HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Mini #133: Earthbound

2020.06.30. 16:02 Stöki

cpmini_133.png Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)

Grath időről időre bedob a Minik közé valamilyen SNES-klasszikust, hogy hiányos műveltségemet csiszolja. Most is ez történt, amikor azt mondta, próbáljam már ki az Earthboundot. Tudtam, hogy klasszikus JRPG, de a japán szerepjátékok egy jelentős részéről lepattantam már. Ennél nem ez történt. Ha kíváncsi vagy bővebben, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, szuperalapos retrós cikkekért pedig fáradj el a Retro.Landre.

AZ Earthbound valójában a Mother sorozat második része, amiből az első két rész Itoi Sigesatóhoz köthető, de a harmadikban is szerző volt. Itoi egy sok mindennel foglalkozó celeb Japánban, aki már a nyolcvanas évek végén ismert volt, szóval amikor kitalálta, hogy az erre gründolt Ape nevű produkciós cégével kipróbálja magát a videojáték-iparban, nemigen találkozott zárt kapukkal, még a Nintendónál sem. Egyéb munkái révén amúgy is kapcsolatban volt a céggel, és egy megbeszélésen előadta játékötletét Mijamoto Sigerunak, aki már akkor főember volt a vállalatnál. Az ötlet lényege egy kortárs környezetbe helyezett JRPG volt. A japán szerepjátékok többsége akkoriban fantáziavilágban játszódott, ezért egy jelenkori setting, ahol kardok és varázslat helyett baseballütővel és pszichés képességekkel harcolnak, újszerűnek tűnt. A Mother nevű játék 1989-ben el is készült NES-re, mérsékelt sikert aratott, de folytatást azért készítettek hozzá - ez lett az Earthbound (kivéve Japánban, ahol a játék Mother 2: Giygas Strikes Back címen jelent meg).

A fejlesztés majdnem öt évig húzódott, ami akkoriban agyamenten soknak tűnt. Ennek oka főleg az volt, hogy az Ape egy játékkal a háta mögött gyakorlatilag nem tudott megbirkózni az új platfomra és eleve nagyobbra tervezett játék munkálataival (illetve valószínűleg rontott a helyzeten, hogy Itoi továbbra is mindenféle egyébbel is foglalkozott). A csúszások miatt aztán már a projekt megszűnése is fenyegetett, de ekkor jött a megmentő, Szatoru Ivata. Ő 2002-től 2015-ig a Nintendo CEO-ja volt, de már előtte is adtak a szavára arrafelé, és producerként kézbe vette az ügyet, egy Nintendo-közeli fejlesztőcsapat, a HAL Laboratory élén. Ivata felmérte a helyzetet, majd állítólag választás elé állította Itoit: vagy kipofozzák az eddigi munkát, és akkor még két év lesz a fejlesztés, vagy az alapoktól kezdik újra, és akkor csak egy év. Itoi az utóbbit választotta, és 1994-ben Japánban, egy évvel később pedig Amerikában megjelenhetett az Earthbound.

A kortárs környezet maradt, a játék Eaglelandben játszódott, ami gyakorlatilag az USA egy másik néven. Ugyanakkor tegyük hozzá, hogy a jelenkori miliő csak az elszállt japán világok mellett tűnhet realistának, mert hát Eagleland szörnyei között például járkáló orrokat is találunk, és a pszichés képességek gyakorlatilag varázslatok (nem is beszélve arról, hogy a sztori milyen fordulatokat vesz a játék végére). Ezzel együtt az Earthbound még 1994-ben is újszerűen hatott környezetével, és a sztori szinte úgy indult, mint egy Spielberg-film: egy csapat gyerek elindul felderíteni, hogy milyen fura meteor csapódott be kisvároskájuk határában.

És a játékmenet is szokatlan volt - nem a nagy kép (mert az elég hagyományos JRPG játékmechanika), hanem Itoi kisebb ötletei, amiket elejtett a sztoriban meg néha máshol is. Például a főhős gyerekek többször is hallucinálnak, csatákban pedig bevetnek mindenfélét, ami a kezük ügyébe kerül. Ja, és az is unortodox volt, hogy a játék ugyanazt a nézetet használta a városokban és a külső helyszíneken. Az említett ötletek amúgy sokakat inspiráltak később, például az elmúlt évek egyik indie sikere, az Undertale is ihletet merített az Earthboundból, de a South Park egyik alkotójának, Trey Parknak is eszébe jutott, amikor a South Park-játékokat készítették elő.

Ehhez képest meglepő lehet, hogy a játék Amerikában messze a várakozások alatt teljesített a kasszáknál. Utólag ez legalább részben magyarázható a reklámkampánnyal, ami altesti poénokra és a "this game stinks" szlogenre húzva próbálta népszerűsíteni az Earthboundot. A játék inkább később lett underground siker, aztán 2006-ban csak Japánban GBA-ra megjelent a Mother 3 is, aztán... aztán semmi. Mostanra az Earthbound egy ismert furcsa gyöngyszem, valószínűleg most már sokan megvennék pár dollárért, de a Nintendo azóta sem kezdett semmit a branddel. Kipróbálni viszont ma is érdemes, nem öregedett csúnyán.

Legközelebb egy héten belül jövünk vendéges konzervadással. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

 

Korábbi Checkpoint Mini adások a hatodik évadban:

 

Még korábbi adások:

 

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad.

A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.

 

Vendégszerepléseink:

 


A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:

halloffame_20200612.png

További támogatóink:

Kiss András, kopeszku, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, Kurucz Ádám, Nagy Gyula, Révész Péter, Lidérc, polish, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, RZP, ricsi, abeddon, Koppn, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Tutu, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, bigwhite, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Larten, Ergoproxy83, Milo, Csviri, HaverDodi, ArcadeMacho, Gabesz Fótról, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, Vidra, kszicsillag, Bakonyi Gergő István, Markó Gábor, bbandor, Seci, NPanyo, AnnieC, zsovez, Alien Mindbender, Csíkos János, Tofi, Tamás, Bencsik Gábor, periklesz és Tök Inger.

(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)

7 komment

Címkék: retro podcast snes checkpoint mini

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr7115907770

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2020.07.01. 06:07:06

bakancslistás a sorozat. majd ha megint lesz karantén, akkor rápróbálok. szereztem az elsőből fan translation-t is, mert abból csak japán van.

ha már snes, a chrono trigger volt már?

larry 2020.07.01. 12:25:04

Megkerestem, elkezdtem, ez a játék nálam most nagyon betalált. Kösz a tippet! Teljesen szubjektív adalék: nem a kinézet, a játkmechanika vagy ilyesmi miatt, de nekem olyan hangulatélményt ad eddig, mint a Beyond Good and Evil.

killerbee 2020.07.02. 00:04:54

Kb 2 eve toltam vegig emulatoron, nagyon nagy elmeny volt. Elkezdtem igazi vason is, (hajra Everdrive), de a Save State-k sok karomkodastol megkimeltek, ugy erzem :)

Bobby Newmark 2020.07.02. 10:35:16

Fura, amiket írtok, mert pár éve látva ezt az utólagos hypeot körülötte, gondoltam megnézem én is. Valameddig eljutottam vele, szal nem azonnal skippeltem, adtam neki rendes esélyt. De nem, totál nem kötött le. Se a sztori, se a karakterek, se a játékmenet se semmi.

Lehet, hogy a JRPGkkel van bajom. Final Fantasy 6/III meg a 7 volt összesen, ami lekötött a stílusból, de azok is több, mint 15 éve. Azóta szerintem csökkent a türelmem.

killerbee 2020.07.08. 23:44:53

ebbe most futottam bele:

youtu.be/zjQik7uwLIQ

jomagam is demoscener leven, az egyik dolog, ami megfogott a jatekban, az, hogy mennyire frankok az effektek csata közben, es milyen kiraly SNES demot lehetne csinalni hasonlo cuccokkal :)

Rorschach · http://lowfast.blog.hu 2020.07.13. 02:22:09

Ajánlanám meg a Lisa the painful c. játékot, az alkotó bevallottan innen merített, és szerintem zseniális

Reactor 2020.08.04. 00:26:23

Mái napig nem tudom, hogy Giygas voltaképpen mi a jó franc...
süti beállítások módosítása