Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)
Érdemes-e ma kipróbálni egy 25 éves narratív szerepjátékot? Ez a mai Checkpoint Mini központi kérdése, a válasz pedig nem megnyugtató, amennyiben az Albionnal próbálunk felelni. Bár a játék a kilencvenes évek közepén kapott némi elismerést játékmagazinoktól, mára nemcsak érdemei, de hibái is kikristályosodtak. Ha kíváncsi vagy élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval.
Az Albion fejlesztője és kiadója a Blue Byte, ami ha máshonnan nem, a Settlers-sorozatból biztosan ismerős (ma pedig a cég maradéka a Ubisoft istállójában hegeszti a Beyond Good & Evil 2-t). De a játék kapcsán mégse ezt a nevet tanuljuk meg, hanem a Thalion stúdióét, az Albion ugyanis valójában az ő játékuk volt. A Thalion nem volt hosszú életű, 1988-ban alapították német demoscenések, 1994-ben pedig be is zárt. A 6 év alatt azonban elég termékenyek voltak: 22 játékot csináltak, köztük egész pofásakat, a Lionheart például 1993-ban az Amiga egyik legszebb játéka volt.
A Thalion többször is próbálkozott szerepjátékokkal (a Dragonflight volt az első 1990-ből), és leginkább az Amberstar és az Ambermoon ért el kritikai sikereket (1992, illetve 1993). Akkoriban RPG-bumm volt, nagyot mentek a dungeon crawlerek, de az Amber... játékok próbáltak összetettebb élményt nyújtani, többféle nézetet és játékmenetet villantva. A sikernél nem véletlenül hangsúlyoztam, hogy kritikai volt, mert a játékok nem hoztak annyit a konyhára, hogy megmentették volna a céget: az Ambermoon konkrétan a Thalion utolsó játékaként jelent meg. Mivel azonban a csapat éppen készített egy újabb Ambervalamit, elkezdtek házalni vele - a Blue Byte pedig szinte mindenkit felvett, és az elkészült játék az Albion lett. Így az Albion csapatában ugyanazok a nevek sorakoznak, mint az Amberstar/moon stáblistájában: például Erik Simon dizájner, Jurie Horneman programozó, Thorsten Mutschall grafikus és Matthias Steinwachs zeneszerző. A játék csak DOS-ra jelent meg, 1995-ben (amúgy Amigára is elkezdték, csak hát közben a Commodore csődbe ment).
Az Albion az új gazdánál persze nem lehetett az Amber-sorozat része, ezért a fejlesztők (főleg Erik Simon) új sztorit és környezetet találtak ki - a játékmenet viszont nagyban emlékeztetett az Amber-játékokra, azok minden hibájával együtt. A történet meglehetősen Avatar-szerű: 2230-ban járunk, egy nagyvállalat űrhajója szakikat szállít az Albion bolygóhoz, ahol elvileg értékes ásványokat lehet bányászni. Főhősünk, Tom Driscoll egy felderítő röppenccsel előremegy megnézni a terepet, de a járműve lezuhan, és a bolygón tér magához - ahol rögtön kiderül, hogy Albion nem olyan sivár, lakatlan világ, mint azt a gonosz multi jelentései sugallták. Gazdag vegetáció zöldell, amerre a szem ellát, ráadásul értelmes, macskaforma humanoidok természetközeli és erősen spirituális civilizációt építettek. Aztán még a kelták is belekeverednek a buliba, Driscoll pedig hamar belátja, hogy itt nem lehet bányászni - már csak az a dolga, hogy erről az űrhajó legénységét (és nem mellesleg az AI-ját) is meggyőzze.
Nekem ez a cselekmény kellemesen kilógott a sorból a kor egyenfantasy RPG-ihez képest, szóval az új világ felfedezését kifejezetten élveztem az Albionban. Ebben segített az is, hogy rengeteg szöveg jelenik meg a játékban, már-már Planescape: Tormentet idézően (sajnos a színvonaluk elmarad attól). A játékmenet viszont eléggé eltaszított Albiontól. Az Amberstar idején még sok minden szükségmegodásból született, ami három évvel később már nem működött annyira - a fő gond az, hogy többféle nézet keveredik a játékban, de ezek valahogy nem állnak össze. Van egy fontos helyszíneken használt, félig felülnézetes, felderítős-mászkálós nézet, ez tök oké, én ebben végig bírtam volna játszani az Albiont. Aztán van az, amikor ugyanez a nézet távolabbi léptékre vált, mert egyes helyszínek között közlekedünk - még ez is oké. Aztán van egy fps nézet a kifosztandó helyekre, olyan, mintha a Wolfenstein 3D motorjával próbáltak volna dungeon crawlert csinálni - enélkül meglettem volna. És van a csatanézet, ami egy négyzethálós, nagyon primitív körökre osztott stratégia - számomra a játék mélypontja. És ehhez jön még az, hogy a fejlődési rendszer is elég barátságtalan (sok-sok grindelésre számítsunk), a sztoriban pedig néha úgy lehet csak továbbhaladni, ha konkrét dolgokra kérdezünk rá - mármint nem feleletválasztással, hanem be kell pötyögni azt, amire kíváncsiak vagyunk, mintha egy nyolcvanas évekbeli Sierra-kalandjátékban lennénk. Szóval bár a grafika pofás, a történet pedig érdekes, az Albion mégsem egy jó játék - 2020-ban már biztosan nem az.
Aki mégis tenne egy próbát a játékkal, a GOG-on fillérekért megtalálja - de tényleg nagyon engedni kell az elvárásokból, már ami a játékmenetet illeti. Legközelebb nagyjából egy hét múlva jövünk vendéges adással. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).
Korábbi Checkpoint Mini adások a hatodik évadban:
- Checkpoint Mini #123 - Dune 2000
- Checkpoint Mini #124 - Peggle
- Checkpoint Mini #125 - Outlaws + TOPLISTA: A 10 legjobb vadnyugati játék
- Checkpoint Mini #126 - Banshee
- Checkpoint Mini #127 - Panzer General
- Checkpoint Mini #128 - Litil Divil + TOPLISTA: A 10 legjobb rajzfilmgrafikás játék
Még korábbi adások:
Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad.
A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.
Vendégszerepléseink:
- Checkpoint a Runyai Stúdió podcastjében
- Checkpoint A hiányzó darab podcastben
- Grath, Stöki és Mazur szereplései a Fun With Geeks YouTube-csatornán: Dixit #1, Dixit #2, Dixit kiegészítő #1, Dixit kiegészítő #2, We Didn't Playtest This at All #1, sőt We Didn't Playtest This at All #2)
- Stöki a Sztereotrip utazási podcastben (a téma Japán, a Tokyo Game Show is előkerül)
- Stöki évekkel ezelőtti vendégeskedése a Konnektor podcastben
- Stöki vendégeskedése Kiss Iminél az Unlimited podcastben
A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:
További támogatóink:
Kiss András, kopeszku, Kiss Balázs, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, Kurucz Ádám, csiko, Krumplifej, Nagy Gyula, Révész Péter, Lidérc, ZolTanGa, polish, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, RZP, ricsi, abeddon, Koppn, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Tutu, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, bigwhite, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Larten, Ergoproxy83, Milo, Csviri, HaverDodi, ArcadeMacho, Gabesz Fótról, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, Vidra, kszicsillag, Bakonyi Gergő István, Markó Gábor, Majdénmegmondom, bbandor, Seci, NPanyo, AnnieC, zsovez, Alien Mindbender, Csíkos János, Tofi és Tamás.
(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)
Utolsó kommentek