HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Mini #144: A Commander Keen-sorozat

2020.12.29. 11:54 Stöki

cpmini_144.png Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)

Mostani adásunkban nem kerültük a keenos kérdéseket, és a górcső alatti patikamérlegre tettük az id Software első jelentős sorozatát, sőt a cég megalakulását előidéző játékot, a Commander Keent. Részről részre jobb pályák, elborult környezet és egy kurta-furcsa vég a szériának. Ha kíváncsi vagy bővebben élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, szuperalapos retrós cikkekért pedig fáradj el a Retro.Landre.

Hihetetlen, hogy a Commander Keen már betöltötte a harmadik ikszet: 1990. december 14-én jelent meg, akkor még nem is az id Software készítette, hiszen Romero, Carmack meg a többi id-es nagyágyú akkor még Ideas from the Deep néven futott. A csapat a Softdisknél verődött össze, ott készítettek kisebb játékokat (pl. a Dangerous Dave-et) a cég lemezújságának. Carmack volt a programozózseni, és a Keen eredete is hozzá köthető, hiszen Carmack volt az, aki egy nap írt egy kódot, amivel szépen lehetett scrollozni DOS-os platformjátékot. Ez akkoriban még egyáltalán nem volt magától értetődő, részben technikai korlátok miatt, részben azért, mert a játékfejlesztők jellemzően nem pc-n élték ki magukat. Szóval az első DOS-os platformjátékok irigyelhették a NES-es Mariók sima scrollját - egészen addig, amíg Carmack meg nem írta a programját.

Miután Carmack megmutatta a kódját a többieknek, Tom Hall azonnal megcsinálta vele a Super Mario Bros 3. első pályáját. Ezt látva Romero vérszemet kapott, és kijelentette, hogy ebben sok pénz van. El is küldték a demót a Nintendónak, a japán cég viszont lepattintotta őket. Mario így nem jelenhetett meg DOS-on, ezért Romeróék saját főhőst és környezetet kreáltak: a nyolcéves Billy Blaze-t, a zseni kisgyereket, aki titokban Keen parancsnok, és a feladata megvédeni a Földet mindenféle gonosz űrlényektől (aztán a végén mindig kiderül, hogy az űrlényeket Billy iskolai nemezise, Mortimer McMire irányítja).

Romero, Carmack és Hall mellett a fejlesztésben részt vett még a grafikus Adrian Carmack (csak névrokona Johnnak), a zeneszerző pedig (már azoknál a részeknél, amikben volt már zene) a későbbi Doom-trackekért is felelős Bobby Prince volt. Carmackék nem érezték elég menőnek a Softdisket, ezért - bár a softdiskes gépeken írták a játékot, és néha hétvégékre hazavitték a gépeket - Ideas from the Deep néven csapatot alapítottak, és megkeresték az Apogee-t kiadónak. Akkoriban nagyon ment a shareware modell - egy többpályás játék első pályája ingyenes, a többiért fizetni kell -, és a Commander Keen is így jelent meg. A játéknak egymás után készült el a három pályája, a pályákat az alkotók egy-egy résznek nevezték el, a három pályát együtt pedig trilógiának, de valójában a három pálya, azaz a teljes trilógia egyjátéknyi kontent volt.

A Commander Keennel ma azért érdemes leginkább játszani, mert szépen látni, hogy pályáról pályára - vagy ha úgy tetszik, részről részre - folyamatosan fejlődött az id-esek tudása mind technikailag, mind játéktervezés tekintetében. Az 1990-es játék (Commander Keen in the Invasion of the Vorticons) három pályáján (Marooned on Mars, The Earth Explodes és Keen Must Die!) is érezni ezt nagyon, hát még az 1991-es folytatáson. Mert az is volt, a Commander Keen in Goodbye, Galaxy, ami szintén háromrészes shareware-játéknak indult, de végül kétrészes lett (Secret of the Oracle, The Armageddon Machine), mert közben a sorozat olyan menő lett, hogy a harmadik pályát külön adták ki önálló játékként (Commander Keen in Aliens Ate My Babysitter). Emiatt a második "trilógia" messze nem lett olyan sikeres, mint az első, de azért ez is szépen hozott a konyhára.

A Softdisknél amúgy elég rossz szemmel nézték az id-esek ügyködését. A cég főnöke megpróbálta rávenni őket, hogy adják ki a Keen egyes részeit a Softdisknél, de erre meg fellázadt a többi céges alkalmazott, akiket addigra már nagyon irritáltak a nagypofájú Romeróék. Így az akkor már id Software néven létező csapat aránylag könnyen és pereket megúszva távozott a Softdisktől. Egy Keen-játékot, a Commander Keen in Keen Dreamst azért fejlesztettek a cégnek a két trilógia között, de ez nem tartozik szervesen a fő szériához.

A Keen 1992-re igen népszerű lett, mémek születtek belőle (a dopefish mai napig fel-feltűnik más játékokban is), és Tom Hall továbbra is erőltette volna a Keen-játékokat, el is készült egy harmadik trilógia terve. Csak hát közben megjelent a Wolfenstein 3D, és a sikere messze felülmúlta a Keen-szériáét, és teljesen új pályára állította az id Software-t. A többi már játéktörténelem. És egy kis fun fact a végére: a Hall szerinti hivatalos kánon szerint a kis Billy nagypapája volt a Wolfenstein 3D hőse, B.J. Blazkowicz, és Billy fia lesz majd az a katona, akit a Doomban csak doomguyként ismerhettünk meg.

Legközelebb 24 órán belül(!) jövünk új vendéges adással. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

 

Korábbi Checkpoint Mini adások a hatodik évadban:

 

Még korábbi adások:

 

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad.

A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.

 

Vendégszerepléseink:

 


A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:

halloffame_20201215.png

További támogatóink:

Kiss András, rozmy, kopeszku, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, AnnieC, Kurucz Ádám, Nagy Gyula, Lidérc, kfgyk kfgyk, Vasas Gergő, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, RZP, ricsi, abeddon, Koppn, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Tutu, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Larten, Ergoproxy83, Milo, Csviri, HaverDodi, ArcadeMacho, Gabesz Fótról, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, Vidra, kszicsillag, Bakonyi Gergő István, Markó Gábor, Seci, NPanyo, zsovez, Alien Mindbender, Csíkos János, Tofi, Tamás, KrApN3k, periklesz, Tök Inger, pec, Magunsz, Obertmotz, Rauminen és Fattykány.

(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)

11 komment

Címkék: retro podcast id software commander keen checkpoint mini

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr6516362228

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2020.12.29. 16:50:06

nagyon büszke voltam magamra, hogy a galaktikus abc tudatában szépen dekódolgattam a játékokban a feliratokat.
vorta-cola vagy shikadi soda?

Generic Jingle 2020.12.30. 16:10:39

Keen touch this.

Grath végre megérthetné, hogy akinek a Gianna volt az első, annak Mario örökre egy klón marad.

AarPoe 2020.12.31. 08:36:50

@Generic Jingle: Azért vedd figyelembe, hogy a klónt ismerte meg először... erről nem tehet :)

Generic Jingle 2020.12.31. 12:05:01

@AarPoe: De ha Grath a '80-as években ismerte volna meg Mariot, akkor biztosan sokan figyelmeztették volna, hogy ez csak egy klón, és a Gianna az igazi! ;-)

theveryguest 2020.12.31. 22:02:49

Hát, nekem ez kimaradt. Én a Rick Dangerous-t toltam sokáig.

tájbor1001110 2021.01.01. 20:59:38

@theveryguest: Mondjuk nekem a Rick Dangerous is. (:

Cooper911 2021.01.04. 22:03:03

Most kipróbáltam az első részt (Steamen akcióban 1.5 Eur volt a pack :D) és feltünt, hogy a sárga ajtóhoz sárha kulcs kellett, a piros ajtóhoz piros. Tiszta Doom :D

OFF
Nekem a Giana volt az első, sokáig azt sem tudtam mi az a Mario, de most már nagyon bírom. De pl a Giana felújytott része is tök jó.
Ugyanígy a Whacky Wheels volt az első cuki-gokartos játék de most már imádom a Mario Kart-ot is. A Whacky Wheelsből viszont nem lett jó a felújított verzió.

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2021.01.05. 20:30:18

Naturlecso és NAND kedvelik ezt a bejegyzést! :D
Én is amúgy, hiszem elég sokszor kértem anno, mint az közismert...
Rengetegszer toltuk a Keen-epizódokat a 90-es évek elején a számtek teremben.

Reactor 2021.01.10. 17:35:50

Örök favorit, mái napig nagyon szívesen előveszem a szériát. Lehet, hogy a PC nem kapott Máriót meg Castlevaniát, de volt helyette sok-sok más. Én valahogy mindig is jobban élveztem Billy Blaze kalandjait. Az ID ezzel a játékkal futott be, még mielőtt az FPS koncepció megjelent volna.
Gondok persze voltak ezzel a játékkal is, nevezetesen a 3. részével. Az utolsó előtti, fekete hegyes pályát a gyomrában a labirintussal lehetetlen volt a rendes kijáraton végigcsinálni egy rosszul rakott cseppkő miatt (nem lehetett átugrani, ha megpróbáltad, mindig meghaltál), csak a könnyebbik út volt járható. Ami igazán nagyot ütött, az a "Goodbye Galaxy!" trilógia volt, a "Keen 4" mái napig a kedvencem.
A Keen Dreams szerintem igenis része a sorozatnak, sokkal inkább, mint a botrányos Keen GBC...
Sajnálom hogy a 7-8-9. rész (The Universe is Toast) hivatalosan nem jelenhetett meg a Wolfenstein 3D miatt, viszont időközben készült folytatás az abbamaradt szériához, ha érdekel valakit:
Episode 7: The Keys of Krodacia
Episode 8: Dead in the Desert
Episode 9: Battle of the Brains

Érdemes végigjátszani őket - izgalmasak, kihívóak, és végre szét lehet rúgni Mortimer McMire szétrúgnivalóját is benne :D

Kit Fisto 2023.03.09. 19:41:00

Szerintem sokkal jobb lett volna ez a sorozat, ha nem kell benne ugrálni egy ugróbottal. Nekem ez a dolog nem tetszik benne. Keen maga is ugrálhatna, bot nélkül.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2023.03.10. 21:24:15

@Kit Fisto: a ctrl gombbal ugrik, a space-re előveszi a pogo stick-et, amivel automatikusan ugrál. ;)
süti beállítások módosítása