HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Mini #135: Elasto Mania

2020.08.19. 11:35 Stöki

cpmini_135.png Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)

Az Elasto Maniáról eredetileg nagy adást szerettem volna csinálni, de sajnos a játék alkotója, Rózsa Balázs elzárkózott attól, hogy podcastben szerepeljen. Egy Minit azért készítettünk az egyik legnehezebb magyar játékról, ami a 2000-es évek elején sokakat vitt munkakerülésre (többek között engem is). Ha kíváncsi vagy bővebben élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, szuperalapos retrós cikkekért pedig fáradj el a Retro.Landre.

Az Elasto Maniában az a remek, hogy néhány egyszerű szabállyal épít fel egy olyan játékot, amit aztán a pályatervezéssel lehet szórakoztató diadalmenetre vagy végtelenül nehéz reflexpróbára hangolni. Az elkövető tehát Rózsa Balázs, aki programozóként kb. 23-24 éves korában, 1997-ben készítette el a játék elődjét, az Action Supercrosst. Ebben már gyakorlatilag megvoltak az utód alapjai, de - mivel nem a játékfejlesztés volt Rózsa főállása - 2000-ig várni kellett arra, hogy a kicsiszolt, több pályával felszerelt Elasto Mania sharewareként megjelenjen.

Ha az engine fejlesztését nézzük, eléggé egyszemélyes projektről van szó, ezzel együtt Balázs egy csomó embernek köszönetet mondott több fórumon. Mindenekelőtt a testvérének, Rózsa Csabának, aki a pályák több mint a felét megtervezte. De kap kreditet Szabó Géza grafikus, az animációkért felelős Magyar Máté, technikai segítségnyújtásért Barczi Imre és Illyés Péter, meg egy rakás tesztelő. Sőt, még Gerényi Gábor is - az a GG, akinek a neve az elmúlt hetekben összefonódott az Index szétbarmolásával. Ő a midis közösség tagja volt húsz éve, és a hangminták többségét ő szolgáltatta a játékhoz.

Az említett egyszerű szabályok a következők: a játékos egy terepmotort irányít, a motor hozzáütődhet bármilyen pályaelemhez, a motorsra viszont vigyázni kell. Lehet gyorsítani, lassítani, felrántani vagy letolni a kormányt, szóközre meg megfordul a motor ellenkező irányba. A pályákon almák találhatók, ezeket kell összegyűjteni, majd eljutni a célt jelző virághoz. Ennyi. Ami mindezt megbolondítja - és a játék velejét adja -, az a nem feltétlenül élethűen, de a játékélményt tekintve remekül lemodellezett fizika. Motorunk a legkisebb érintésre is reagál, ha túlpörgetjük, akár szaltózik is, de ha érzékkel használjuk ki az irányításban rejlő lehetőségeket, lehet egykerekezni is, vagy akár az egyik kereket egy lapos, hosszú padlóelembe beakasztva fejjel lefelé motorozni. Erre a játékra különösen igaz, hogy gyakorlat teszi a mestert: ki kell tapasztalni minden kis trükkjét, már csak azért is, mert a későbbi pályákon szükség lesz mindenféle furmányra.

A játék nem sokat kopott húsz év alatt, éppen olyan szórakoztató, mint régen volt, és éppen az a hátránya is: túl nehéz ahhoz, hogy az ember csak úgy nekiüljön játszani vele, 8-10 pálya után már elkezd szívássá válni. Én anno az akkori munkahelyemen rengeteget játszottam vele, kiismertem, végigtoltam és addig játszottam, amíg már reális cél volt felkerülni magyar ranglistákra. Ma már ilyesmire nincs időm (és talán már reflexeim sem), kazuárkodásra viszont más játék alkalmasabbnak tűnik. Ezzel együtt ajánljuk ma is mindenkinek, aki szeretne párperces adagokban is játszható kihívást a gépén. Már csak azért is ajánljuk, mert idén Steamen is kijött a játék, 10 euróért elérhető, és nem elhanyagolható körülmény, hogy elképesztő lelkes pályaépítő közösség épült az Elasto Mania köré az elmúlt húsz évben. És persze ott vannak a speedrunnerek és egyéb mágusok, így például én soha a büdös életben nem fogok játszani:

Nemzeti büszkeség ez a játék, na. Pláne, ha a hatását nézzük, ugyanis sok más játék is megpróbált az Elasto Mania nyomdokaiba lépni. Mind közül a Trials sorozat a legbúcsúsabb, nyilván szebb kivitelezéssel, meg más kamerakezeléssel, de attól még a játékmenetében fel lehet fedezni Rózsa Balázs játékát.

Legközelebb egy héten belül jövünk egy júliusban felvett vendéges adással. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

 

Korábbi Checkpoint Mini adások a hatodik évadban:

 

Még korábbi adások:

 

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad.

A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.

 

Vendégszerepléseink:

 


A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:

halloffame_20200612.png

További támogatóink:

Kiss András, kopeszku, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, Kurucz Ádám, Nagy Gyula, Révész Péter, Lidérc, polish, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, RZP, ricsi, abeddon, Koppn, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Tutu, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, bigwhite, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Larten, Ergoproxy83, Milo, Csviri, HaverDodi, ArcadeMacho, Gabesz Fótról, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, Vidra, kszicsillag, Bakonyi Gergő István, Markó Gábor, bbandor, Seci, NPanyo, AnnieC, zsovez, Alien Mindbender, Csíkos János, Tofi, Tamás, Bencsik Gábor, periklesz és Tök Inger.

(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)

8 komment

Címkék: retro podcast magyar játékfejlesztők checkpoint mini

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr3916168830

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

cse' 2020.08.19. 13:21:33

Évek óta nem csináltam ilyet úgyhogy: első :D

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2020.08.19. 14:44:19

elosztómánia. a finnektől tudom, hogy a motorost kuski-nak kell mondani. náluk jobban elterjedt szerintem, mint itthon.

Keresztény szellemiségű luxuskurva 2020.08.20. 16:19:04

Én már csináltam, de azért: HARMADIK! :DDDDDD

scarabaeus 2020.08.20. 22:22:16

Ránéztem már az ELMÁs anyagokra a gépen, aztán ott egy 2001-ben lementett videó.
Megkerestem online: vimeo.com/19209329
(MUe: HA AZ ELMÁBAN...)

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2020.08.20. 22:28:34

@scarabaeus: Köszönöm az élményt, és ezt minden irónia nélkül írom.

DeFranco 2020.08.24. 19:47:23

@manson karcsi: pedig minden pálya végén kiírja, hogy "you failed to finish"

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2020.08.25. 06:13:55

@DeFranco: a skip level csak három pályáig ér, úgyhogy nem lehet minden pálya végén fail to finnish. ;)

Rihárdó · http://rihardo.uw.hu 2020.08.29. 21:46:36

Nem is tudtam, hogy a hardcore arcok ELMÁ-nak rövidítették, de akkor van összefüggés a mozaikszó és a gyűjtendő almák között (a török elma szó, vagy csak véletlen)
süti beállítások módosítása