HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Mini #126: Banshee

2020.03.09. 20:55 Stöki

cpmini_126.pngÜdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)

Kicsit döcögve frissül most a blog, mert éppen külföldre költözésben vagyok, de úgy hiszem, ez a legutóbbi másfél hetes volt a leghosszabb szünet, ezután már meglesz a heti frissülés (van sok előre felvett adás). A mostani Miniben egy régi amigás klasszikussal vesszük fel a fonalat, de ez olyan klasszikus, amit nem sokan ismernek, mert nem az elterjedt A500-as gépekre jelent meg. Ezzel együtt nem véletlenül emlegetik a legszebb Commodore-játékok között, erről most magunk is meggyőződtünk. Ha kíváncsi vagy élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval.

A Banshee olyan, mintha a Bitmap Brothers kitalálta volna, hogy készít egy shoot'em upot. Pedig a Core Designtől érkezett a játék, csak hát a grafikusok pont azt a pofás, fakó színes, steampunkos palettát használták, mint a Miniben már megénekelt Chaos Engine. És rögtön pontosítok: a Core Design igazából csak a kiadó volt, a játékot ugyanis két korábbi demoscener, Jacob Andersen (dizájn, grafika) és Søren Hannibal (dizájn, programozás) tervezte meg és készítette (bár bizonyára a finisben kaptak segítséget a Core-tól).

A csodálatos hangzású nevek nem érnek itt véget, meg kell említeni még Sven Svardensvartot is, valamint Blardax Maldreart. Utóbbi egy gonosz űrlény, aki le akarja igázni a steampunkba oltott, 1999-es évjáratú Földet, előbbi pedig a pilóta főhős, aki megakadályozza ezt a gaztettet. Szóval a sztori nem nagy eresztés, de épp elég egy kilencvenes évekbeli lövöldözős játékhoz, amilyenhez hasonló volt pár Amigán a Project X-től a Battle Sqadronig, de a Banshee az erős mezőnyből is kiemelkedik szépségével.

És itt jön képbe a platform, vagyis az, hogy a játék nem Amiga 500-ra, hanem az erősebb (de kevésbé elterjedt) Amiga 1200-ra jelent meg 1994-ben. Ez a vas lehetővé tette, hogy a Banshee grafikája elképesztő aprólékos legyen: néha egészen lenyűgöző mennyiségű pályaelem, lövedék, háttérdíszlet mozog, villan, robban a képernyőn, aztán óriási, több darabból és fázisból álló bossok jönnek, az pedig szinte hihetetlen, hogy az alkotók legelső játékában történik mindez. Cserében viszont Hannibalék a zenére nem fordítottak akkora figyelmet, mert... nos, az nincs. Csak fegyver- és robbanáshangok, amik azért rövid távon is monotonná válnak (de hát egy valamirevaló, kilencvenes évekbeli gémer ilyenkor lökte be a kétkazettás magnón az ...And Justice For Allt vagy a Chaos AD-t).

Szóval a Banshee szép, ma is szemet gyönyörködtet, és elismerő füttyöket vált ki, de nagyjából ez az egyetlen erőssége. A játékmenet ugyanis átlagos scrollozódós lövölde, és le sem tagadhatná, hogy az alapokat az 1942-től (és folytatásaitól) vette át. Repülsz, lősz, felveszed a tápokat (amiket lövésekkel alakíthatsz kicsit), kerülgeted az ellent, és ennyi. Illetve van kétjátékos mód is, ami anno nem feltétlenül volt magától értetődő még Amigán sem. Ja, és az is érdekes, hogy a nehézségi szint dinamikusan változik a játékos teljesítményétől függően (gyakorlatban viszont tökmindegy, mindenképp nehéz a játék). Azért ha értékeled a gyönyörű nagy pixeleket, érdemes ma is kipróbálni emulátorban.

Mivel a platform erősen kifutóban volt már, amikor a játék megjelent (1994-ben ugye becsődölt a Commodore), a Banshee inkább undergound siker lett, nagy pénzeket nem hozott, folytatása sem volt. CD32-re ugyan megjelent egy verziója, de gyakorlatilag a flopis változat, mert se zene, se mozgó intro nem került a játékba (vagyis a Core nem használta ki a formátumban rejlő lehetőségeket). A Banshee így megmaradt egy elfeledett gyöngyszemnek, ínyencek és retrosznobok állandó beszédtémájának, amiről elégedett csettintések kíséretében lehet beszélni - hát most mi is beszéltünk róla.

Legközelebb hét végén jövünk új vendéges adással, előre szólok, hogy súlyos lesz. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

Korábbi Checkpoint Mini adások a hatodik évadban:

 

Még korábbi adások:

 

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad.

A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.

 

Vendégszerepléseink:

 


A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:

halloffame_20200222.png

További támogatóink:

Kiss András, kopeszku, Kiss Balázs, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, Kurucz Ádám, csiko, Nagy Gyula, Gortva Gergely, Stang Szabolcs, Révész Péter, Szabó Ferenc, Lidérc, polish, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, RZP, ricsi, abeddon, Koppn, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, gilicze, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Tutu, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, bigwhite, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Larten, hadam89, Ergoproxy83, Milo, Csviri, HaverDodi, ArcadeMacho, Gabesz Fótról, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, Vidra, kszicsillag, Bakonyi Gergő István, Markó Gábor, Majdénmegmondom, bbandor, Seci, NPanyo.

(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)

11 komment

Címkék: retro podcast amiga checkpoint mini

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr615506484

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Flankerr 2020.03.09. 21:08:51

Ennek stílusnak az egyik őse a C64-n a Reach for The Sky, ha jól tévedek.

Generic Jingle 2020.03.09. 22:04:59

Hamarabb vágytam A1200-ra, mint bármilyen PC-re...

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2020.03.10. 06:15:58

hát a zene tényleg hiányzik. pedig a shmupokat az viszi el a hátán, lásd: tyrian, 1942, xenon2, raiden.

Generic Jingle 2020.03.10. 10:17:58

@manson karcsi: Anno nem tűnt fel ilyen erősen, de utólag érdekes, de mondhatjuk zavarónak is, hogy a legtöbb C64 és Amiga játékban a zene nem opcionális volt, hanem szólt, ha akartad, ha nem. Röviden: nekem nem feltétlenül hiányzik a játékból a zene.

killerbee 2020.03.10. 12:11:08

2 kedvenc demóm a két úriember közremüködésével (Hannibal=Sunjohn / Andersen=Slash):

youtu.be/aWvCnSEfaxk
youtu.be/5NPPPDCJ6R4

(van egy Gods remix is a kettesben. Fun fact, a demók zenésze csinálta a Clash of Clans zenéjét is a kesöbbiekben)

killerbee 2020.03.10. 13:04:50

ezt meg igy kidobta valahogy a demok utan a YT, szoval ezt csinalja manapsag Sören:

youtu.be/sN8pr2_tbWI

(a masik dan srac (Saxs) is Amiga scene related: a Hardwired c. legendas Amiga demo egyik codere)

Dukefazon 2020.03.10. 15:46:10

Jaj, hát már úgy hiányzott, hogy legyen új podcast epizód. Hetek óta alig van mit hallgatnom munkába menet vagy épp hazafelé.

Helyszíni zsemle 2020.03.11. 09:36:38

@manson karcsi: Pedig pont ugyan az a ket jatek. Csak a pc-s verzio mar modernebb kicsit jobb.

Grath 2020.03.11. 17:47:29

@Helyszíni zsemle: a két játéknak semmi köze sincs egymáshoz azontúl, hogy mindkettő vertikális shooter. Tök más a környezet, a tempó, a taktikák, a fejlődés, meg minden.

Szégyentelen önreklám: retro.land/raptor/
süti beállítások módosítása