Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogy fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak.
Egészen hihetetlen, de a blog története során nemigen esett még szó az Oddworld sorozatról. Most pótoltuk ezt a súlyos mulasztást, már csak azért is, mert többen is kértétek, hogy ez a széria legyen a podcastben. Persze főleg a legelső játékról, az Abe's Oddysee-ről beszéltünk, de azért maradt egy kis idő a többire is. Ha kíváncsi vagy arra, hogy tetszett nekünk ennyi idő után a játék, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad).
Az Oddworld-játékok készítője az Oddworld Inhabitants, ami nevével már jelzi, hogy ez az amerikai stúdió bizony kifejezetten azért alakult 1994-ben, hogy az Oddworld-univerzumhoz gyártson játékokat. A két alapító, Sherry McKenna és Lorne Lanning más iparágakból jött cgi-veterán volt, akik aztán beleszerettek a videojáték-készítésbe. Ez aránylag zökkenőmentesen ment 2005-ig, akkor azonban a cég úgy döntött, hogy inkább animációs filmekkel próbálkozik, de ezen a téren a 2008-as válság miatt nem nagyon tudott előrelépni, ezért a 2010-es években visszatért a videojátékokhoz, miután összehaverkodott a Just Add Water nevű indie csapattal (akinek jelenleg az a dolga, hogy az új konzolokra portolgassa a régi Oddworld-sikereket).
De térjünk vissza a kilencvenes évekbe. Aki nem ismerné Oddworld világát: ez egy távoli bolygó, egy furcsa és kicsit nyomasztó világ elég sajátosan kinéző lényekkel. Ezek közül az Abe's Oddysee a mudokonokat emelte ki, akik szopóágon vannak, mert rabszolgaként sínylődnek a rohadék glukkonok alatt. A glukkonok mindenféle fmcg-termékeket gyártanak a bolygó alsóbbrendű fajaiból, és amikor kitalálják, hogy a mudokonokból is ennivalót (valami saslikfélét) csinálnak, a címszereplő Abe felkerekedik, hogy ezt megakadályozza. Lanning - aki az első játék vezető fejlesztője volt - a glukkonok fogyasztói mohóságával némi társadalomkritikát is akart a játékba csempészni, nem tudom, mennyire ment át ez a gémereknek (nekem nem annyira).
A játékot 1995 januárjában kezdték fejleszteni Soul Storm munkacímen, aztán Epic lett a címe, és ezután nyerte el végleges nevét. A fejlesztés aránylag simán ment, főleg első játékhoz képest, csak lemezterület-gondok miatt kellett kivenni pár apróságot (például egy meech nevű fajt a hozzá tartozó videókkal). Nem scrollozódó platformjáték lévén a fő inspirációk az Another World és a Flashback voltak, de egy - meg nem erősített - legenda szerint a Heart of Darkness is hozzátett a végeredményhez (ami ugye korábban kezdett készülni, de később jelent meg). Az, hogy a játék nem scrollozódott, hanem képet váltott, nagyon is tudatos volt: Lanningék úgy gondolták, így nagyobb figyelmet kaphatnak a karakterek.
A fejlesztés büdzséje 4 millió dollár volt, amikor az Abe's Exoddus 1997 szeptemberében megjelent PS-re és pc-re, de ez az összeg hamar visszajött, mert a játékból pikkpakk elfogyott félmillió (az egész franchise hétmillió fölött jár). A játékosok értékelték, hogy a hagyományos 2D platformjátékos játékmenetet kisebb fejtörők dobják fel, amik elég ötletesek és változatosak voltak. Jól lejött, hogy Oddworld világa veszélyes hely egy mudokonnak: sokszor meg lehetett halni, az ellenfeleket pedig többnyire nem direkt módon kellett kiiktatni, például megnyitva alattuk egy csapóajtót vagy egy távolról megszállt lénnyel nekik rontani (de a lopakodás is gyakran előkerült). És persze ott volt még egy egyszerű kommunikációs rendszer: fajtársainkat magunkhoz hívhattuk és egyszerű utasításokat adhattunk nekik. Abe kellően esendő karakter volt a sztorihoz, de azért elég sok eszköze volt ahhoz, hogy szembeszálljon a glukkonokkal és felszabadítson a játékban elszórt 99 rabszolgából minél többet (kétféle befejezés volt a végén attól függően, hogy legalább a felüket kiszabadítottuk-e). Igazából most is tök jó volt játszani vele (bár egy gamepad nem árt), egyedül a mentési rendszerrel gyűlt meg a bajunk: régikonzolos betegség, hogy nagyon messze vannak egymásról a checkpointok, ezért elég frusztráló és nehéz ma már a játék - aki simább játékmenetre vágyik, annak az 1997-es alapjáték helyett inkább a 2014-ben megjelent remake-et, az Oddworld: New 'n' Tasty-t ajánljuk.
Az Oddwold Inhabitants egyébként öt nagy Oddworld-játékot tervezett, amikhez kisebb spinoffokat is szántak. Az ötből két főjáték jelent meg: az Abe's Oddysee-n kívül 2001-ben a Munch's Oddysee (az első Xbox egyik nyitójátéka volt). 1998-ban kijött még egy kisebb folytatás az Abe's Oddysse-hez, ez volt az Abe's Exoddus, illetve 2005-ben egy, a fősodortól teljesen különálló, Stanger's Wrath nevű szép tps/fps. Hosszabb lenne azoknak a játékoknak a listája, amiken a cég dolgozott, de nem adta ki (lelőttek például egy Munch's Exoddust, egy Stranger's Wrath 2-t, de még Oddworld-rts is lett volna). Viszont most úgy tűnik, nem tettek le még arról, hogy eredeti szándékuk szerint kikerekítsék az Oddworld-sztorit: 2017 második felében jön az Oddworld: Soulstorm (egyelőre nem tudni, ez pontosan mi lesz, de esélyes, hogy az Abe's Exoddus remake-je), megint nekiálltak az említett Oddworld-rts-nek, és ha minden igaz, már dolgoznak a harmadik főjátékot, a Squeek's Oddysee-n.
Aki kipróbálná ma a játékot, az eredetit 3 euróért kapja Steamen, Gogon 6-ért (nem értem, ott miért drágább), a teljes 4 megjelent Oddworld-játékot pedig 13 (illetve Gogon 25) euróért. A New 'n' Tasty persze drágább, mert az egy pár éve készült remake. Legközelebb két hét múlva lesz Checkpoint Mini egy pécés fps-ről, de előtte még jövő héten érkezik az év ötödik vendéges adása. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran, és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).
Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból pedig a teljes második évad.
A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod.
A harmadik évad korábbi Checkpoint Mini adásai:
- Checkpoint Mini #32: Cadillacs & Dinosaurs
- Checkpoint Mini #33: General Chaos
- Checkpoint Mini #34: Planescape: Torment
- Checkpoint Mini #35: Nitro Ball
Ezek pedig vendégszerepléseink A hiányzó darab podcastben és a Fun With Geeks YouTube-csatornán.
Utolsó kommentek