HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Szerdai retro: Another World

2010.06.23. 19:20 Stöki

Kezdjük azzal, hogy megnézitek az alábbi képet, minden idők egyik leghíresebb artworkjét és játékborítóját. Kattintsatok rá bátran, és a nagyobb verziót nézegetve mélázzatok el a hangulatán, stílusán, apróbb részleteken.

Na, valahogy így indult az Another World fejlesztése. A francia Eric Chahinak nem volt a fejében kész játék, fogalma sem volt, mi lesz a játék végén – vagy akár már az első pályán –, csak elképzelt egy baljós hangulatú, idegen világot, ezt megálmodta a fenti képen, és ebbe a világba akarta berántani a játékost. A játékmechanika már másodlagos volt, illetve ennek a célnak volt alárendelve (például nem volt a játéktérben életerő-számláló, vagy bármi más felület, ami a cselekményről elvonta volna a játékos figyelmét).

Chahi életpályája arra enged következtetni, hogy ő egyébként is inkább művész, mint iparos: az Another World előtt 1983 és 1989 között többnyire grafikusként és látványtervezőként dolgozott kisebb-nagyobb projekteken (például a remek Future Warson), klasszikus értelemben vett játéktervezői munkákat nem nagyon végzett. Persze a sok grafikai meló után szeretett volna saját játékot készíteni, de amikor erre lehetősége nyílt a Delphine-nél, nem a tervezőasztalhoz ült, hanem benyomásokat, hangulatokat gyűjtött. Például a Dragon's Lair című, 1983-ban lézerdiszkre megjelent játéktermi klasszikus amigás feldolgozását, ami 1989-ben jelent meg. Chahit lenyűgözte, hogy apró sprite-ok helyett nagy figurák mozogtak ebben az interaktív rajzfilmben, de elrémisztette a játék adatigénye: az amigás konverzió hat flopin jelent meg. „Amikor megláttam ezeket az animációkat, azt gondoltam, vektorgrafikával is meg lehetne ugyanezeket csinálni. Ez volt a szikra, ami ahhoz vezetett, hogy poligonokat használjak kétdimenziós animációhoz” – emlékszik vissza Chahi a weboldalán.

A kiindulópont tehát az volt, hogy Chahi filmszerű élményt akart adni a játékosnak nagy animációkkal, egy sci-fi világban. Ehhez először kipróbálta a poligonos technológiát, Atari ST-n írt egy rutint, ami tíz poligont mozgatott 50 frame/másodperces sebességgel. Miután látta, hogy működik a dolog, Amigára kezdte el írni a játékot. Az animációk egy részét rotoszkóp technikával készítette: VHS-kazira vett jeleneteket, és az egyes képkockák után készítette el a poligonokból álló „film” képkockáit (lásd fent például a kólásdoboz-bontó jelenet eredetijét). Mindez manuálisan történt, viszont mivel a videolejátszó nem tudott sokáig pause üzemmódban maradni, a fejlesztésnek ez a része verseny volt az idővel: fel kellett skiccelni a poligonokat, mielőtt a kép elváltott.

A háttereket Deluxe Paintben rajzolta Chahi, a játék saját kis fejlesztőkörnyezetét pedig GFA basicben írta meg – az volt a cél, hogy kódfordítások nélkül, gyorsan ki tudja próbálni az új animációkat, jeleneteket, illetve hogy különböző poligoncsoportokat könnyen tudjon mozgatni ebben a szerkesztőben. Akit további technikai részletek érdekelnek, nézze meg Chahi honlapját, ahol egészen az utasításokig részletbe menő képet kaphat a fejlesztésről. Basic mellett egyébként Chahi assemblyt is használt, amikor a játékmotort írta.

A francia zseni 1990 elejére elkészült az intró kezdetleges verziójával (a jól ismert részecskegyorsító-baleset, amikor a játék főhőse, Lester egy másik világba kerül), és az első pályával – de még ekkor sem tudta, hogyan fog alakulni a játék története. „Azt viszont pontosan tudtam, milyen érzéseket és látványt akarok adni a játékban – és ezt következetesen betartottam a projekt során” – írja Chahi a honlapján. Ebben a szellemben, kicsit intuitív módon zajlott a játék további fejlesztése, storyboard nem is készült, csak néhány vázlat maradt fenn, mert sok jelenetet rögtön a szerkesztőben alkotott meg a maestro.

A hangulat, a drámai feszültség azonban végig megmaradt, és persze a csodálatos animációk is (bár a játék vége talán túlságosan improvizatív lett, én legalábbis már 1991-ben is furcsálltam, hogy egyszer csak felbukkan egy nagy sárkány, és elviszi hősünket a távolba). A játékmenet persze egyszerű volt és a megyek-lövök-ugrok tengelyen mozgott, mint bármelyik békategóriás platformjátékban, és minden második lépésnél meg lehetett halni (lásd a lenti videót), de kit érdekelt, amikor egy moziban érezhette magát az ember? Egyébként a hangulathoz a program zeneszerzője, Jean-François Freitas is nagy mértékben hozzájárult sejtelmes dallamaival és pár élethű hangeffekttel (a csontropogást diókkal hozták össze, a lift hangját pedig egy mátrixnyomtató adta).

Az Another World majdnem két év fejlesztés után jelent meg, először Amigára 1991 novemberében, és bár csodás hangja volt, érte néhány kritika a játék rövidsége miatt – amellett, hogy persze mindenki el volt ájulva a hangulatától. Chahi a pc-s verzióba így rakott még pár ellenfelet és egy új jelenetet, aztán a játék megjelent az Interplayen keresztül SNES-re is – ez utóbbiban a vér és a meztelenkedés cenzúrázva volt a Nintendo kérésére. Sokan biztosan azt kérdezitek most, milyen meztelenkedés. Van az a jelenet a végefelé, ahol Lester bezuhan egy fürdőbe, és hátulról mutatnak pár aliennőt, néhány pixel pedig jelzi, hogy van fenekük – na, ez a pár pixel volt sok a Nintendónak.

A játék a kilencvenes évek elején több mint egymillió példányban kelt el, aztán a későbbiekben volt még néhány nem hivatalos verziója, majd Chahi 2004-ben, a Delphine bezárásakor megvásárolta a játék jogait. 2006-ban pedig kiadott egy felújított, XP-re optimalizált, 1280 x 800-as felbontású változatot (amiről át lehet kapcsolni a régi külcsínre is), a GOG.comon érdemes ránézni, ma is simán megér tíz eurót – főleg úgy, hogy mindenféle extrát, doksit, vázlatrajzokat, werkfilmet kap hozzá az ember (alább két részlet a régi és az új verzióból).

Érdemes szót ejteni a verziókkal és kiadásokkal kapcsolatban két érdekességről. Egyrészt arról, hogy a játékot Amerikában Out of this World néven ismerik – azért nevezték át, mert akkoriban ment ott egy Another World nevű szappanopera, és az amerikai kiadó tartott tőle, hogy ez megtéveszti a vevőket (az nem zavarta őket, hogy Out of this World néven is ment egy szappanopera, éppen a nyolcvanas évek végén). A másik érdekesség az 1994-es Sega Mega-CD verzió, ami az Another World mellett a játék folytatását, a Heart of the Alient is tartalmazta. Bizony, az egy csúnya tévhit, hogy a Flashback az Another World folytatása – Chahinak semmi köze hozzá. Viszont a Heart of the Alien igazi második rész – vagy inkább másfeledik, mert többnyire az első rész történéseit mutatja be, csak a Lestert végigkísérő idegen lény szemszögéből.

A játék azonnal ismertté tette Chahi nevét, és ma is olyan fejlesztőistenek vallják kedvenc játékaik egyikének az Another Worldöt, mint az Icót fejlesztő Ueda Fumito vagy a Metal Gear Solid sorozat atyja, Kodzsima Hideo. Sajnos az Another World után nem láttunk már túl sok játékot Chahitól: 1998-ban nagy nehezen kiadta a hat évig készülő Heart of Darknesst (csodálatos platformjáték, csak ajánlani tudom), aztán egy időre visszavonult a játékfejlesztéstől. Az idei E3 egyik nagy meglepetése volt azonban, hogy Chahi újra játékot készít (most a Ubisoftnak) – a Dust című projekt jövőre jelenik meg, ha minden igaz, az előzetes videó elég ígéretes.

A végére beembedeltem a játék zenéjét, és jöjjenek a szokásos linkek: Chahi weboldala (tényleg érdemes megnézni), az említett werkfilm első és második része, a játék eredeti pc-s verziója (sőt nem csak pc-s), Angelday Józsi lelkesedése. És igen, tudom, hogy a Flashback is szerepelt az Another World mellett a legutóbbi szavazásnál, de sajnos ma nem fért bele, hogy arról is írjak - ígérem, hamarosan pótolom. Addig is válasszatok új játékot jövő hétre, ezúttal C64-es játékokból, amik még nem szerepeltek a szavazásokban. Utána pedig a Genesis-verzió borítóképe, ami valamiért más, mint az összes többié.

Mi legyen a következő játék?
C.R.E.A.T.U.R.E.S.
Paradroid
Barbarian
Rocket Ranger
Defender of the Crown
  
pollcode.com free polls

68 komment

Címkék: retro flashback another world eric chahi heti retro jatek

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr522102764

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

rootshaper 2010.06.23. 19:53:39

vegre egy olyan retro amihez nekem is volt egy kis kozom! imadtam ezt a jatekot, egyszeruen zsenialis, jo rola ujra olvasni.

errol jut eszembe: ti szeretitek elovenni az ezer eves PC ujsagaitokat mondjuk szarashoz, vagy ilyesmi, hogy egy kicsit atlapozzatok, mennyivel masabb volt a vilag mondjuk 15 evvel ezelott, es, hogy mennyire mashogy alltak az emberek meg az ujsagiroemberek a jatekokhoz akkoriban?

es errol meg az jut eszembe, hogy: lehetne olyat csinalni, hogy egy regi cikkel osszevetni egy mai cikket itt a retro rovatban. bar gondolom ember legyen a talpan aki retrozas cimszo alatt kikeres egy ezereves cikket es szepen betájpolja ide, de azert otletnek elmegy... =)

glezmen 2010.06.23. 19:56:42

zsenialis jatek, az egyik kedvencem
az ujrarajzolt verzio megvan otthon, par eve a teXoban talaltam, nem gondolkodtam sokat hogy lecsapjak-e ra :)

Vmn 2010.06.23. 20:10:55

Az eredeti es a felujitott jatek is nagyon nagy kiralysag!

Lenry 2010.06.23. 20:16:08

nekem a rotoszkópos videó nem jött át. mit kéne látni azon kívül, hogy négyszer nekifut egy kólásdoboznak?

Yooha · http://indafoto.hu/yooha/lego_architecture 2010.06.23. 20:30:07

Hú, halvány emlékeim vannak róla, hogy valami játékteremben valaki játszott vele, arra emlékszem hogy a háttérben megjelenő fekete lény egyszer csak közel jött, és tök félelmetes volt, és 137-edjére rájött hogy lehet megölni, vagy túljutni rajta.

Serathis 2010.06.23. 21:10:31

A GoG-on dollárért lehet vásárolni, nem euróért. Hál istennek. Amúgy az ottani kínálat felét nyugodtan lehetne ebben a rovatban bemutatni.

röntgenszeműlány 2010.06.23. 21:57:03

@Felsmukk: Engem valahogy nem visz rá a lélek, hogy egy 20 éves játék letöltéséért fizessek, miközben az összes abandonware oldalon fenn van. Bontatlan dobozosért meggondolnám a 10 dollárt. :) A kínálatot viszont örömmel nézegettem.

Dukefazon 2010.06.23. 21:58:55

Hát ez durván durva! Ez egy festmény! És ezt eddig nem is tudtam. Hát igen, az alkotó ezzel a képpel nagyon megragadta a lényeget. Ahogy Lester áll, karját széttárja, ezzel kifejezvén "Jöhet bármi, ennél rosszabb nem lehet!" Nagyon ott van. Mindkét játék Delphine Software, ezért valahogy testvérként kezeltem a Flashback-el, de nem gondoltam, hogy folytatása lenne egyik a másiknak. Imádtam ezt a játékot, a második kedvencem volt amigán (a Flashback után). Volt egy kezdeményezésem a FB megflash-esítésére, de sajnos a lelkesedés elmúlt :( "Flashback, back in Flash" lett volna a neve :) Visszatérve az Another World-höz. Igen, ez egy remekmű. Fantasztikus hangulata van, a hangokat imádtam, a zenét imádtam. Még ma is beleborsódzik a hátam és a lezáró képsorokat rendre skippelem, mert még ma is megkönnyezem. Nagyon ott van!!!

Dukefazon 2010.06.23. 22:01:03

Ja, az üdítős videót nem rég láttam, a segges élien macákat meg pont hétvégén néztem, hogy a JP és UK játékok mennyire cenzúrálódnak. Valszeg azért kellett a hangulatos cover-t lecserélni a Segához, mert több akció kellett bele, meg hazugság (ugye nem lövünk a fekete tigrisre lézerrel, és az élijen havernak nincs stukkere, meg ilyenek...)

röntgenszeműlány 2010.06.23. 22:01:51

Érdekelne, hogy a festmény alapján a mai technikai háttérrel milyen játék készülne.

skrimp 2010.06.23. 22:03:57

@Dukefazon: Az lehet, hogy egy kevésbé baráti alien akar lenni, azoknak meg van fegyverük.

bullseye 2010.06.23. 22:23:07

@rootshaper
nemrég előkerült az 1. nyomtatott Guru, érdekes volt látni, mennyire nem tudtak akkor bizonyos dolgokat (pl. WH40k csak valami sci-fiként futott), mert még csak épp kigyüttünk a vasfüggöny mögül.

Delebriel 2010.06.23. 22:32:02

Defender of the Crown !! Ezazzz, az abszolút kedvenc a régi időkből. Azt légyszi légyszi :)

Sziget_ 2010.06.23. 23:03:55

@rootshaper: én találtam mostanában egy 1999es PC ZED magazint, még ha nem is annyira retro 11 év nem kevés nah de nem ez a lényeg hanem, hogy mik vannak benne:
Várólista: diablo2, heroes3, quake3, dungeon keeper 2, black and white
Bemutató: worms armegeddon
Brood war végigjátszás
hardware rovat: socket 370 (P3/celeron)

TREX · http://polarmacko.blog.hu 2010.06.23. 23:05:06

ÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁ! :)

BoneSayeR 2010.06.23. 23:09:11

Ez remek kedvcsináló volt! Jó írás.

Uwa 2010.06.23. 23:28:19

Emlekszem mennyire kedvem lett volna agyonverni azt aki kitalalta hogy az ellenfel granatjait kipajzsolva a lepcso aljan kell vele kirobbantani egy üreget a tovabbjutashoz. Vagy amikor egy szintel feljebb levo lampaburat kellett az alatta setafikalo guard fejere lőni. Napokon at szenvedtem vele, mire kenytelen voltam telefonos segitseget kerni egy havertol, akinek volt hozza leirasa:) ehhez hasonlo minden percben halal jatek talan csak egy volt, a heart of darkness.

nyünyüce 2010.06.23. 23:35:51

nehéz játék volt de kurvajó!

sikitomi 2010.06.23. 23:55:16

Anno nagyon sokat szenvedtem vele, nem is tudtam benne sok mindent csinálni, inkádd td2, stunts, de legfőképp rr tycoon ment éjjel nappal a gépen :D viszont a... akarom mondani A c.r.e.a.t.u.r.e.s. szavazat ment. mai napig imádom, sőt, csengőhangnak is az van :D

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.06.24. 00:02:00

Minden idők egyik legjobb PC játéka. A kor szintjén valami hihetetlen volt. Mai napig könnycseppeket csal a szemebe a játék végi zene, amit speakeren halgattam... :)

Az artwork megy minimum Oscart érdemelne, ha kaphatna.

A másik nagy régi kedvencem a Day of the Tentacle.

SztupY · http://sztupy.hu 2010.06.24. 00:42:16

mikor kijött az újrakiadás egyből megvettem. Életem első netes tranzakciója volt.

Bobby Newmark 2010.06.24. 01:26:44

Azt hiszem ez A kedvenc játékom. Nincs még egy, amit ilyen rendszerességgel végigjátszanék, és hiába ismerem már pixelről pixelre, nem tudom megunni.

A Heart of the Alien viszont nem a haver szemszögéből ugyanaz, azt az intró elintézi. Maga a játék viszont a sztori folytatása.

algi 2010.06.24. 01:50:52

@röntgenszeműlány: Szerintem Half-life. (Mondjuk az első pályái a második grafikájával.)

szbszig 2010.06.24. 04:22:46

Sajnálom, hogy nekem akkoriban kimaradt, mert még utólag, a 21. században is borzasztóan megtetszett, amikor az első videót láttam róla. :(

szbszig 2010.06.24. 05:05:35

Még annyit, hogy talán nem bántom meg a játékot, de leginkább egy-egy mai minőségi flash game-hez tudnám hasonlítani. Ilyenre gondolok, mint például a The Company of Myself, amely alapvetően szintén platformjáték, másrészt van hozzá valami elvont, bizarr sztorija is.

kmk.blog.hu/2009/12/01/a_legmaganyosabb_jatek

A szavazat pedig ment a C.R.E.A.T.U.R.E.S.-re, mert az volt az első, amivel a listából játszottam. És én sokakkal ellentétben nemcsak a "kivégzős" pályákat szerettem, hanem a sima platformos részeket is! :D

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2010.06.24. 05:40:43

a CREATURES 2, a csak kivégzős pályákkal milyen király volt...

HomeGnome 2010.06.24. 06:18:38

Mekkora hangulata volt már! :D Annyit játszottam vele, hogy talán már csukott szemmel is végig tudtam volna vinni.. :)

igazine 2010.06.24. 07:18:08

Hát, igen. A játék, ami függővé tett (a Stunts-szal egyetemben), ami elhitette velem, hogy érdemes PC-re játékot venni . Ez volt az az időszak, mikor a PC-s játékipar kezdett kivánszorogni a prüntyögős érából, amit persze a hardver fejlődése támogatott elsősorban.

Talán a PROSZOLG is megérne egy írást, kedves Stöki, még ha olyan hosszan nem is lehet róla értekezni. Mai napig megvannak a fehér papírtokos noname ötnegyedes floppik :) A fiatalabbak is talán kaphatnának képet arról, milyen volt Magyarországon kazit meg flopit másolni és venni abban az időben, mikor a "torrentrazziák" konformizálódott törvények híján nem képezték a híradások anyagát :) A mai napig élénken él bennem az egyik 576 szalagcím: "Jajj a szoftverkalózoknak..." :)))

Rorschach · http://lowfast.blog.hu 2010.06.24. 07:23:00

Ez a játék a JÁTÉK. Vagy ötször végigvittem. Valami hihetetlenül eltalált hangulata volt.

ikri 2010.06.24. 07:27:03

AMIGA forever! :)))))

t0thl 2010.06.24. 08:37:59

Ez hatalmas játék volt, és a Flashback is. Mindkettő bőven megelőzte korát. Zseniálisak voltak, amúgy is birom ezt a fajta képi világot.

A Stunts basszus.... :) Napokat játszottunk vele egy barátommal, olyan pályákat csinált, hogy fél óra volt hibátlanul végigmenni rajta. :)

Nyiri 2010.06.24. 08:53:49

Heart of Darkness mekkora királyság volt!!! Nagyon zsir világ iszonyat jó animációkkal. A mozgás meg valami frenetikus volt. Az tény hogy a végén már a hajamat téptem de nem birtam abbahagyni.

AlexWolf 2010.06.24. 08:56:39

Full Throttle nem lesz? Én jobban szerettem annak a játéknak a hangulatát.

newnt55 2010.06.24. 08:59:47

Alapmű, magával ragadó hangulattal. Húú hányszor belefulladtam a vízbe ott a barlang mélyén.
Pont tegnap gondoltam erre a játékra, kinn voltam az udvaron és mászkáltak a meztelencsigák a falon. Olyanok voltak mint az Another World elején azok a lelógó, lepottyanó és lábotmegmaró lények. :-DDD

Lacc78 2010.06.24. 09:04:18

A Dune 2-höz hasonlóan ez is olyan játék volt, aminek nem volt többjátékos módja, mégis többen játszottuk. Közösségformáló ereje volt, na. A Flashback szerintem nem volt ennyire jó. Creatures szavazat ment.

Tarsoly 2010.06.24. 09:17:27

Díjaznám, ha írnátok a Heart of Darkness-ről is egyet s mást. Nekem az volt a játékok netovábbja anno. :D

röntgenszeműlány 2010.06.24. 10:08:29

"Bizony, az egy csúnya tévhit, hogy a Flashback az Another World folytatása – Chahinak semmi köze hozzá."

Aha. Elég csúnya tévhit, valóban. Van ennek köze ahhoz, hogy a szavazásokon rendszeresen együtt szerepeltek? Nem is igen értettem.

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2010.06.24. 10:10:54

@röntgenszeműlány: Egyrészt a tévhitet akartam tisztázni, másrészt vitathatatlan, hogy az AW-nek nagy hatása volt a FB-re, harmadrészt mindkettő Delphine-játék.

Savior 2010.06.24. 10:16:51

Oh, Another World. Volt, amikor egymás után 6x is végigvittem :) A GOG-os dolgon gondolkozom, hogy megvegyem, de gondolom Windows-only :(

Savior 2010.06.24. 10:19:01

Amúgy rosszak ezek a szavazások, szívesen látnám a Creaturest is, de a DoC az megis csak a DoC.

röntgenszeműlány 2010.06.24. 10:27:48

@Stöki: Negyedrészt rotoszkóp. :) Azért a Flashback - Fade to Black párosítás valahol logikusabb lenne. Én pl. azon kevesek közé tartozom, akinek a folytatás jobban tetszett.

@Savior: Fontos a demokrácia illúziója! A jobb játékok úgyis addig fognak szerepelni szavazásokon, amíg egyszer nem nyernek.

idiotapocs 2010.06.24. 10:32:25

@Savior: szvsz a DoC iszonyatosan túlértékelt. Apró silány minigame-ek és rizikó ötvözete. A lovagi torna borzasztó irányítása máig szerepel rémálmaimban(egy imbolygó béna lándzsa amivel lehetetlen betalálni :D). Esetleg azért lehet klasszikus mert stílusteremtő volt, de erről nincs infom, mások biztos jobban tudják.

röntgenszeműlány 2010.06.24. 10:56:12

@idiotapocs: Elképzeltem magam előtt egy DotC készletet Wiihez. Teljes méretű műanyag lándzsával. Jaj.

Aki nem tud várni egy hétig, annak gyorsan lelövöm a poént előre:

www.cinemaware.com/browser/dotc/final.asp

Tyl3r 2010.06.24. 13:11:02

Regen nagyon sok jatek keszult ehhez hasonlo munkamodszerekkel, de ebben nincs semmi meglepo - akkoriban a technologiaval valo kiserletezes jatekstilusokat hozott letre. Carmack is "csak" az adaptiv kepfrissitessel es a binaris particionalassal bibelodott, aztan azon kapta magat, hogy uristen, Commander Keen, Hovertank meg Wolfenstein 3D.

Stoki, a cikk egyebkent nagyon jo; ezt csak annak kapcsan jegyzem meg, hogy a tenyfeltaro irasok - es a szerzo - alapossagat olyankor tudod a legjobban lemerni, amikor magad is ismered a temat, az Another World meg a szivem csucske; ennek tukreben mondhatom, hogy brilliroztal. (A jatek a mindenkori kedvenceim listajan biztosan szerepelne, es nem is cipokanallal kene begyurni - lenne helye boven.) Csak nehany kiegeszites:

1) Az Amiga-verziot ismero (es kedvelo) puristak most biztos elkuldenek a halal faszara makkot gyujteni, de azt nyilvan leszarom, es nekem akkor is a Sega CD verzio zeneje fog a legjobban tetszeni. Aki teheti, hallgassa meg - linket nem adok, a Google es a tapasztalat kozvetlen forrasokat kinal, a lemezen pedig audio trackkent szerepel a hanganyag.

2) Bar a felujitott PC-s kiadassal nem lehet rossz lora tenni - foleg a boseges addicionalis tartalom miatt -, nem ez volt az egyetlen renovalasi kiserlet. 1994-ben megjelent a 3DO verzio is, Outer World neven (csak Japanban, de mivel a 3DO regiofuggetlen, ezert lejatssza az import lemezeket is), ahol az engine ugyanaz maradt, csak a hattergrafikakat csereltek le festmenyekre (16 millio szin, nice), a speaker-futamokat pedig egy szimfonikus zenekar valtotta fel.

Kepanyag: www.mobygames.com/game/3do/out-of-this-world/screenshots
Mozgokepanyag: www.youtube.com/watch?v=HgnynloEpeU

3) Van egy remek iras, ami - tobbek kozott - azt elemzi, hogy mit tanulhatnanak a mai jatekok az Another Worldtol. (Az Actionbutton egyebkent az az oldal, ahol minden jatekot roppant valasztekosan kuldenek el a kurva anyjaba, ezt pedig minden idok legjobbjanak tartjak.) A cikk: www.actionbutton.net/?p=431

"Out of This World was ahead of its time in 1991, and it is still ahead of not-its time in 2008. One might call it an art film of a videogame. This wouldn’t be a wrong description so much as a lazy one. It’s more of a silent film of a videogame. Or, better than that, it is a videogame of a videogame."

Savior 2010.06.24. 14:18:08

@idiotapocs: Egyrészt stílusteremtő, másrészt valóban kicsit nagy a szerencse szerepe: már alapból, hogy hol kezdesz, aztán jön-e kiszabadítandó lány és mikor, stb.

Viszont épp a lovagi torna nem olyan nagy cucc, 4x balra, 1x le, tűz :)

HomeGnome 2010.06.24. 15:14:30

@idiotapocs: Túlértékelt??? Mondjál már egy szebb stratégiai játékot 86-ból! Ja, hogy csak utána születtél? Bocsi. ;)

Bobby Newmark 2010.06.24. 15:19:59

DotC-nak volt egy remakeje nemrég(5 éve?), plusz egy Robinhúddal katonát nyilazós minijátékkal, és egy teljesen átdolgozott csatarendszerrel. És még a lovagi tornát is meg lehetett nyerni egyszer-kétszer. Szerintem az nem lett rossz.

ErEr 2010.06.24. 15:35:41

A heart of darkness tenyleg tok ugyanilyen és stílusú game, érdekes hogy anno nem esett le hogy köze van a kettőnek egymáshoz :-)

idiotapocs 2010.06.24. 16:05:57

@HomeGnome: előtte születtem, de nem értem ennek mi köze a játékról alkotott véleményemhez :) Amúgy jogos a grafika dícsérete, nem is nagyon tudok példát mondani. A The Ancient Art of War lehet nincs pont olyan szép, de feleennyien sem ismerik/éltetik mint a DotC-t, szerintem nagyon jól tartja magát, RTS!, és két évvel öregebb is(1984) :)

sertésmájkrém 2010.06.24. 20:12:00

@igazine: Hát sose értettem ezt a proszolg dolgot.

Ott volt a ctbk is, full ingyen másoltak lemezt, a lemezeket beszerzési áron adták. Azóta se értem persze ez miért volt jó nekik, de évekig küldettem velünk.

2010.06.25. 06:59:12

Emlékszem, a PC-teremben szabadfoglalkozás alatt fekete fehér monitorokon próbáltam ki. Mivel nem láttam, mi történik, a legelején nem tudtam kiúszni a vízből. Az ötödik intromegnézés után meguntam és abbahagytam :D

Savior 2010.06.25. 12:07:47

@KRONAUTA: Szerencsére még tudod pótolni! :)

Engem ez arra emlékeztet, amikor Aztec Challenge-et játszottam otthon a naracs-fekete monokróm monitoron. Az úszós szinten a piranhák pont olyan színűek voltak, mint a víz. De aztán TV-n sikerült végigvinni :)

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2010.06.25. 20:31:19

Hú, ez volt a pasziánsz után az első játék, amit faterom fekete-fehér képernyős laptopján játszottam!
:)
Mire végigvittem, én is kb. annyiszor meghaltam, mint a fenti videó elkövetője. XD

A Flashbacket is imádtam, de a Heart of Darkness a pacaszörnyeivel, meg a kölyök "szellemirtó" puskájával az, ami könnyeket csal a szemembe.
Meg persze az összes LucasArts játék és a Defender of the Crown! :)

TH 2010.06.25. 21:50:54

És igen, végre végigjátszottam! Ennyi év után életemben először. Jobb később, mint soha. ;-)
Most büszke vagyok magamra. :-D

Bobby Newmark 2010.06.25. 22:06:49

@TH: Na, akkor valahogy tegyél szert a Heart of the Alienre, és tépd ki a hajad. :P

TH 2010.06.26. 00:07:36

@Bobby Newmark: sega emulátorral már meg is van, majd holnap ránézek. :-)

kalaius 2010.06.28. 21:40:20

Érdekel valakit pár kiló játéktörténelem? Tesómmal pár évig sokat forgattuk ezeket...

kepfeltoltes.hu/view/100628/ujsag_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

Főleg 99 és 03 közötti újságok, de pl. 576-ból van sok korábbi és későbbi is.

Nincs tételes listám. Nem postázom, kocsival érdemes értük jönni (Bp). A CD-ik is megvannak többnyire.

Ár pedig 5000 Ft vagy egy rekesz sör.

Magister · http://bevertarc.blog.hu/ 2010.07.06. 11:32:16

Az a zene a játék legvégén...huh.

Magister · http://bevertarc.blog.hu/ 2010.07.06. 11:34:08

Az a zene a játék legvégén...huh.

Reactor 2011.11.07. 03:23:20

Készítettem egy többrészes videót az Another World-ról még 2007-ben - akit érdekel a játék,szerintem nézze meg.

Mellesleg készült az Another World-nak egy folytatása is, Heart of the Alien címmel (erről is csináltam videót), ami viszont PC-re sohasem jelent meg,csak SEGÁra. A folytatás eléggé szarul sikerült és csalódást is okozott, ne próbáljátok ki.

anarch 2012.06.27. 10:03:10

15th anniversary edition, 2-3 fontért már megvehető.

longplay video:
www.youtube.com/watch?v=ba8-SlkUIwc

dominator86 2018.01.21. 16:22:51

Tegnap megláttam 300 Ft körül Xbox One-ra kiadva, le is csaptam rá :)

Kit Fisto 2023.09.11. 12:03:55

@Lenry: Remélem valamikor majd te is elolvasod.. de jól jöhet másnak is rá a válasz: Semmit, ebben az a poén, hogy az animáció, amit a játékban látsz, ebből a videóból lett megcsinálva. Tehát mondjuk úgy, hogy "rendes" képminőséggel így néz ki, ami a játékban rajzoltnak tűnik - mert valójában ez az, csak leegyszerűsítve, vektorizálva. Megvan a pisztolyos videó is, amikor a földről felveszi. Az a pisztoly pedig furnérból, vagy valami ilyesmiből lett kivágva, és egy konzolhoz (megadrive?) vásárolható fénypisztoly formájának másolata volt. Azt ugyan nem értem, miért nem maga a pisztoly szerepelt a videófelvételen, miért csinált róla egy barkács replikát..
süti beállítások módosítása