Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)
Grath időről időre bedob a Minik közé valamilyen SNES-klasszikust, hogy hiányos műveltségemet csiszolja. Most is ez történt, amikor azt mondta, próbáljam már ki az Earthboundot. Tudtam, hogy klasszikus JRPG, de a japán szerepjátékok egy jelentős részéről lepattantam már. Ennél nem ez történt. Ha kíváncsi vagy bővebben, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, szuperalapos retrós cikkekért pedig fáradj el a Retro.Landre.
AZ Earthbound valójában a Mother sorozat második része, amiből az első két rész Itoi Sigesatóhoz köthető, de a harmadikban is szerző volt. Itoi egy sok mindennel foglalkozó celeb Japánban, aki már a nyolcvanas évek végén ismert volt, szóval amikor kitalálta, hogy az erre gründolt Ape nevű produkciós cégével kipróbálja magát a videojáték-iparban, nemigen találkozott zárt kapukkal, még a Nintendónál sem. Egyéb munkái révén amúgy is kapcsolatban volt a céggel, és egy megbeszélésen előadta játékötletét Mijamoto Sigerunak, aki már akkor főember volt a vállalatnál. Az ötlet lényege egy kortárs környezetbe helyezett JRPG volt. A japán szerepjátékok többsége akkoriban fantáziavilágban játszódott, ezért egy jelenkori setting, ahol kardok és varázslat helyett baseballütővel és pszichés képességekkel harcolnak, újszerűnek tűnt. A Mother nevű játék 1989-ben el is készült NES-re, mérsékelt sikert aratott, de folytatást azért készítettek hozzá - ez lett az Earthbound (kivéve Japánban, ahol a játék Mother 2: Giygas Strikes Back címen jelent meg).
A fejlesztés majdnem öt évig húzódott, ami akkoriban agyamenten soknak tűnt. Ennek oka főleg az volt, hogy az Ape egy játékkal a háta mögött gyakorlatilag nem tudott megbirkózni az új platfomra és eleve nagyobbra tervezett játék munkálataival (illetve valószínűleg rontott a helyzeten, hogy Itoi továbbra is mindenféle egyébbel is foglalkozott). A csúszások miatt aztán már a projekt megszűnése is fenyegetett, de ekkor jött a megmentő, Szatoru Ivata. Ő 2002-től 2015-ig a Nintendo CEO-ja volt, de már előtte is adtak a szavára arrafelé, és producerként kézbe vette az ügyet, egy Nintendo-közeli fejlesztőcsapat, a HAL Laboratory élén. Ivata felmérte a helyzetet, majd állítólag választás elé állította Itoit: vagy kipofozzák az eddigi munkát, és akkor még két év lesz a fejlesztés, vagy az alapoktól kezdik újra, és akkor csak egy év. Itoi az utóbbit választotta, és 1994-ben Japánban, egy évvel később pedig Amerikában megjelenhetett az Earthbound.
A kortárs környezet maradt, a játék Eaglelandben játszódott, ami gyakorlatilag az USA egy másik néven. Ugyanakkor tegyük hozzá, hogy a jelenkori miliő csak az elszállt japán világok mellett tűnhet realistának, mert hát Eagleland szörnyei között például járkáló orrokat is találunk, és a pszichés képességek gyakorlatilag varázslatok (nem is beszélve arról, hogy a sztori milyen fordulatokat vesz a játék végére). Ezzel együtt az Earthbound még 1994-ben is újszerűen hatott környezetével, és a sztori szinte úgy indult, mint egy Spielberg-film: egy csapat gyerek elindul felderíteni, hogy milyen fura meteor csapódott be kisvároskájuk határában.
És a játékmenet is szokatlan volt - nem a nagy kép (mert az elég hagyományos JRPG játékmechanika), hanem Itoi kisebb ötletei, amiket elejtett a sztoriban meg néha máshol is. Például a főhős gyerekek többször is hallucinálnak, csatákban pedig bevetnek mindenfélét, ami a kezük ügyébe kerül. Ja, és az is unortodox volt, hogy a játék ugyanazt a nézetet használta a városokban és a külső helyszíneken. Az említett ötletek amúgy sokakat inspiráltak később, például az elmúlt évek egyik indie sikere, az Undertale is ihletet merített az Earthboundból, de a South Park egyik alkotójának, Trey Parknak is eszébe jutott, amikor a South Park-játékokat készítették elő.
Ehhez képest meglepő lehet, hogy a játék Amerikában messze a várakozások alatt teljesített a kasszáknál. Utólag ez legalább részben magyarázható a reklámkampánnyal, ami altesti poénokra és a "this game stinks" szlogenre húzva próbálta népszerűsíteni az Earthboundot. A játék inkább később lett underground siker, aztán 2006-ban csak Japánban GBA-ra megjelent a Mother 3 is, aztán... aztán semmi. Mostanra az Earthbound egy ismert furcsa gyöngyszem, valószínűleg most már sokan megvennék pár dollárért, de a Nintendo azóta sem kezdett semmit a branddel. Kipróbálni viszont ma is érdemes, nem öregedett csúnyán.
Legközelebb egy héten belül jövünk vendéges konzervadással. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).
Korábbi Checkpoint Mini adások a hatodik évadban:
- Checkpoint Mini #123 - Dune 2000
- Checkpoint Mini #124 - Peggle
- Checkpoint Mini #125 - Outlaws + TOPLISTA: A 10 legjobb vadnyugati játék
- Checkpoint Mini #126 - Banshee
- Checkpoint Mini #127 - Panzer General
- Checkpoint Mini #128 - Litil Divil + TOPLISTA: A 10 legjobb rajzfilmgrafikás játék
- Checkpoint Mini #129 - Albion
- Checkpoint Mini #130 - Scorched Earth
- Checkpoint Mini #131 - C&C: Red Alert + TOPLISTA: A 10 legjobb játék, aminek szín van a címében
- Checkpoint Mini #132 - The 7th Guest és The 11th Hour
Még korábbi adások:
Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad.
A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.
Vendégszerepléseink:
- Checkpoint a Runyai Stúdió podcastjében
- Checkpoint A hiányzó darab podcastben
- Grath, Stöki és Mazur szereplései a Fun With Geeks YouTube-csatornán: Dixit #1, Dixit #2, Dixit kiegészítő #1, Dixit kiegészítő #2, We Didn't Playtest This at All #1, sőt We Didn't Playtest This at All #2)
- Stöki a Sztereotrip utazási podcastben (a téma Japán, a Tokyo Game Show is előkerül)
- Stöki évekkel ezelőtti vendégeskedése a Konnektor podcastben
- Stöki vendégeskedése Kiss Iminél az Unlimited podcastben
A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:
További támogatóink:
Kiss András, kopeszku, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, Kurucz Ádám, Nagy Gyula, Révész Péter, Lidérc, polish, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, RZP, ricsi, abeddon, Koppn, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Tutu, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, bigwhite, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Larten, Ergoproxy83, Milo, Csviri, HaverDodi, ArcadeMacho, Gabesz Fótról, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, Vidra, kszicsillag, Bakonyi Gergő István, Markó Gábor, bbandor, Seci, NPanyo, AnnieC, zsovez, Alien Mindbender, Csíkos János, Tofi, Tamás, Bencsik Gábor, periklesz és Tök Inger.
(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)
Utolsó kommentek