegenként leomlik, ráesik a csákányra és a következő réteg automatikusan bontódik. Ha meg akarsz hagyni némi falat, hogy az ellenség nem tudjon kijönni, akkor persze gyorsan fel kell kapni a csákányt :) És igen, az a fizika elképesztő, hogy mit művelt annó azon a piciny teljesítményen! És a hangokról se feledkezzünk meg, vérfagyasztó ahogy meghalnak a szörnyek, de minden hang ikonikus a maga nemében.

Rákerestem a cadaver szóra és ezt dobta fel a google képkereső, biztos nincs köze a játékhoz, de eléggé olyan forma az alak, mint amilyen a törpe a játékban:
ayumilove.net/raid-shadow-legends-corpulent-cadaver-skill-mastery-equip-guide/

Generic Jingle 2021.04.16. 17:27:44

Laza 9 és 1/4 oldalas leírás (plusz címlap) az 576 Kbyte-ban (91/1), nem semmi!

Speciel a játszhatóság tekintetében a cikket jegyző Tihor Miklós nem ért egyet a Checkpoint stábjával:

Értékelés:

- grafika: 100
- zene: 98
- játszhatóság: 100 (!)
- összesen: 100.

Thomasx 2021.04.18. 07:02:46

Bátyám kapott kölcsön egy Amigát ,és ez volt az első programok egyike amiket láttam a phenomena demo után
m.youtube.com/watch?v=iGpU3DicbLQ&t=527s
El sem akartam hinni hogy ilyen grafika és hang létezik. A cadaver hangulata páratlan volt,de inkább mint tekdemo akadt be nálam :)
süti beállítások módosítása