Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogy fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak.
A mostani játékot kivételesen nem ti választottátok, hanem én, mert egy Gog-leárazáson belefutottam a Tron 2.0-ba, és meglepetésszerűen végigjátszottam, ezután pedig követeltem Grathtől, hogy csináljunk róla adást. Mondhatni, Tron-követelő voltam, szóval most rátok mérünk egy Tron-csapást. A cucc 2003-as fps, ami már megjelenésekor avítt volt játéktechnikailag, én mégis nagyon szerettem, és most is sok kellemes emlék visszajött. Ha kíváncsi vagy erre részletesen, illetve arra, hogy Grathnek mennyire jött be a játék, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad).
A játékot a Monolith fejlesztette, amiről beszéltünk már, amikor a Bloodot veséztük ki, ezért most csak röviden: 1994-ben alapított amerikai stúdió, egyik kulcsembere az azóta gémercelebbé előlépett Jace Hall volt, a LithTEch motorral próbáltak egész vállalható fps-eket összehozni, aztán 2004 környékén a Warner megvette őket, azóta a F.E.A.R.-eket és a Condemnedeket köszönhettük nekik, illetve 2014-ben a Middle-earth: Shadow of Mordort, aminek idén jön is a folytatása, a Middle-earth: Shadow of War.
A Tront valószínűleg ennyire sem kell bemutatni egy videojátékos blogon, de ha esetleg valaki nem tudná, ez egy 1982-es sci-fi mese, ami nagyrészt egy számítógépes rendszerben játszódik, amiben az egyes programokat emberek személyesítik meg - sőt, hús-vért embereket is be lehet "digitalizálni" a számítógépbe. Mondom, hogy mese. Viszont a Tron a maga korában, a C64-es megjelenésének évében korszakalkotó cgi-t villantott (lásd a lenti videót), de ezzel együtt sem tudott olyan közönségsiker lenni, amilyennek a Disney szerette volna, ezért inkább karriertemető lett mind a rendezőnek, mind a színészeknek (kivéve a főszereplő Jeff Bridgest).
A 21 évvel a film után megjelent Tron 2.0 részben kapcsolódik a filmhez, illetve a sztorija is elég hasonló. A filmbéli számtech nagyvállalatot, az ENCOM-ot megvette egy még nagyobb, az fCon, ami rögtön el is kezdett mindenféle gyanús üzelmeket. Például elrabolta az ENCOM vezető tudósát, a filmben megismert Alan Bradley-t. Bradley egy Ma3a nevű MI-vel dolgozott, a jó program pedig annyira aggódik a gazdiért, hogy bedigitalizálja a rendszerbe Alan fiát, Jetet. Ő a játék főhőse, akinek szó szerint a rendszerbe beépülve kell kiderítenie, miben mesterkedik az fCon, és persze kicsit újraparticionálni a cégvezetőséget. A sok Tron-utalás része, hogy Alan Bradley hangját ugyanaz a Bruce Boxleitner szólaltatja meg, aki a filmben játszotta őt, Ma3a hangja pedig a filmben Lorit alakító Cindy Morgan (és van egy Mercury nevű, elég nőies program, aki segíti Jetet, őt az első X-Men-filmek Mystique-je, Rebecca Romijn szinkronizálja).
Egyrészt le kell szögezni, hogy a Tron 2.0 az fps-ek akkori fejlődését tekintve eléggé butácska volt: két évvel a Halo után még mindig azokat az alapokat erőltette, amiket a Doom lerakott (szinte lineáris pálya, könnyen kiismerhető ellenfelek, stb). Másrészt viszont a dizájnja olyan jó volt, és a számítógépes tematikát olyan sok ponton kötötték bele jól, hogy az megmentette a programot a középszertől. A LithTech Jupiter nevű generációja ebben a játékban jól teljesített; ugye a Tronból kiindulva sok fancy textúrára nem lehet számítani, effektekre annál inkább, a végeredmény pedig egy kellemes, letisztult látványvilág. Ebben mászkál Jet, aki mindenféle hozzáféréseket (gyakorlatilag kulcsok) és update-eket tölthet le megfelelő helyeken. A pályák szervereken játszódnak, az update-eket minden szerveren újra kell konfigurálni egy folyamatosan változó méretű és formájú tárgylistában, ami jó kis rpg-s mellékízt ad a játéknak. Az update-ek mindenféle pluszokat adnak a fegyverektől a páncélokon át a nagyobb ugrásig, de letölthetünk emaileket és videókat is, amikből a sztori bontakozik ki. Minden letöltés energiába kerül, de a fegyverek is energiát zabálnak (kivéve az alapfegyver diszkoszt), ami néha nehéz dilemmák elé állít. A számítógép belseje pedig mindig okoz meglepetéseket, akár egy fenyegető tűzfal képében, akár egy mindent elpusztító, könyörtelenül közeledő formatálás formájában, ami elől el kell szaladni. De említhetném a rengeteg szójátékot, például azt, hogy a programok egy-egy nehéz rutin után a Progress Bar nevű kocsmában lazítanak.
Én imádom az első Tron-filmet, akármennyire is nem öregedett szépen, és kis túlzással azt is lehet mondani, hogy ez volt a Commodore-generáció Mátrixa. Szóval én a Tron 2.0-val is elnéző voltam, rohadtul élveztem 14 év után megint végigjátszani (egérrel-billentyűzettel, as god intended), és még a filmben látott fénymotorversenyekkel is megbarátkoztam (ilyenek is vannak, és érezhetően nem a játék fő erősségei). Ajánlom tehát mindenkinek, aki hozzám hasonlóan szép emlékeket őriz az eredetiről. De csak a pc-s verziót, illetve talán még az első Xbox-ra megjelent, kicsit bővebb változat (Tron 2.0: Killer App) is fogyasztható. Volt belőle amúgy Game Boy Advance-játék is (nyilván nem fps), sőt egy Gizmondo-átirat is készült volna, de azt lelőtték. Ahogy a tervezett folytatást is - sajnos a játék nem fogyott elég jól, ennyiben is hű maradt a nagy elődhöz.
Aki kipróbálná ma a játékot, 10 euró körül megkapja Steamen is, Gogon is, de ennyit azért talán nem ér, ha viszont féláron látjátok valami akcióban, bátran csapjatok le rá. Legközelebb két hét múlva lesz Checkpoint Mini egy akció-stratégia hibridről, de előtte még jövő héten érkezik az év hatodik vendéges adása. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).
Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból pedig a teljes második évad.
A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod.
A harmadik évad korábbi Checkpoint Mini adásai:
- Checkpoint Mini #32: Cadillacs & Dinosaurs
- Checkpoint Mini #33: General Chaos
- Checkpoint Mini #34: Planescape: Torment
- Checkpoint Mini #35: Nitro Ball
- Checkpoint Mini #36: Oddworld: Abe's Oddysee
Ezek pedig vendégszerepléseink A hiányzó darab podcastben és a Fun With Geeks YouTube-csatornán.
Utolsó kommentek