Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)
Nem olyan régi a játék, amit a mostani Checkpoint Miniben elővettünk, ugyanakkor kicsit megdöbbentő, hogy már 13 éves. Hiszen a Peggle ma is éppen olyan szórakoztató hülyeség, mint amikor megjelent, és emiatt a kortalanság miatt úgy tűnik, mintha csak tegnap lett volna a premierje. Pedig a bemutatkozása óta történt egy s más például a kiadójával is, többek között erről is beszélgettünk most. Ha kíváncsi vagy élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval.
A Peggle a PopCap Games remekműve, ez a cég egy időben mestere volt az apró, de nagyon igényesre csiszolt, zavaróan addiktív játékoknak. Aki a 2000-es évek első felében rákattant valamelyik PopCap-játékra, annak bizonyára mond valamit a cég neve, és hát hirtelen nem is tudom, melyik kis csodájukat hozzam fel példaként. Mondjuk a Bejeweledet (leánykori nevén Diamond Mine), ami egy időben komolyan eluralta a Facebook-falam? Esetleg a Dynomite-ot, ami a 2002-es Guru-táborban elrabolt engem az aktuális csúcsjátékok elől? A Bookwormöt, aminél szórakoztatóbb mondja azóta sincs az angol szavak tanulásának? Vagy a Zumát, amivel adig játszottam, amíg már sorban érkező színes golyókról álmodtam? És hát ebbe a sorba szépen belepasszol a Peggle is.
Aki nem ismerné a Peggle-t, annak megpróbálom röviden összefoglalni. Amolyan kifordított, karok nélküli flipperről van szó: adott egy pálya, rajta több tucat kis bogyó (peg), a legtöbb kék, de jó néhány narancssárga, illetve akad két zöld is. A játékosnak tíz golyója van, ezeket fentről kell lefelé lövöldözni, minden golyónál megadva a kezdőirányt. Ha a golyó peget ér, az a kör végére eltűnik, a cél pedig az összes narancssárga peg eltüntetése, de ezt az egyszerű célt tovább bonyolítja - segíti és akadályozza - egy csomó minden. Például a pályák trükkös felépítése, vagy egy rakás elérhető pontszerző kombó, a narancssárga pegek fogyásával növekvő - és így újabb golyók szerzésére lehetőséget adó - szorzók, vagy éppen az a jobbra-balra ingázó platform, ami szerencsés esetben elkapja és visszaadja a leeső golyónkat. És akkor még ott vannak az ötpályánként változó karakterek (pegmesterek), mindegyik egy-egy speciális képességgel, amiket a zöld bogyók kilövésével lehet elérni. Ha esetleg ez így egyben túl sűrű lenne, itt egy gameplay videó, amiből minden világos lesz:
A játékmenet tehát voltaképpen pofonegyszerű, mégsincs két ugyanolyan Peggle-menet, és bár a szerencsének nagy szerepe van a játékban, néha egészen briliáns golyómenetek jönnek össze (amire példa a PC Gamer Peggle-pályázatának legjobb lövései). De egy ilyen egyszerű játékot is nagyon át kell gondolni, hogy olyan szórakoztató és addiktív legyen, mint a Peggle, és ezúttal az egyik stúdióvezető, Sukhbir Sidhu érdeme a dolog. Eleve Sidhu ötlete volt a játék, akinek a fő inspirációt a pacsinkó nevű japán golyós szerencsejáték adta. Aztán összedugta a fejét Brian Rothstein programozóval, és öt hónapig dolgoztak egy prototípuson, mielőtt újabb programozókat vontak be. Eleinte az alsó platformot is lehetett irányítani, amolyan Breakout-verzióként, de Sidhu ezt végül kivetette, annak ellenére, hogy a fejlesztőcsapat nagy része rossz ötletnek tartotta, hogy a játékmenetben így sok minden a szerencsén múlt. A tematika is sokat változott: eleinte a viking mitológiára épült a játék és Thunderball volt a neve, és csak később nyerte el mostani eklektikus képét, amiben az egyszarvú és a halloweeni töklámpás megfér a tűzokádó sárkánnyal és az űrlénnyel. A játék végül nagyjából egy év alatt elkészült, de majdnem ugyanennyi időt rádobtak arra, hogy a végsőkig teszteljék, csiszolják, finomítsák (ezalatt a grafikája is sokat változott).
A Peggle végül 2007 februárjában jelent meg, és eleinte nem volt nagy siker, de ez rögtön megváltozott, amikor a Valve legendás The Orange Boxába bekerült - ez ugye egy Half-Life 2-gyűjtemény volt a Portallal meg a Team Fortress 2-vel megfejelve, de kis extraként pár Half-Life tematikájú Peggle-pálya is bekerült. Ez aztán megadta a lökést a PopCap játékának, és azóta szinte minden, az elmúlt 14 évben aktív platformra megjelent, 50 millió feletti letöltést hozva a cégnek. Aztán volt egy folytatása új pályákkal Peggle Nights néven, később egy rendes folytatás, a Peggle 2, majd egy mobiljáték, a Peggle Blast. Az utóbbi kettőt nem ajánljuk annyira, mert eléggé érezni rajtuk már az EA keze nyomát. Történt ugyanis, hogy a PopCap 2011-ben 560 millió dollárért (meg 100 milliónyi részvényopcióért) eladta magát az Electronic Artsnak, és hát a hírhedt kiadó nem bizonyult jó gazdának. Ahogy elcseszték például a Dungeon Keeper iPhone-os verzióját vagy a Plants vs. Zombies 2-t, úgy verték bele a csúfot a Peggle brandbe is, mikrotranzakciók erőltetésével. Aztán az EA pár éven belül leépítette a PopCapet, a cég nagy részét kirúgta, így az egykor a legjobb kazuár játékokat fejlesztő stúdió évek óta szinte tetszhalott állapotban van, mert hát a Plants vs. Zombies Garden Warfare-t nehezen értelmezhetjük a PopCap-örökség tisztes gondozásának.
Így hát maradnak a régi jó PopCap-játékok (éppen elővettem megint a Dynomite-ot), a Peggle és a Peggle Nights pedig a mai napig erősen ajánlott, igazi bármikor elővehető, ötperces gyors játékadagokra is alkalmas tünemények, amiknek az élvezeti értéke mit sem változott 13 év alatt.
Legközelebb jövő héten jövünk új vendéges adással. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).
Korábbi Checkpoint Mini adások a hatodik évadban:
Még korábbi adások:
Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad.
A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.
Vendégszerepléseink:
- Checkpoint a Runyai Stúdió podcastjében
- Checkpoint A hiányzó darab podcastben
- Grath, Stöki és Mazur szereplései a Fun With Geeks YouTube-csatornán: Dixit #1, Dixit #2, Dixit kiegészítő #1, Dixit kiegészítő #2, We Didn't Playtest This at All #1, sőt We Didn't Playtest This at All #2)
- Stöki a Sztereotrip utazási podcastben (a téma Japán, a Tokyo Game Show is előkerül)
- Stöki évekkel ezelőtti vendégeskedése a Konnektor podcastben
- Stöki vendégeskedése Kiss Iminél az Unlimited podcastben
A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:
További támogatóink:
Kiss András, kopeszku, Kiss Balázs, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, Kurucz Ádám, csiko, Nagy Gyula, Gortva Gergely, Stang Szabolcs, Révész Péter, Szabó Ferenc, Lidérc, polish, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, RZP, ricsi, abeddon, Koppn, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, gilicze, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Tutu, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, bigwhite, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Larten, hadam89, Ergoproxy83, Milo, Csviri, HaverDodi, ArcadeMacho, Gabesz Fótról, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, Vidra, kszicsillag, Bakonyi Gergő István, Markó Gábor, Majdénmegmondom, bbandor, Seci, NPanyo.
(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)
Utolsó kommentek