HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Mini #37 (és Kétheti Retro): TRON 2.0

2017.04.01. 22:36 Stöki

 

cpmini_37.png Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogy fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak.

A mostani játékot kivételesen nem ti választottátok, hanem én, mert egy Gog-leárazáson belefutottam a Tron 2.0-ba, és meglepetésszerűen végigjátszottam, ezután pedig követeltem Grathtől, hogy csináljunk róla adást. Mondhatni, Tron-követelő voltam, szóval most rátok mérünk egy Tron-csapást. A cucc 2003-as fps, ami már megjelenésekor avítt volt játéktechnikailag, én mégis nagyon szerettem, és most is sok kellemes emlék visszajött. Ha kíváncsi vagy erre részletesen, illetve arra, hogy Grathnek mennyire jött be a játék, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad).

A játékot a Monolith fejlesztette, amiről beszéltünk már, amikor a Bloodot veséztük ki, ezért most csak röviden: 1994-ben alapított amerikai stúdió, egyik kulcsembere az azóta gémercelebbé előlépett Jace Hall volt, a LithTEch motorral próbáltak egész vállalható fps-eket összehozni, aztán 2004 környékén a Warner megvette őket, azóta a F.E.A.R.-eket és a Condemnedeket köszönhettük nekik, illetve 2014-ben a Middle-earth: Shadow of Mordort, aminek idén jön is a folytatása, a Middle-earth: Shadow of War.

A Tront valószínűleg ennyire sem kell bemutatni egy videojátékos blogon, de ha esetleg valaki nem tudná, ez egy 1982-es sci-fi mese, ami nagyrészt egy számítógépes rendszerben játszódik, amiben az egyes programokat emberek személyesítik meg - sőt, hús-vért embereket is be lehet "digitalizálni" a számítógépbe. Mondom, hogy mese. Viszont a Tron a maga korában, a C64-es megjelenésének évében korszakalkotó cgi-t villantott (lásd a lenti videót), de ezzel együtt sem tudott olyan közönségsiker lenni, amilyennek a Disney szerette volna, ezért inkább karriertemető lett mind a rendezőnek, mind a színészeknek (kivéve a főszereplő Jeff Bridgest).

A 21 évvel a film után megjelent Tron 2.0 részben kapcsolódik a filmhez, illetve a sztorija is elég hasonló. A filmbéli számtech nagyvállalatot, az ENCOM-ot megvette egy még nagyobb, az fCon, ami rögtön el is kezdett mindenféle gyanús üzelmeket. Például elrabolta az ENCOM vezető tudósát, a filmben megismert Alan Bradley-t. Bradley egy Ma3a nevű MI-vel dolgozott, a jó program pedig annyira aggódik a gazdiért, hogy bedigitalizálja a rendszerbe Alan fiát, Jetet. Ő a játék főhőse, akinek szó szerint a rendszerbe beépülve kell kiderítenie, miben mesterkedik az fCon, és persze kicsit újraparticionálni a cégvezetőséget. A sok Tron-utalás része, hogy Alan Bradley hangját ugyanaz a Bruce Boxleitner szólaltatja meg, aki a filmben játszotta őt, Ma3a hangja pedig a filmben Lorit alakító Cindy Morgan (és van egy Mercury nevű, elég nőies program, aki segíti Jetet, őt az első X-Men-filmek Mystique-je, Rebecca Romijn szinkronizálja).

Egyrészt le kell szögezni, hogy a Tron 2.0 az fps-ek akkori fejlődését tekintve eléggé butácska volt: két évvel a Halo után még mindig azokat az alapokat erőltette, amiket a Doom lerakott (szinte lineáris pálya, könnyen kiismerhető ellenfelek, stb). Másrészt viszont a dizájnja olyan jó volt, és a számítógépes tematikát olyan sok ponton kötötték bele jól, hogy az megmentette a programot a középszertől. A LithTech Jupiter nevű generációja ebben a játékban jól teljesített; ugye a Tronból kiindulva sok fancy textúrára nem lehet számítani, effektekre annál inkább, a végeredmény pedig egy kellemes, letisztult látványvilág. Ebben mászkál Jet, aki mindenféle hozzáféréseket (gyakorlatilag kulcsok) és update-eket tölthet le megfelelő helyeken. A pályák szervereken játszódnak, az update-eket minden szerveren újra kell konfigurálni egy folyamatosan változó méretű és formájú tárgylistában, ami jó kis rpg-s mellékízt ad a játéknak. Az update-ek mindenféle pluszokat adnak a fegyverektől a páncélokon át a nagyobb ugrásig, de letölthetünk emaileket és videókat is, amikből a sztori bontakozik ki. Minden letöltés energiába kerül, de a fegyverek is energiát zabálnak (kivéve az alapfegyver diszkoszt), ami néha nehéz dilemmák elé állít. A számítógép belseje pedig mindig okoz meglepetéseket, akár egy fenyegető tűzfal képében, akár egy mindent elpusztító, könyörtelenül közeledő formatálás formájában, ami elől el kell szaladni. De említhetném a rengeteg szójátékot, például azt, hogy a programok egy-egy nehéz rutin után a Progress Bar nevű kocsmában lazítanak.

Én imádom az első Tron-filmet, akármennyire is nem öregedett szépen, és kis túlzással azt is lehet mondani, hogy ez volt a Commodore-generáció Mátrixa. Szóval én a Tron 2.0-val is elnéző voltam, rohadtul élveztem 14 év után megint végigjátszani (egérrel-billentyűzettel, as god intended), és még a filmben látott fénymotorversenyekkel is megbarátkoztam (ilyenek is vannak, és érezhetően nem a játék fő erősségei). Ajánlom tehát mindenkinek, aki hozzám hasonlóan szép emlékeket őriz az eredetiről. De csak a pc-s verziót, illetve talán még az első Xbox-ra megjelent, kicsit bővebb változat (Tron 2.0: Killer App) is fogyasztható. Volt belőle amúgy Game Boy Advance-játék is (nyilván nem fps), sőt egy Gizmondo-átirat is készült volna, de azt lelőtték. Ahogy a tervezett folytatást is - sajnos a játék nem fogyott elég jól, ennyiben is hű maradt a nagy elődhöz.

Aki kipróbálná ma a játékot, 10 euró körül megkapja Steamen is, Gogon is, de ennyit azért talán nem ér, ha viszont féláron látjátok valami akcióban, bátran csapjatok le rá. Legközelebb két hét múlva lesz Checkpoint Mini egy akció-stratégia hibridről, de előtte még jövő héten érkezik az év hatodik vendéges adása. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból pedig a teljes második évad.

A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod.

 

A harmadik évad korábbi Checkpoint Mini adásai:

Ezek pedig vendégszerepléseink A hiányzó darab podcastben és a Fun With Geeks YouTube-csatornán.

15 komment

Címkék: retro közösség podcast fps monolith checkpoint mini

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr6512392863

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

utax 2017.04.01. 23:41:04

Mennyire imádtam! Bármikor újrajátszanám, nagyon elkapott a hangulata.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2017.04.02. 07:58:20

kicsit off, de ha valaki tud a tron filmből olyan szinkronos változatot, ahol a light cycles-t nem könnyű motorosoknak, hanem fénycikliknek mondják, ne habozzon.

volt alkalmam újranézni az új szinkronost, de amikor meghallottam a könnyű motorosokat, bebasztam a sarokba a dvd-t.

stöki! képzeld, van új tron film is, olivia cockburn-el, és cgi tökivel. dulva.

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2017.04.02. 08:11:41

@manson karcsi: Tudom, anno én húztam le a vérbe az Indexen :)

Flankerr 2017.04.02. 18:17:28

@Stöki: pedig ANNYIRA nem volt rossz :)

Bérgyilkos Bohóc 2017.04.02. 18:54:35

Tudom, hogy az idő mindent megszépít, de a Tron film "korszakalkotó" CGI-je a maga idején is gagyi volt. Nem technikailag, azaz nem azt mondom, hogy lehetett volna jobbat csinálni, de már gyerekfejjel is érzékeltük, ahogy a látványvilág kissé disszonáns érzéseket váltott ki, hiába edződtünk Commodore-on. Jó, tegyük hozzá, hogy a későbbi, 88-as magyar bemutatóról beszélek, és lehet, hogy sokat számított az a +6 év a megítélésben. Amúgy magát a játékot én is nagyon élveztem.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2017.04.02. 23:10:24

@Bérgyilkos Bohóc: "lehet, hogy sokat számított az a +6 év a megítélésben"

Lehet? :-D Ma rendszeresen elavultnak mondanak egy két éves számítógépet azért, mert az időközben kiagyalt újabb gépterheléseket nem veszi olyan könnyen, mint a direkt ehhez gyártott új gép. És a játékok szinte másban sem tudnak egymással vetélkedni, mint hogy melyik milyen felbontáson hány fps-t képes produkálni. (Jó lenne ezt az "fps"-kavarást valahogy tisztázni.) A 80-as években még felfelé ívelt a számítástechnika, hat év a C64 és az EGA kártyás, 12 MHz-es PC közötti különbségként fogható fel.

zevilaga 2017.04.04. 21:33:54

Szia Stöki!
Néhány hónapja hallgatom a CP-t, és persze az 1. résszel kezdtem. Mára már nagy rajongó vagyok, és az első két CP évad kétszeri meghallgatása után nemrég belevágtam a CP Minikbe. A 23.-nál járok, amiben sokadszorra vetitek fel az értékelési rendszeretek (renceretek?) kérdését. Nemtom él-e még Grath "folyamatos fejlesztési" felhívása, de beneveznék. A négy kategóriám egyszerű, kicsiszolt és egyértelmű:

1 CP IIIIIGEEEEN!
2 CP Hát igen
3 CP Nemigen
4 CP Neeeeeem

Nyomassátok, nagyon élvezem a hülye szóvicceket (bár sok magas labdát kihagysz).
Még annyit, hogy a CP Minik főcímzenéje vállalhatatlanul szar. Monnyonle!

mbm 2017.04.05. 00:23:56

Stöki, nem tudom hogy vártok-e még ötleteket, de ha igen, szerintem a régieskedő játékok megérnének egy külön adást.

Bobby Newmark 2017.04.11. 12:35:58

@Androsz: Ami mondjuk még nettó visszalépés volt, az EGA meg a PC speaker a C64 színeihez és SID chipjéhez képest, hiába a nagyobb kraft a processzorban... Nem tudom egyébként, hogy a CGA és az EGA színeit miért egy színvak válogatta össze, de szándékosan is nehéz lenne sokkal visszataszítóbb palettát összeválogatni.

Mi a kavarás az fpssel?

Bobby Newmark 2017.04.11. 12:36:38

Egyébként az nemtom lett-e említve, de a Tron filmnek nagyon minimál része CGI. Az élőszereplősek nem azok, azt kézzel kockánként színezték.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2017.04.11. 19:55:26

@Bobby Newmark: No igen, az a PC, ami a C64 idejében elérhető lehetett, felhasználói szemmel a C64-hez képest igen gyatra masina volt. Az erőforrások nagyobbak, a multimédiás lehetőségek rosszabbak. Ha a C64-hez sikerült volna azt a merevlemezt rendesen és idejében összetákolni, akkor talán máshogy alakul a CBM sorsa, az Amiga is ütős lehetett volna, és a PC-k is késtek volna a hódítással.

Hát bizony a CGA két kevert színe valami őrült ötlete lehetett. Vagy talán a nyomdai négyszínnyomás járhatott az eszében. Amikor először láttam, tévedésnek gondoltam.

Az EGA felbontása azért eléggé imponáló volt akkor. A Sim City animációit láttam rajta először, ami első találkozásnak igen emlékezetes volt. A színei nem voltak olyan rosszak, szerintem nagyjából megegyezhettek a C64 palettájával. De jó kis masina volt az... Pedig amikor először láttam, kissé csalódott voltam, mert lassabb volt annál a pipec interpreterrel felszerelt ABC80-nál, amit előtte nyúzni volt szerencsém. Eléggé összedobált rendszer volt végső soron, hiszen portokkal, megszakításokkal kellett vezérelni, de a képességeit végül eszméletlen játékokig sikerült kitolni. Ha belegondolok, hogy azóta a processzorok sebessége nettó 3000-szeres, és mennyit várunk a Windows alatt egy nyamvadt szövegszerkesztő elindulásáért, elfacsarodik a szívem az elpocsékolt harminc évért.

Az FPS a frames per second, first person shooting, meg nem is tudom, mi lehet még. (Az angol Wikipedia felsorol még vagy harminc sosem hallott jelentést.) "a LithTEch motorral próbáltak egész vállalható fps-eket összehozni" Igazából itt én töprengtem egy adagot, hogy Stöki melyik értelmezésre is gondolt. Nem az ő hibája, az író mindig nehezen veszi észre, hogy az olvasó másra is gondolhat. :-)

GépBalta 2017.04.11. 20:27:42

@Bobby Newmark: Épp a minap láttam egy videót ahol kifejtik, hogy miért volt így. A CGA kártyáknak RGBi és composite kimenete volt. A hülye színek RGBi-ben voltak, viszont abban a módban éles volt a kép ezért munkára az volt az alkalmasabb. Composite-al viszont TV-re lehetett kötni és úgy normálisak voltak a színek, viszont a szövegek nehezebben voltak olvashatóak.
Itt a videó: www.youtube.com/watch?v=niKblgZupOc
Egyébként pedig wikipedián is elég bőven írnak a témáról. Sajnos nekem saját tapasztalatom nincs, mert én csak sokkal később láttam számítógépet és annak is csak kétszínű fekete-zöld monitora volt.

Cart · http://www.retrogeek.hu 2017.04.13. 07:25:48

Hú, ebbe volt, amikor menekülni kellett, mert formázták a winyót?

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2017.04.14. 03:16:15

@Bérgyilkos Bohóc: totál egyetértek, nem is értem ezt hogy gondolhatták komolyan, az összes korabeli kritika ütötte, épp azért bukott meg, mert a Star Wars trükkjei röhögve elhomályosították

@Cart: igen ebben volt - az se vicces volt szerintem, sokkal inkább adrenalinpumpáló, és nagyon jól eltalált, meg a proci túlhúzása is tök jó ötlet volt - imádom ezt a játékot, legalább ötször kitoltam

Cart · http://www.retrogeek.hu 2017.04.15. 14:33:30

@scal: Jaja, az öreg számítógépre/rendszetbe kellett menni, és átállítani a procikat... Fú, lehet ideje egy újbóli végigjátszásnak, nagyon ott volt a játék.
süti beállítások módosítása