HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Mini #32 (és Kétheti Retro): Cadillacs and Dinosaurs

2017.01.22. 22:02 Stöki

cpmini_32.png Üdv minden régijáték-rajongónak, 2017-ben is itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogy fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak.

A év első Checkpoint Minijével játéktermi élményeinket elevenítjük fel, választott retrojátékunk ugyanis csak arcade gépekre jelent meg - ehhez képest elég ismert itthon is, de akinek kimaradt, emulátorban is bátran tehet egy próbát. Ez a játék a Cadillacs and Dinosaurs, ami átlagos verekedős játéknak tűnik, de valójában a műfaj egyik csúcsa, mert a Capcom minden tapasztalatát belesűrítette - ráadásul a játék környezete is elég szórakoztató, még ma is. Ha kíváncsi vagy arra, hogy tetszett nekünk ennyi idő után a játék, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad).

Gyerekkorában mindenkinél van egy időszak, amikor mindenféle szupermenő toposzt kutyul össze bármilyen kreatív módon - én például nindzsákra támadó birodalmi rohamosztagosokat rajzolgattam nyolcvankevésben. Úgy képzelem, hogy az amerikai Mark Schultz ilyen gyerekkori fantáziákat élt ki, amikor - amúgy már 32 évesen - megalkotta leghíresebb képregényét, a Xenozoic Talest. Az 1987-1996 között futó képregénysorozatban volt apokalipszis (ami után pár száz évre föld alatti bunkerbe menekülnek a túlélő emberek), dinoszauruszok (a felszínre visszamerészkedő emberek velük futnak össze), bivaly amerikai autók, fegyverek és pár jó csaj is. Olyan képregény, amit nem a tudományossága miatt lehet szeretni (az autók például dínószarral működnek), viszont szép rajzolt továbbélése volt a nyolcvan-száz évvel ezelőtti pulpoknak, kaland-ponyvaregényeknek.

1093823.jpgA Xenozoic Tales sikere nem volt túl jelentős "-man" végződésű konkurensei mellett, de üzletileg eléggé bejött ahhoz, hogy 1990-ben asztali szerepjáték jelenjen meg belőle Cadillacs & Dinosaurs címmel (ami valóban sokkal jobb név, mint a Xenozoic Tales), 1993-ban pedig egy (nem túl hosszú életű) rajzfilmsorozat. A tévésorozat előtt pár hónappal pedig, azt támogatva a Capcom begurította a játéktermekbe a Cadillacs & Dinosaurs arcade gépet, és ezzel fennállásának egyik legjobb beat 'em upját.

A Capcom 1989-ben adta ki a Final Fightot, aminek sikerén felbuzdulva őrült tempóban gyártotta a kicsit egy kaptafára készült verekedős játékokat. A beat 'em up-cunamihoz pár jó kis brandet berántott, volt például verekedős Capcom-játék a D&D franchise-hoz és a Punisher képregényhez, és valahogy így cimbizett össze a japán cég a Cadillacs & Dinosaursszal. Az 1993 áprilisában debütáló játék egyrészt azzal emelkedett ki a hasonszőrű bunyós marhaságok tömegéből, hogy nagyon kiforrott volt (a cég minden tapasztalatát beletette, amit a zsánerben összegyűjtött), másrészt azzal, hogy baromi jól állt neki a dínós-autós tematika.

Nehéz egy műfajából következően kicsit primitív beat 'em upról nagy szavakkal írni, és a fejlesztésről szinte semmilyen kulisszatitkot nem találni (japán cég belső fejlesztése a kilencvenes években - ezekről szinte sosincs infó, mert a japánok akkor tudatosan elhallgatták az alkotókat). Bennem leginkább az maradt meg, hogy a játék baromi változatos volt, és nemcsak grafikáját tekintve (sokféle ellenfél, dínó és pályaelem, szépen megrajzolva), hanem a játékmechanikájában is. A nyolc pálya mindegyikén akadt valamilyen korábban nem látott meglepetés (volt, amelyiken autóval kellett száguldani), az ellent felvehető fegyverekkel is lehetett irtani (és elég sok volt belőlük a kavicstól a dinamitig), sőt az ellenfeleket egymáshoz lehetett vagdosni, egy-két helyen pedig a pályákon lébecoló dínókkal is el lehetett végeztetni a piszkos munkát. Ráadásul egy pénzérmével elég messze el lehetett jutni, a játék sokkal elnézőbb volt a játékossal, mint a legtöbb beat 'em up (a YouTube-on persze van sebződés nélküli végigjátszás is).

És akkor még ott volt a bájosan bugyuta sztori; az emberek és dínók békés egymás mellett élését egy csapat orvvadász zavarja meg, akik elkezdenek dínókat rabolni. Főhőseink (négy karakter közül lehetett választani) felkerekednek, hogy kiderítsék, ki áll az egész mögött, és persze, hogy egy őrült tudóst találtak, aki Bond-gonoszhoz illő kísérleteket végez, amíg szét nem pofozzuk a fejét (mindhármat, mert egy ponton tudóskánk komoly mutáción megy át). A játék egyébként meglepően sokat emelt át a képregényből: a négy főhős, a főgonosz, egyes ellenfelek, de még hátterek is felismerhetők Schulz rajzaiban.

Szóval ezt a játékot nem lehetett nem szeretni, és én kisgyerekes vigyorral játszottam végig a legutóbbi Pixelconon is. 1994-ben volt egy másik Cadillacs & Dinosaurs játék is The Second Cataclysm alcímmel, ami Sega CD-re és pc-re jelent meg, de azt nem a Capcom csinálta, és egy elég szar rail shooter, szóval kerüljétek messzire. Az igazi C&D az arcade móka, de emulátorban is tök jól játszható (emulátor itt, a játék ROM-ja itt). Aki jobban elmélyedne a játék részleteiben, itt talál egy rajongói oldalt. (Egyébként meg sajnos nem valószínű, hogy valaha lesz megint C&D játék modern konzolon, mert a General Motors túl sok pénzt kérne a Cadillac szó használatáért.)

És ezzel elindult a 2017-es podcastözön, legközelebb két hét múlva lesz Mini egy másik játékról (konzolos, szintén a kilencvenes évek közepéről), de előtte még jövő héten érkezik az év első vendéges adása. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran, és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból pedig a teljes második évad.

A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod.

Vendégszerepléseink A hiányzó darab podcastben és a Fun With Geeks YouTube-csatornán.

13 komment

Címkék: retro közösség podcast arcade capcom checkpoint mini

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr6712144789

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zyrobs 2017.01.22. 22:42:20

Rengeteget toltuk a Balatoni játéktermekben régen! Meg a Punishert is (az szerintem jobb volt).

Aztán otthon a Segán a Street of Rage 2-t.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2017.01.23. 06:13:02

a punisher nekem is joban bejött, talán azért, mert az előbbi egy huszast kért, a cadillacs pedig kettővel ment.

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2017.01.23. 08:38:07

Tényleg, utólag visszagondolva valóban elég sokáig el lehetett benne jutni, egy 10 vagy 20 Ft-os érméért...

Kinek mi volt a kedvenc karaktere? Nekem kb. ott kezdődött, hogy "sűrűn-kicsiket" sebző karaktereket választom azóta is a legtöbb játékban. Ez emlékeim szerint egy csaj volt A C&D-ban, de sebaj... Ha mellé is ütöttem, hamar tudtam korrigálni.

A másik ilyen hasonlóan megbocsájtó játék a Robocop volt emlékeim szerint.

Everyl 2017.01.23. 09:08:07

A Barcraft 2-ben ott van, ingyen lehet vele játszani. :)

Mi amúgy még a nyugatinál a nagy játékteremben maxoltuk ki egy húszassal az Allien vs Predatort :)

Bambula 2017.01.23. 09:51:16

Nekem is tetszik a játék, nagyon vicces és szórakoztató :)

DeFranco 2017.01.23. 19:14:14

óóó... :) nagyon köszönöm a posztot. ez volt a játékos karrierem meghatározó címe, előtte csak véletlenszerűen és ritkán találkoztam számítógépes játékkal, akkor sem biztos, hogy oda is engedtek, ez viszont egy gombóc fagyi árán elérhető volt, és be is szippantott rendesen.

ennek folyománya lett az első saját számítógép (commodore) majd a pc

de a c&d marad az első szerelem

Zoolex (törölt) 2017.01.24. 15:06:46

Hát én ezzel 1993 késő-nyarán játszottam először a jászberényi Galéria söröző játéktermében, úgyhogy nem lehetett ez olyan nagy ritkaság az ország más tájékain sem. Akkoriban jellemzően nem a komplett gépet hozták be kabinetestől, hanem csak a belső elektronikát, amelyet beépítettek egy generic jamma-csatlakozós kasztniba. Egy másik ilyen élményem Hatvanban volt ugyancsak 93-94 körül. Külön matekra jártam egy magántanárhoz és útba esett egy kocsma, ahol pedig a "Knights Of The Round" volt kiállítva ugyancsak a Capcom-tól. Ez utóbbiról lett egy elég jól sikerült SNES port is, amely a gyűjteményem egyik ékessége (a SNES-re megjelent Capcom beat-em-up portokat maga a Capcom készítette). Összességében nagyon szeretem ezt a korszakot és ezt a stílust.

Valkyrie 2017.01.25. 09:43:05

Jómagam szintén majdhogynem a kezdetek óta ismerem ezt a cuccot, kicsit az előttem hozzászólót is megerősítve ezzel, Hatvanból!Azzal a megállapítással viszont végképp nem értek egyet hogy ez egy úgymond 20-as barát játék volt.Nagyon nem!Én egyetlen 20-sal sosem tudtam tovább jutni Slice-nál.Ő a 4.pálya főellenfele, az az irokéz frizurás, kissé Mad Max beütésű punk, aki egy hatalmas boomeranggal harcol, és állati szemét módon!Tőle kezdve ha megütsz egy főellenséget, az egyből átrepül a pálya másik végébe, jó messzire, gyakran ki a képernyőből is hogy ne látszon, de az életerő csíkjából alig megy le valami!Közben ugye az idő telik, és hogy ne nagyon tudd újra megközelíteni, a főgenyát segítő kis ellenfelek szinte ellepnek.Többek között ezért sem a fő-fő boss, Dr.Fessenden a legnagyobb kihívás a végén!Neki nincs plusz segítsége, és lassú is mint a tetű.Őt viszonylag könnyű egyedül is lerendezni.Morgan, a Tyrogok, és a Slisaurok, ők a legkeményebbek.Ha pedig tényleg 20-as barát játékot szeretnénk ebben a műfajban, akkor a Punishert említeném -ezt többször is végigvittem egyedül-, illetve talán a Vendettát (jó, ez talán nem egy 20-asos, de eggyel is sokáig el lehet jutni -majdnem a végéig- és a Congratulationhoz sem kell sokkal több).

Valkyrie 2017.01.25. 09:54:45

@Zoolex: Az a kocsma Hatvanban, ahol a Knights Of The Round-ot láttad, nem az egykori Jereván volt véletlenül a főúton?Ha igen, nem kocsma volt az igazából, hanem csak valami olyasmi szórakozóhely.Úgy értem, hogy annál sokkal "kultúráltabb" látogatói voltak, hogy csak piáljanak, balhé se volt soha.Volt viszont biliárd, flipper, és játékgép (amiben kb. úgy fél évente cserélgették a játékokat;amelyekre emlékszem:Double Dragon II.;Rastan Saga;Captain America and the Avengers;a már említett Knights Of The Round;és volt még valami Forma1-es, egy autós üldözős, és egy rendőrös, amiben drogosokat kellett letartóztatni, illetve kinyírni, de ezeknek már nem emlékszem a címére).

Zoolex (törölt) 2017.01.25. 11:00:36

@Valkyrie: Nem a főúton, hanem a Kisfaludy utcában volt, vagy talán még van is az a hely. Valóban nem is annyira kocsma, mint inkább billiárdszalon/játékterem. Nem tudom, régen nem jártam arra.

Valkyrie 2017.01.25. 12:16:42

@Zoolex: Azt a helyet is ismerem amiről te írsz (az valóban kocsma, az is volt a neve hogy Péter kocsmája), de én egy másikra gondoltam.Viszont így az derült ki, hogy annak idején egyszerre két helyen is volt Hatvanban Knights Of The Round!:D

Solo captain 2017.02.05. 15:53:49

Eltelt több mint 20 év a Nyugati Westend udvar játékterme óta, és még mindig játszom néha a teblettemen ezzel a játékkal. Viszont azt nem tudtam hogy Jack és Hannah túléli a a barlang omlást (a vége címet kiszoktam nyomni). Mik vannak?? Tök jó.
süti beállítások módosítása