HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Mini #124: Peggle

2020.02.09. 21:34 Stöki

cpmini_124.pngÜdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)

Nem olyan régi a játék, amit a mostani Checkpoint Miniben elővettünk, ugyanakkor kicsit megdöbbentő, hogy már 13 éves. Hiszen a Peggle ma is éppen olyan szórakoztató hülyeség, mint amikor megjelent, és emiatt a kortalanság miatt úgy tűnik, mintha csak tegnap lett volna a premierje. Pedig a bemutatkozása óta történt egy s más például a kiadójával is, többek között erről is beszélgettünk most. Ha kíváncsi vagy élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval.

A Peggle a PopCap Games remekműve, ez a cég egy időben mestere volt az apró, de nagyon igényesre csiszolt, zavaróan addiktív játékoknak. Aki a 2000-es évek első felében rákattant valamelyik PopCap-játékra, annak bizonyára mond valamit a cég neve, és hát hirtelen nem is tudom, melyik kis csodájukat hozzam fel példaként. Mondjuk a Bejeweledet (leánykori nevén Diamond Mine), ami egy időben komolyan eluralta a Facebook-falam? Esetleg a Dynomite-ot, ami a 2002-es Guru-táborban elrabolt engem az aktuális csúcsjátékok elől? A Bookwormöt, aminél szórakoztatóbb mondja azóta sincs az angol szavak tanulásának? Vagy a Zumát, amivel adig játszottam, amíg már sorban érkező színes golyókról álmodtam? És hát ebbe a sorba szépen belepasszol a Peggle is.

Aki nem ismerné a Peggle-t, annak megpróbálom röviden összefoglalni. Amolyan kifordított, karok nélküli flipperről van szó: adott egy pálya, rajta több tucat kis bogyó (peg), a legtöbb kék, de jó néhány narancssárga, illetve akad két zöld is. A játékosnak tíz golyója van, ezeket fentről kell lefelé lövöldözni, minden golyónál megadva a kezdőirányt. Ha a golyó peget ér, az a kör végére eltűnik, a cél pedig az összes narancssárga peg eltüntetése, de ezt az egyszerű célt tovább bonyolítja - segíti és akadályozza - egy csomó minden. Például a pályák trükkös felépítése, vagy egy rakás elérhető pontszerző kombó, a narancssárga pegek fogyásával növekvő - és így újabb golyók szerzésére lehetőséget adó - szorzók, vagy éppen az a jobbra-balra ingázó platform, ami szerencsés esetben elkapja és visszaadja a leeső golyónkat. És akkor még ott vannak az ötpályánként változó karakterek (pegmesterek), mindegyik egy-egy speciális képességgel, amiket a zöld bogyók kilövésével lehet elérni. Ha esetleg ez így egyben túl sűrű lenne, itt egy gameplay videó, amiből minden világos lesz:

A játékmenet tehát voltaképpen pofonegyszerű, mégsincs két ugyanolyan Peggle-menet, és bár a szerencsének nagy szerepe van a játékban, néha egészen briliáns golyómenetek jönnek össze (amire példa a PC Gamer Peggle-pályázatának legjobb lövései). De egy ilyen egyszerű játékot is nagyon át kell gondolni, hogy olyan szórakoztató és addiktív legyen, mint a Peggle, és ezúttal az egyik stúdióvezető, Sukhbir Sidhu érdeme a dolog. Eleve Sidhu ötlete volt a játék, akinek a fő inspirációt a pacsinkó nevű japán golyós szerencsejáték adta. Aztán összedugta a fejét Brian Rothstein programozóval, és öt hónapig dolgoztak egy prototípuson, mielőtt újabb programozókat vontak be. Eleinte az alsó platformot is lehetett irányítani, amolyan Breakout-verzióként, de Sidhu ezt végül kivetette, annak ellenére, hogy a fejlesztőcsapat nagy része rossz ötletnek tartotta, hogy a játékmenetben így sok minden a szerencsén múlt. A tematika is sokat változott: eleinte a viking mitológiára épült a játék és Thunderball volt a neve, és csak később nyerte el mostani eklektikus képét, amiben az egyszarvú és a halloweeni töklámpás megfér a tűzokádó sárkánnyal és az űrlénnyel. A játék végül nagyjából egy év alatt elkészült, de majdnem ugyanennyi időt rádobtak arra, hogy a végsőkig teszteljék, csiszolják, finomítsák (ezalatt a grafikája is sokat változott).

A Peggle végül 2007 februárjában jelent meg, és eleinte nem volt nagy siker, de ez rögtön megváltozott, amikor a Valve legendás The Orange Boxába bekerült - ez ugye egy Half-Life 2-gyűjtemény volt a Portallal meg a Team Fortress 2-vel megfejelve, de kis extraként pár Half-Life tematikájú Peggle-pálya is bekerült. Ez aztán megadta a lökést a PopCap játékának, és azóta szinte minden, az elmúlt 14 évben aktív platformra megjelent, 50 millió feletti letöltést hozva a cégnek. Aztán volt egy folytatása új pályákkal Peggle Nights néven, később egy rendes folytatás, a Peggle 2, majd egy mobiljáték, a Peggle Blast. Az utóbbi kettőt nem ajánljuk annyira, mert eléggé érezni rajtuk már az EA keze nyomát. Történt ugyanis, hogy a PopCap 2011-ben 560 millió dollárért (meg 100 milliónyi részvényopcióért) eladta magát az Electronic Artsnak, és hát a hírhedt kiadó nem bizonyult jó gazdának. Ahogy elcseszték például a Dungeon Keeper iPhone-os verzióját vagy a Plants vs. Zombies 2-t, úgy verték bele a csúfot a Peggle brandbe is, mikrotranzakciók erőltetésével. Aztán az EA pár éven belül leépítette a PopCapet, a cég nagy részét kirúgta, így az egykor a legjobb kazuár játékokat fejlesztő stúdió évek óta szinte tetszhalott állapotban van, mert hát a Plants vs. Zombies Garden Warfare-t nehezen értelmezhetjük a PopCap-örökség tisztes gondozásának.

Így hát maradnak a régi jó PopCap-játékok (éppen elővettem megint a Dynomite-ot), a Peggle és a Peggle Nights pedig a mai napig erősen ajánlott, igazi bármikor elővehető, ötperces gyors játékadagokra is alkalmas tünemények, amiknek az élvezeti értéke mit sem változott 13 év alatt.

Legközelebb jövő héten jövünk új vendéges adással. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

Korábbi Checkpoint Mini adások a hatodik évadban:

 

Még korábbi adások:

 

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad.

A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.

 

Vendégszerepléseink:

 


A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:

halloffame_20200127.png

További támogatóink:

Kiss András, kopeszku, Kiss Balázs, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, Kurucz Ádám, csiko, Nagy Gyula, Gortva Gergely, Stang Szabolcs, Révész Péter, Szabó Ferenc, Lidérc, polish, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, RZP, ricsi, abeddon, Koppn, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, gilicze, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Tutu, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, bigwhite, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Larten, hadam89, Ergoproxy83, Milo, Csviri, HaverDodi, ArcadeMacho, Gabesz Fótról, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, Vidra, kszicsillag, Bakonyi Gergő István, Markó Gábor, Majdénmegmondom, bbandor, Seci, NPanyo.

(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)

7 komment

Címkék: retro podcast checkpoint mini

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr8215466312

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Majdénmegmondom 2020.02.10. 04:21:37

Nekem túl sok volt benne a szerencse szerepe, de azért én is szégyenletesen sok órát beletoltam. Viszont az irodában kellett rájönnöm: a Peggle lenémítva szinte élvezhetetlen. Van valami a pegeknek ütődő golyók hangjában, ami csak Sonic gyűrűihez vagy Mario érméihez hasonlítható élményt ad.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2020.02.10. 09:29:18

inenn üzenem annak, aki játszott ezzel, hogy igen ráfüggött a pachinko-életérzésre.

nekem a pirates, a big money, a bejeweled, a bookworm, a dynomite, a seven seas, a tiptop, a hamsterball és a zuma volt meg. de ezekből a kedvenc talán a bejeweled volt. skaven (peter hajba) zenéjét amikor először meghallottam ezekben, dobtam egy hátast. scene zene egy játékban? hát hová tart a világ?

Generic Jingle 2020.02.10. 10:17:16

Gyorsan ránéztem a Peggle könyvtáramra:

Peggle Deluxe, Peggle Extreme, Peggle Mobile, Peggle Music, Peggle Nights, Peggle Nights Bonus Levels Holiday Edition.

És a PopCap könyvtárra is:

Alchemy, Alice Greenfingers, Amazing Adventures - The Lost Tomb, Astro Pop, Atomica, Bejeweled, Bejeweled2, Big Kahuna Reef, Big Money, Bonnie's Bookstore, Bookworm, Bookworm Adventures, Cake Mania, Chuzzle, Collapse, Diner Dash2, Dynomite, Family Feud, Feeding Frenzy, Feeding Frenzy 2, Hammer Heads, Heavy Weapon, Iggle Pop, Insaniquarium, Magic Match, Mahjong Escape - Ancient Japan, Mummy Maze, Mystery Case Files - Huntsville, Mystery P.I. - The Lottery Ticket, Mystery Solitaire, Ning Po Mah Jong, Noah's Ark, Pixelus, Pizza Frenzy, Platypus, Q Beez 2, Rocket Mania, Seven Seas, Super Collapse 3, Talismania, Tip Top, Tradewinds Legends, Typer Shark, Venice, Waterbugs, Word Harmony, Zuma.

És ezekkel mind játszottam anno. Mennyi időm ment el velük, ómájgád!

Generic Jingle 2020.02.10. 10:18:02

@Generic Jingle: Ja, most látom, a Peggle kimaradt mindkét listából. :-)

Majdénmegmondom 2020.02.10. 20:34:35

Na, azért az első két Garden Warfare igencsak jó multis TPS volt, CoD/Battlefield veteránokat hónapokra sikerült vele "kisiklatnom". Mikor túljutottak a "mi ez a dedós marhaság?" szakaszon, szinte mindegyik azt mondta: bizony ez a kis játék egyes pontjain sokkal taktikusabb, mint a "nagy, komoly" multis shooterek.

AarPoe 2020.02.12. 20:11:56

Peggle Blast! Majdnem szidtalak titeket, 2 napja nincs elmosogatva mert minden este ezt nyomkodom, leszedik a fejemet! Aztán a 45. pálya környékén durrant el végleg az agyam, amikor megjelenik 3 manó, akik minden lövés után helyet változtatnak és összekakilják a pegeket, hogy 2 ütésből tűnjenek csak el. Amihez csak az álságos, kizsákmányoló EA hozzáér, az olyan, mint ezek a pegek. Már szívesen mosogatok...
süti beállítások módosítása