Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogy fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak.
A mostani játékot sokan kértétek már mindenféle formában, és én is szép emlékeket őrzök róla: a Redneck Rampage. Jó kis suttyó fps sok olyan poénnal, ami húsz éve még ült, de ezek szokták nehezen kiállni az idő próbáját. Hát voltak is vele problémáink rendesen, már csak technikai oldalról is. Ha kíváncsi vagy arra, hogy Grathnek és nekem mennyire jött be a játék, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad).
A Redneck Rampage fejlesztője a Xantrix Entertainment, amit később Grey Matterként ismerhetett meg a gémervilág. Az 1994-ben Los Angelesben alapított cég a jelentéktelen két Cyberia (figyelem, nem Syberia!) után dobták piacra a Redneck Rampage-et és folytatásait, aztán jött egy Quake II-küldetéslemez, majd a Kingpin, ami elhozta a cég névváltoztatását. Az erőszakos fps (hát mert milyen legyen egy fps) pont a leghíresebb iskolai lövöldözés, a Columbine-balhé idején jelent meg, és rögtön elővették a politikusok, mint akkoriban több fps-t. A Xantrix neve pedig annyit pörgött a híradásokban, hogy kezdett nagyon rosszul csengeni, ezért az alapítók nevet változtattak. Grey Matterként aztán kiadták még a 2001-es Return to Castle Wolfensteint, aztán megvette őket az Activision, és egy Call of Duty-kiegészítő után begyúrta őket a Treyarchba.
Na, de Redneck Rampage. Az egyik alapító, Drew Markham és egy dizájner, Barry Dempsey álmodta meg ezt a lövöldözős játékot, amit a Build engine mellett a tahóság hajt. A Buildről ugye volt már többször szó, a Duke Nukem 3D motorja, amit egyebek közt a Bloodhoz is használtak - hát a Redneck Rampage-hez is licencelték. A tahóság meg egy perc játék után nyilvánvaló lesz, de akár a címből is rá lehet jönni. A redneck ugyanis a buta, korlátolt, és általában déli államban élő fehér ember gúnyneve (a szó eredete több mint száz évre nyúlik vissza, a napon kalapban, felöltözve dolgozó napszámosoknak csak a nyakuk égett le, innen a kifejezés).
Szóval adott egy fps, amiben a white trash jeles képviselőivel kell zúznunk, és ehhez passzol minden. A sztori például az, hogy egy Hickston nevű fiktív arkansas-i városban idegen lények elrabolják a főhős testvérpár, Leonard és Bubba kedvenc malacát - erre Leonard felkerekedik, hogy visszaszerezze a disznót, de ehhez át kell verekednie magát egy csomó klónon, akiket a derék hickstoni szomszédokból gyártottak az alienek. A fegyverek, a gyógyító kaják és alkoholos italok mind passzolnak ehhez a miliőhöz - nem is beszélve a zenéről. Ha valami tökéletesen átvészelte a játék 1997-es megjelenése óta eltelt húsz évet, az a zene. Őrült jó psychobilly (kb. rockabilly + punk) zúzások, a környezethez nagyon illő szövegekkel. Hallgatni is csúcs, játék mellé pedig pláne az.
Csak kár, hogy a játék nem működik már annyira, mint régen. Ami azért érdekes, mert a szintén buildes Blooddal nagyon jól elszórakoztunk, de a Redneck Rampage valahogy darabosabb, nehézkesebb élmény - mintha rosszul optimalizálva tették volna a Buildet a játék alá. Ráadásul a pályadizájn ma már feltűnően rossz, és az is visszaüt, hogy az alkoholos italoktól be lehet rúgni. Ez jó ötletnek tűnhetett anno, de mivel sokszor piáktól gyógyulunk, kénytelenek vagyunk bevállalni a részegséget, ami kihat az irányításra is, és csak nagyon sokára múlik el a hatása. Ez pedig bosszantóvá és/vagy szaggatottá teszi a játékmenetet. Egyébként a gyógyító kajákat (pl. sült disznóbőrke) is túl lehet tolni - ekkor Leonard nagyokat szellent, és ezzel elárulja magát, ha éppen hátulról közelít meg egy ellenfelet (ami nem túl gyakori élethelyzet a Redneck Rampage-ben).
Persze húsz éve még elnézőbbek voltunk mindezzel, így a játék elég sikeres lett ahhoz, hogy mindenféle kiegészítőket szüljön. Először a The Cuss Pack jött, az egyik első dlc, ami 1 dollárért csúnyább beszédet tett a játékba. Aztán 1998-ban jött a Redneck Rampage: Suckin' Grits on Route 66, egy 14 pályás kiegészítő lényegi változtatások nélkül, csak új pályákkal (nem a Xantrix csinálta, hanem a Sunstorm Interactive), majd ezután a folytatás, a Redneck Rampage Rides Again. Ezt nem véletlenül nem nevezték második résznek, mert ez is inkább egy combosabb küldetéscsomagra emlékeztet, bár ebben már voltak új ellenfelek, sőt járművek is. A sorozat legbizarrabb része pedig kétségtelenül a Redneck Deer Huntin', amivel az alkotók a kilencvenes évek végén valamiért nagyon népszerűvé vált vadászszimulátor-hullámot lovagolták meg. Értitek. Egy vadra lesős, alig erőszakos játék, egy hentelésre tervezett motorral. Olyan is lett.
Aki kipróbálná a játékot, a GOG-on megtalálja 6 dollárért, a Steamen 10 euróért. Legközelebb két hét múlva lesz Checkpoint Mini, jövő héten pedig érkezik egy újabb vendég, reményeink szerint egy egykori magyar fejlesztőcsapat veteránja. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).
Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból pedig a teljes második évad.
A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod.
A harmadik évad korábbi Checkpoint Mini adásai:
- Checkpoint Mini #32: Cadillacs & Dinosaurs
- Checkpoint Mini #33: General Chaos
- Checkpoint Mini #34: Planescape: Torment
- Checkpoint Mini #35: Nitro Ball
- Checkpoint Mini #36: Oddworld: Abe's Oddysee
- Checkpoint Mini #37: TRON 2.0
- Checkpoint Mini #38: North & South
- Checkpoint Mini #39: Cannon Fodder
Ezek pedig vendégszerepléseink A hiányzó darab podcastben és a Fun With Geeks YouTube-csatornán.
Utolsó kommentek