Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)
A Bitmap Brothers játékait eléggé bírjuk (a Z-ről már volt is szó itt korábban), így valószínűleg elő fog fordulni még néhány a podcastben. Ezúttal a The Chaos Engine-t próbáltuk ki újra, sajnos külön-külön, pedig kooperatív módban valószínűleg nagyobb móka lett volna. Ha kíváncsi vagy élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad).
Kis emlékeztető a Bitmap Brothersről: 1987 óta létező brit fejlesztőcsapat, aminek kulcsfigurái Mike Montgomery, Eric Mathews és Steve Kelly voltak. (A cég elvileg ma is létezik, régi sikereiből éldegél szerényen.) Sajátos, kicsit fémes grafikájú, fakó színeket használó játékokkal szereztek maguknak hírnevet, általában baromi jó és baromi nehéz dolgokat műveltek (Speedball, Xenon, Cadaver, Gods, csak a teljesség igénye nélkül). Saját kiadójuk is volt, Renegade néven, amit 1991-ben alapítottak (nagyjából ekkor voltak a csúcson), és öt évig működött, amíg a Warner meg nem ette. Éppen a Chaos Engine 2 volt az utolsó Renegade-játék 1996-ban.
De most az első részről lesz szó, ami 1993-ban jött ki Amigára, és kis késéssel DOS-ra, SNES-re, Atari ST-re, Amiga CD32-re és Mega Drive-ra. Az alapítók közül Mathews és Montgomery is benne volt a fejlesztésben, a grafikus dizájn Dan Malone kezét dicséri, és érdemes még megemlíteni a legendás amigás zeneszerző, Richard Joseph nevét is - ő írt az Amiga-verzió taktusait (a főcímzene kivételével).
Műfaját tekintve a The Chaos Engine egy szokványos run-and-gun lövölde, viszont olyan pöpecre csiszolt játékmenettel, ami még ma is elég jól tud működni. A sztorival nem pöcsöltek sokat: a BB-s srácok olvasták A gépezet című steampunk regényt (William Gibsontól és Bruce Sterlingtől), és úgy gondolták, valami ilyesféle díszlet jó lesz nekik. A történet szerint a viktoriánus Angliába érkezik egy időutazó, és olyan tudást ad át egy bárónak, aki rögtön épít is egy mesterséges intelligenciát, Ez persze fellázad teremtője ellen, és mindenféle harcigépeket kezd gyártani, hogy leigázza a világot. Az angol birodalom (akkoriban fél világ ura) erre meglepőt lép: felfogad hat zsoldost, hogy hárítsák már el a világra leselkedő, mesterségesen intelligens fenyegetést. Jó, hát nem a sztoriért szerettük a BB játékait, de a steampunk környezetért azért én beírok egy pirospontot.
Szóval hat karakter közül lehet választani, és bár mind más fegyverekkel és spéci képességekkel bír, most újra játszva Grathtel az volt az élményünk, hogy gyakorlatban nem sokat különböznek egymástól. A hatosfogat leginkább egy cenzúra miatt volt érdekes: az egyik karakter, a Lelkész a SNES- és Mega Drive-verzióban Tudósra módosult (és eltűnt a karakter nyakából is a kolláré), mert nem fért bele a derék japánoknak, hogy egy pap áldás helyett halált osszon (az amerikai verzió pedig ezen túl Soldiers of Fortune címet kapott az eredeti helyett). Németországban pedig gyakorlatilag betiltották, nem tudtuk megfejteni, hogy miért.
Akárkit is választunk, menni kell és lőni 4*4 pályán 2D-ben. Láttunk már ilyesmit bőven - említhetném a Gauntletet, a Druidot vagy az Ikari Warriorst -, de a The Chaos Engine kiemelkedik a műfajban. Egyrészt a már említett kooperatív móddal - nagyon nagy móka egymást segítve irtani az őrült MI katonáit -, másrészt azért, mert mind a pályatervezés, mind az ellenfelek kitalálása példásan sikerült. Hiába egyszerű a játékmenet (legfeljebb csak pár kulcskeresés és elektromoskapu-aktiválás bonyolítja), az okosan megalkotott térképeknek és az eltérő taktikákat igénylő ellenfeleknek köszönhetően egyáltalán nem unalmas játékkal játszani, még ma sem. Viszont BB-játékhoz híven rohadt nehéz darab ez is, már csak azért is, mert a jelszórendszert eltolták a fejlesztők: minden pálya végére akartak jelszót tenni, de trehányságból csak minden világ (azaz minden negyedik pálya) végére sikerült...
A játék megjelenésekor tovább polírozta a Bitmap Brothers nevét, és természetesen folytatás is készült hozzá. A The Chaos Engine 2 viszont 1996-ban már nem durrant nagyot, és nem feltétlenül csak az akkorra már a gémervilágot leterítő akut fps-láz miatt. A koncepciója sem volt olyan szórakoztató, mint az első résznek: a kooperatív módot felváltotta egy osztott képernyős megoldás, ahol a két játékos egymással versengett, és ez inkább visszalépés volt. Ma is inkább az 1993-as eredetit ajánljuk vagy annak a 2013-ban kiadott remastered verzióját (Steamen 8 euró, GOG-on 9), azt viszont jó szívvel.
Legközelebb még a héten jövünk, hagyományos vendéges adással. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).
Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból pedig a teljes második évad.
A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod.
A harmadik évad korábbi Checkpoint Mini adásai:
- Checkpoint Mini #32: Cadillacs & Dinosaurs
- Checkpoint Mini #33: General Chaos
- Checkpoint Mini #34: Planescape: Torment
- Checkpoint Mini #35: Nitro Ball
- Checkpoint Mini #36: Oddworld: Abe's Oddysee
- Checkpoint Mini #37: TRON 2.0
- Checkpoint Mini #38: North & South
- Checkpoint Mini #39: Cannon Fodder
- Checkpoint Mini #40: Redneck Rampage
- Checkpoint Mini #41: No One Lives Forever
- Checkpoint Mini #42: LUFIS TAMADAS (Pooyan)
- Checkpoint Mini #43: The Lost Vikings
- Checkpoint Mini #44: Moonstone: A Hard Days Knight + TOPLISTA: A 10 legjobb véres játék
Ezek pedig vendégszerepléseink A hiányzó darab podcastben és a Fun With Geeks YouTube-csatornán, illetve Stöki évekkel ezelőtti vendégeskedése a Konnektor podcastben.
A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:
További támogatóink:
Kiss András, Molnár Zsolt, Hollósi Dániel, Stang Szabolcs, Barny, Mozoka, Nagy Gyula, Győri Ferenc, A Konnektor csapata, Kalázdi Tamás, Pató Lőrinc, Gortva Gergely, Zila, tomtech, jurgen_habermas, RZP, waces, crippler, Szauer Tibor, ricsi, abeddon, Valis142, Varga Bálint Bánk, SViktor, Balog Tamás, Koppn, csee, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, dabdam, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, gilicze, ezven, Bajka Zoltán, Szabó Zoltán, Rudymester, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Wraith, Huszti András, Invi, Coeris, Velicsek István Gusztáv, SzLacc, Tutu, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Müller Niki, Tresó Ottó, bigwhite, aboy, Sinus, bordiii
(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk.)
Utolsó kommentek