HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Mini #36 (és Kétheti Retro): Az Oddworld-játékok

2017.03.19. 22:00 Stöki

cpmini_36.png Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogy fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak.

Egészen hihetetlen, de a blog története során nemigen esett még szó az Oddworld sorozatról. Most pótoltuk ezt a súlyos mulasztást, már csak azért is, mert többen is kértétek, hogy ez a széria legyen a podcastben. Persze főleg a legelső játékról, az Abe's Oddysee-ről beszéltünk, de azért maradt egy kis idő a többire is. Ha kíváncsi vagy arra, hogy tetszett nekünk ennyi idő után a játék, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad).

Az Oddworld-játékok készítője az Oddworld Inhabitants, ami nevével már jelzi, hogy ez az amerikai stúdió bizony kifejezetten azért alakult 1994-ben, hogy az Oddworld-univerzumhoz gyártson játékokat. A két alapító, Sherry McKenna és Lorne Lanning más iparágakból jött cgi-veterán volt, akik aztán beleszerettek a videojáték-készítésbe. Ez aránylag zökkenőmentesen ment 2005-ig, akkor azonban a cég úgy döntött, hogy inkább animációs filmekkel próbálkozik, de ezen a téren a 2008-as válság miatt nem nagyon tudott előrelépni, ezért a 2010-es években visszatért a videojátékokhoz, miután összehaverkodott a Just Add Water nevű indie csapattal (akinek jelenleg az a dolga, hogy az új konzolokra portolgassa a régi Oddworld-sikereket).

abe.png

De térjünk vissza a kilencvenes évekbe. Aki nem ismerné Oddworld világát: ez egy távoli bolygó, egy furcsa és kicsit nyomasztó világ elég sajátosan kinéző lényekkel. Ezek közül az Abe's Oddysee a mudokonokat emelte ki, akik szopóágon vannak, mert rabszolgaként sínylődnek a rohadék glukkonok alatt. A glukkonok mindenféle fmcg-termékeket gyártanak a bolygó alsóbbrendű fajaiból, és amikor kitalálják, hogy a mudokonokból is ennivalót (valami saslikfélét) csinálnak, a címszereplő Abe felkerekedik, hogy ezt megakadályozza. Lanning - aki az első játék vezető fejlesztője volt - a glukkonok fogyasztói mohóságával némi társadalomkritikát is akart a játékba csempészni, nem tudom, mennyire ment át ez a gémereknek (nekem nem annyira).

A játékot 1995 januárjában kezdték fejleszteni Soul Storm munkacímen, aztán Epic lett a címe, és ezután nyerte el végleges nevét. A fejlesztés aránylag simán ment, főleg első játékhoz képest, csak lemezterület-gondok miatt kellett kivenni pár apróságot (például egy meech nevű fajt a hozzá tartozó videókkal). Nem scrollozódó platformjáték lévén a fő inspirációk az Another World és a Flashback voltak, de egy - meg nem erősített - legenda szerint a Heart of Darkness is hozzátett a végeredményhez (ami ugye korábban kezdett készülni, de később jelent meg). Az, hogy a játék nem scrollozódott, hanem képet váltott, nagyon is tudatos volt: Lanningék úgy gondolták, így nagyobb figyelmet kaphatnak a karakterek.

A fejlesztés büdzséje 4 millió dollár volt, amikor az Abe's Exoddus 1997 szeptemberében megjelent PS-re és pc-re, de ez az összeg hamar visszajött, mert a játékból pikkpakk elfogyott félmillió (az egész franchise hétmillió fölött jár). A játékosok értékelték, hogy a hagyományos 2D platformjátékos játékmenetet kisebb fejtörők dobják fel, amik elég ötletesek és változatosak voltak. Jól lejött, hogy Oddworld világa veszélyes hely egy mudokonnak: sokszor meg lehetett halni, az ellenfeleket pedig többnyire nem direkt módon kellett kiiktatni, például megnyitva alattuk egy csapóajtót vagy egy távolról megszállt lénnyel nekik rontani (de a lopakodás is gyakran előkerült). És persze ott volt még egy egyszerű kommunikációs rendszer: fajtársainkat magunkhoz hívhattuk és egyszerű utasításokat adhattunk nekik. Abe kellően esendő karakter volt a sztorihoz, de azért elég sok eszköze volt ahhoz, hogy szembeszálljon a glukkonokkal és felszabadítson a játékban elszórt 99 rabszolgából minél többet (kétféle befejezés volt a végén attól függően, hogy legalább a felüket kiszabadítottuk-e). Igazából most is tök jó volt játszani vele (bár egy gamepad nem árt), egyedül a mentési rendszerrel gyűlt meg a bajunk: régikonzolos betegség, hogy nagyon messze vannak egymásról a checkpointok, ezért elég frusztráló és nehéz ma már a játék - aki simább játékmenetre vágyik, annak az 1997-es alapjáték helyett inkább a 2014-ben megjelent remake-et, az Oddworld: New 'n' Tasty-t ajánljuk.

Az Oddwold Inhabitants egyébként öt nagy Oddworld-játékot tervezett, amikhez kisebb spinoffokat is szántak. Az ötből két főjáték jelent meg: az Abe's Oddysee-n kívül 2001-ben a Munch's Oddysee (az első Xbox egyik nyitójátéka volt). 1998-ban kijött még egy kisebb folytatás az Abe's Oddysse-hez, ez volt az Abe's Exoddus, illetve 2005-ben egy, a fősodortól teljesen különálló, Stanger's Wrath nevű szép tps/fps. Hosszabb lenne azoknak a játékoknak a listája, amiken a cég dolgozott, de nem adta ki (lelőttek például egy Munch's Exoddust, egy Stranger's Wrath 2-t, de még Oddworld-rts is lett volna). Viszont most úgy tűnik, nem tettek le még arról, hogy eredeti szándékuk szerint kikerekítsék az Oddworld-sztorit: 2017 második felében jön az Oddworld: Soulstorm (egyelőre nem tudni, ez pontosan mi lesz, de esélyes, hogy az Abe's Exoddus remake-je), megint nekiálltak az említett Oddworld-rts-nek, és ha minden igaz, már dolgoznak a harmadik főjátékot, a Squeek's Oddysee-n.

Aki kipróbálná ma a játékot, az eredetit 3 euróért kapja Steamen, Gogon 6-ért (nem értem, ott miért drágább), a teljes 4 megjelent Oddworld-játékot pedig 13 (illetve Gogon 25) euróért. A New 'n' Tasty persze drágább, mert az egy pár éve készült remake. Legközelebb két hét múlva lesz Checkpoint Mini egy pécés fps-ről, de előtte még jövő héten érkezik az év ötödik vendéges adása. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran, és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból pedig a teljes második évad.

A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod.

 

A harmadik évad korábbi Checkpoint Mini adásai:

Ezek pedig vendégszerepléseink A hiányzó darab podcastben és a Fun With Geeks YouTube-csatornán.

12 komment

Címkék: retro közösség podcast oddworld checkpoint mini

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr412351909

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

RaveAir · http://www.magyaritasok.hu 2017.03.20. 08:23:37

A kapcsolódó Music Instructor zene ugye megvan mindenkinek? :)
www.youtube.com/watch?v=8f6jtiYbpBw

Blobov 2017.03.20. 11:46:52

"Aki kipróbálná ma a játékot, az eredetit 3 euróért kapja Steamen, Gogon 6-ért (nem értem, ott miért drágább)"

Azért, mert a steames verzióhoz sokat kell bütykölni, hogy egy mai gépen fusson, a gog-os verzió viszont win7-8on is simán fut.

furious ewok 2017.03.20. 12:01:29

'Elo!
'Elo!
Follow me!
OK!

Örök kedvenc!

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2017.03.20. 12:55:56

na ki nyel ma a vakondok 4-gyel?

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2017.03.20. 13:55:54

Nagyon szerettem anno ezt a játékot. :)

Laszlo Bako 2017.03.21. 20:03:08

Üdv Stöki!
Nagyon jó a CP, minden adást meghallgatok, nagy rajongótok vagyok, annak ellenére, hogy Dungeon Keeper 2 volt az utolsó game, amit végig játszottam, még anno. (Tényleg az nem férne bele a CP minibe?)
Az összes adás színvonalas, bízom benne, hogy még sokáig toljátok!!!

Köszönettel: Bakó László.

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2017.03.22. 08:48:56

@Laszlo Bako: Köszönjük, igyekszünk! DK biztos lesz valamikor!

vacsad · http://indafoto.hu/vacsad/collections 2017.04.03. 17:30:51

"mekkora fasz vagy!" sírok rajtatok :DDD

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2017.04.14. 03:52:31

hát utálom Stökinek ezt a szóvicc mániáját, de a végén annyira töményen tolta hogy már nem bírtam ki röhögés nélkül én sem :D

SakmaN · http://www.sargakazi.hu 2017.05.01. 10:06:46

Nekem az oldalnézetes Oddworld játékokról mindig a Blackthorne SNES / PC változata jut az eszembe (ami részben Blizzard kiadás volt, nem is tudtam sokáig), bár ott sajnos nem lehetett megmenteni a foglyokat (a kikötözötteket biztosan nem), csak megkímélni őket a további kínoktól (durr). A Stranger's Wrath pedig az egyik legjobb Xbox Classic cím a listámon, hatalmas poénokkal, izmos fordulatokkal, és sokszor nehéz játékmenettel. Valami 3D-sített 2D-s játékmenet videot is láttam az Abe's Oddyssey-ről, talán Steamen... Jó kis franchise.

Kit Fisto 2024.09.20. 19:31:52

Emlékszem, annak idején tetszett, amikor az egyik számtech magazinban olvastam róla bemutatót. Ahogy öregszem, egyre kevésbé merem megkockáztatni, hogy a magazin címét is leírjam. :) De egy biztos, nem a CoV volt. Tehát vagy 576, vagy Guru. Persze egy-két kép és a nagyon lelkes mondatok nem éppen azt mutatják be, amilyen a játék valójában. Ez egy ostoba játék, pár bosszantó tulajdonsággal.

1. Sötét.
2. Idióta mozgása van a főhősnek. Amikor pedig ugrik, mint a villám. A valószerűséget itt ne keressük.
3. A "voodoo varázslata" idegesítő. A látványában és a hangjában is.
4. Repetitív, unalmas. Csak annyi a dolgunk, hogy kiszabadítsuk azokat a rabszolgákat. Ezért gályázzak órákon át?
5. Számít, ha zajt kelt. Ám a lépéseinek eleve nagy zaja van, legalábbis a hozzá rendelt hang nagyon el van túlozva. Ennek vajon fém cipője van?
6. Gyakran a kiszabadításban lévő lény olyan helyen áll meg, ahol fekete sötétség van, és így nem látszódik. Az általam megnézett videóban a játékos többször is köszöngetett a fekete semminek, hátha ott van a muki. Ez így elég gáz.

Összességében, nem jó a játékmenet, sem a játék mechanika, nincs bene meg az érdekes tartalom, ami miatt nekiállnék, hogy lejátszam. Pl. A Flashback sokkal jobb, vagy a Little Big Adventure. Sőt, ennél a Blackthorne is jobb volt.

Én kedvelem Stöki szóvicceit, főleg, ha Grath kiadakad, és beiktat egy hosszú csendet miatta. Stöki meg nyüszköl a háttérben, mint a Mardel a Flúgos futamban. :D
süti beállítások módosítása