HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Mini #134: Dig Dug és Galaga (+ a 10 legjobb játéktermi játék 1985-ig)

2020.07.19. 20:38 Stöki

cpmini_134.png Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)

Mindig örülünk, ha valamilyen új platformra kijön egy régi játékokból összeállított csomag, és a Bandai Namco a napokban két ilyen gyűjteményt is kiadott. A Namco Museum Archives Vol 1, illetve a Namco Museum Archives Vol 2 neve magáért beszél: a Namco első játéksikerei mai konzolokra portolva (pontosabban a korábbi jó minőségű NES-portok továbbportolva), két adagban. A blog követőinek biztos nem újdonság, hogy a Namco a nyolcvanas évek egyik legsikeresebb japán játékfejlesztője, és a cég elsősorban a játéktermi klasszikusaival vált fontos tényezővé (mindenekelőtt a Pac-Mannal). Ezekből válogat a Museum Archives, és a kiadvány remek apropónak tűnt egy combosabb Checkpoint Minihez. A válogatásból a Dig Dugot és a Galagát próbáltuk ki alaposabban, aztán egy toplistával is megfejeltük az adást. Ha kíváncsi vagy élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Spotify-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, szuperalapos retrós cikkekért pedig fáradj el a Retro.Landre.

A Dig Dug is és a Galaga is egy-egy játéktermi sikerrel kezdődött, a Dig Dug a Pac-Mannal. A Namco ugye kasszát robbantott a piacon ezzel a játékkal (a Pac-Man konkrétan minden idők legtöbb példányban elkelt játéktermi gépe), és a cégvezetés rögtön levette, hogy hát ha ez a labirintusos móka ennyire bejött a népnek, akkor kellene egy másik labirintusos játék is - ez lett a Dig Dug 1982-ben. A fejlesztők a Galagát készítő Jokojama Sigeru beosztottjai voltak (a japán krónikák az ő nevüket kevésbé tartja fontosnak megemlíteni, mint a főnökükét), hardverkérdésekben az akkor már Namco-veterán Isimura Sigeicsi segített nekik, a sprite-okat pedig az akkor már csak Mr. Dotmanként becézett Ono Hirosi rajzolta.

Nem elégedtek meg egy Pac-Man klónnal, hanem egészen új játékmechanikát találtak ki: a játékosnak egy Dig Dug nevű szkafanderes emberke bőrébe bújva magának kellett kifúrnia a labirintust, amiben a pályán levő szörnyeket kellett kerülgetni, illetve megölni (kétfélét, a paradicsomra emlékeztető Pookákat és a lángot fújó zsebsárkány Fygarokat). A szörnygyilkolás elsődleges eszköze Dig Dug biciklipumpája volt, amivel egy-két fújással le lehetett bénítani a szörnyeket (és ilyenkor át is menni rajtuk), néhány további fújásra pedig kidurrantak. De a pálya talajában elhelyezett sziklákkal is lehetett szörnyeket ölni, ha magunk után csaltuk őket, majd alulról a szikla alá fúrtunk, és gyorsan kisasszésztunk alóla (á la Boulder Dash). Ezek mind tök jó ötletek, pláne 1982-ből, csak aztán a készítők az egészet tökön lőtték azzal, hogy a pályákon aránylag kevés idő után a szörnyek elkezdenek szellemként átmenni a talajon és falakon. Így pont a labirintusépítgetős mechanika nem használható ki rendesen, és nem kis részben emiatt nem olyan jó szórakozás ma már digdugozni.

Ennek ellenére ma is van egy kis rajongótábora (erre bizonyíték egy Ed Collins nevű gémer Dig Dug oldala, ahol még Dig Dug vers is található), és persze megvannak a játék őrültjei is, akik minél magasabb pontszámokat próbálnak összehozni mindenféle beépített pontszerző trükkel (pl. ha egy Fygart oldalról ölünk meg több pontot ér, mert kockázatosabb úgy, mert a Fygar csak oldalirányba fúj lángot). A játék ugyan meg sem közelítette a Pac-Man sikerét, de azért szépen hozott a konyhára, minden 8-bites platformra konvertálták, 1985-ben pedig jött egy folytatás is. A Dig Dug II-ben már nem fúrni kellett a talajban, hanem kerítéseket felhúzni egy szigeten, ügyelve arra, hogy az elkerített részek szörnyestől, mindenestől elsüllyednek. A Namco aztán a Dig Dugot összekötötte a Mr. Driller branddel, úgyhogy a Digdugverzum tulajdonképpen mai napig létezik.

Bár a Dig Dugnál korábbi, mégis jobban kiállta az idő próbáját a Galaga, aminek a sztorija meg az 1978-as Space Invadersszel kezdődik. A Taito új etalont hozott a játéktermekbe, és utána sokan ezt a lécet próbálták megugrani - a Namco is, amikor 1979-ben elkészítette a saját Invaders-klónját, a Galaxiant. De ez sem csak szolgai másolat volt, hanem teljesen eltolta a játékmenet hangsúlyait, érezni, hogy a két alkotó, Savano Kazunori és Isimura Sigeicsi átgondolta a dolgot. A Galaxianból ugyanis eltűntek a bázisok, amik mögé el lehetett bújni az invaderek elől, az űrlények pedig nemcsak vonultak lefelé, hanem kötelékbe rendeződve a játékosra támadtak. Ráadásul mindez színes volt (a Space Invaders ugyebár monokróm volt, néhány verzióján színes fóliák próbálták színes képernyő illúzióját kelteni). Az Invadersen csavarva egyet így a Galaxian lett a Namco első komoly sikere (40 ezer eladott gép, ami nagyon sok volt akkoriban), és nyilvánvaló volt, hogy kell folytatás is. Ez lett a Galaga (hogy miért nem Galaxian 2 lett a címe, nem találtam meg a neten).

Az 1981-ben megjelent játék még tovább fűszerezte a "Space Invaders szteroidon" receptet. A fejlesztő a már említett Jokojama Sigeru volt, a rajzoló pedig a szintén említett Mr. Dotman - mert a Galaga új pixelruhát kapott, kicsit szebb, átrajzolt Galaxian lett belőle. De a játékmenet is változott, a galagák (ez lett a játékban az űrlények neve) másféle algoritmust követve támadtak, egy galaga boss lelövésekor minden más űrlény defenzívába vonult pár másodpercre, és ott volt még a vonósugár. Ez volt a legnagyobb újítás: egyes ellenfelek olyan sugarakat lőttek a játékos űrhajója felé, amivel foglyul etették azt. Ilyenkor a játékos gyakorlatilag veszített egy életet, de a következő űrhajóval ki lehetett szabadítani a foglyul ejtettett (a rabosító ellenfél kilövésével), és akkor a kiszabadított kolléga csatlakozott a küzdelemhez. Ebben a "dual fighternek" nevezett módban jóval nagyobb tűzerővel lehetett irtani, ugyanakkor az ellenfelek is könnyebben találták el a dupla űrhajót. A játéktermekben akkoriban az efféle trükkök - illetve az általuk szerzett minél nagyobb pontszám - voltak a menőzés alapeszközei, így a dual fighter hamar népszerű lett, akárcsak a Galaga többi pontszerző taktikája (például a bossokat két másik galaga kísérte, ha a játékos azokat a boss előtt lőtte ki, több pontot kapott).

A játék végül a Galaxianénál is nagyobb sikert ért el, a folytatás elhalványította az elődöt, és ma már inkább a Galaga számít popkulturális klasszikusnak (főleg Amerikában, az első Bosszúállók-filmben még Nick Fury is szóba hozza). 1983-tól jöttek ennek is a konzolos-pécés konverziói, 1984-ben a Gaplus nevű remek folytatás, aztán továbbiak is. De az eredetivel a mai napig jó játszani, Arcadiákon például ki lehet próbálni. Jokojama-szan egyébként mai napig a Namcónál dolgozgat, már több mint 40 éve, persze már nem fejlesztőként (tavaly executive producer volt a Code Veinben).

És még nem fejezzük be, mert toplista is van az adáshoz. A legtöbb gémertörténelmi leírásban 1985-ig datálják az arcade aranykort, az első nagy játéktermi korszakot - ebből az időszakból válogattunk, a 10 legjobb játéktermi játékot keresve, 1985 végéig. A bőség zavarával küszködtünk, sok klasszikus ki is maradt (például az Asteroids, a Lunar Lander vagy a Frogger), és ezek maradtak:

GRATH TOP10

STÖKI TOP10

1. Gradius (1985)

2. Commando (1985)

3. Ghost 'n Goblins (1985)

4. Wizard of Wor (1980)

5. Tiger-Heli (1985)

6. Hang-On (1985)

7. Space Harrier (1985)

8. Robotron 2084 (1982)

9. Gaplus (1984)

10. Crossbow (1983)

1. Star Wars (1983)

2. Pac-Man (1980)

3. 1942 (1984)

4. Wizard of Wor (1980)

5. Donkey Kong (1981)

6. Gauntlet (1985)

7. Burger Time (1982)

8. Hang-On (1985)

9. Space Invaders Part II (1979)

10. Qix (1981)

Természetesen kommentekben jöhetnek a ti toplistáitok is. Legközelebb nagyjából egy hét múlva jövünk vendéges adással. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

 

Korábbi Checkpoint Mini adások a hatodik évadban:

 

Még korábbi adások:

 

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad.

A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.

 

Vendégszerepléseink:

 


A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:

halloffame_20200407.png

További támogatóink:

Kiss András, kopeszku, Kiss Balázs, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, Kurucz Ádám, csiko, Krumplifej, Nagy Gyula, Révész Péter, Lidérc, ZolTanGa, polish, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, RZP, ricsi, abeddon, Koppn, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Tutu, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, bigwhite, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Larten, Ergoproxy83, Milo, Csviri, HaverDodi, ArcadeMacho, Gabesz Fótról, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, Vidra, kszicsillag, Bakonyi Gergő István, Markó Gábor, Majdénmegmondom, bbandor, Seci, NPanyo, AnnieC, zsovez, Alien Mindbender, Csíkos János, Tofi és Tamás.

(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)

23 komment

Címkék: retro podcast arcade galaga namco checkpoint mini

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr7516007302

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Generic Jingle 2020.07.19. 23:07:09

Az egyik leghosszabb mini, ha nem a leghosszabb. Vagy az a Golden Axe adás volt? :-)

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2020.07.20. 00:45:36

a dig dug kurva jó játék mai napig. a szellemes húzás épp hogy frissé teszi, nem csak a folytonos ásás-pumpálást kell nyomatni.

toplista helyett lista: cadillacs & dinosaurs, punisher, t2 arcade, asterix&obelix, lunar lander, joust, blood bros, super hang-on, outrun, hard drivin, altered beast, captain commando, sf2 world warrior, battlezone, bubble bobble, metal slug sorozat, starblade, star wars, asteroids, 1943, strikers 1945, avp, choplifter, frogger, golden axe (haha), knights of the round, mortal kombat 2, moonwalker, missile command (csak trackball-lal), pang 3, q*bert, r-type, shadow warrior, smash t.v., tapper, rolling thunder, virtua cop, house of the dead, ww wrestlemania, moon patrol, ghouls n ghosts, elevator action, arkanoid, berzerk, sinistar, rampart, és még azok, amiket írtatok fentebb.

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2020.07.20. 01:17:29

@manson karcsi: ezek jó része 1985 utáni, de tényleg jó játékok

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2020.07.20. 06:35:29

@Stöki: mea culpa, kapkodva olvastam, a '85 fölött átsiklottam.

BobaFett 2020.07.23. 09:33:48

Jó hogy minden adásban elmondjátok, hogy olvassunk retroland-et, de ott fél éve nincs új tartalom.
Elhalt a projekt ?

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2020.07.23. 09:40:53

@BobaFett: Minden nap van valami kis új tartalom, pont azért, hogy legyen frissülés.

retro.land/napi-retro/

De úgy tudom, készülnek a nagyobb cikkek is, persze, a szokásos alapos kutatómunkával.

hm238422 2020.07.23. 16:25:45

@Stöki: Ha már minden adás...
Voltatok vendégek a GameStar online fesztiválon.
A youtube linkeket felvehetnétek a Vendégszerepléseink alá, hátha nem látta még valaki.

A játéktermekből anno sajnos kimaradtam de nekem a Galaxian VIC-20 portja volt a csúcs: Star Battle (by Satoru Iwata)

Rihárdó · http://rihardo.uw.hu 2020.07.23. 20:29:25

Brigit is, Klárit is többször hívjátok, ellensúlyozni a sok dörmögést. Usagi Yojimbo Checkpoint mini lesz?
A Képtelen Krónika cross-content téma: Polybius?

kemi242 2020.07.24. 21:30:47

Remélem az Index vége nem érinti a blogot/podcastot, tekintve, hogy most lettem Patreon támogatótok.

MrzNur 2020.07.24. 22:47:32

Bár nem kommenteltem ide soha, de a kezdetektől követlek Titeket Stöki!
Most mégis, az Index kapcsán ki kell írnom magamból:
Köszönöm, hogy hosszú éveken keresztül értesülhettem az Ország és a Világ híreiről, a cikkekből tanulhattam, nevethettem, sírhattam. Mindezt propaganda és uszítás nélkül, őszinte tollakból! Hiszem, hogy ennek így nem lehet vége, egy ennyire összetartó csapatnak kell, hogy jövője legyen!
Köszönöm Nektek!
A jövőhöz kitartást, jó egészséget, sikereket és sok örömöt kívánok!

Cooper911 2020.07.30. 00:43:31

Én játszottam magyarországon egy invader klón autómatával a Phoenix-el ami c64-re is volt Eagle empire néven.
A Hang-on nekem is megvolt olaszországban. Szintén Olaszországban játszottam a Hard Drivin nevü játékgéppel ahol frankó force feedbackes kormány volt a gépen. Ülése nem volt csak odaáltál elé és úgy nyomtad.
De a best nálam a Space Ace volt. 85 körül láttam szintén Olaszországban és csak lestem, hogy micsoda rajzfilm grafika! Azóta persze tudjuk, hogy csak video részleteket játszik le, de akkor ott megdöbbentően szép volt.

Cherrx 2020.08.02. 20:49:15

@MrzNur: +1
Én is szeretném, ha együtt tudna maradni a csapat, ha így lenne, legalább annyival támogatnám, mint eddig az Indexet, csak értesüljek róla időben.

Rozsgyi 2020.08.06. 10:19:03

megszunt a blog, vagy mi ez a nagy csend?

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2020.08.06. 10:35:22

@Rozsgyi: Rövid szünet volt csak, ami alatt nem tetlenkedtunk, felvettünk 4 adast. A következő hetekben ezek jönnek.
süti beállítások módosítása